HiFi Tråden, posta biler på era anläggningar här..

Permalänk
Medlem

HiFi Tråden, posta biler på era anläggningar här..

Har precis köpt en anlägning bestående av ett par Dali 505:or och en NAD 316 förstärkare. Låter mycket bra

Har blivit intreserad som fan av HiFi nu så jag vill gärna se bilder på era anläggningar. Gärna kommentarer på hur de låter med. Har inga på min men de kommer

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Har en GAMMAL Toshiba-reciever men med store feta Marantz-högtalare. Det låter mumma faktiskt, skön bas o så och det har framförallt inte kostat mig en krona, eller jo kablarna köpte jag. Recievern fick jag av brorsan och högtalarna av grannen

Permalänk
Hedersmedlem

Min ljudanläggning består av delar snodda på skroten, samt en subb och 2 små sateliter köpta på aktion för 100:-

Recivern är en sansui 331, tydligen inte helt kass.

Låter hyggligt, men ser inte särskilt bra ut direkt, men billigt var det

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

har något skitpaket kopplat till datorn för 3000:- från siba , suger så in i...

typ två 6" med 50 w/st och cdväxlare..fan va dumt å köpa paket..*ångrar*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min stereoanläggning består av följande delar:

Arcam CD72T

Arcam A75+

Dali Evidence 470

Signalkabeln är Silk Interconnect med Bulletplugs och till högtalarna väntar jag på att få hem Supras Ply 3.4s.
Har lite för trång lägenhet egentligen men räknar med att flytta inom ett par månader till en lite större.
Hur det låter? jo jag är nöjd, för tillfället i alla fall

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem

Ser sjysst ut fonzeka, dom högtalarna är rätt bra va? Glömde att säga att jag har en denon dcd 635 cd spelare åxå. den är helt ok..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spartacus
Ser sjysst ut fonzeka, dom högtalarna är rätt bra va? Glömde att säga att jag har en denon dcd 635 cd spelare åxå. den är helt ok..

Jo de låter väldigt bra faktiskt, lite svårplacerade i min lilla lägenhet bara. De vill helst ut minst en meter från väggarna.

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem

Arcam CD 7SE
hembyggt försteg
hembyggt slutsteg
BBC LS3/5a

Nu väntar vi bara på att LeonardCohen kommer och får allas anläggningar att se ut som vilka japanska dussinapparater som helst.

Har en Arcam Alpha stärkare också som står och skräpar... Det hembyggda spelar skjortan av den

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk

Jag har två förstärkare, två Jamo 100watts högtalare (vet ej modell, men nya och härliga) och en 15" 250watts bas i en 150 liters låda.
Förstärkare till Jamo: Pioneer VSA-E03 5x60w, 2x100w. Denna är härlig
Förstärkare till Bas: Sony STR-DE405 2x100w. Denna är ett par år...
Jamo: 100watt. mellanregister element och silkesdome-diskant i valnötslåda.
Bas: Element på 250watt från United (HAHA MOBBAT, 500spänn). Inbyggd i en 150 liter stor låda med en 4" basport. lådan klädd i svart MDS-filt.

Tillsammans ger detta mycket härligt ljud till mig. Jamo:na står för det fina medans basen står där borta och gör så att tavlor mm trillar ner.
Basen bärjar dock kännas sliten... ett par år på nacken, och jääävligt hårt spelad. Blir väl en ny, lika dan

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

Satelliter:
Hembyggda med seas element, 22mm spånskiva och c.a. 5mm träpanel. Panelen är från en vinlåda
http://medlem.spray.se/diemon/Hogtalare1.JPG

Sub:
En 10" proson bas, lådan är av 22mm tjock spånskiva (alldeles för tunnt men jag hade ont om tid, ska förstärka sen)
Subben drivs av en 250W monoförstärkare.
http://medlem.spray.se/diemon/lu/sub.JPG

Förstärkare:
En NAD 3020.

Det hela låter helt ok men tanke på vad det kostat. Går bra att spela högt oxå

Permalänk
Medlem

Just nu har jag:

Marantz PM7000 förstärkare
Arcam Alpha 7SE Cd-spelare
Sennheisser HD600 Hörlurar

Ljudet är lite varmt, musikaliskt, med ett rejält driv och en härlig dynamik. Det enda jag egentligen saknar är en egen cd-spelare, har lånat Alphan av min snälla far. Blir nog någon lämplig Marantz CD när jag får ihop lite pengar. Ett par högtalare och ett större rum skulle inte heller sitta fel.

Permalänk

Sony STR-DE675 receiver
Yamaha CDX-396 cd-spelare
Sony MDS-JE330 md-spelare

Hemmabyggda Schmack-horn med MGR-element och Philips diskant och mellanregister från 70-talet. Är ganska nöjd med ljudet, men ska nog byta ut hornen mot något mindre snart. Sedan blir det nog till att skaffa helt nya högtalare i början av nästa år.

Bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Just nu har jag:

Marantz PM7000 förstärkare
Arcam Alpha 7SE Cd-spelare
Sennheisser HD600 Hörlurar

Ljudet är lite varmt, musikaliskt, med ett rejält driv och en härlig dynamik. Det enda jag egentligen saknar är en egen cd-spelare, har lånat Alphan av min snälla far. Blir nog någon lämplig Marantz CD när jag får ihop lite pengar. Ett par högtalare och ett större rum skulle inte heller sitta fel.

Gör inte misstaget att byta Arcamen mot en Marantz! Jag lovar att du kommer att hata det luddiga och mjuka ljudet efter ett kort tag.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

Orkar inte ta några bilder på anläggningen, så jag snor lite från diverse sidor på internet.

Harman/Kardon HK 670 förstärkare:

Harman/Kardon HD 750 CD-spelare:

JM-Lab Chorus 715 högtalare:

Clou Cable 212 Red Jaspis signalkabel:

Gillar ljudet hos mina JM-Lab; detaljerat, ganska ljust och väldigt välkontrollerat. Finns inget jag ogillar mer än mörkt och luddigt ljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spender

Gillar ljudet hos mina JM-Lab; detaljerat, ganska ljust och väldigt välkontrollerat. Finns inget jag ogillar mer än mörkt och luddigt ljud.

Tro mig för ljust ljud är ingen höjdare

Permalänk
Medlem

Kul med fler HiFI-nördar på forumet

Jag har:
Linn Kolektor + Linn LK85 (med hunddräggel på fronten)

Harman-Kardon HD750
(se spenders inlägg ovan)

B&W DM602

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder.

Förstärkare: NAD 316
CD: Denon DCD 365

Högtalare: Dali 505.

Kassa bilder men digicameran är inte bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM
Arcam CD 7SE
hembyggt försteg
hembyggt slutsteg
BBC LS3/5a

Nu väntar vi bara på att LeonardCohen kommer och får allas anläggningar att se ut som vilka japanska dussinapparater som helst.

Har en Arcam Alpha stärkare också som står och skräpar... Det hembyggda spelar skjortan av den

Hur svårt är det att bygga egna för och slutsteg? Och hur mycket kostade komponenterna till dina? Posta gärna lite länkar Verkar vara ett intressant projekt Men det kanske är lite avancerat, jag har byggt enkla förstärkare tidigare men inget som ger något HIFI ljud direkt...

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Medlem
Citat:

Gör inte misstaget att byta Arcamen mot en Marantz! Jag lovar att du kommer att hata det luddiga och mjuka ljudet efter ett kort tag.

Jag får tacka för varningen! Jag skall iaf garanterat tänka lite extra på det när jag provlyssnar.
När jag provlyssnade min förstärkare hos hifiklubben gjorde jag det dock tillsammans med någon(kommer inte ihåg modell) Marantz CD, och själva helhetsintrycket var mycket bra. Det verkade helt enkelt som att komponenterna passade väldigt bra tillsammans. Men jag förstår lite vad du menar, marantzljudet är helt klart mjukare än arcamljudet, fast jag har aldrig upplevt det som luddigt. Fast jag tycker båda ljuden har sina kvalitéer.
Sen tänkte jag också satsa lite extra på cd-spelaren, det jag funderat på är en CD6000KI Signature. Har du eller någon annan erfarenheter av den så dela gärna med er av dem!

