Winserver 2008 slå ihop diskar virituellt utan raid, går det?

Permalänk
Medlem

Winserver 2008 slå ihop diskar virituellt utan raid, går det?

Hej
Har tre st 2TB diskar som lagring. Jag skulle vilja ha en funktion som knyter ihop diskarna. Problemet
är att jag använder rätt mycket FTP och måste för varje klient göra flera 3st login tex:
Klient1 har nu;
ftplogin a till data a på hd1
ftplogin b till data b på hd2
ftplogin c till data c på hd3

Klint 1 ny lösning;
ftplogin a till data a-c på hd1-3

Jag vill inte slå ihop diskarna i raid.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Nu var det ca 10 år sedan jag satte upp en ftpserver i windows miljö. Men tror att jag löste problemet med att lägga vanliga genvägar till de olika mapparna som jag ville ha i servern. Vet inte om det fungerar längre men funkade då iaf. Sedan om det är säkert eller inte det är en annan femma och defenitivt inte något jag kan något om

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Om inte genvägar duger så kan du även använda flexRAID för att skapa en storage pool av dina diskar.

Permalänk
Medlem

Kan du inte montera diskarna under en mapp på första disken via diskhanteraren i kontrollpanelen?

Permalänk
Medlem

Känns som något du borde kunna åstadkomma i din ftpserver. Finns det inget i stil med Virtual homefolder eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

Kan du inte montera diskarna under en mapp på första disken via diskhanteraren i kontrollpanelen?

Den lösningen brukar jag använda vid behov

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Om ftp servern har stöd för VFS, så använd det.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem

Om du vill slå ihop alla diskar till en enhet så kan du göra det med hjälp av dynamiska diskar och spanning.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc731274.aspx

Sen så utav kuriosa, vad använder du för FTP-server?

Permalänk
Medlem

Hej! tack för era svar går igenom dom och återkommer med hur det blir löst.
Jag använder filezilla klient och server.
Ytterligare en fråga. I loggen på FTP-servern ser jag flera försök i veckan att göra intrång. Hur
skall jag skydda mig bättre? Känns lite olustigt.

Permalänk
Skrivet av evertwes:

Hej! tack för era svar går igenom dom och återkommer med hur det blir löst.
Jag använder filezilla klient och server.
Ytterligare en fråga. I loggen på FTP-servern ser jag flera försök i veckan att göra intrång. Hur
skall jag skydda mig bättre? Känns lite olustigt.

Det finns ett antal sätt för att skydda sig bättre.

Använd en annan port istället för standard(21)
Blockera alla IP o sedan öppna upp för de som ska komma åt ftp
banna efter ett antal fel inloggningar.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av narlith:

Om du vill slå ihop alla diskar till en enhet så kan du göra det med hjälp av dynamiska diskar och spanning.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc731274.aspx

Sen så utav kuriosa, vad använder du för FTP-server?

Har provat att montera under en tom mapp på C: tyvärr måste jag ha en tom
mapp för varje monterad disk. Hade vetlat ha allt i ett så att säga.... Kraven stiger.
Kan jag radera en monterad disk utan att det påverkar befintliga filer?

Om jag konverterar till dynamiska diskar raderas befintiligt innehåll på dessa?
Om inte kommer jag att kunna knyta ihop befintliga mappar?
Nu har jag:
disk 1 media/foton1
disk 2 media/foton2
disk 3 media/foton3

Vill ha:
dynamisk spannad disk: disk0 media/foton/
Har inte vågat testa än då jag är osäker på vad som händer?

Permalänk
Medlem

Prioriterar ett snabbare svar här, ska se om jag kan komma tillbaka senare med källa. Tror det var så att du kan konvertera till dynamisk disk utan att tappa datan, men för att sätta upp spanningen så måste du sedan tömma enheterna. Eller acceptera att datan försvinner.

Tänk även på att vid spanning så tripplar du risken för dataförlust då hela spannet försvinner om en av diskarna havererar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spanned_volume

Permalänk
Medlem

Prova Drivebender

Jag kör det på min WHS2011 och det funkar skitbra.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem

RaidenFTPD fixar det http://www.raidenftpd.com/kb/kb000000045.htm . Finns sakert andra FTPDs som gor samma sak .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeke-SE:

RaidenFTPD fixar det http://www.raidenftpd.com/kb/kb000000045.htm . Finns sakert andra FTPDs som gor samma sak .

Körde Raiden tidigare och kan rekommendera det. Skapar enkelt ett virituellt filträd samt gott om inställningsmöjligheter. Stödjer även kryptering för både inloggning samt överföring.

Mvh Zonar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Se till att du tar backup på alla dina bilder innan du börjar pilla(!).

I FileZilla-server så är det lättaste att du skapar en mapp på t.ex. C: som du döper till "FTP" eller något. Radera alla shared folders, välj sedan denna "FTP" mapp och "set as homedir". Lägg sedan till "D:\Foton1", högerklicka "Edit Aliases" och skriv "/Foton". Upprepa med "E:\Foton2" och "F:\Foton3".

Resultatet skall alltså bli:

H D:\FTP D:\Foton1 /Foton E:\Foton2 /Foton F:\Foton3 /Foton

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10