Permalänk
Medlem

Nzxt H2 Tips/Fläktlösning

Tjena

Har äntligen fått hem datorn och har börjat fundera lite hur jag ska sätta fläktarna för bästa kylning.
Fick med 3st Nzxt 120mm fläktar i chassiet och beställde 4st Nexus 120mm, dock fick jag bara 2st.

Så nu undrar jag, vilken av fläktarna vars? samt Utblås/Insug?

Har skissat i paint en lösning:

Kommer fixa en 140mm fläkt till Utblås i topp

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Japp det är så det ska vara, och om du monterar en 140mm ska den blåsa ut.
Har för mig att du kan montera en 120 fläkt även där 140mm fläkten ska sitta.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Japp det är så det ska vara, och om du monterar en 140mm ska den blåsa ut.
Har för mig att du kan montera en 120 fläkt även där 140mm fläkten ska sitta.

Okej skall eventuellt beställa 140mm, annars trycker jag ditt 120mm tills vidare.

Men vilken av Nexus och Nzxt fläktarna är bäst på att flytta luft? samt vilka av dom passar bäst till insug/utblås?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TNordmark:

Okej skall eventuellt beställa 140mm, annars trycker jag ditt 120mm tills vidare.

Men vilken av Nexus och Nzxt fläktarna är bäst på att flytta luft? samt vilka av dom passar bäst till insug/utblås?

Är också ute efter lite roligare kylning till min burk. Hur blev din lösning/resultat till slut?

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Är också ute efter lite roligare kylning till min burk. Hur blev din lösning/resultat till slut?

Jag kör som på bilden ovan, dock har jag ännu inte hunnit montera 140mm fläkten i toppen.
Men ska senare fixa ihop lite mera fläktar och börja modda toppen och eventuellt sidan på chassiet, för plats med extra fläktar

Men kylningen duger helt klart för lite överklockning.

Permalänk
Medlem

hur mycket låter burken med fläktarna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitoc:

hur mycket låter burken med fläktarna ?

Låter väl inge vidare mycket enligt min mening, men alla har ju olika åsikter.
Men jag Kör ju även alla fläktar via fläktkontrollen, som sitter i chassiet.

Dock verkar den vara ur funktion då jag varken hör varv/ljud skillnad på dom olika lägena.

Så egentligen har jag ingenaning om dom går i ca: 40% / 70% / 100%, men tror ändå att Cpu-kylaren låter högst av allt med Push n pull.

Rätta mig om jag har fel, men ska väl skapa turbulens och leva om med push n pull på Kylaren.
(Dvs; 2st fläktar på vardera sida av kylaren/tornet)

Men ska kolla upp volten m.m på fläktkontrollen och se så allt verkar schysst

Permalänk
Medlem

Efter att jag skaffade mitt GTX580 har jag också försökt optimera luftflödet i min NZXT H2 då jag såg rysliga temperaturer i övervakningsprogrammen. Jag har monterat ur HDD-rackets på alla platser utom ett par i botten i vilka jag har två av mina hårddiskar, och de resterande två diskarna flyttade jag upp i 5.25"-racken.

Jag har Tagit bort de fläktar som följde med och monterat Silverstones Air penetrators på 140mm i taket som utblås, och en 120mm i botten som insug. Där fram har jag två stycken scythe GTs (1450rpm) som insug.
Slutligen har jag två Scythe GT 1850RPM P&P på min H70 som suger in luft, och en (noname) 80mm-fläkt monterad som utblås vid PCI-rackets, mellan nätaggregatet och grafikkortet i botten på lådan.

Jag har verkligen gjort *allt* för att optimera luftflödet i lådan, och jag har fortfarande skittemperaturer på allt i lådan utom just CPUn.

Jag inväntar nu ett Raven 02 på posten kan jag säga. Jag ångrar djupt och bittert att jag köpte mitt H2 - Visst, det är snyggt, men temperaturmässigt är det ett av de sämre chassin jag arbetat med.

/Mvh FeeSpray

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Efter att jag skaffade mitt GTX580 har jag också försökt optimera luftflödet i min NZXT H2 då jag såg rysliga temperaturer i övervakningsprogrammen. Jag har monterat ur HDD-rackets på alla platser utom ett par i botten i vilka jag har två av mina hårddiskar, och de resterande två diskarna flyttade jag upp i 5.25"-racken.

Jag har Tagit bort de fläktar som följde med och monterat Silverstones Air penetrators på 140mm i taket som utblås, och en 120mm i botten som insug. Där fram har jag två stycken scythe GTs (1450rpm) som insug.
Slutligen har jag två Scythe GT 1850RPM P&P på min H70 som suger in luft, och en (noname) 80mm-fläkt monterad som utblås vid PCI-rackets, mellan nätaggregatet och grafikkortet i botten på lådan.

Jag har verkligen gjort *allt* för att optimera luftflödet i lådan, och jag har fortfarande skittemperaturer på allt i lådan utom just CPUn.

Jag inväntar nu ett Raven 02 på posten kan jag säga. Jag ångrar djupt och bittert att jag köpte mitt H2 - Visst, det är snyggt, men temperaturmässigt är det ett av de sämre chassin jag arbetat med.

/Mvh FeeSpray

Kul... Beställde precis 2st air penetrator för fronten och en nzxt 140mm för taket. Bortkastade pengar alltså
(Ligger 77C load på mitt 580)

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Köpte själv chassiet just för utseendet, eftersom jag gillar den stilrena looken.

Tycker själv att ventilationen inte är något vidare problem, utan kan lätt fixat genom förbättra luftintagen i frontpanelen m.m
kommer även själv att montera bort Hdd-stationen i taket och montera en 140mm fläkt där istället.

sedan har jag även planer på att fixa ihop något med sidopanelen, men det blir framöver isåfall.

Men själv gillar jag skarpt H2;an.
dock har den väl lite dålig kylningen, men inget som inte går att fixa med mindre modifikationer

Permalänk
Medlem

Jag har bytt alla mina fläktar till noctuafläktar. Kör de med tätare fläktblad som har högre statiskt tryck eller vad dom säger.. Då tex dom i fronten är ganska kvävda.... Iaf blev det mycket bättre kylning/ljudnivå jämfört med stock... Har satt dem på samma sätt som du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TNordmark:

Okej skall eventuellt beställa 140mm, annars trycker jag ditt 120mm tills vidare.

Men vilken av Nexus och Nzxt fläktarna är bäst på att flytta luft? samt vilka av dom passar bäst till insug/utblås?

http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan&lng=en

Permalänk
Medlem

Ni som monterar 140 mm fläkten borde läsa den här artikeln, fläktgallret i toppen är katastrofalt dåligt så det borde ni ta bort så kylning och ljudnivå gynnas:
http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Effects-of-Grill-Pa...

Det är synd att de inte fixade vettigare ventilationshål i fronten, dörren är lite för begränsad. Kanske något till H3 om de ska släppa den...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att jag är grymt nöjd med detta chassi faktiskt. Man bör inte köra värsting rigg i den men som server htpc eller något är det chassit väldigt bra. Jag kommer stoppa in 4-6 diskar i det snart kylningen till hårddiskarna är väldigt bra ljudnivån är okey. Jag kör på högsta låter inte speciellt mycket lägsta hör jag den faktiskt inte men då flyttar den inte speciellt mycket luft

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ni som monterar 140 mm fläkten borde läsa den här artikeln, fläktgallret i toppen är katastrofalt dåligt så det borde ni ta bort så kylning och ljudnivå gynnas:
http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Effects-of-Grill-Pa...

Det är synd att de inte fixade vettigare ventilationshål i fronten, dörren är lite för begränsad. Kanske något till H3 om de ska släppa den...

Menar du att man ska ta bort gallred eller :P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Menar du att man ska ta bort gallred eller :P?

Ja det menar jag. Är man väldigt klåfingrig så kan man ju byta mot ett vanligt fläktgaller i stil med detta om man hittar det i rätt storlek:
http://www.inet.se/artikel/5321176/flaktgaller-120mm-silver

men bäst är att vara utan.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen inte rekommendera att använda datorn utan fläktgaller!
Känns inte vidare säkert, då det kan ramla ner vad som helst för skit och kortsluta datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TNordmark:

Skulle verkligen inte rekommendera att använda datorn utan fläktgaller!
Känns inte vidare säkert, då det kan ramla ner vad som helst för skit och kortsluta datorn.

För toppen har du ju ändå ett lock? Jag skulle föredra att bygga ett specialdesignat lock med ljuddämpning men det vet jag inte hur jag skulle lyckas med i dagsläget.

För bakgallret så kommer du ju inte kasta in något vertikalt liksom.

Edit:
Menar alltså att jag håller med om att det är bra idé att skära ut fläktgallren. Speciellt om man har fläkt där då det både är restriktivt för luft och kan skapa resonans p.g.a. luft som presas mellan små springor (typ som när du talar eller skriker eller sjunger).

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Skrivet av TNordmark:

Tjena

Har äntligen fått hem datorn och har börjat fundera lite hur jag ska sätta fläktarna för bästa kylning.
Fick med 3st Nzxt 120mm fläktar i chassiet och beställde 4st Nexus 120mm, dock fick jag bara 2st.

Så nu undrar jag, vilken av fläktarna vars? samt Utblås/Insug?

Har skissat i paint en lösning:
http://i55.tinypic.com/35hmvz7.jpg

Kommer fixa en 140mm fläkt till Utblås i topp

Tack på förhand!

Det är den där lösningen jag har i mitt NZXT H2, tycker att det fungerar mycket bra och jag har bra temps i datorn även vid en 4.5 GHz 24/7 klock.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.