Permalänk

Obalanserade lag i BF3!

BF3 är ett bra spel, men det är ju totalt omöjligt att ha kul när lagen är så totalt värdelöst balanserade som de faktiskt är. Som ett exempel spelade jag precis på Sweclockers server, banan var Damavand Peak. Tar helikoptern och ska flyga över, deras helikopter har någon sorts målsökande missil och jag bli one shottad. Spawnas, tar en bil och ska köra in i tunnel hinner inte fram innan helikoptern sprängt bilen. Jag dör, sitter och väntar lite i spawning screen på att helikoptern ska spawnas, tar den. Så fort jag kommer in i helikoptern skjuter helikoptern sönder den. Under dessa 2-3 minuter har ingen i mitt lag tänkt på att använda stinger förrutom jag men han har ju flares så det räcker mot bara en stinger. Får till sist tag på helikoptern och flyger över till motståndarnas sida. Lock direkt, jag använder flares, lock igen, jag skadas, lock igen, jag dör. Tre personer i motståndarlaget tog alltså omedelbart fram stinger för att skjuta ner mig. Ingen i mitt lag brydde sig ens om helikoptern som sköt ner hur många som helst.

Jag ragequitade sedan servern efter att ha sett scoreboarden. Top 10 i deras lag hade mer poäng än våran etta. Frågan är ju nu hur det ens är möjligt att lagen är så sjukt obalanserade. Det har varit såhär för mig hela kvällen, alla servrar. Jag har alltid haft det totalt omöjligt att göra något. När jag spawnas i rush sitter folk i spawn och dödar mig, alternativt precis utanför. I Conquest på firestorm hinner man inte köra in till mitten med en tank innan den sprängs av en helikopter. Om man tar helikoptern på samma bana blev jag nerskjuten av en jet direkt, hinner inte ens förbi bergen på väg in mot mitten.

Detta förstör spelet totalt, ena laget tycker det är skitkul för de äger medan andra laget inte ens kommer ur spawn. Några fler som upplevt detta? Funderar seriöst på att sluta spela BF3 på grund av detta, det slutar alltid med att man blir förbannad för allt man gör är spawnas, börjar gå/köra mot striden för att dö efter halva vägen. Man kommer aldrig fram till striden som är anledningen till att man spelar. Det värsta exemplet var för någon timme sen när jag låg först i mitt lag med 300 poäng som Sniper, i motståndarlaget hade de flesta 1-2k poäng. Hur kan det ens bli så obalanserat?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Jeg vet faktiskt inte, men jag har aldrig varit med om det du pratar om. Du kanske skulle söka efter nybörjar servrar, det finns en del. Där kan man träna och alla kör på samma vilkor. Annars så kan jag rekommendera att du drar ihop ett gäng kompisar, även om det inte går så bra så kan man iaf skratta åt sina misstag. Hoppas tipsen hjälper! Fortsätt försöka, du kommer snart hitta spelglädjen!

Visa signatur

Senior

Permalänk

Anledningen till obalanseringen är enkel. Det ena laget har spelare som vet hur man trycker tillbaka motståndar laget medans lag 2 konstaterar att det är bra grafik.

Spawna inte ens engång när det är så, låt det hellre rinna ut på tiden för att vara med från start nästa runda.

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Kan inte mer än att tycka det är trist att du känner så, tyvärr så kommer det alltid vara ett lag som vinner. Jag spelar med mina vänner i Wolf, vi kommer alltid spela i samma lag (Samma gäller de flesta plutoner), således kommer det alltid vara övertag på en sida.

Det handlar tyvärr om att
1. Byta server till en enklare (Jag har uppfattat den här servern som bra mostånd)
2. Bita i det sura äpplet och helt enkelt bli bättre och krossa de som krossar dig.

/ Uttifanten

Visa signatur

/ Uttifanten

Permalänk
Medlem

Låter som att du försöker köra "lonewolf" och det funkar inte alltid så bra i början utan några unlocks samt timmars erfarenhet.
Gå med i en Squad och se till att ALLTID välja klassen som hjälper dom andra (assault om dom behöver healing, support om dom behöver ammo, engineer om ni stöter på vehicles ofta).

