Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Ring till Ericsson och fråga varför man plöjer ner miljon efter miljon på att minimera risken för ESD-skador i alla fabriker som monterar eller på annat sätt tillverkar elektroniska produkter.

Här finns några tydliga bilder på skador orsakade av ESD: http://www.bunniestudios.com/blog/?p=212

Det finns mängder av dokumentation kring detta fenom och faktum är att en sökning av "what is esd" ger ungefär 16 miljoner träffar på google.

Lite skillnad att jämföra en fabrik mot en privatperson? Vilken jämförelse, såklart man hanterar det på ett annat sätt. Ska man som privatperson bygga en dator så behövs det ju inte, spar ju iaf femtiolapp

Köpte med ESD-band när datorn inhandlades.. men öppnade inte ens förpackningen... borde inte ens ha köpt den för den inte behövs.

Permalänk
Medlem

Jag har i väldigt många år byggt utan ESD armband utan problem var bara smart försök jorda dig då och då och skruva inte på en heltäckningsmatta Sen var smart och tänk dig för vart du pillar, rör inte benen på ramminne eller pinsen på processorn och försök röra så lite lödpunkter som möjligt på alla komponenter så klarar man sig bra.

Dock har jag idag en jättestor ESD matta fast den används bara i sammanhang som när jag finlöder elektronik och dylikt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Lite skillnad att jämföra en fabrik mot en privatperson? Vilken jämförelse, såklart man hanterar det på ett annat sätt. Ska man som privatperson bygga en dator så behövs det ju inte, spar ju iaf femtiolapp

Köpte med ESD-band när datorn inhandlades.. men öppnade inte ens förpackningen... borde inte ens ha köpt den för den inte behövs.

Kan du utveckla det svaret?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Skaffa ett arbete som inbegriper ESD-komponenter, så ger förmodligen arbetsgivaren dig en kurs i ämnet...
Annars Googla lite; t.ex. på "ESD damage".

Måste vara svårt att leva ett liv där man inte kan tro på saker ifall man själv inte har upplevt dem.

Det är inte det minsta svårt! Det besparar mig risken att vara orolig i onödan. Känns ju för övrigt lite drygt att söka ett jobb som inbegriper ESD-komponenter när man inte är det minsta utbildad inom såna ämnen.

Skrivet av Opatagio:

Ring till Ericsson och fråga varför man plöjer ner miljon efter miljon på att minimera risken för ESD-skador i alla fabriker som monterar eller på annat sätt tillverkar elektroniska produkter.

Här finns några tydliga bilder på skador orsakade av ESD: http://www.bunniestudios.com/blog/?p=212

Det finns mängder av dokumentation kring detta fenom och faktum är att en sökning av "what is esd" ger ungefär 16 miljoner träffar på google.

Edit: Du nämner att det är svårt att bevisa att orsaken till felaktiga komponenter eller uppförande kan vara ESD. Det är helt riktigt, och är också en orsak till att när något går sönder 1½ år efter inköp så vet du inte om det är orsakat av ESD eller undermåliga komponenter. Därför gör man mängder av åtgärder inom elektronikindustrin för att minimera utleverans av produkter som kan skadats i tillverkningen/monteringen.

Det är ju precis det, faktumet att google ger 16 miljoner träffar och inte en enda av dom kan dokumentera en användarorsakad ESD-skada fascinerar mig. Jag förstår att det är svårt för er som kan mer om ämnet att bevisa det för en "ESD-agnostiker" som jag själv, men jag kan inte låta bli att bli lite skeptisk när man måste plöja igenom 16 miljoner resultat. Jag förstår att stora fabriker som du nämnde sätter in åtgärder mot ESD för säkerligen genereras (vilket jävla ord att stava med ett tangentbord) mycket statisk elektricitet med så många stora maskiner med rörliga delar som det finns i anslutning till ett rullande band. Men det jag är nyfiken på, och fortfarande inte fått bevis för, är ESD-skador genererade av en kille som sitter i en fleece och pillar med sin dator.

Skrivet av trbo:

Nu har jag inte läst hela men: http://www.aecouncil.com/Papers/aec1.pdf
Det tror jag besvarar dina frågor.

Tack, blir bra kvällsläsning

Och till er alla: Som jag skrev tidigare så var mitt ordval av "myt" för ESD-skador lite utav en dramatisk överdrift, och jag förnekar inte existensen av statisk elektricitet alls, man har ju fått sig en stöt av kundvagnen då och då. Det är bara det att jag inte riktigt köper att man kan sabba sina delar. Det låter så genomskinligt, lite som andlig healing. Visst, du kan låta en shaman sitta och nynna över din panna och kanske blir du frisk från din förkylning efter 2 dagar, men vad säger att du inte hade blivit det ändå? Visst kan du dra på ett armband för en hundring när du pillar med dina komponenter, men om dom sedan håller ett år, vad säger att dom inte hade gjort det ändå? Det är lite svårt för mig att uttrycka det också, men det känns bara som ett så genomskinligt ämne. Ett fenomen som inte går att bevisa är ett fenomen som för mig inte har tillräckligt med slagkraft för att jag ska påverkas. Jag vet att om jag inte har bilbälte när jag kör så är risken för att dö flera hundra gånger högre än om jag har bälte, alltså har jag bälte. Men det finns inte ens någon statistik, ännu mindre några bevis, för användarorsakade ESD-skador på komponenter, alltså skiter jag i att lägga mina colapengar på ett sketet armband.

/end wall of text

Permalänk

Vem använder ESD-armband 2011?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Sunt förnuft kommer man långt med när man pratar ESD m.m
Men om man är minsta osäker eller känner oro, skaffa ett ESD-band.
Kostar inte många kronor och det kan faktiskt spara dig en slant också

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Känns ju för övrigt lite drygt att söka ett jobb som inbegriper ESD-komponenter när man inte är det minsta utbildad inom såna ämnen.

Varför ha åsikter om ESD, för det just vad det är: åsikter, när du "inte är det minsta utbildad inom såna ämnen."...suck...

Permalänk
Medlem

Hålla till på diskbänken brukar funka riktigt bra.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Varför ha åsikter om ESD, för det just vad det är: åsikter, när du "inte är det minsta utbildad inom såna ämnen."...suck...

Jag bygger mina åsikter på egna upplevelser, då jag har ganska genomgående erfarenhet med att pilla i burkar och ingenting har hänt så ser jag det som en stark grund för en åsikt. Du har ju inte direkt ansträngt dig för att försöka övertyga mig, och du har inga konkreta bevis för risken heller. Har du bränt en komponent genom att inte använda ESD-armband? Jag har då aldrig gjort det, men när jag gör det eller träffar någon som kan berätta om det för mig så kan du se mig som pånyttfödd armlänksförespråkare. Jag tror att det skulle störa mig något otroligt att sitta fast i chassit och inte kunna röra mig fritt, och att det skulle minska min koncentration så jag gjorde någon annan tabbe. Den risken är mer överhängande än risken för ESD-skador för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Jag bygger mina åsikter på egna upplevelser, då jag har ganska genomgående erfarenhet med att pilla i burkar och ingenting har hänt så ser jag det som en stark grund för en åsikt. Du har ju inte direkt ansträngt dig för att försöka övertyga mig, och du har inga konkreta bevis för risken heller. Har du bränt en komponent genom att inte använda ESD-armband? Jag har då aldrig gjort det, men när jag gör det eller träffar någon som kan berätta om det för mig så kan du se mig som pånyttfödd armlänksförespråkare. Jag tror att det skulle störa mig något otroligt att sitta fast i chassit och inte kunna röra mig fritt, och att det skulle minska min koncentration så jag gjorde någon annan tabbe. Den risken är mer överhängande än risken för ESD-skador för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

har du någonsin fått en blåskärm? har någon komponent gått sönder efter en tids användande? Har du någon gång fått en komponent som inte fungerat trots att det enda du gjort är att du tagit ut den ur förpackningen? allt det där kan bero på esd-skador. Du kommer såklart aldrig att veta helt säkert att dom sakerna är sönder pga ESD men anledningen till att alla tillverkare använder esd-skydd är att det gör att dom får väldigt mycket färre garantiärenden och produkter som är s.k DOA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

har du någonsin fått en blåskärm? har någon komponent gått sönder efter en tids användande? Har du någon gång fått en komponent som inte fungerat trots att det enda du gjort är att du tagit ut den ur förpackningen? allt det där kan bero på esd-skador. Du kommer såklart aldrig att veta helt säkert att dom sakerna är sönder pga ESD men anledningen till att alla tillverkare använder esd-skydd är att det gör att dom får väldigt mycket färre garantiärenden och produkter som är s.k DOA.

Aldrig upplevt ett enda av dom fenomenen, förutom ett par blåskärmar då men det var pga mina smådefekta SSD-drivers och dåliga överklockningar. Även om komponenter hade gått sönder så går det inte att peka på ESD-skador och skrika "skyldig", och DOAs är ju pga ESD-skador i fabriken, något som jag är helt medveten om är ett stort problem. Jag tror bara inte att det är någon avsevärd risk stt jag själv kan åstadkomma den sortens skador på mina komponenter om jag är ansvarsfull och riskmedveten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har chassit jordat när du meckar finns det ingen mening med att jorda sig självt. Faktiskt har ESD inget med jordning att göra, det handlar om potentialutjämning mellan dig och chassit.

Du vet när du får en stöt av bilhandtaget? Det är för att du hade en helt annan potential (elektron-laddning) än bilen och den utjämnades snabbt vilket gav en stöt. Samma sak kan i teorin hända med en datordel. Själv använder jag aldrig ESD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Har byggt datorer sedan windows 3.11 for workstations... vad blir det? 20 år ungefär nu snart?
Har aldrig använt ESD-armband eller handskar.

Inte en enda komponent har än så länge rykt för min del...

Säger det samma, Aldrig nåt fel för mig eller polarna som byggt datorer i 10 år.

säger inte att ESD-armband är dåligt/myt bara att det känns konstigt att man aldrig skadat sina komponenter under åren eller polarna.

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Kollar du innan du kör över järnvägen då? Det är den stora frågan

Hehe. Vid oövervakade järnvägskorsningar (alltså inga signaler, inga bommar): alltid. Övervakade: oftast (och bara därför kommer jag förstås bli människoketchup för att någon jäkla signal eller bom är ur funktion, och så får jag skratta åt mig själv från him... vetet)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Jag tror bara inte att det är någon avsevärd risk stt jag själv kan åstadkomma den sortens skador på mina komponenter om jag är ansvarsfull och riskmedveten.
Skickades från m.sweclockers.com

Allt du sagt hittills i denna tråd, pekar ju klart på att du inte är ansvarsfull och riskmedveten.

On topic: Hur man skruvar ihop sin egen dator är upp till var och en.

MEN att man i strid med etablerad kunskap, maniskt försöker övertyga andra att ESD är en myt,
och sedan dessutom direkt uppmanar dem att riskera sina dyra datordelar, det ligger långt över min horisont.

Branschen räknar med att 80% av DOA på datorkomponenter beror på ESD.
Om man bevakar SweC forum, så ser man många trådar med instabila system, med symtom som klart påminner om ESD-skador.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Allt du sagt hittills i denna tråd, pekar ju klart på att du inte är ansvarsfull och riskmedveten.

On topic: Hur man skruvar ihop sin egen dator är upp till var och en.

MEN att man i strid med etablerad kunskap, maniskt försöker övertyga andra att ESD är en myt,
och sedan dessutom direkt uppmanar dem att riskera sina dyra datordelar, det ligger långt över min horisont.

Branschen räknar med att 80% av DOA på datorkomponenter beror på ESD.
Om man bevakar SweC forum, så ser man många trådar med instabila system, med symtom som klart påminner om ESD-skador.

Fo3

Och inget som någon annan har sagt i denna tråd har visat mig att det är är en överhängande risk för ESD-relaterade skador i hemmet. Att 80% av DOA är ESD är på grund av skador som skett under produktion, inte i hemmet. Samma sak med instabila system. Ingen har visat någon fakta som visar att om man inte har ett ESD-armband när man hanterar sina komponenter så är risken för ESD-skador på sagda komponenter överhängande. Allt jag har hört är "DET ÄR RISKABELT FÖR ATT NÅGON SOM VILLE SÄLJA ARMBAND SA DET TILL MIG MEN DET GÅR INTE ATT BEVISA" typ.

ZtI

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt esd armband men däremot har jag tagit på nätagget med jämna mellanrum vet dock inte om de hjälper egentligen men datorn funkar då alltid aldrig haft problem.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk

Aldrig heller använd sånt armband. Brukar ibland montera/demontera fläktar när datorn är igång o så. Inget som har hänt i alla fall. Hänt nån enstaka gång att datorn har startat om sig när jag nuddat någon komponent när datorn varit igång.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Och inget som någon annan har sagt i denna tråd har visat mig att det är är en överhängande risk för ESD-relaterade skador i hemmet. Att 80% av DOA är ESD är på grund av skador som skett under produktion, inte i hemmet. Samma sak med instabila system. Ingen har visat någon fakta som visar att om man inte har ett ESD-armband när man hanterar sina komponenter så är risken för ESD-skador på sagda komponenter överhängande. Allt jag har hört är "DET ÄR RISKABELT FÖR ATT NÅGON SOM VILLE SÄLJA ARMBAND SA DET TILL MIG MEN DET GÅR INTE ATT BEVISA" typ.

