Permalänk
Medlem

ny hårdisk

ey lenn! har köppt en ny hårdisk till min data. Men aså fatt 0 hur man ska sätta in denn ,

Visa signatur

Näe men är det inte "era lol"-RoBBuzZ? Snabbt tar han tronen som lol-missbrukaren #1 med ännu ett klockrent citat! /ThreadZ

Permalänk
Medlem

vet faktisk inte hur jag ska formulera mig om din svenska men hur som helst så sätter du jumperna så den är slave (om du har en annan hårddisk) sen stoppar du in IDE kabeln och molex kontakten startar och partionerar hårddisken och formaterar.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem

Är det detta ett skämt eller? Antingen så skojar du eller så har du väldigt omogen attityd. Det är inte min sak att leka polis men ibland blir man förbannad.

Det heter hårddisk och dator, inte hårdisk och data. Och det är inte tufft att stava fel eller använda ovårdad svenska. Försök hålla upp språket litet grann i alla fall. Angående ditt problem kan jag inte ge ett bättre svar än vad Lector gjorde.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

sämre svenska får man leta efter...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad.

Permalänk
Medlem

Asså bah, ja fatta 0 av dinn svenzka....

Permalänk

heh.. du kanske ska börja med att öppna chassit och trycka dit hdd'n där det formodligen redan sitter en annan koppla i el sladden och ide kabeln.. och sen pinna den så som du vill ha den, och nästa moment blir att stoppa i en startdiskett partionera hd'n och sen formatera den.. altså om du inte vet hur man stoppar i en hd för förstår du nog inte heller när nån av oss förklarar... lol

Permalänk

Vad ska man säga...
Jaja för det första så köper man inte en HDD om man inte vet hur man ska hantera den. För det andra så om man e så dum så man gör det första så öppnar man chassit sätter in hårdisken på lämpligt ställe och sätter fast den lilla kontakten med två svarta, en gul, en röd kabel i sig (El kabeln)... Sedan sätter man fast den på lämpligt ställe i hårdisken (lämpligt ställe e där den passar, passar den på flera ställen e det någe fel). När detta e klart så ska man sätta fast ide kabeln (den stora tjocka kabeln där ena sidan är markerad med en röd strimma) den röda strimman ska oftast vara mot höger. Om man är osäker så ska man ALLTID! sätta den röda strimman på IDE kabeln så att den är så nära den röda tråden i El kabeln som möjligt... För att utföra dessa steg rätt så får man inte använda några värktyg som t.ex Yxa, Sax, Motorsåg, Kniv, Tejp, osv osv...

Oj jag glömde nästan.. Det finns några små Pinnar på hårdisken där man kan välja om hårdisken e Master eller Slave vissa hårdiskar har ett tiotal val men oftast e det på detta viset.
Om du redan har en hårdisk i din dator som du antagligen har så ska den hårdisken du köpte vara slave. Hur du ska ställa in kontakterna får du läsa (Om du kan) på hårdiskens ovansida.

Visa signatur

Sojuz Sovetskich Sotsialistitjeskich Respublik

Permalänk

Lector: Är du dum i huvudet? Naturligtvis skall ha köra den nya disken som master. Han lär ju ha minst 2 kontroller, inte sant? Och om han nu av någon osannolik anledning skulle vara tvungen att köra 2 diskar på samma kontakt (exempelvis om han har fler än en disk sedan tidigare) så skulle det väl vara ovanligt korkat att låta den gamla disken (således förmodligen långsammare) sköta I/O-hanteringen? Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Vill du vara gäst på ett riktigt demoparty? www.birdie.org :O

Permalänk
Glömsk

NastY von Tjön: Skärp dig, du befinner dig på Sweclockers med regler, inte Sektionen för Personlig Förnedering och Multum Med Otrevlig Attityd.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

psi*: Jag blir bara så trött på alla besserwissrar som börjar alla sina inlägg med att korrektera folks felstavningar, särskrivningar, lingvistiska kompetens, inkorrekta facktermer osv. Det skulle vara mycket trevligare om alla helt var sakliga och bara svarade på frågan ist för att klaga.

"Asså bah, ja fatta 0 av dinn svenzka...."

Hur långt leder ett sådant inlägg för den stackars frågeställande robbuzz? Vad spelar det för roll om någon exempelvis skriver "data" ist för "dator"? Det viktiga är att man förstår vad personen ifråga menar.

"Är det detta ett skämt eller? Antingen så skojar du eller så har du väldigt omogen attityd. Det är inte min sak att leka polis men ibland blir man förbannad.

Det heter hårddisk och dator, inte hårdisk och data. Och det är inte tufft att stava fel eller använda ovårdad svenska. Försök hålla upp språket litet grann i alla fall. Angående ditt problem kan jag inte ge ett bättre svar än vad Lector gjorde."

Vad är poängen med att gå omkring och vara förbannad hela dagen?

Visa signatur

Vill du vara gäst på ett riktigt demoparty? www.birdie.org :O