Försök alltid kontra dina lagkamrater och håll en balanserad setup i din squad, samt spring inte bara hela tiden. Sitt ner och kolla efter targets ibland och utnyttja minimapen genom att kolla vart dina allierade dör vilket kan säga ganska mycket om vart fienden har sina ögon.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem

jag o polarna har varit med om sjuk obalans flera gånger när vi spelat. tanks har bara kunnat åka omkring och skuta ner allt. ingen bryr sig. o det fortsätter tills man lämnar servern eller byter lag. det var sådär flera flera maps. verkligen så toppade man laget med 9kills
medans de andra laget hade 80procent fått över 30.
vet inte vad det beror på riktigt men ja tycker inte du ska sluta spela! byt server bara! många många gånger har jag upplevt lagen sjukt lika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Tar helikoptern och ska flyga över, deras helikopter har någon sorts målsökande missil och jag bli one shottad.

Rätt så uppenbart att du inte spelat så mycket Battlefield genom åren. Kom ihåg att serien funnits ute länge och det är många som är rent utsagt jävligt bra. Kan ge några tips medans jag ändå är igång.

1. Skaffa några vänner att spela med, behöver inte vara privata vänner utan adda några ifrån spelet på battlelog/skype.
2. Joina en server tillsammans, INTE en 64 server. 16 eller 32. Då har ni störst chans att påverka resultatet. CQ är mindre random än Rush.
3. Ha tålamod. Förhoppningsvis har du lite talang för datorspel och blir bra/bättre med tiden.

Istället för att sitta och ragea varje gång du blir dödad tänk, varför dog jag?

Svaret i just det specifika fallet du beskriver är: Du mötte en mer erfaren pilot. Du såg att han flög över i din spawn och visste att han var duktig, ändå hoppar du in i ett klen Jeep vilken en duktig pilot tar ut på 3 sekunder.

Permalänk
Medlem

detta är ett bf fenomen och har funnits sedan tidernas begynnelse.. i bfbc2 var det något skit dom hade i spelet så alla lvl 50+ var ALLTID på samma lag och det var det jämt så är inte slumpen... de gillar ej jämna fighter

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk

Asså jag är inte jättedålig, brukar ligga top 5 i laget ganska ofta som Recon men ibland är det bara totalt omöjligt att göra något. Som Recon är det väldigt jobbigt att inte ens kunna lämna spawn i rush för motståndarlaget har hela kartan, vi har typ hava vårt spawn. Brukar byta till support när jag behöver pusha men inte ens det hjälper ibland, mitt lag är bara så såligt att fast jag kanske har 2,5k så har ingen annan över 1k poäng.

Sen så kör jag väl lie lonewolf men det brukar ju bli så som Recon, står precis bakom striden och skjuter HS. Problemet blir när man inte kan stå bakom striden för man är så totalt tillbaka pushade.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Skrivet av redruM:

Rätt så uppenbart att du inte spelat så mycket Battlefield genom åren. Kom ihåg att serien funnits ute länge och det är många som är rent utsagt jävligt bra. Kan ge några tips medans jag ändå är igång.

1. Skaffa några vänner att spela med, behöver inte vara privata vänner utan adda några ifrån spelet på battlelog/skype.
2. Joina en server tillsammans, INTE en 64 server. 16 eller 32. Då har ni störst chans att påverka resultatet. CQ är mindre random än Rush.
3. Ha tålamod. Förhoppningsvis har du lite talang för datorspel och blir bra/bättre med tiden.

Istället för att sitta och ragea varje gång du blir dödad tänk, varför dog jag?

Svaret i just det specifika fallet du beskriver är: Du mötte en mer erfaren pilot. Du såg att han flög över i din spawn och visste att han var duktig, ändå hoppar du in i ett klen Jeep vilken en duktig pilot tar ut på 3 sekunder.

Ok, så du säger i princip att om piloterna i motståndarlaget är bra på t.ex. Operation Firestorm är det lönlöst att ens försöka köra ett fordon. Har dött oräkneliga gånger av helikoptrar som dödar min tank på 3-4 sec. Man har ju inte direkt en chans att skjuta ner helikoptrar med tanken ( om inte på nära håll). Känns dock som laget är dömt att förlora om man inte har ett enda fordon i laget på sin sida.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Utti:

Kan inte mer än att tycka det är trist att du känner så, tyvärr så kommer det alltid vara ett lag som vinner. Jag spelar med mina vänner i Wolf, vi kommer alltid spela i samma lag (Samma gäller de flesta plutoner), således kommer det alltid vara övertag på en sida.

Det handlar tyvärr om att
1. Byta server till en enklare (Jag har uppfattat den här servern som bra mostånd)
2. Bita i det sura äpplet och helt enkelt bli bättre och krossa de som krossar dig.

/ Uttifanten

Håller med att jag borde byta server och bli bättre men när man dubblar tvåan i sitt lags score på en 64 mannaserver och sitt lag ändå blir sönderägt känns det ganska jobbigt att försöka bära laget helt själv. Ingen i laget spottade ens! (Tänker på ett game på Damavand Peak Rush nu, dock inte samma som med helikoptern). Sedan är inte problemet att ett lag vinner utan att ett lag vinner så sjukt överlägset att det inte ens är något snack om vilket lag som kommer vinna.

Visa signatur

Permalänk

Laget med flest snipers förlorar, så enkelt är det bara. Visst, ni kanske dödar några enstaka fiender, men vad hjälper det när de spawnar 10 s senare och ni inte ens står i flaggområdet? Ytterst sällan en sniper avgör striden om en kontrollpunkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

kör man sniper måste man ju pusha fram när man bara har sin egen spawn.. döda 2-3 st så man rensar en gata för sig. sen är det bara att kubba mot en flagga längre bort. Ta flaggan och sen försöka skjuta i ryggen för att göra mer "gator" åt dina medspelare.

Permalänk
Medlem

Ett gissel är ribbon man får för att vinna... 500 p och sen en 10000ing efter 50 vinster.
Eftersom att så många är så intresserade av poängen och att gå upp i rank fort så teamswitchas det hejvilt på servrar för att alltid hamna i det vinnande laget. Detta brukar resultera i ett lag runda efter runda kör över sina motståndare och det blir ganska trista rundor att spela. Oavsett vilket lag man spelar i...

Kan inte förstå stressen i att få "pippifågeln" inom en månad och sen stressa för att nå max rank.
Kanske borde dom lägga in tid som krävs precis som i bf2 och inte bara poäng.

Tycker det viktigaste borde vara att ha roliga rundor och roliga fighter!

Är servern så obalanserad är det väl bara att byta server... det är ju inte direkt ont om bf3 servrar i dagsläget...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Sweclockers server har varit sjukt obalanserad senaste gångerna jag spelat där. Vinnande laget slog dom andra med 100 tickets eller mer, plus att dom största idioterna tar kontroll över viktiga "roller" t.ex. tanken/helikoptern på Davamant peak och AA gun på Firestorm/Caspian. En idiot till AA och luftrummet blir ett helvete.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

det är inte spelet som är obalanserat, det är lagen som är olika bra bara..så skyll inte på spelet, du har haft otur med att hamna i det losande laget titt som tätt bara..händer för mig med ibland..det får man räkna med i public servers.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Inte för att vara den som är sån.... men bli bättre?
Jag har inga problem att slå ut fi flyg med flares och stealth med min stinger.

Man får avfyra vid rätt tillfälle, lura piloten att slänga ut flares för tidigt, låsa på igen och swosh -missil iväg.

Lär dig spelet istället för att gnälla på det.
I början som pilot i flyg så var det svårt att få ner andra då dom hade målsökande missiler, etc. och jag satt med enbart med en minigun, men se det går också med lite jävlar anamma.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Avstängd

Håller med. Borde finnas fler inbygga balansfunktioner än det som finns nu.

Körde på SweC servern i förrgår och även om jag låg i topp i vårt lag så förlorade vi ändå caspian conquest med 0 - 223 typ.

Balansfunktionen kanske inte borde splittra kompisar som kör squads men för övrigt så borde det vara som i alla andra spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med om att vissa servrar är väldigt obalanserade men gamet blir vad man gör det till Spelar själv medic/support. T.ex. Metro och conquest man blir mer eller mindre spawn-rapead för fienden har alla baser och pushar vidare = utmärkt läge att spela medic! Hade 2/4 i KD som support, bytte till medic, fick 5000p för jag spamma medkits och återuppliva folk. Tog inte en kill och fick bäst score på servern

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Laget med flest snipers förlorar, så enkelt är det bara. Visst, ni kanske dödar några enstaka fiender, men vad hjälper det när de spawnar 10 s senare och ni inte ens står i flaggområdet? Ytterst sällan en sniper avgör striden om en kontrollpunkt...

Så sant som det är sagt. Dem borde införa en limit på antalet snipers/lag helt enkelt, så spelet spelas som det är tänkt det ska spelas.
En annan orsak till obalans är antalet lonewolfs som tidigare nämnts. OM man har tur är det bara runt 8-10 lonewolfs i sitt lag. Brukar vara runt 15 st när jag kommer in på servrar. Jag kan inte förstå varför över huvud taget...om det nu inte skulle vara snipers som inte vill att folk ska spawna på en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Asså jag är inte jättedålig, brukar ligga top 5 i laget ganska ofta som Recon men ibland är det bara totalt omöjligt att göra något. Som Recon är det väldigt jobbigt att inte ens kunna lämna spawn i rush för motståndarlaget har hela kartan, vi har typ hava vårt spawn. Brukar byta till support när jag behöver pusha men inte ens det hjälper ibland, mitt lag är bara så såligt att fast jag kanske har 2,5k så har ingen annan över 1k poäng.

Sen så kör jag väl lie lonewolf men det brukar ju bli så som Recon, står precis bakom striden och skjuter HS. Problemet blir när man inte kan stå bakom striden för man är så totalt tillbaka pushade.

Ja, om du kör rush kan det vara svårt att komma ur basen, banorna är ju ihop tryckta och man kan ofta inte gå runt. Jag tycker du skall bara hålla dig till CQ om du vill köra recon. För recon är väll inte det optimala i rush helatiden häller, som attacker t.ex där är det nästan så att det går inte att ha femtioelva recons som ligger framför stridslinjen och försöker täcka objectives, folk måste börja byta klass efter situation, annars kommer det alltid sluta så här. Defendes spelar ingen roll de ska ju ändå inte springa fram.

Sen tycker jag du har för mycket myror i brackorna, testa att inte bara åka rakt in över banan med helikoptern, försök komma runt in bakom fiende helikoptern. Sen om du inte har motmedel åk efter kanterna av banan och lågt så att du kan snabbt kan hitta sker som du kan gömma dig bakom för att på så sätt göra så att du kommer ur lock sight, detta kanske inte funkar jämt om du nu inte tagit ut fiende helikoptern, för annars kan det hända att han åker upp ovanför dig och skjuter ner dig.

Samma sak med jeepen om du vill in bakom åk inte på vägen åk i terrängen och försök hitta vägar så att ingen ser dig.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Insanity92:
Skrivet av Jappse:

Vi har lagt märke till detta själva bland bf3 admins, att det oftare (numera) blir så att en sida dominerar. Det finns flera anledningar och många bidragande orsaker som i sig själva inte är avgörande.

Autobalansering av lag;
Autobalance i server settings fungerar bara vid starten av en runda. Då är det en ren numerisk justering av antal spelare i båda lagen. Den ser inte till level av spelare eller poängen som de samlar in under föregående rundor. Den bryr sig inte om squads eller lonewolfs. Den körs inte om folk lämnar av under rundan.

Lösning: Det jobbas på flera intressanta plugins för Procon, BF3's serverstyrningsklient där man kan balansera lag. Hittills har de inte kommit tillräckligt långt, det som finns idag kommer vi kanske att ta in. "Truebalancer" gör också en ren numerisk bedömning av antal spelare på varje lag löpande under rundan enligt gränsvärden och flyttar den som sist kom in, lonewolfs i första hand, spelare i squads i andra hand. Det ideala vore om man kunde mäta en hel squad och flytta alla i den till andra sidan för att hålla kamrater tillsammans, pushar för den funktionen men inte klart ännu.

Begränsning av kits/vapen
Det är inte möjligt under nuvarande serversettings på ett enkelt sätt, visst kan det bli avgörande om man har väldigt många snipers (Teheran Highway någon?) att inte nog många går på flagg.

Lösning: Återigen, det finns BF3 plugins för detta med men tyvärr resulterar det i en omedelbar kill om du väljer att spawna med kit/vapen som servern redan räknat ut finns nog många av. Inte så schysst. Avvaktar för att se om det går att lösa på annat sätt - inte sagt att SweC kommer att köra med en sådan lösning men det är intressant.

Experience level;
Perks och förmågor kan göra livet surare för motståndarna. Counter är oftast samarbete med andra.

• Att flyga som nybörjare mot en erfaren pilot som låst upp allt är ingen lätt match, heatseekers, stealth, osv.

• Att som nybörjare gå upp mot en tanker med reactive armor+guided missile, gunner/repair och en tredje person i CITV stationen för laserlås är i princip en omöjlighet.

• På infanteri nivå är inte perks och vapenupplåsningar riktigt lika avgörande men visst hjälper de. Att möta en 4 manna grupp med fulla squad unlocks, bästa vapnen fullt utkittade och vinna är ingen lätt match.

• Etc..

Lösning: Som sagt, samarbete och grinda exp så man får upp counterperks. Jag är inte den bästa FPS spelaren men lirar -alltid- i squad med kamrater. Vi vinner mycket på det och tjänar exp. I slutändan handlar det också om att ge input till EA/DICE om sådant vi uppfattar som spelbalans. Till exempel fick ju heli's en boost mot inf. Tiden kommer att visa om detta är en bra sak men nu kan de i varje fall slå tillbaka.

VOIP:
Det är nog det mest avgörande, att man samarbetar över mumble/teamspeak/etc - det är många kills som görs tack vare att man säger "Håll vänster, täcker över din högra sida" eller liknande situationer. Och så ska det vara, du vinner på teamwork i detta spelet.

Lösning: Kom in på mumble, sätt dig med gruppkamraterna.

Sedan finns det många andra saker, taktiker, erfarenhet av spelande i genren, envishet och vägval (ibland ska man nöta igenom och ibland byta spår), med mera. Det är inte heller något nytt tyvärr att lag kan bli obalanserade och kommer nog alltid att vara så. Det räcker ibland med bara 2 spelare som är riktigt duktiga (behöver inte vara fuskare) som dominerar. Tänk på helikopter i BF2, vi börjar se liknande tendenser på Caspian Border med de duktigaste helicrews. Det är ett h-vete att köra tanks då.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenovitch:

Så sant som det är sagt. Dem borde införa en limit på antalet snipers/lag helt enkelt, så spelet spelas som det är tänkt det ska spelas.
En annan orsak till obalans är antalet lonewolfs som tidigare nämnts. OM man har tur är det bara runt 8-10 lonewolfs i sitt lag. Brukar vara runt 15 st när jag kommer in på servrar. Jag kan inte förstå varför över huvud taget...om det nu inte skulle vara snipers som inte vill att folk ska spawna på en.

Ja, det tyckte jag redan när BFBC2 hade släppts och hoppades att Dice hade fixat det i BF3, men icke sa nicke.

Nej, de skulle ha gjort så att varje squad får max en recon. Det hade varit rättvist.

Fast ibland kan det vara bra att vara lonewolf, eftersom att ibland lär man sprida ut sig på objectives för att ens korkade lag medlemmar stannar vid första punkten, när de lätt hinner till fiendens närmaste punkter eller så har man en squad som stannar med en när man håller på att cappa, egentligen vid det tillfället kunnat gjort nytt någon annastans.

Men det finns ju ett alternativ man kan göra om man inte helt vill springa själv och det är att man ser till att springa 2 och 2 alltså stridspar. Detta gör också så att man får högre squad points.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Inte för att vara den som är sån.... men bli bättre?
Jag har inga problem att slå ut fi flyg med flares och stealth med min stinger.

Man får avfyra vid rätt tillfälle, lura piloten att slänga ut flares för tidigt, låsa på igen och swosh -missil iväg.

Lär dig spelet istället för att gnälla på det.
I början som pilot i flyg så var det svårt att få ner andra då dom hade målsökande missiler, etc. och jag satt med enbart med en minigun, men se det går också med lite jävlar anamma.

Nu handlar tråden om Obalanserade lag, inte om personen i fråga kan trycka ner en helikopter eller ej.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Autobalansering av lag;
Autobalance i server settings fungerar bara vid starten av en runda. Då är det en ren numerisk justering av antal spelare i båda lagen. Den ser inte till level av spelare eller poängen som de samlar in under föregående rundor. Den bryr sig inte om squads eller lonewolfs. Den körs inte om folk lämnar av under rundan.

Jag tillhör en annan grupp av spelare som istället blir drabbad negativt av teambalansering.
Då menar jag inte att det är något dåligt i sig men att det sabbar vårt spelande.

Spelar i princip alltid med mina IRL-polare och vi joinar oftast som squad.
Har vid ett flertal gånger blivit överflyttad från ena laget till det andra även fast jag varit i en squad som vi joinat med utanför servern.(pratar inte om SweC server)
Kan vara så att det råkar vara en admin inne och spelar men det händer iaf mitt i matchen.
Annars stämmer det att hela vår squad kan bli överflyttad mellan lagen under kartbyten.
Blir ibland att vi tex får spela som attackers två gånger i rad när vi kör rush.

Men jag känner igen vad TS och andra skriver.
Är ofta så att motståndarlaget börjar lämna matchen bara för att det inte går deras väg.
Det får istället vi betala för genom att vår squad blir bruten och vi får spela flera kartor som samma sida.

Men misstolka inte mitt inlägg jag är FÖR balanserad lag men det kommer aldrig fungera så länge folk bara lämnar hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag lirade på Swec igår. Spelar alltid där, bra server skickliga spelare. Spelar under namnet [Neph]tolchock76. Mötte [WOLF] igår och förlorade...mycket. Men så är det också duktiga grabbar. Jag är inte helt under isen själv men det gäller att du sätter dig i en squad med vettigt folk att ni har en bra rollfördelning och att ni lirar som ett LAG. A och O om man vill vinna, anledningen till att klaner är bra är ett gott samarbete. Soloande i BF3 är lönlöst. Kan inte spela på annat än HC numera, klart att man lackar ibland och då är det främst på folk som 1. Inte lyssnar 2. Springer runt och jagar K/D

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Hjälpsam

Litet tipps till folk som föredrar Recons (notera att jag inte säger sniper) på Rush banor, oavsett defender eller attacker.

Det som ger absolut mest för ditt lag är att spotta med MAV'en. Om hela ditt lag vet var alla motståndare är så blir livet otroligt mycket lättare. Ni kan lätt köra ambush samt undvika ambush. Artilleri kan mösa sönder motståndarnas defenders väldigt lätt med bra spotting.

Fått uppemot 140 motion sensor kills på en bana (ja vi vann rätt radikalt).

Om sedan motståndarna har någon sniper som campar någonstans så vet du precis var han är och kan plocka ut honom och sedan gömma dig och köra MAV'en igen.

Sedan förutsätter det iofs att det är en bana som funkar att köa MAV på rimlig höjd iofs. Bra exempel är Canals, Operation Firestorm med flera. Även första bomben på Metro är MAV en höjdare att defenda/attakera med hjälp av MAV.

MAV+Mortar = Massdöd

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det som störr mig mest är att det kan vara en jäkla massa personer i ett lag typ 32 personer och i andra 20.
På många andra servrar så barjar den flytta dom som loggat in senaste när det skiljer mer än 2 spelare vilket jag tycker är bra då blir lagen oftast ganska bra balanserade och jämnare matcher.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Jag upplever problemet varje gång jag drar igång spelet. Ingen balans alls. Finns inte, lagen är helt sjukt orättvisa, som att spelet automatiskt samlar ihop de med högst rank i ett lag. Tänkte att jag skulle få njuta samma fördel när jag rankade upp, men inte ens som rank 28 har jag en chans att komma i vinnande laget...

Kan man verkligen byta lag själv?
Det förklarar ju mycket, de som vet om det byter...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Efter patchen som hamnar man automatiskt i "Not in a Squad" dom borde ändra detta till samma system som i Bad Company 2 under loading screen när man väljer "Want to join a squad?" (YES/NO).

Som det är nu så är mellan 10-15+ alltid utanför Squads, och man ska kalla det ett lagbaserat spel. Antingen är spelarna P12 som inte kan tänka, eller är dom för lata.

Visa signatur