Permalänk
Medlem

Fan vad kul att ni börjar komma igång med detta sjukt bra projekt!
Som barbafarsan skrev, så kan det ju dyka upp kompatibilitetsproblem med saker som _inte_ ska ha kompatibilitetsproblem. Men, eftersom idén ändå är att en datorbutik i slutändan ska bygga ihop datorn innan kund får den bör det inte vara ett större problem, och så kan man ju hålla sig uppdaterad med kända problem och lägga till dem i databasen.
Litet tips: Visst, det skadar ju inte att börja koda layout med en gång. Men det kan vara smidigt att strunta i det tills man mer eller mindre är färdig med den 'tunga' koden, dvs själva 'konfiguratorn'. Hemsidans layout känns ju som det minsta problemet att ta itu med. Så resonerar jag när sysslar med sånt här i alla fall.
Litet tips till: Använd SweC's underbara [ php ]-tagg för att visa php-kod i forumet, blir mycket mer överskådligt då.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

[QUOTE="HoDeD;11687693"]

Skrivet av Arpo:

Yes självklart så kommer även de svagara nätaggen att försvinna när man behlver mer kräm i datron./QUOTE]

Ja det förstår jag.. Men om vi säger att jag köper ett datasystem som drar ca 500w.. Då kommer ju 500w nätaggregaten och uppåt finnas kvar right? En okunnig kanske inte vet att varför han eventuellt ska ta ett starkare nätagg än vad som behövs och kommer då troligtvis ta det billigaste ( 500w nätagget). därför tänkte jag att det kunde vara en ide att skriva en liten förklaring te.x. " vill du ha ett mer framtidssäker dator som du lätt kan uppgradera genom att bara köpa ett nytt grafikkort i framtiden så borde du välja över ett 700 watts nätagg till detta system"..

Hoppas du förstår hur jag menar nu

Fast eftersom att jag kommer köra med överslagsräkning så kommer han alltså bli påprackad ett 650W agg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Litet tips till: Använd SweC's underbara [ php ]-tagg för att visa php-kod i forumet, blir mycket mer överskådligt då.

Tack för tipset, måste säga att jag inte hade sett den

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Arpo;11687717"]

Skrivet av HoDeD:

Fast eftersom att jag kommer köra med överslagsräkning så kommer han alltså bli påprackad ett 650W agg

Aha okej... det blir nog bra! hoppas ni lyckas!

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

nej, är knapparna och så fixa en bakgrund för att det inte ska vara stelt annars vet jag inte mer... och jag blir inte grinig
Och jag är själv glad att jag skrev iden på forumet här

Skrivet av Arpo:

Jag har funderat lite o ska kolla lite på det med, om man kanske ska koda lite i asp istället för html o köra med lite iframes o sånt för att göra allt lite lättare o ladda o sånt

nu sitter jag på en 1280x1024 skärm så sida sen JÄVLIGT stor ut o knapparna ser ännu större ut, men antagligen så lär dom krympa lite när jag återgår till min andra skärm xD

funderade lite på om man skulle göra dom lite mindre kanske o köra sidan på height o with på 100% iställer för en fast siffra, detta kan dock ställa till det med loggan, fast har man en bakgrund som går i ett med loggan så ska det nog gå bra det också

de e bara min tanke o måste självklart diskutera detta med min kompanjon

Skriver väl till båda på samma gång då...:P Tror nog att du ska avvakta lite med asp då 1. Jag kan det inte;) Vilket såklart inte spelar så stor roll för er men 2. Om det bara är en av er som kan det så blir det nog strul:)

Haha vet hur jobbigt där är med liten skärm.. Känns ibland som om man skulle behöva någon sjuk upplösning på en gigantisk skärm för att inte känna sig låst.

Mitt förslag på Loggan/headern är väl att ni skiter i att lägga in "bygge-bilderna" där och får in dom i bakgrunden istället, tror att det skulle se ganska bra ut och då blir det nog lite lättare att se själva loggan också:)

Angående 100% W, H så tror jag att det är nog ganska snyggt att köra 100% height men att behålla width:en som den är nu så att man kan få in en smexig bakgrund;) (om jag inte missuppfattade allt nu:P) Mindre knappar är en grym idé tror att det blir mera "professionellt" så.

OT: Vad hände med att vila hörni?;)

Permalänk
Skrivet av Xburk:

Fan vad kul att ni börjar komma igång med detta sjukt bra projekt!
Som barbafarsan skrev, så kan det ju dyka upp kompatibilitetsproblem med saker som _inte_ ska ha kompatibilitetsproblem. Men, eftersom idén ändå är att en datorbutik i slutändan ska bygga ihop datorn innan kund får den bör det inte vara ett större problem, och så kan man ju hålla sig uppdaterad med kända problem och lägga till dem i databasen.
Litet tips: Visst, det skadar ju inte att börja koda layout med en gång. Men det kan vara smidigt att strunta i det tills man mer eller mindre är färdig med den 'tunga' koden, dvs själva 'konfiguratorn'. Hemsidans layout känns ju som det minsta problemet att ta itu med. Så resonerar jag när sysslar med sånt här i alla fall.

Men jag gör hemsidan och han phpkoden. Det är ju inte svårt att lägga dit den om man har en ren kod med inget onödigt på. Så ser inga problem. med drt, går bara fortare i utvecklingen.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Skriver väl till båda på samma gång då...:P Tror nog att du ska avvakta lite med asp då 1. Jag kan det inte;) Vilket såklart inte spelar så stor roll för er men 2. Om det bara är en av er som kan det så blir det nog strul:)

Haha vet hur jobbigt där är med liten skärm.. Känns ibland som om man skulle behöva någon sjuk upplösning på en gigantisk skärm för att inte känna sig låst.

Mitt förslag på Loggan/headern är väl att ni skiter i att lägga in "bygge-bilderna" där och får in dom i bakgrunden istället, tror att det skulle se ganska bra ut och då blir det nog lite lättare att se själva loggan också:)

Angående 100% W, H så tror jag att det är nog ganska snyggt att köra 100% height men att behålla width:en som den är nu så att man kan få in en smexig bakgrund;) (om jag inte missuppfattade allt nu:P) Mindre knappar är en grym idé tror att det blir mera "professionellt" så.

Så länge jag inte kodar så vilar jag, detta är så kallat Idlande(ja kanske inte men jaja) xD

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Just drt, därför jag ligger i sängen
det med höjden ska jag fixa och ska kolla på bakgrund och grader imorgon. Godnatt!

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

Så länge jag inte kodar så vilar jag, detta är så kallat Idlande(ja kanske inte men jaja) xD

Haha det är bara att ta lite sömntabletter i kaffet och en timer på fem minuter;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Just drt, därför jag ligger i sängen
det med höjden ska jag fixa och ska kolla på bakgrund och grader imorgon. Godnatt!

Godnatt! Btw, lycka till med din andra projekt i slöjden! Såg det idag när jag funderade på att snickra ihop ett chassi jag med;)

...Why am i still talking? Godnatt:P

Permalänk
Medlem

Jag har kommit fram tilld et att det där med att ha kvar width är nog jävligt sant, då kan an slänga in lite bilder på begge sidorna utav texten o sen köra en clean loggo tror detta skulle bli riktigt nice, även knapparna kunde man minska till typ hälften i höjd så skulle de göra en hel del, kör man iframe där texten sen är så kommer det ända som ska bytas ut hela tiden vara den text rutan i mitten, det låter inte allt för dumt det här längre xD

Nu när designen börjar få lite form så e de bara en liten sak kvar xD o de va ju det jag inte skulle göra nu så nu e de fan bara gå o lägga sig o sen när dottern vaknar i morgon bitti stiga upp, ta en kopp kaffe, sätta sig vid datorn, fixa databasen och alla tabeller, fylla i lite skit o sen börja med den roliga delen

Fast kommer nog inte sova än på ett par timmar så ingen idé att jag äns försöker XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

Jag har kommit fram tilld et att det där med att ha kvar width är nog jävligt sant, då kan an slänga in lite bilder på begge sidorna utav texten o sen köra en clean loggo tror detta skulle bli riktigt nice, även knapparna kunde man minska till typ hälften i höjd så skulle de göra en hel del, kör man iframe där texten sen är så kommer det ända som ska bytas ut hela tiden vara den text rutan i mitten, det låter inte allt för dumt det här längre xD

Nu när designen börjar få lite form så e de bara en liten sak kvar xD o de va ju det jag inte skulle göra nu så nu e de fan bara gå o lägga sig o sen när dottern vaknar i morgon bitti stiga upp, ta en kopp kaffe, sätta sig vid datorn, fixa databasen och alla tabeller, fylla i lite skit o sen börja med den roliga delen

Fast kommer nog inte sova än på ett par timmar så ingen idé att jag äns försöker XD

Haha det börjar nästan bli natthumor nivå på inläggen tycker jag:P Om du nu inte går och lägger dig så säg till, jag kommer nog att sitta uppe ett bra tag till:P