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag några skit-Jamo högtalare. en gammal Audio Pro cd-lirare samt en gammal Cambridgeförstärkare sammansatt med några skitkablar..

Men vill jag få mina audiofil sidor mätta å belåtna är det bara stiga ner en våning och lyssna på fassans:

Linn LK85 - Slutsteg

Linn Karik - CD spelare

Linn Wakonda - Förförstärkare

Audiovector M3 Signature

Spöar det mesta

Men grymmast på forumet är ändå leonardcohens anläggning ...

MVH

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jamo E670

På en Sanyo förstärkare. Den ska dock bytas ut när jag får lust och råd.
Är riktigt nöjd med högtalarna.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke

Hur svårt är det att bygga egna för och slutsteg? Och hur mycket kostade komponenterna till dina? Posta gärna lite länkar Verkar vara ett intressant projekt Men det kanske är lite avancerat, jag har byggt enkla förstärkare tidigare men inget som ger något HIFI ljud direkt...

Hur mycket mina kostade kan vara ganska så missvisande, för mycket av delarna i nätdelen har jag inte betalt själv. Sen så har jag inte betalt några kylflänsar heller, något som annars hade kostat några tusen. Så för mina slutsteg har jag lagt kanske 5-600kr... Det täcker i princip bara komponenterna i förstärkningsstegen.

Förförstärkaren har jag inte betalt något på, skolan har stått för allt :). Bara Volympoten kostar 500kr...

En bra början om man ska bygga nånting är en förstärkare av John Linsley Hood (JLH). Det finns mycket info om den på nätet, speciellt forumet på www.diyaudio.com är en utmärkt resurs. Den kanske kostar någon tusenlapp att bygga, och låter, rätt byggd, mycket bra. Helt i klass med en kommersiell stärkare för ~4-5kkr. En annan bra resurs är www.passdiy.com. Lycka till!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch

Jag får tacka för varningen! Jag skall iaf garanterat tänka lite extra på det när jag provlyssnar.
När jag provlyssnade min förstärkare hos hifiklubben gjorde jag det dock tillsammans med någon(kommer inte ihåg modell) Marantz CD, och själva helhetsintrycket var mycket bra. Det verkade helt enkelt som att komponenterna passade väldigt bra tillsammans. Men jag förstår lite vad du menar, marantzljudet är helt klart mjukare än arcamljudet, fast jag har aldrig upplevt det som luddigt. Fast jag tycker båda ljuden har sina kvalitéer.
Sen tänkte jag också satsa lite extra på cd-spelaren, det jag funderat på är en CD6000KI Signature. Har du eller någon annan erfarenheter av den så dela gärna med er av dem!

Jag ska erkänna att jag aldrig har varit någon vän av Marantz-ljud, jag tycker det låter alldeles för överslätande, som om det fattas någonting. Lite som om de plockar bort vassa övergångar och dyl för att få ett vilsammare och behagligare ljud. Då föredrar jag helt klart Arcam och då framförallt deras CD-spelare. Trots att de har höjt priset onödigt mycket med de nya lådorna.

Det är eg knappt någon skillnad på CD72T för 8kkr och den gamla CD7SE med det plastigare utseendet som kostade 5kkr. Så mitt råd om man ska köpa CD-spelare är att leta upp en begagnad Arcam CD7SE, bättre valuta för pengarna är nog svårt att få.

Jonasy:Min farsa har bättre anläggning än din och det har nog jag också. ;). Han får byta ut de där högtalarna, de är alldeles för vassa.

Visa signatur

Länk.

Permalänk
Medlem

Min hemmabio:
Reciver: Nad T-750, Slutsteg: Nad 216THX, Dvd: Nad T-550
Fronthögtalare: Cerwin Vega E-315, Center: Cerwin E-76-C
Bakhögtalare: Dali R-1000 Video: Gammal dyr stereovideo.
Plus en massa dyr kabel...

http://bestyrd.mine.nu/upload/files/fram.JPG
http://bestyrd.mine.nu/upload/files/bak.JPG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhesus
Kul med fler HiFI-nördar på forumet

Jag har:

B&W DM602

http://www.avbest.com/catalog/image/catalog1195.jpg

Wow, schysta högtalare.
Tänkte köpa såna B&W 602 S3. Det är väl en senare version tror jag. Är du nöjd med dem? Hur är diskanten, mellanregister, bas? Hur stor förstärkare bör man ha?

Samma fråga skulle kunna gå åt Black Rob iofs

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

En bra början om man ska bygga nånting är en förstärkare av John Linsley Hood (JLH). Det finns mycket info om den på nätet, speciellt forumet på www.diyaudio.com är en utmärkt resurs. Den kanske kostar någon tusenlapp att bygga, och låter, rätt byggd, mycket bra. Helt i klass med en kommersiell stärkare för ~4-5kkr. En annan bra resurs är www.passdiy.com Lycka till!

Tackar! Ska titta lite på det Har lite kontakter hos en elektronikgrossist så jag kanske kan fixa lite billiga delar jag med

Du råkade föresten få med en punkt i den andra länken, korrekt adress är: www.passdiy.com.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Medlem
Citat:

[...]
Jag ska erkänna att jag aldrig har varit någon vän av Marantz-ljud, jag tycker det låter alldeles för överslätande, som om det fattas någonting. Lite som om de plockar bort vassa övergångar och dyl för att få ett vilsammare och behagligare ljud. Då föredrar jag helt klart Arcam och då framförallt deras CD-spelare. Trots att de har höjt priset onödigt mycket med de nya lådorna.

Det är eg knappt någon skillnad på CD72T för 8kkr och den gamla CD7SE med det plastigare utseendet som kostade 5kkr. Så mitt råd om man ska köpa CD-spelare är att leta upp en begagnad Arcam CD7SE, bättre valuta för pengarna är nog svårt att få.

Jonasy:Min farsa har bättre anläggning än din och det har nog jag också. ;). Han får byta ut de där högtalarna, de är alldeles för vassa.

Det är ju i allra högsta grad väldigt personligt vilket ljud man tycker om. Marantz brukar vara ganska förlåtande när det gäller ljud. Jag tycker det känns som att de tummar lite på "reglerna", alltså att de inte alltid låter skoningslöst korrekt, utan istället bjuder på ett lite vilsammare ljud som du säger.
Arcam(iaf cd-spelarna) brukar däremot ha mer attack i ljudet som angriper lyssnaren direkt, och de låter också mer korrekt, eller neutralt.
Personligen tycker jag både Arcam och Marantz låter väldigt bra.
Marantz lite varma lyster och musikalitet är väldigt behaglig att lyssna på och Arcams pondus och finess är löjligt kul.

Alpha 7SE är dock en otroligt bra cd-spelare och jag skulle nog köpa mig en alldeles egen om det inte vore för att jag lyssnat så mycket på den. Jag vill helt enkelt ha något som bjuder på nått nytt, för omväxling förnöjer ju som sagt.

Permalänk

ZLO: Jag vet så här mycket iaf. För det första. Dom högtalarna som finns här på denna sidan är nog S-2 serien och mina är S-3. Förbättrad diskant framförallt skiljer dom åt.

Jag har haft mitt paket i drygt ett halvår och jag är fortfarande överjävligt nöjd med hur det låter. Så klockrent är det, trots att dom är stativare så gör 7-tummaren sitt för basen. Den är inte den djupaste men den är otroligt rapp och fast. Som du förstår så kan jag bara lovorda dom här högtalarna. Även 601 som surround och LCR 60 som center. Dock ska man tänka på att ganska kraftig förstärkare då dom är ganska krävande.

Om du undrar över något mer så är det bara att skriva ett mail christoffer.w@bonetmail.com

MVH Black Rob

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inga bilder men jag har följande:

HK670 stereoförstärkare
Technics SA-AX720 hemmabioförstärkare (ska bytas)
En billig DVD/CD spelare (blir en HK DVD 25)
Jamo Center 160
Dali AXS 8000 frontar
Dali R1000 bakre

Låter hyffsat, men jag har upptäckt att jag blivit lite mer stereobög sen pappa köpte sig en Musical Fidelity NuVista M3 förstärkare. Nån som vet något om denna, tycker den låter helt sjukt bra.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz