Går inte att installera något slags Operativsystem!! Gigabyte 990FXA-UD3

Permalänk
Medlem

Testar nu ena RAM:en och ska sedan testa det andra på samma slot sedan båda på den andra som man använder för dual channel. Så otroligt tråkigt när sådant ska hända efter massa slit och svordomar. Att sätta ihop min dator var allt annat än frid och fröjd när hungern slog till, barnen skrek, mitt rum var stökigt så in i helvete och allt blev inte bättre av att jag öppnade allt.

Permalänk
Medlem

Jepp. Ena minnet är defekt. 850 errors än så länge och det är dryga 60% kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Jepp. Ena minnet är defekt. 850 errors än så länge och det är dryga 60% kvar

Då tycker jag att du skall köra rma på dem. Se dock till så att det inte är minnesporten som problemar. Om du får godkänt i minnesporten med ett minne och sedan byter till det trasiga och får error vet du att minnet är kefft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazzo:

Då tycker jag att du skall köra rma på dem. Se dock till så att det inte är minnesporten som problemar. Om du får godkänt i minnesporten med ett minne och sedan byter till det trasiga och får error vet du att minnet är kefft.

Redan gjort om du läser mitt tidigare inlägg. Ska prova boota windows med ena och sedan det andra för att kolla om det inte är memtest som spökar men det tvivlar jag på. Är det Corsair eller CDON jag ska kontakta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Redan gjort om du läser mitt tidigare inlägg. Ska prova boota windows med ena och sedan det andra för att kolla om det inte är memtest som spökar men det tvivlar jag på. Är det Corsair eller CDON jag ska kontakta?

Cdon om du skall köra rma. Du kan väll berätta hur det går med detta ärende. Är själv intresserad över hur bra rma osv funkar med cdon eftersom det är svårt att få telekontakt med dem. Tror dock inte att det skall vara några problem.

Permalänk
Medlem

Testade nu RAM:minnet som enligt memtest ska funka felfritt och jag får precis samma fel som när båda RAM:en är i. Windows logo och sedan omstart. Kör nu om memtestet
Fick tipset att köra RAM:en i första slot. Testat och det funker inte.

Permalänk
Medlem

Gissa vad. Allting funkar felfritt utom en sak och det är ljudet.
En sak som är otroligt konstigt med det här är att mina headset sladdar blir otroligt varma av att sitta i och jag får ett vagt ljud när jag blåser in i micken. ska dubbelkolla att jag kopplat allt som sitter på fronten rätt.

Permalänk
Medlem

Om du hittar en lösning kan det vara bra att skriva vad du gjorde för att få det att fungera. Varma sladdar? Trollar du nu bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skinnis:

Om du hittar en lösning kan det vara bra att skriva vad du gjorde för att få det att fungera. Varma sladdar? Trollar du nu bara?

Hahah, krävs ju endå endel ström för att värma upp kablarna. Kanske borde titta närmare på det där ^^

Permalänk
Medlem

Allt funkar nu felfritt hitills. Ska nu aktivera crossfire. Jag hade kört in frontljud grunkorna tillsammans med start, reset och vad nu det finns. Ett Fractal Arc kör jag med. För att vara exakt var det själva tipparna eller vad man nu ska säga som blev sjukt varma p.g.a att man kopplat front audio fel. Verkar som att det mesta varit klantiga misstag förutom när jag inte kunde installera windows och sedan kunde.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ac3R:

Övre uttagen ? Jag kör dvd enheten och hårdisken i dom SATA uttagen längst från CPU´n allså längst ner.

Du kan uppdatera BIOS via en USB-sticka, det finns ett verktyg i BIOS som fixar detta, det är tom säkrare än floppy.
Leta efter virusskydd i BIOS, en gång för länge sedan var jag med om att ett sådant ställde till det (långskott).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag försökte att simulera detta problem på min 990FXA-UD7 igår och till slut lyckades jag få till något som liknar dina symptom vid installation av Windows7. Formatering av hårddisken gick bra. Datorn antingen låste sej när filerna höll på att kopieras över till HD eller så blev skärmen bara svart (vet inte riktigt exakt när skärmen blev svart då jag inte var speciellt intresserad av att titta på en Windows installation. ) När jag testade minnena så fick jag fel lite random. Ibland gick det bra, ibland inte.

Jag funderade på om det kunde vara temperaturproblem, men alla temps såg ok ut i BIOS. Jag testade att stänga av diverse saker och till slut började datorn fungera som den skulle. Jag stängde av C&C och C1E. Testa det.

När Windows väl var installerat så började jag kolla lite på hur BIOS ställde in energispar. I mitt fall så var klocken 1575MHz och 0.78v i vcore, men bland var klocken 3150MHz och volten ~0.9v vilket enligt mej är lite väl på gränsen... Vid full fart har jag 4085MHz och ~1.23v. (FX-8150)

EDIT: Jag ser att du bor här i byn, så hojta till om det fortfarande absolut inte fungerar.

EDIT (igen): Stäng av TURBO också. Jag kan inte se att det påverkar stabiliten negativt, men minnes timingarna blir helknas i cpu-z, som t.ex. 2-16-2 när de borde ha varit 8-8-8. (det kanske var detta som gjorde att memtest gav en massa fel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blossa:

Jag försökte att simulera detta problem på min 990FXA-UD7 igår och till slut lyckades jag få till något som liknar dina symptom vid installation av Windows7. Formatering av hårddisken gick bra. Datorn antingen låste sej när filerna höll på att kopieras över till HD eller så blev skärmen bara svart (vet inte riktigt exakt när skärmen blev svart då jag inte var speciellt intresserad av att titta på en Windows installation. ) När jag testade minnena så fick jag fel lite random. Ibland gick det bra, ibland inte.

Jag funderade på om det kunde vara temperaturproblem, men alla temps såg ok ut i BIOS. Jag testade att stänga av diverse saker och till slut började datorn fungera som den skulle. Jag stängde av C&C och C1E. Testa det.

När Windows väl var installerat så började jag kolla lite på hur BIOS ställde in energispar. I mitt fall så var klocken 1575MHz och 0.78v i vcore, men bland var klocken 3150MHz och volten ~0.9v vilket enligt mej är lite väl på gränsen... Vid full fart har jag 4085MHz och ~1.23v. (FX-8150)

EDIT: Jag ser att du bor här i byn, så hojta till om det fortfarande absolut inte fungerar.

EDIT (igen): Stäng av TURBO också. Jag kan inte se att det påverkar stabiliten negativt, men minnes timingarna blir helknas i cpu-z, som t.ex. 2-16-2 när de borde ha varit 8-8-8. (det kanske var detta som gjorde att memtest gav en massa fel)

Hojtar! Fungerar absolute inte! Får det fortfarande inte att fungera och pratat med Inet och dom sa att det var bara att skicka tillbaka det så fick retursedlar precis på mailen o plockat isär allt och gjort det redo för skickas men om du har nåt magiskt knep så kan jag sätta ihop allt och testa det!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka modekortet från Inet.. Hos dom funkar det utmärkt men får fortfarande inte igång det hemma.. Måste vara jag som är idiot.... Har byggt många datorer i mitt liv och även jobbar med det så känns lite skumt.. Tänkte ringa till Inet imorgon och kolla med vilken hårdvara dom kör med till modekortet... Testar även att köra ett Memtest nu för kolla minnerna är på 58% och än så länge är det felfritt...

Uptate: Memtest till 100% funka utmärkt!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Avstängd

har just instalerat mitt moderkort i en låda slutresutlatet får vi se om i morgon orkar inte slutföra det ikväll hoppas inte jag får samma problem som dig.

edit: orkade stata upp datorn första gången. dock slapp jag instalera om OSet när moderkortet jag hade innan va ett med 880chippet och detta är 99..

Dock hade jag rekomenderat dig att inföskaffa en ny dvdläsare eller nått för jag har råkat ut för att jag ej kunnat instalera datorn pga att dvdläsaren inte fungerat som den skulle. Märk väl jag testade läsaren i min primära dator och allt verkade funka. Men eftersom jag jobbade på en datorbutik fick jag chans att testa en annan dvdläsare och problemet löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av blossa:

Jag försökte att simulera detta problem på min 990FXA-UD7 igår och till slut lyckades jag få till något som liknar dina symptom vid installation av Windows7. Formatering av hårddisken gick bra. Datorn antingen låste sej när filerna höll på att kopieras över till HD eller så blev skärmen bara svart (vet inte riktigt exakt när skärmen blev svart då jag inte var speciellt intresserad av att titta på en Windows installation. ) När jag testade minnena så fick jag fel lite random. Ibland gick det bra, ibland inte.

Jag funderade på om det kunde vara temperaturproblem, men alla temps såg ok ut i BIOS. Jag testade att stänga av diverse saker och till slut började datorn fungera som den skulle. Jag stängde av C&C och C1E. Testa det.

När Windows väl var installerat så började jag kolla lite på hur BIOS ställde in energispar. I mitt fall så var klocken 1575MHz och 0.78v i vcore, men bland var klocken 3150MHz och volten ~0.9v vilket enligt mej är lite väl på gränsen... Vid full fart har jag 4085MHz och ~1.23v. (FX-8150)

EDIT: Jag ser att du bor här i byn, så hojta till om det fortfarande absolut inte fungerar.

EDIT (igen): Stäng av TURBO också. Jag kan inte se att det påverkar stabiliten negativt, men minnes timingarna blir helknas i cpu-z, som t.ex. 2-16-2 när de borde ha varit 8-8-8. (det kanske var detta som gjorde att memtest gav en massa fel)

Vart hittar jag "C&C?" Hittade C1E och stängde av den och då kommer jag till "Windows is starting" i Windows 7 installen!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Sen är ju frågan vad Inet testade... Jag förstår om de inte lägger timmar på stabilitetstester. Det skulle vara ohållbart att lägga massor av tid på RMAer.

Så där på rak arm har jag inte så många fler tips än att stänga av Turbo (Core performance Boost) och sätta vcore på "+0.25v". Spara Bios, boota om och kolla vad BIOS säger för temperatur på CPUn. Om BIOS anger ganska hög CPU-temp kan det bero på åtminstone 2 saker:
1. Ibland sätts vcoren onödigt högt av någon orsak. Om vcoren är över 1.4v när du ställt in "+0.25v", testa att stänga av med powerknappen och boota om igen. Sänks inte vcoren då så får du kanske leva med lite hög vcore tills Windows är installerat. Alternativ kan du testa att sätta "-0.50v" eller så och testa att installera Windows.
2. CPU-kylaren har dålig kontakt med CPUn. Och då menar jag att kylaren inte sitter rakt. Vilken pasta du använder ska inte spela någon roll. Kylaren tar inte emot något, en konding, minnena, annan kylfläns etc.?
När ovanstående är checkat så kan vi nog utesluta att CPUn bli överhettad iaf.

Ställ in så att klocken blir låg, 2000MHz eller så. Ställ in NB och HT-Link till 2000MHz också. Memory-clocken till x4.00 och CPU-frequency till 200MHz. Klockandet kan vi ta sen när Windows väl är installerat.
Sätt även spänningen till minnena till vad de är specade för.

Under fliken "advanced" så ser det ut så här i mitt BIOS (990FXA-UD7):

Sätt C1E, C6 och AMD K8 Cool&Quiet till "Disabled".

EDIT: Inga problem sen tidigare med grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Blossa: Tack så grymt mycket för du verkligen lägger ner tid och hjälper till. Ska testa det nu med en gång återkommer snart!

Grafikkortet har fungerat klockrent innan!

Update testa det du sa och det hjälpte inte :/

Ställde ner klocken på både cpu och minnerna. Stängde även av Turbo..

Stängde även ner C1E

Temp:

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Hedersmedlem

Om du bygger ihop delarna utanför chassiet funkar det då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nej det är det jag har gjort. Gör ingen skillnad :/

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Har alla som har detta problem testat att bara köra med en RAM sticka insatt?
Har inte MBet själv men haft liknande problem med andra och 90% av gångerna är det RAM eller RAM kontakterna som strular och en sticka i en plats (testa alla) brukar visa om så är fallet även om RAM testerna säger att allt är ok.

De som kommer till Windows laddningsskärm mer eller mindre exakt till när Windows ska boota klart sedan restart, vad har ni för PSU?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ferrat:
Fråga1: Ja
Fråga 2: Cooler Master Silent power 500 watt modulärt brons certifierat

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Jag kan få samma fenomen med olika minnen. Jag kan dessutom få det med ett 1kw-agg men även att fungera med Xilence 400w-agg.

Ac3R: Om du fortfarande har problem, så kan du få låna mitt UD7 i några dagar och testa med det.

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara rätt nice och kunna testa om minnerna och cpun mm funkar ihop. Då kan man ju utesluta att det är nåt skumt med modekortet. Dom på Inet testa med en 4 kärnig så kan de inte vara nåt med att de är nån bugg med 6 kärnig? en tanke bara...

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Problem är till för att lösas.

Permalänk
Medlem

Tack så grovt mycket för all hjälp Blossa!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ac3R:

Tack så grovt mycket för all hjälp Blossa!

Mycket hyggligt av Blossa, hur har det gått, har ni hittat felet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja hur gick det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

är hårdisken du har inställd som en dynamisk eller primär hårddisk??, är den dynamisk så visar den dessa problem. Skaffa en hdd med ett oprativ system och koppla in den nya/den du vill installera på. Sen: Start > Dator > (Höger klicka) > Hantera > Lagrings fliken > Diskhantering.. kolla om du hittar din hårddisk och se om den är som sagt primär eller dynamisk

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Blossa var snäll nog att låna ut sitt Modekort vilket inte hjälpte så skulle plocka ihop datorn med andra modekortet för typ 10 gången så var bra irriterad och trött på datorn och då händer det som inte får hända.........

Tappar processorn!!!!! Så en pin går av och flera blir böjda så står och svär ett bra tag och drar iväg ett sms till blossa om vad som hade hänt och han är shysst nog att hjälpa böjja tillbaka dom och testa Cpun...
Men tyvärr var den tvär död...
Så köpte en FX 8120 idag och slängde ihop datorn och nu funkar den utmärkt... Så vet inte vad det var som spöka med just den cpun och modekortet.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s