6950 2gb blir sjuk varmt ! :O

Permalänk

6950 2gb blir sjuk varmt ! :O

Tja alla sweclockers !

Jag har en 6950 2gb reference design och nu har jag märkt att min kort blir ganska varmt sen jag ladda ner Catalyst 11.11a jag måste drar fläkten till 50% för att kunna spela dota2 och nu på idle ligger den på 48grader med 50% fläkt hastighen har någon annan stött på samma problem ?

Permalänk
Medlem

Referera till grafikkortstrådarna, det finns ca 20 miljoner andra med samma "problem" men det är normalt, ett graffikkort klarar av upp till 100 grader celsius så antingen har du dålig låda/kylning eller så trollar du bara..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Referera till grafikkortstrådarna, det finns ca 20 miljoner andra med samma "problem" men det är normalt, ett graffikkort klarar av upp till 100 grader celsius så antingen har du dålig låda/kylning eller så trollar du bara..

trollar ? tror det är du som gör det bro, själv klart jag frågar för att det är första gången det händer för mig.

Permalänk
Medlem

har du fler skärmar eller tv inkopplad?
har skärm och tv och min är på 70C på 40% fläkt

Permalänk
Medlem

Vad ligger kortet på när du spelar då? Vad har du för chassi, kylning i det?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Skrivet av muki91:

har du fler skärmar eller tv inkopplad?
har skärm och tv och min är på 70C på 40% fläkt

Ja jag har tv och datorskärm inkopplad men jag har stängt av tv och använder bara en display på datorn, jag använder inte duplicate these display eller extend these display utan show desktop only on 2 vilket är min datorskärm, men det kanske påverkar endå ?

Permalänk
Skrivet av MyRus:

Vad ligger kortet på när du spelar då? Vad har du för chassi, kylning i det?

ehem jag vet inte för att datorn bara stängde av sig, så kollade jag direkt efter på min temperatur på graffe efter restart och satte direkt graffikkorts fläkten till 50% , jag har en antec p182 alla fläktar var max och fläktar har jag antec tri cool 3st (standard som man fick med )och 1st silverstone air penetrator som blåser till graffe och en Revoltec alla är 120mm fläktar, kanske det är dags att bytta chassi ?

Permalänk
Medlem

dammig kylare? köp luft på burk och blås rent

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greensurre:

Ja jag har tv och datorskärm inkopplad men jag har stängt av tv och använder bara en display på datorn, jag använder inte duplicate these display eller extend these display utan show desktop only on 2 vilket är min datorskärm, men det kanske påverkar endå ?

Har sett en annan tråd om detta. Koppla ur kabeln till TVn när du inte använder den. Då kommer temperaturerna att sjunka.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

dammig kylare? köp luft på burk och blås rent

jo det kan vara en bra idé

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Har sett en annan tråd om detta. Koppla ur kabeln till TVn när du inte använder den. Då kommer temperaturerna att sjunka.

får väll göra så :/

Permalänk
Medlem

50% fläkt i idle låter ändå rätt så högt. Vågar du plocka av kylaren och då i princip förstöra garantin?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har samma problem i Dota 2, mitt 4870x2 blir grymt mycket varmare i det spelet än ta t.ex. BF3 eller Skyrim. Går oftast så långt att kortet börjar throttla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greensurre:

Tja alla sweclockers !

Jag har en 6950 2gb reference design och nu har jag märkt att min kort blir ganska varmt sen jag ladda ner Catalyst 11.11a jag måste drar fläkten till 50% för att kunna spela dota2 och nu på idle ligger den på 48grader med 50% fläkt hastighen har någon annan stött på samma problem ?

Om det nu är så att detta bara hänt efter 11.11a kör den officiella drivrutinen och kolla vad du får för temp

Permalänk
Medlem

Att en dator bara stänger av sig vid spel behöver inte alls vara grafikkortsrelaterat.

Kör HWMonitor medan du spelar och kolla Max-värdena efter 10 minuter.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Att en dator bara stänger av sig vid spel behöver inte alls vara grafikkortsrelaterat.

Kör HWMonitor medan du spelar och kolla Max-värdena efter 10 minuter.

/s

jo jag förstår men min graffikkort vart lite annorlunda varmt tycker jag samt att i idle var den på 68grader när man hade fläkten på auto

Permalänk
Avstängd

Ingen fara, stäng ner det börjar lukta om dom..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem

Vad spelar idle temps för roll? Om fläkten är tillräckligt låg så kan du få 100 grader i idle. Fortfarande ganska värdelöst att veta.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Dra hem MSI Afterburner och fixa en fläktkurva! Underbart program som funkar till alla märke. Har själv ett Asus 6950 2GB som gick rätt varmt, afterburners fläktkurva fixade så kortet är tyst när jag surfar och när jag spelar så ökar kurvan/fläkten hastigheten ju varmare det blir!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 6970 och i idle med 2 skärmar ligger det strax över 60 grader. Tycker inte direkt att ditt kort verkar överdrivet varmt på det sättet. Om du verkligen är orolig bara kör med en egen fläktkurva med hjälp av afterburner.