Frysa ner datorn för att döda skadedjur?

Permalänk
Medlem

Frysa ner datorn för att döda skadedjur?

Min kompis har problem med en massa skadedjur i sin lägenhet som har tagit sig in via ett fönster som stått öppet.

Min fråga är nu, då anticimex har sagt att djuren dör om man fryser ner dom, så undrar jag om det är säkert att frysa ner datorn?
Datorn är en Macbook Pro 15", och det jag kan gissa är att man bör ta bort batteriet ur datorn, men hur är det med skärmen?

För att inte få kondens på datorn så kanske man bör värma upp den långsamt, genom att t.ex låta den stå i ett kallt utrymme någon dag för att sedan ta in den för att få tillbaka den till rumstemperatur.

Har ni några tips?

tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av karlan:

Min kompis har problem med en massa skadedjur i sin lägenhet som har tagit sig in via ett fönster som stått öppet.

Min fråga är nu, då anticimex har sagt att djuren dör om man fryser ner dom, så undrar jag om det är säkert att frysa ner datorn?
Datorn är en Macbook Pro 15", och det jag kan gissa är att man bör ta bort batteriet ur datorn, men hur är det med skärmen?

För att inte få kondens på datorn så kanske man bör värma upp den långsamt, genom att t.ex låta den stå i ett kallt utrymme någon dag för att sedan ta in den för att få tillbaka den till rumstemperatur.

Har ni några tips?

tacksam för svar!

Ingen vidare med döda djur som ligger kvar inne i datorn. Plocka isär och rensa eller gör en anmälan till försäkringsbolaget.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

hm så länge den är spännings löst är det ingen större fara ta ut batterierna 2 st till antal du har backup batteri och det vanliga
då är den spännings lös sen stoppa in den i en tät påse lägg med en torr boll sen kan du djupfrysa den utan fara.
Se bara till att den är upptinad ordentligt innan ni startar upp den, ingen snabb upptining bara.
Det gäller all vanlig elektronik som inte tål låg frys punkt.
Fast enklast är att anticimexs städar den då behöver man bara vädra den efter åt.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det som blir ett problem är att det finns vatten i luften i datorn som fryser och så vips, har du vatten i datorn. Inte kul.

Permalänk
Medlem

Ska Anticimex sanera hans lägenhet ?
Låt då datorn stå framme, så lär dom ju dö när anticimex gjort sitt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av Efta:

Det som blir ett problem är att det finns vatten i luften i datorn som fryser och så vips, har du vatten i datorn. Inte kul.

Det finns ju inge vatten i den om du inte har vattenkylning, och om han nu har det så tror jag han var nog smart att konstatera att han inte borde frysa ner den isf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Det finns ju inge vatten i den om du inte har vattenkylning, och om han nu har det så tror jag han var nog smart att konstatera att han inte borde frysa ner den isf...

om du stoppar in den i frysen/eller liknande så kommer vattenpartiklarna i luften frysa överallt inne i datorn vilket kan leda till mer än bara vattenskador.
hade sprutat gift på skiten och sen tagit en rensa datorn tag.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk

Min jobb-laptop låg i bilen i natt i stand-by-läge, verkar ha klarat sig.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Erkapekka:

Det finns ju inge vatten i den om du inte har vattenkylning, och om han nu har det så tror jag han var nog smart att konstatera att han inte borde frysa ner den isf...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vore bra att veta vad det är för skadedjur..Anticimex tipsar ju på sin sida att vissa skadedjur dör först efter ca en vecka i -20.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Jo, att låta anticimex göra jobbet är ett alternativ, men det kan ta upp till flera gånger av sprayning av rummen tills de är borta.
De gasar inte lägenheten för om tidigast 2 veckor.

Därför vill kompisen ha igång datorn, och samtidigt bli av med dem.

Fukten från luften är det som man är mest rädd för.
Har plockat ut batteriet, så det är ingen fara med det, men jag är också orolig för skärmen så att den inte tar skada.

Är väl något slags flytande i skärmar Ser iallafall så ut när man spräcker en Vad för fryspunkt har det isåfall?

Har iaf börjat med att öppna upp den och blåsa den rent med tryckluft och torkat de delar man kommer åt.

Skapligt äckligt är det iallafall..

Permalänk
Medlem

Stoppa den i en påse som du tillsluter ordentligt först.
Sen in i frysen, har gjort så med mobiltelefoner och det har inte skadat dem alls.
Dra ut all luft du bara kan med så det är minimalt med luft i påsen innan du fryser in

Låt den sen stå en dag och rumstorka om det skulle finnas någon form av vatten kvar i den vilket jag betvivlar.
Starta den och se om allt kör som det skall.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Stoppa den i en påse som du tillsluter ordentligt först.
Sen in i frysen, har gjort så med mobiltelefoner och det har inte skadat dem alls.
Dra ut all luft du bara kan med så det är minimalt med luft i påsen innan du fryser in

Låt den sen stå en dag och rumstorka om det skulle finnas någon form av vatten kvar i den vilket jag betvivlar.
Starta den och se om allt kör som det skall.

Jag tvivlar inte på att du gjort det men får jag fråga varför i helvete du fryst ner mobiler? Hur mycket skadedjur kan det finnas i dom liksom... Inte termiter direkt

Skrivet av fastforward:

Min jobb-laptop låg i bilen i natt i stand-by-läge, verkar ha klarat sig.

