Permalänk
Medlem

SSD försvinner från BIOS

Hej, Jag har en Corsair Force 3 60GB som systemdisk som försvinner från mitt moderkort Asus P8P67 Pro B3, viket gör att jag får BSoD typ 1 gång om dagen. Det är lätt fixad genom att plugga ur den och plugga in den igen men jag skulle vilja ha en stabil dator.

Hoppas denna tråd ligger i rätt kategori och att någon kan hjälpa mig.

Erik

Permalänk
Inaktiv

Finns uppdateringar till firmware på den disken har jag för mig - Googla!

Permalänk
Medlem

testa uppdatera ssdn med en nyare firmware (1.3.3). gjorde det på min 120 gb ssd och efter detta så har det aldrig hänt mej.

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162

Permalänk
Medlem

uppgradera din Firmware sen formatera om. OBS! innan du uppdaterar firmware backa up filer du vill behålla eftersom firmware uppgradering kan ta bort vissa filer och är därför rekommenderat att formetare om efteråt.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Tackar hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem

Corsair SSD FS

okej så här är läget allt har funkat felfritt fram tills i förrgår då fick jag en BS och sen dess har det bara felat min ssd som jag har OS på hänger sig efter 5 minuter och försvinner(även i bios) vid omstart så kommer den fram igen. Nu har jag OS på en annan disk å tänkte att jag skulle då uppdatera firmwaren i den men får BS även när jag har OS på en annan disk. nu är den helt urkopplad och det funkar felfritt. har en Corsair SSD Force Series? F120, 120GB
och ett ASUS Crosshair V Formula, Socket-AM3+ moderkort. har uppdaterat bios för några veckor sen smärtfritt och även firmwaren i ssdn för några månader sen. jag har även ändrat i biosen till IDE och bytt både störm å sata kablar till disken. Vad kan va problemet?

tack på förhand!

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem

"This update tool is intended to be run with the drive controller in AHCI mode. If your drive controller is not AHCI enabled and your update fails, you will need to change it to AHCI mode and also enable AHCI in your OS registry. Here is page with a guide for ENABLING AHCI."

testa med att sätta sata portarna i ahci mode och uppdatera igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av addebest:

"This update tool is intended to be run with the drive controller in AHCI mode. If your drive controller is not AHCI enabled and your update fails, you will need to change it to AHCI mode and also enable AHCI in your OS registry. Here is page with a guide for ENABLING AHCI."

testa med att sätta sata portarna i ahci mode och uppdatera igen

jora det har ju vartit i AHCI från början då allt funka sen crasha det ju? å läste på ställen att det kunde gå å åtgärda med att sätta alla diskar på IDE men får väl köra AHCI igen då å försöka uppdatera den jäveln då ... hinner man på 5 min? tänkte finns det någon stans man kan återställa en disk till fabrikat? kan ju hända att det vart nå strul med uppdateringen sist? aja har uppdaterat bios nu IGEN får se om det löst problemet.

sen en sak till då när jag installa OS på en annan disk först å sen satta i sata så crasha endå windows, å där men skicka han mig till "windows repair" och då fick jag formatera ennu en gång :/

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4