ZtI

Källa för det påståendet, tack.

Men att föra en konstruktiv dialog med dig är bevisligen meningslöst, för du uppvisar en tydlig strutsmentalitet (eller så trollar du bara...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Källa för det påståendet, tack.

Men att föra en konstruktiv dialog med dig är bevisligen meningslöst, för du uppvisar en tydlig strutsmentalitet (eller så trollar du bara...).

Det som är mest frustrerande är att jag inte trollar, jag försöker sätta mig in i er tankebana men det går så fundamentalt emot mina principer att tro på något bara för att det "är" så. Inga bevis, inga dokumenterade händelser, inget konkret alls. Jag förstår inte hur ni bara kan acceptera när ni säkert inte ens har någon egen erfarenhet av det. Du ber mig att ge dig en källa för påståendet angående DOA-skador, men jag får ju inga källor om hur många som skadats pga vårdslösa användare, så det är en antagelse. Om jag inte har sett ett enda dokumenterat fall av användarorsakad ESD-skada på ett moderkort, så resonerar ju jag att 100% av dom är orsakade i fabriken, förstår du tänket?

Någon som har ett moderkortet dom VET är ESD-skadat pga att dom inte hade på sig ESD-armlänk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Det som är mest frustrerande är att jag inte trollar, jag försöker sätta mig in i er tankebana men det går så fundamentalt emot mina principer att tro på något bara för att det "är" så. Inga bevis, inga dokumenterade händelser, inget konkret alls. Jag förstår inte hur ni bara kan acceptera när ni säkert inte ens har någon egen erfarenhet av det.

Någon som har ett moderkortet dom VET är ESDskadat pga att dom inte hade på sig ESD-armlänk?

Skickades från m.sweclockers.com

Det krävs minst mikroskop (för kretskort och "större" kompenter) och elektronmikroskop (för integrerade kretsar, läs t.ex. CPU eller RAM) för att se ESD-skador. Så att en slutanvändare kan hitta och se och därigenom veta att de har ESD-skador måste i det närmaste anses obefintligt.

Det är fundamentalt att förstå att ESD-skador inte alltid gör sig påminda direkt. En del skador är så kallade "katastrofala" och då går elektroniken sönder vid skadetillfället. Men de problematisk ESD-skadorna är det som inte gör sig påminda direkt (t.ex. då halva ledningsbanan fortfarande är kvar). Efter en tid (dagar/veckor/månader/år) så går t.ex. ledningsbanan av (t.ex. p.g.a. lokal överhettning p.g.a. den ökade ledningsresistansen). Då är det inte lätt att koppla ihop en tidigare ESD-skada på t.ex. RAM-minnet med att datorn BSOD lite då och då.

Jag säger inte att ESD-skador uppstår var gång man hanterar komponenter, utan det olika förutsättningar som krävs för att man skall få en uppbyggnad av den statiska elektriciteten. Men när förutsättningarna är de "rätta" och man får en urladdning så en ESD-skada uppstår så märker du förmodligen inte ens det. Det blir ingen ljusbåge och man känner ingen stöt (då talar vi om STORA energimängder), men lika fullt är energiurladdningen tillräckligt stor för att skada och förstöra elektronik på nanometer-nivå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Det där kan jag köpa, den enda tidigare respons jag fått hittills (av typ fem olika personer) är en "Vi vet att det är så här så alltså borde du också veta det nu när vi sagt det"-attityd. Det enda jag inte gillar är att det inte finns några siffror men efter att ha läst det där så antar jag att det finns en anledning till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Det där kan jag köpa, den enda tidigare respons jag fått hittills (av typ fem olika personer) är en "Vi vet att det är så här så alltså borde du också veta det nu när vi sagt det"-attityd. Det enda jag inte gillar är att det inte finns några siffror men efter att ha läst det där så antar jag att det finns en anledning till det.

Visst kan det i många fall vara sunt att vara skeptisk till saker man hör, inte minst på ett forum på internet.

Att det är svårt att hitta information kring ämnet kan säkerligen till viss del förklaras med att det krävs speciell utrustning (ex. elektronmikroskop) för att kunna identifiera ESD-skador i kretsar. Det får ju till följd att det just blir stora elektronikföretag eller universitet osv som utför tester och för statistik på ESD-skador. Det blir ju minst sagt knivigt för kreti och pleti att felsöka sitt moderkort hemma i vardagsrummet i jakt på ESD-skador.

Nu har jag inte spenderat alls lång tid på att söka på internet, eller någon annan informationskälla heller för den delen, men jag har i alla fall lyckats hitta ett par whitepapers som rör ämnet ESD.

http://eed.gsfc.nasa.gov/562/ESDWhitePaper.pdf
http://www.esda.org/documents/2010ElectrostaticDischargeRoadm...

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Ok here we go!
Jag rekommenderade en sökning på Google av tre anledningar:

1: Det finns hur mycket siffror och dokumentation som helst om detta. Bara att välja och vraka bland alla avhandlingar, studier, forskningsresultat osv.

2: Bildsökning på Google visar snabbt och enkelt hur en typisk ESD-skada ser ut. Studerar man dessa mer noggrant ser man ganska snabbt att dessa skador sker "inne" i IC-kretsarna, och varierar oerhört. Ibland kan en kiselledare bli halvt bränd och påverkar inte funktionen förrän efter x antal år i drift med tillhörande temperaturvariationer. Medan en ledare ibland går helt av och orsakar felsymptom ganska omgående.
Som tidigare talare påpekat så är det ofta dyrare att undersöka om felaktiga komponenter skadats av ESD än att byta ut den på garanti eller goodwill.

3. Jag hade varken tid eller ork att förklara fenomenet närmare vid tidpunkten utan tyckte att de som är intresserade kan fördjupa sig själva i ämnet. Jag menar, rökning orsakar inte cancer för jag har inte själv erfarit det. Det är upp till varje individ att ta ställning hurvida de vill förebygga eventuella risker för problem i framtiden.

En liten länk för de som inte orkar söka på Google kommer här:
http://www.ehow.com/how-does_5271872_can-esd-damage-computer-...

Här är en med lite mer "djup":
http://www.ahest.com/english/aichi_show.asp?cid=11

Edit: Slänger med en artikel från PC-World:
http://www.pcworld.com/article/82184/avoid_static_damage_to_y...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Några tips utöver ovanstående! Mecka naken, se till att inte ha någon matta under fötterna, mecka på bordet/golvet. Se till bordet inte har någon duk.
Jag har lyckats bränna ett grafikkort åt min polare. Kom på, på fyllan att ja skulle byta ut hans grafikkort. Ville inte paja nåt, så jag klädde av mig kläderna, och satte mig på hans extremt fluffiga matta och började mecka
Pang sa det om grafikkortet när jag skulle koppla in rca till s-video adaptern som var kopplad till tvn. Jag skyllde givetvis ifrån mig på att det var "krypström" i kablarna haha... men så var antagligen inte fallet. Han fick kortet utbytt på garantin dock.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fungerar det är vidröra även nätagg som är kopplade till ett icke jordat uttag (strömvippen på avläget)?
Samt går det att ha nätagget monterat utanför chassit, som när man kör testkör komponenterna utanför ett (lackat) chassi?

Samt, är det skillnad mellan jord (som i jordat uttag) och kopplad till jord i chassit.

Mvh

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

Tips. Om du har en stor diskbänk i metall så lägg datorn där.

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt det här....
om jag har ett esd-armband kopplat till datorns chassie, och så går jag med yllesockor på en matta och laddar upp en jävla massa statisk elektricitet, då förs ju den statiska elen över till chassiet, som i sin tur har komponenter i sig, då borde väl komponeterna bli förstörda av det

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

förstår inte riktigt det här....
om jag har ett esd-armband kopplat till datorns chassie, och så går jag med yllesockor på en matta och laddar upp en jävla massa statisk elektricitet, då förs ju den statiska elen över till chassiet, som i sin tur har komponenter i sig, då borde väl komponeterna bli förstörda av det

Ett ESD-Armband innehåller ett motstånd på runt 1MΩ för att långsamt jämna ut potentialskillnaderna mellan ex. dig och chassit.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Knyt ena änden av internetsladden i ett element, stoppa upp andra änden där det inte blåser. Sen tar du av dig pyjamasbyxorna och ollar alla inblandade datorkomponenter samt stolen du skall sitta på, förresten , ta alla dator hemma för att vara på den säkra sidan. Att ge sig på spisen, micron eller varmvattenberedaren är att gå för långt.... men en helt ny upplevelse.

- ESD är ingen myt
- glöm "jord" som i element, sätta i strömkabel och nätagg osv, detta kan vara en fara.( det viktiga är att du, datorn och komponenten har samma nivå)
- ta alltid ur komponenten ur esd-påsen genom att ta i en jordpunkt/plåt/bleck på komponenten.
- ta i plåtdelen på chassit
- installera komp.

Ganska enkelt

Skickades från m.sweclockers.com