Permalänk
Medlem

High End HTPC

Nu ses den totala datorbanken över här hemma. Tanken är att det ska bli färre datorer med högre prestanda. Kommer jag att hitta en HTPC som kan fixa alla våra behov?

Behov:

Mediaspelare för TV. Helst med inbyggd digitalbox med HD kvalitet.
Kunna spela de senaste spelen hyggligt.
Lagring upp till 2TB
CAD
Adobe serien
Surf
Minska strömförbrukningen!
Helt tyst under idle. Ljudnivå vid spel mindre viktigt.

Följande finns:
MacPro - bort
MacbookPro i7 - bort?
Lenovo W700 - kvar?
PS3- kvar
läsplatta - kvar
NAS 2st - bort?

Tanken är alltså att få ner antalet enheter att administrera och att få ner den totala strömförbrukningen ordentligt. En kraftfull HTPC skulle kunna vara svaret. Om den kan driva en skärm och TVn på två olika platser. Budget är väl inte så viktigt. Över 20k låter överdrivet.

Vad ska bort och vad ska vara kvar? Någon med idéer?
Hur ska datorn byggas?

Permalänk
Medlem

Har personligen alltid tyckt att en minimal HTPC + NAS är bästa lösningen.
Fördelarna är ju många, en NAS kan du ju placera var som hellst, allt som krävs är ju ström + TP kabel.
Och en liten/minimal HTPC är är ju tyst redan från början, plus att du kan stänga av den när du vill utan att tappa tillgänglighet till all data (den ligger ju på NAS'en).
En kraftfull HTPC blir ju betydligt besvärligare att placera och hålla tyst, plus att den måste vara påslagen för att det hela skall funka.
För 20kkr får du ju -lätt- 2 st små, tysta och strömsnåla HTPC´s och en rejäl NAS full med diskar.
Inga möbleringsproblem, inga ljudproblem och inga problem med tillgängligheten av data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har personligen alltid tyckt att en minimal HTPC + NAS är bästa lösningen.
Fördelarna är ju många, en NAS kan du ju placera var som hellst, allt som krävs är ju ström + TP kabel.
Och en liten/minimal HTPC är är ju tyst redan från början, plus att du kan stänga av den när du vill utan att tappa tillgänglighet till all data (den ligger ju på NAS'en).
En kraftfull HTPC blir ju betydligt besvärligare att placera och hålla tyst, plus att den måste vara påslagen för att det hela skall funka.
För 20kkr får du ju -lätt- 2 st små, tysta och strömsnåla HTPC´s och en rejäl NAS full med diskar.
Inga möbleringsproblem, inga ljudproblem och inga problem med tillgängligheten av data.

Problemet är att han har CAD+Adobe+"Senaste spel" i kravspecen för sin HTPC.... Krånglar till det hela rätt rejält skulle jag säga.
Inbyggd digitalbox, finns det ens tv-tuners till pci/pci-e som funkar med HD-kanal-kort? Är inte dom "pairade" med digitalboxarna, eller har dom löst det nu?

Permalänk
Medlem

HTPCn i min signatur är tyst (hörs inte från soffan) och klarar spel utan problem. Det går att klämma in lite kraftfullare grafikkort typ MSI GTX 560 TI HAWK/SOC Twin Frozr II. Har dock bytt CPU-kylare samt chassifläktar för att få den så tyst, samt att jag valde grafikkort med tyst fläkt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Ha en bra laptop som main bruk för spel mm, en enkel fusion htpc och en nas som sköter all lagring.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag inte hunnit kommentera på min egen tråd! Flytta med två småbarn tar på tid och kraft...

Tack för alla tänkbara svar. Har dock inte fått någon kommentar när det gäller ström och att underhålla alla maskiner.

När det gäller spel behöver den inte klara av de mest krävande. Det blir mest strategispel.

DasBoot_swe fusion htpc, vad är det?

Permalänk
Medlem

När det gäller de nasar jag provat så går fläktarna 24_7. Vilket är sjukt irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mornio:

Ursäkta att jag inte hunnit kommentera på min egen tråd! Flytta med två småbarn tar på tid och kraft...

Tack för alla tänkbara svar. Har dock inte fått någon kommentar när det gäller ström och att underhålla alla maskiner.

När det gäller spel behöver den inte klara av de mest krävande. Det blir mest strategispel.

DasBoot_swe fusion htpc, vad är det?

Om du inte har så höga krav på spelen kan man ju undra om du känner att någon utav de bärbara du har nu klara av cad och adobe kraven du har?

I så fall hammnar du innom nästan samma kravspec som jag hade när jag satte upp min server dock har du en helt annan budget

För mig slutade det med en phenom 2 x2 prolle och ett äldre matx kort. Och detta körs förtillfället med ubuntu server och agerar htpc/router och nas. I ditt fall skulle jag ersätta router funktionallitet med spel så byt os och dra på med ett passivt gfx (om vi fortfarande pratar enklare spel) och välj sedan cpu och moderkort efter ström förbrukningen. Min rigg drar ca 65-80 watt

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mornio:

När det gäller de nasar jag provat så går fläktarna 24_7. Vilket är sjukt irriterande.