Sluta larva dig, jag använder min MBP när jag badar den fyller snart 18 månader, still going strong!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Ska Anticimex sanera hans lägenhet ?
Låt då datorn stå framme, så lär dom ju dö när anticimex gjort sitt.

tycker jag också

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

haha en kompis va?
eller så köper ni radar spray borde finnas på den lokala färgbutiken.

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaa_kola:

haha en kompis va?
eller så köper ni radar spray borde finnas på den lokala färgbutiken.

Tror inte det är myror som kryper in och ut ur datorn, förmodligen värre än så.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Personligen har jag mycket svårt att tro att några skadedjur skulle slagit sig ner i en laptop, det finns inget för dem att äta där, skulle möjligen vara kaksmulorna under tangentbordet då. Hur som, vill han frysa ner den så kan han lägga den i en plastpåse innan så kommer ev. kondens att hamna utanpå plastpåsen och inte i datorn. Kondens brukar iofs inte vara nåt problem på vintern då luftfuktigheten oftast är låg, men för säkerhets skull.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Haha vafan. Vad är det för skadedjur?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

om du har vakuumpåse eller liknande ska det nog fungera hur bra som helst. Viktigaste är att få bort all luft.

Note: LCD skärmar fryser vid cirka -15 grader och skadar den permanent, Men kan du hitta något stabilt på -5 grader och kör på lösningen ovan så ska det nog fungera. Tror fortfarande du måste öppna datorn efteråt och göra rent oavsett om de dör eller itne.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Personligen har jag mycket svårt att tro att några skadedjur skulle slagit sig ner i en laptop, det finns inget för dem att äta där, skulle möjligen vara kaksmulorna under tangentbordet då. Hur som, vill han frysa ner den så kan han lägga den i en plastpåse innan så kommer ev. kondens att hamna utanpå plastpåsen och inte i datorn. Kondens brukar iofs inte vara nåt problem på vintern då luftfuktigheten oftast är låg, men för säkerhets skull.

Dom gillar värme.
Jag har reparerat bärbara och stationära datorer med diverse (iofs döda) skadedjur. Värst var en dator som varit i Thailand och hade en hel del ägg och 4-5 döda kackelackor i sig

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Vad är det för skadedjur?

EDIT: Kan han inte bara leta upp lite spindlar och lägga dom lite överallt i lägenheten. Funkar bra mot bananflugor och annan ohyra.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vad är det för skadedjur?

EDIT: Kan han inte bara leta upp lite spindlar och lägga dom lite överallt i lägenheten. Funkar bra mot bananflugor och annan ohyra.

Skrivet av alindvall:

Haha vafan. Vad är det för skadedjur?

säg bara vad det är för skadedjur....

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vad är det för skadedjur?

EDIT: Kan han inte bara leta upp lite spindlar och lägga dom lite överallt i lägenheten. Funkar bra mot bananflugor och annan ohyra.

vem vill inte ha 500 spindlar i sovrummet liksom?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Det rör sig om s.k. fågelkvalster enligt uppgift från anticimex.
De finns i fågelbon, som har funnits ovanför fönstret hos kompisen. När han vädrat, så har de blåst in i lägenheten, och så dras de till värme.

De livnär sig vanligen på fåglar, men kan bita människor och skapa irriterande bett. De ligger som fan me varandra, så de förökar sig som en löpeld.

Det enda positiva är att de bara klarar sig 4-5 månader på människoblod, så förr eller senare så dör de ju

Jaja, får testa det med torrboll, påse, dra ut luften och frysa in.

tack för svaren!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ingen autoklav, eller en mikrovågssterilisator, en tryckkokare är inte heller fel, men så här års kanske det är dag att plocka fram skinkgrytan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Funderar också varför skadedjuren skulle ta sig in i datorn? .. Men hursomhelst hur vet han att dom är I datorn? :S

Edit: Sedär, du svarade medans jag skrev

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Tror inte det är myror som kryper in och ut ur datorn, förmodligen värre än så.

sorry.. de va fan inte radar >_<
"fly master extra" de är inte så hälsosamt mot människokroppen heller

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlan:

Det rör sig om s.k. fågelkvalster enligt uppgift från anticimex.
De finns i fågelbon, som har funnits ovanför fönstret hos kompisen. När han vädrat, så har de blåst in i lägenheten, och så dras de till värme.

De livnär sig vanligen på fåglar, men kan bita människor och skapa irriterande bett. De ligger som fan me varandra, så de förökar sig som en löpeld.

Det enda positiva är att de bara klarar sig 4-5 månader på människoblod, så förr eller senare så dör de ju

Jaja, får testa det med torrboll, påse, dra ut luften och frysa in.

tack för svaren!

fy fan låter inte gött , men dom är så små som man inte ser dom då?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

äh, pyretriner som finns i radat är inte så giftigt för människor, inte för att man ska andas in det i onödan, men ändå. Om skärmen är såpass känslig att man inte kan frysa ner datorn ordentligt så är det inte lönt att ens försöka, ju varmare man har i frysen desto längre måste den vara där. För vissa skadedjur är det nästan exponentiellt, vid -25 så kan det ta bara några timmar, medan det vid -5 kan ta veckor innan de är döda

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

överklocka tills dom smälter !

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder