Permalänk
Medlem

GTX560ti 1 eller 2gb?

Jag har bestämt mig för att köpa en GTX560Ti, jag undrade bara är det prisvärt att köpa en 2gb eller ska jag hålla mig till en 1gb? Tack för era svar.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Entusiast

Har du tänkt köra SLI + Ultra settings i BF3 så är det 2GB som gäller. Ska du vara lite med casual och inte så super noga med att grafiken ser realistisk ut så funkar 1GB mer än väl.
Förövrigt så funkar 1GB till 99% av alla spel i dagsläget.
Men som sagt, kör du BF3 och tänkt köra på super höga inställningar så kommer inte 1GB räcka.
Och med 1 GPU med 2GB (Gtx 560 Ti) är förövrigt onödigt också, kortet kommer flaska innan minnesmängden är över 1GB.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Jag har bestämt mig för att köpa en GTX560Ti, jag undrade bara är det prisvärt att köpa en 2gb eller ska jag hålla mig till en 1gb? Tack för era svar.

Beror på vad du ska spela? Enda gångerna 2gb kommer prestera bättre är när ett spel använder mer än 1gb minne, vilket är väldigt sällan, men när det väl sker som kommer det vara ospelbart på 1gb.

Det enda spelen som kräver mer än 1gb minne är väl gta 4 i högsta grafik och battle-field 3 i högsta grafik, givetvis i 1920x1080 upplösning eller högre.

I alla andra spel kommer de prestera exakt lika bra. HD 6950 är inget alternativ då? 2gb och det går att låsa upp till hd6970? Plus att det drar ganska mycket mindre ström.

Det enda du missar är physx, så i maffia 2 så kommer du inte få glasskivor och betong-bitar på marken om du står och tömmer ett magasin i ett fönster eller en vägg;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Har du tänkt köra SLI + Ultra settings i BF3 så är det 2GB som gäller. Ska du vara lite med casual och inte så super noga med att grafiken ser realistisk ut så funkar 1GB mer än väl.
Förövrigt så funkar 1GB till 99% av alla spel i dagsläget.
Men som sagt, kör du BF3 och tänkt köra på super höga inställningar så kommer inte 1GB räcka.

Mvh
Patrik

Okej, jag har inget emot att ha super hög grafik, fast jag har inget emot att ha de högre inställningarna när jag väl kan, så ifall jag vill komma upp i High ska jag köpa ett 2gb ?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Beror på vad du ska spela? Enda gångerna 2gb kommer prestera bättre är när ett spel använder mer än 1gb minne, vilket är väldigt sällan, men när det väl sker som kommer det vara ospelbart på 1gb.

Det enda spelen som kräver mer än 1gb minne är väl gta 4 i högsta grafik och battle-field 3 i högsta grafik, givetvis i 1920x1080 upplösning eller högre.

I alla andra spel kommer de prestera exakt lika bra. HD 6950 är inget alternativ då? 2gb och det går att låsa upp till hd6970? Plus att det drar ganska mycket mindre ström.

Det enda du missar är physx, så i maffia 2 så kommer du inte få glasskivor och betong-bitar på marken om du står och tömmer ett magasin i ett fönster eller en vägg;)

Ifall jag skulle ta en 6950, är en från HIS prisvärd och hur svårt skulle det vara att låsa upp den?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Som vissa säger, i "dagsläget" så räcker 1Gb till det mesta. Vissa som har sagt att man aaaaaldrig kommer att behöva mer än 512... sen var det aaaaldrig mer än 768, sen aaaaldrig mer än 1gb, osv osv osv. Du förstår min poäng va

Min personliga åsikt är, better safe than sorry, för så mycket skiljer det inte i pris.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

de går inte å låsa upp 6950 l'ängre när ska folk sluta å ge det rådet.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 400R | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K | | Noctua NH-C12P SE14 | DDR3 1600MHz 8GB | Corsair HX 650W | Gainward GeForce GTX 570

Permalänk
Inaktiv

Fast det var väl bara de första HD 6950 som gick att låsa upp till 6970?

EDIT: För långsam

Om du vill uppgradera till SLI senare kan 2 gb vara bra. Annars hjälper det nog inte.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blueson:

Okej, jag har inget emot att ha super hög grafik, fast jag har inget emot att ha de högre inställningarna när jag väl kan, så ifall jag vill komma upp i High ska jag köpa ett 2gb ?

High med något nerskruvad xAA / xAF går nog bra med 1GB.
Annars finns det 6950 IceQ 2GB på komplett nu för 2100kr, väldigt prisvärt.
LÄNK
Det går icke att låsa upp dagens 6950 som säljs i affärer, den ''verisionen'' har utgått.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Jag har ett MSI gtx 560 ti twinfrozr 2 gb, funkar jättebra för bf 3 och gta 4 plus alla andra spel jag prövat. I min värld används nästan alltid över 1 gb i samtliga spel, men kan ju ha fel. Sen kan man ju fråga sig om det inte är värt att lägga lite extra och köpa ett 570. Men mellan 560 1 gb och 2 gb tveklöst 2gb. Jag rekomenderar verkligen MSI kortet, låga temperaturer plus låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

2gb alla dagar i veckan till och med gamla spel som crysis 1 kan använda mer än 1 gb. När jag köpte mitt förr kort 4870 så fanns det en 512 version och en 1024 och alla sa att inga spel använde mer än 512 iallafall så jag valde den sen kom tex crysis och sen gick det bara utför. så om du planerar att ha ditt kort längre än 6 till 12 månader så skulle jag välja 2gb versionen. sitter själv på ett 6950 2GB nu har har sett flera spel som använder mer än 1GB.
var inte dumsnål det kostar inte så mycket mer (sist jag kollade iallafall)

Skrivet av Tarasus:

Som vissa säger, i "dagsläget" så räcker 1Gb till det mesta. Vissa som har sagt att man aaaaaldrig kommer att behöva mer än 512... sen var det aaaaldrig mer än 768, sen aaaaldrig mer än 1gb, osv osv osv. Du förstår min poäng va

Min personliga åsikt är, better safe than sorry, för så mycket skiljer det inte i pris.

precis jag gick på det där när 4870 kom alla sa att inga spel använder mer än 512MB och sen kom crysis och sen gick det bara utför i spel prestanda jämnfört med 1024MB versionen som jag skrev ovan.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

High med något nerskruvad xAA / xAF går nog bra med 1GB.
Annars finns det 6950 IceQ 2GB på komplett nu för 2100kr, väldigt prisvärt.
LÄNK
Det går icke att låsa upp dagens 6950 som säljs i affärer, den ''verisionen'' har utgått.

Mvh,
Patrik

Okej, men skulle den prestera bättre än en 2gb Gtx560ti (kan inte hitta något på google o.o) i sådana fall tar jag väl en sådan den blir ju mer prisvärd när man tänker på att man får Dirt 3 med : D

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Kolla på prisskillnaden istället för vad du ska använda det i dagsläget till. Du kommer aldrig tycka att 200-300kr mer för en produkt är bortkastade pengar när du väl FÅR användning för det extra du betalade för.

Jag ångrar mig att jag inte gjorde bättre research när det kom till utbudet, maxar mitt VRAM i BF3 idag och hade inte sagt nej till 1GB mer VRAM för eventuellt SLI med korten. Riktigt prisvärda är 560 Ti också, så släng ut en extra slant så får du bra med tryck i grejorna!

Skulle även passa på att rekommendera MSI, deras kylare är väldigt svala och tysta. Även komponenterna i sig är av hög kvalité och klockar sig utmärkt.

http://www.inet.se/artikel/5409325/msi-geforce-gtx-560-ti-204...

Vet inte ifall den finns med HAWK SOC aka Twin Frozr III med 2GB, finns det så är det ett givet köp!

Mvh

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tarasus:

Klockren beskrivning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tomtelol:

Kolla på prisskillnaden istället för vad du ska använda det i dagsläget till. Du kommer aldrig tycka att 200-300kr mer för en produkt är bortkastade pengar när du väl FÅR användning för det extra du betalade för.

Jag ångrar mig att jag inte gjorde bättre research när det kom till utbudet, maxar mitt VRAM i BF3 idag och hade inte sagt nej till 1GB mer VRAM för eventuellt SLI med korten. Riktigt prisvärda är 560 Ti också, så släng ut en extra slant så får du bra med tryck i grejorna!

Skulle även passa på att rekommendera MSI, deras kylare är väldigt svala och tysta. Även komponenterna i sig är av hög kvalité och klockar sig utmärkt.

http://www.inet.se/artikel/5409325/msi-geforce-gtx-560-ti-204...

Vet inte ifall den finns med HAWK SOC aka Twin Frozr III med 2GB, finns det så är det ett givet köp!

Mvh

MSI GeForce GTX 560 Ti 2048MB TWIN FROZR II OC verkar vara ett mycket trevligt kort, 2327 kr är också ett bra pris för ett GTX560 TI med 2GB vram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |