Permalänk

Ide om webbbutik?

Hej
Har funderat på sistone om man kunde göra en webbutik där du hade ett formulär där man fkryssar i vilka delar man vill ha i sin dator. Vilken storlek den ska ha och allt. Så att man liksom väljer sin dator och får då en som passar sig själv. Jag började programmera på detta men jag kan inte PHP och MYSQL tillräckligt bra så det gick inte.

Men finns detta redan eller ska man föra igenom det?

Vad tror ni?

Hemsida som kommer uppdateras emellanåt: http://orienteraren.se/byggdindator/

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Jo, det är väll en idé. Men om man redan vet vilka delar man ska ha, varför skulle man då vilja fylla i ett formulär bara för att sedan få se att det är dom delarna man redan har valt.

Jag kanske inte fattar vad du menar.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Hedersmedlem

Jmedata har liknade system om ja inte har fel för mig.. fast du får välja en dator och sedan konfigurera den..

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Ptja det är väl som inets kundvagn + montering?

Kanske inte heller förstår vad du menar

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

tror han menar som typ komplett's, jmedata's konfigureringar fast man gör det själv från scratch?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Ja som den sista sa Men man väljer chassi fört och sen visas vara det som passar ihop med det. så den tar bort det du inte kan ha i för dina val man gjort innan. detta för att fler ska kunna göra det så man inte behöver vara så insatt Förstår ni?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Inte dumt, konstigt att ingen av datorbutikerna gjort det (typ en ruta på Inet man kan kryssa i med "Visa endast komponenter som är kompatibla med övrig hårdvara i kundvagn" eller så).

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Japp, tyckte att det saknades för dem som inte är insatta i det. Så väljer man sin dator och får den hemskickad helt monterad!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Inte dumt, konstigt att ingen av datorbutikerna gjort det (typ en ruta på Inet man kan kryssa i med "Visa endast komponenter som är kompatibla med övrig hårdvara i kundvagn" eller så).

nä men man börjar välja chassi. sen typ processor då jag tror fler bryr sig om den än mobo. sen kommer bara de moderkort eller RAM(blir nog bäst med mobo tycker jag) som passar upp i nästa val. därefter grafikkort, HDD och sist nån simpel automatisk räkning som sollar ut lämpliga nätagg

om man sen orkar så vore det ju guld med några diagram om hur datorn förväntas prestera i olika sammanhang vid sidan om så man kan se hur olika komponenter gör sig värda i t.ex. spel. Inte det lättaste men häftig grej

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

exakt tror detta hade varit en bra ide. så om vi sätter ihop ett team som kan detta? någons som vill försöka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

exakt tror detta hade varit en bra ide. så om vi sätter ihop ett team som kan detta? någons som vill försöka?

om du börjar citera så vet vi vad exakt du pratar om.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

svar på det som var före det jag skrev och sitter på mobilen så kan inte citera

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Dock så har väl Inet som policy att kontakta köparen om nånting inte passar. Tycker det funkar ypperligt faktiskt, ytterligare ett problem med hela den här grejen är att allt för få och inte alla kompatibla komponenter listas. Ta en titt på kompletts system t.ex. Ibland finns det typ mellan 10-30 minnen att välja på kanske? När dom har flera hundra olika i lager att välja mellan. Utbudet blir så stramt tex,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

man får ha ett begränsar lager med många möjligheter. och om du väljer storlek på dem och egenskaper så bantas antalet ner ganska fort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com hade det förr, något som saknas otroligt i dagens versioner.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Okej, tror det hade varit till stor hjälp för många Även hemanvändare som inte ska behöva betala för ndet dem inte använder. Tycker detta fattas på marknaden så tycker att det borde startas upp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är helt klart på att testa detta! Dra iväg ett pm till mig med planer på hur du vill att det ska se ut så ska jag nog fan kunna trolla fram nått

Finns på Msn o på Skype o på Facebook om du saknar de andra två.

MSN: arpo@osocial.nu

Facebook: Fredrik 'Arpo' Arponen

Hör av dig, blev SJUKT peppad nu xD

Permalänk
Medlem

har börjat slipa lite på Databasen, någon som vill vara lite söt o hjälpa till? Vad för info kan vara "nödvändig" om alla olika delar?

Permalänk
Medlem

har för mig att gardefelts.se eller vafan dom nu heter har nåt liknande.. ska kika återkommer ^^

edit: http://www.gardefelt.com/prodinfo.aspx?pid=9284
antar att det är något sånt du tänker? gillar dock varken hemsidan eller företaget^^

edit: bra initiativ btw

Visa signatur

Chassi: Cm 690 ii | PSU: corsair ax 750w | mobo: asus rampage 2 extreme | ram: intel xms3 1600mhz 3x2gb | Prolle: i7 960 stock | Grafik: zotac gtx 570 amp | HDD: intel x25-m 80 gb och en skitdisk på 160 gb

Permalänk
Skrivet av chBh:

har för mig att gardefelts.se eller vafan dom nu heter har nåt liknande.. ska kika återkommer ^^

antar att det är något sånt du tänker? gillar dock varken hemsidan eller företaget^^

Jag kollade snabbt på den och tyckte inte om det och det verkade inte beroende av sina val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av chBh:

Testar deras shop o den sög xD

Ne de jag håller på med just nu ska vara så att väljer jag ett mobo för intel så SKA bara intel prollar komma upp, väljer jag ddr2 mobo kommer BARA ddr2 upp osv

Permalänk
Skrivet av Arpo:

Ne de jag håller på med just nu ska vara så att väljer jag ett mobo för intel så SKA bara intel prollar komma upp, väljer jag ddr2 mobo kommer BARA ddr2 upp osv

det låter riktigt bra arpo gäller att man väljer i rätt ordning bara men. detta kan bli riktigt bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det låter riktigt bra arpo gäller att man väljer i rätt ordning bara men. detta kan bli riktigt bra

Ska nog fan försöka göra så att man kan välja vilken som hellst o då tas dom andra bort. så om jag tar ddr3 så försvinner alla mobon förutom alla ddr3

Permalänk
Medlem

Behöver du en testare eller feedback kan jag erbjuda det

Permalänk
Medlem

Hej
Har funderat på sistone om man kunde göra en webbutik där du hade ett formulär där man fkryssar i vilka delar man vill ha i sin dator. Vilken storlek den ska ha och allt. Så att man liksom väljer sin dator och får då en som passar sig själv. Jag började programmera på detta men jag kan inte PHP och MYSQL tillräckligt bra så det gick inte.

Men finns detta redan eller ska man föra igenom det?

Vad tror ni?

Jag kan koda sånt

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Jag kan koda sånt

Sitter o leker med databasen just nu du får gärna hjälpatill med vilken info som skulle kunna vara nödvändig

Permalänk
Skrivet av Arpo:

Sitter o leker med databasen just nu du får gärna hjälpatill med vilken info som skulle kunna vara nödvändig

Det sitter jag och funderar på så vi får slå ihop det sen. men vi har mig med iden, en som fixar med databasen. Vad behövs mer? vi ska inte vara för många heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det grymmaste hade ju vart en datorkonfigurator med kompabilitetssystem (vilka delar som passar med vilka) samt ett samarbete med prisjakt.nu som hade visat vart man hade kunnat få tag i de billigaste kompatibla delarna för din dator med.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

jo förstår men det är väl i den stilen?

Visa signatur

Chassi: Cm 690 ii | PSU: corsair ax 750w | mobo: asus rampage 2 extreme | ram: intel xms3 1600mhz 3x2gb | Prolle: i7 960 stock | Grafik: zotac gtx 570 amp | HDD: intel x25-m 80 gb och en skitdisk på 160 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Det grymmaste hade ju vart en datorkonfigurator med kompabilitetssystem (vilka delar som passar med vilka) samt ett samarbete med prisjakt.nu som hade visat vart man hade kunnat få tag i de billigaste kompatibla delarna för din dator med.

Allt fram till Priskoll e det vi ska fixa tänkte vi, men det där med priskoll va fan inte en dumm ide!

Tackar