Visst, det är priset man betalar när man trycker in flera diskar i ett litet chassi.
Fördelen är dock att du kan placera din NAS nästan var som hellst.
Krävs bara ström och en nätverkssladd.

Permalänk

Ju fler saker samma maskin ska klara desto mer beroende blir du av att allt funkar.
Jag kör själv med en server/nas som har alla filmer, musik, bilder dokument mm. Till den så är resten av mina enheter ansluta, t.ex. min tysta htpc som enbart har en 40gb ssd och streemar allt från servern. Min bärbara laptop som är surf/spel burk. Satsa på en bra lagrings grund och välj sedan efter det vad för enheter du behöver ansluta....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Som det är sagt tidigare så en i5 2500k med 16 gb och ett 6950 2gb skall klara av dina behov
Har själv en overkill Htpc o älskar den, inte för att jag använder den till max men den är tyst o klarar av allt.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1093761/2011-11-07 en liknande dator borde täcka dina behov:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

Som det är sagt tidigare så en i5 2500k med 16 gb och ett 6950 2gb skall klara av dina behov
Har själv en overkill Htpc o älskar den, inte för att jag använder den till max men den är tyst o klarar av allt.

Fattar dock inte varför man ska ha det, när ett moderkort för 800kr klarar det precis lika bra? Samt gör det till en sjättedel av elförbrukningen....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Hej

Jag går själv igenom samma skärseld som dig.
Sitter med en massa burkar och funderar på vad jag ska göra.

Jag har nu i vardagsrummet;
En stationär speldator som även är kopplad till teven.
En htpc kopplad till teven, även den går att spela på.
Et nas
Mediaspelare xtreamer pro (kan även användas som nas) kopplad till teven.

Här går htpc:n bort.
Jag har upptäckt att en schysst mediaspelare kopplad till teven och som stremar från naset är bättre än en htpc.
Detta eftersom jag redan har en bra dator i vardagsrummet.
Att bara använda en dator som är kopplad till vanlig skärm samt teve hade jag ett tag.
Men det blev konflikter med min kära fru om hon ville tex se en film från datorn samtidigt som jag ville spela.
Så nu använder jag stationära datorn samt xtreamer pro i vardagsrummet.

Mitt tips.
En bra stationär dator med egen skärm (kan även kopplas upp mot teven ifall anslutningarna räcker)
Mediaspelare
Nas Som kan streama trådlöst till läsplattan)
Läsplatta

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Fattar dock inte varför man ska ha det, när ett moderkort för 800kr klarar det precis lika bra? Samt gör det till en sjättedel av elförbrukningen....

Den spelar upp film lika bra kanske, men den gör inte allt lika bra. Jag använder även streamingsaker på min HTPC från mitt filmbibliotek så jag kan nå det i hela världen. Beroende på den uppkoppling jag har så konverterar den det jag kollar på till lämplig kvalité, du kan ju försöka konvertera 1080p "on-the-fly" på en sådan mini-HTPC, kommer inte funka alls. Sen vill jag ju utnyttja projektorn till spel via datorn också, så då ska den klara spel.

Elförbrukningen är en mindre sak, den klockar ned sig rejält när den inte behöver kraften så skillnaden i faktiska kronor är inte så stor.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Den spelar upp film lika bra kanske, men den gör inte allt lika bra. Jag använder även streamingsaker på min HTPC från mitt filmbibliotek så jag kan nå det i hela världen. Beroende på den uppkoppling jag har så konverterar den det jag kollar på till lämplig kvalité, du kan ju försöka konvertera 1080p "on-the-fly" på en sådan mini-HTPC, kommer inte funka alls. Sen vill jag ju utnyttja projektorn till spel via datorn också, så då ska den klara spel.

Elförbrukningen är en mindre sak, den klockar ned sig rejält när den inte behöver kraften så skillnaden i faktiska kronor är inte så stor.

Tvivlar dock starkt på ett en core i5'a + 8gb, ram 6850 enbart drar "nämn värt" mer än vad en fusion cpu gör.

Hur den kan skala ner material och streema till andra enheter kan jag inte uttala mig om då jag inte provat det. Dock så klarar den allt som en "normal" htpc ska klara. Att den inte klarar bf3 mm är en annan sak.

Det ts skulle kunna göra annars är att köra sin ps3'a som filmspelare och dela ut allt material med sin speldator...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Det ts skulle kunna göra annars är att köra sin ps3'a som filmspelare och dela ut allt material med sin speldator...

1+, precis det jag tänkte föreslå. Har filmbiblioteket i min stationära burk och kollar på film på plasman över nätverket via ps3n, funkar ruskigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Tvivlar dock starkt på ett en core i5'a + 8gb, ram 6850 enbart drar "nämn värt" mer än vad en fusion cpu gör.

Tror inte den drar avsevärt mer faktiskt, blir nog någon krona per dag skillnad vid idle.

Skrivet av DasBoot_swe:

Hur den kan skala ner material och streema till andra enheter kan jag inte uttala mig om då jag inte provat det. Dock så klarar den allt som en "normal" htpc ska klara. Att den inte klarar bf3 mm är en annan sak.

Jag anser att en normal htpc bör klara av att konvertera material och stream det till mig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Fattar dock inte varför man ska ha det, när ett moderkort för 800kr klarar det precis lika bra? Samt gör det till en sjättedel av elförbrukningen....

Jag njuter verkligen av att kunna spela på min tysta Htpc, har dock i7 2600k o 6970
Datorn där nere låter betydligt mera Antec 1200 med i7 960 o 2 st Gtx 580 3gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Jag njuter verkligen av att kunna spela på min tysta Htpc, har dock i7 2600k o 6970
Datorn där nere låter betydligt mera Antec 1200 med i7 960 o 2 st Gtx 580 3gb.

Vad kör du för chassi och grafikkort?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vart tvungen att göra plats(skära) i antec fusion , bytte fläktarna till 2 st scythe slip stream som blåser inåt, ett HIS 6970(blåser ut) av standardutförande dock tystare modell men den låter mer än ett 6950, tycker 6950 är absolut det kort man skall ha, speciellt den äldre versionen(nedklockat 6970).
Det finns bättre chassi att inhandla köpte denna då jag haft bra erfarenhet av Antec o fick den billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Vart tvungen att göra plats(skära) i antec fusion , bytte fläktarna till 2 st scythe slip stream som blåser inåt, ett HIS 6970(blåser ut) av standardutförande dock tystare modell men den låter mer än ett 6950, tycker 6950 är absolut det kort man skall ha, speciellt den äldre versionen(nedklockat 6970).
Det finns bättre chassi att inhandla köpte denna då jag haft bra erfarenhet av Antec o fick den billigt.

Okej, tänkte eftersom jag själv har fusion chassit och fick inte plats med så mycket mer än ett GTX 560 :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Min HTPC1 ryms i ett Silverstone LCM16http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=81&area=en

2600k@4,75ghz med Noctua C14 som går på välldigt lågt varv och knappt hörs.
Agg HX 750 (man får offra en hårddisk bayen för att ett så långt agg skall få plats. (mer eller mindre ljudlöst).
CF ATI 5750 (här är problemet att kort större ön 220mm inte går in om man inte är beredd att offra DVDn. Finns några NVidia 560Ti som får plats.
120gig SSD
Blue-ray läsare
PCI ljudkort.
Chassifläktarna 2x80mm lågvarviga sitter perfekta placerade för att suga ut värmen från cpu flänsen några ett gäng centimeter bort.

Permalänk
Medlem

Dela ut mtrl från speldator till PS3

Det låter intressant...

Nu har jag blivit av med alla macar. Skönt. Har också byggt en mediabänk som ska passa till htpc, fronthögtalare, PS3 och en pioneer lx 83. Extra djup och anpassad bredd. Luckorna är av tyg så att bluetooth, IR och ljud ska kunna komma igenom. Ett fack är kvar för datorn. Funderar på att bygga in en dator utan låda i utrymmet för bättre ventilation och förhoppningsvis lägre ljud därmed. Kanske ett någorlunda passivt system med en gigantisk fläkt monterad direkt bakom tyget i luckan.

http://www.youtube.com/watch?v=pKEuDXclB1s

Vad tror ni om en dator byggd löst i bänken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1093761/2011-11-07 en liknande dator borde täcka dina behov:)

Om man kör hdmi med ljud ut till förstärkaren, behöver man ett ljudkort då? Eller blir det skillnad på kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Min HTPC1 ryms i ett Silverstone LCM16http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=81&area=en

2600k@4,75ghz med Noctua C14 som går på välldigt lågt varv och knappt hörs.
Agg HX 750 (man får offra en hårddisk bayen för att ett så långt agg skall få plats. (mer eller mindre ljudlöst).
CF ATI 5750 (här är problemet att kort större ön 220mm inte går in om man inte är beredd att offra DVDn. Finns några NVidia 560Ti som får plats.
120gig SSD
Blue-ray läsare
PCI ljudkort.
Chassifläktarna 2x80mm lågvarviga sitter perfekta placerade för att suga ut värmen från cpu flänsen några ett gäng centimeter bort.

http://www.noctua.at/images/products/fullsize/noctua_nh_c14_0...

Riktigt smutt! Står den fritt eller i ett skåp?

Permalänk
Medlem

Står fritt. I ett skåp skulle det nog kunna fungera också. Man kan sätta in 2 fläktar på framsidan av chassit om man vill. Sedan suger man ut de på baksidan. Så är skåpet ventilerat på baksidan och det kan komma in lite på framsidan så borde det kunna fungera.

Vill du ha bättre prestanda på GFX kolla på gainwards 560ti phantom. De skall enligt specarna PRECIS kunna passa.
Rekommenderat är också då att ta en så grund dvd/bd spelare som möjligt. Behöver man ingen sådan tror jag vilka kort som helst går in.