Blir jättetaggad på någon annans projekt, det är inte ofta det händer^^

Permalänk
Medlem

Nu när jag ändå inte ska koncentrera mig på projectet har jag lite frågor rörande min dator så går lite OT nu xD

har funderat länge (2 månader nu eller sen dess jag köpte datorn) att jag ska byta ut och fylla ut alla toma fläkt platser i mitt chassi, har funderat och funderat och funderat på vad för fläktar jag ska välja o måste säga att Enermax Fläktarna har fångat mitt intresse, dom vita med ledsen i, http://www.coolingstuff.se/p/200/enermax-uccl12-cluster--120m... och nu till den avgörande frågan, Hur bra är dom och låter dom mycke? eller har ni några andra ni skulle kunna rekommendera? Vill ha fläktar som ser bra ut men får inte vara allt för dåliga heller

Vill verkligen byta ut mina fläktar

Edit: kanske skall tillägga att jag har ett fractal design arc mini med en h100 kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

Nu när jag ändå inte ska koncentrera mig på projectet har jag lite frågor rörande min dator så går lite OT nu xD

har funderat länge (2 månader nu eller sen dess jag köpte datorn) att jag ska byta ut och fylla ut alla toma fläkt platser i mitt chassi, har funderat och funderat och funderat på vad för fläktar jag ska välja o måste säga att Enermax Fläktarna har fångat mitt intresse, dom vita med ledsen i, http://www.coolingstuff.se/p/200/enermax-uccl12-cluster--120m... och nu till den avgörande frågan, Hur bra är dom och låter dom mycke? eller har ni några andra ni skulle kunna rekommendera? Vill ha fläktar som ser bra ut men får inte vara allt för dåliga heller

Vill verkligen byta ut mina fläktar

Edit: kanske skall tillägga att jag har ett fractal design arc mini med en h100 kylare

Vad vill du att dom ska ha för egenskaper? Snygga (ofc annars hade du ju inte tittat på Enermax:P), grymt luftflöde, tysta eller alltihopa?^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Vad vill du att dom ska ha för egenskaper? Snygga (ofc annars hade du ju inte tittat på Enermax:P), grymt luftflöde, tysta eller alltihopa?^^

Allt samtidigt hade ju inte varit fel men förstår att detta kan bli ett problem, vill ha bra luftflöde Helst inte låta som en jet motor men även vara snygga

Men första prio är ändå luftflödet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

Allt samtidigt hade ju inte varit fel men förstår att detta kan bli ett problem, vill ha bra luftflöde Helst inte låta som en jet motor men även vara snygga

Men första prio är ändå luftflödet

Tja, det blir inte en så mycket bättre kombination än i Enermax fläktarna faktiskt:P Tysta, schysst luftflöde och riktigt snygga = grymt köp^^ Skulle jag köpa fläktar skulle jag tagit dom utan tvekan:) Och eftersom att du hade h100(visserligen beroende på hur den är monterad) så behöver du ju inga kraftigare fläktar än så:) Hur många 120mm hål har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Tja, det blir inte en så mycket bättre kombination än i Enermax fläktarna faktiskt:P Tysta, schysst luftflöde och riktigt snygga = grymt köp^^ Skulle jag köpa fläktar skulle jag tagit dom utan tvekan:) Och eftersom att du hade h100(visserligen beroende på hur den är monterad) så behöver du ju inga kraftigare fläktar än så:) Hur många 120mm hål har du?

7st 120mm platser Har mitt h100 monterat i toppen utav chassit

http://www.inet.se/produkt/6900465/fractal-design-arc-mini-sv...

Det får nog bli sånna enermax fläktar då xD

Dom är sjukt snygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

7st 120mm platser Har mitt h100 monterat i toppen utav chassit

Med luftflödet utåt antar jag;) Om du nu ska sätta fläktar i varje hål så behöver du knappast fokusera på luftflöde om du inte har ett gräsligt grafikkort;)
Mitt svar - köp Enermax fläktarna och ta två extra som du kan hänga på väggen som prydnader;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Med luftflödet utåt antar jag;) Om du nu ska sätta fläktar i varje hål så behöver du knappast fokusera på luftflöde om du inte har ett gräsligt grafikkort;)
Mitt svar - köp Enermax fläktarna och ta två extra som du kan hänga på väggen som prydnader;)

Sitter med ett Asus GeForce GTX 580 DCU II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

Sitter med ett Asus GeForce GTX 580 DCU II

Haha visste att jag hade sett det någonstans.. såg ditt galleri nu;) Ja inte behöver du mer fläktar än så.

Lite OnT då, du sa något om att halvera knapparna på höjden och då kom jag på att det är flera hemsidor som har "flikar" istället för knappar tex här på SC. Ser inte det ganska bra ut?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Haha visste att jag hade sett det någonstans.. såg ditt galleri nu;) Ja inte behöver du mer fläktar än så.

Lite OnT då, du sa något om att halvera knapparna på höjden och då kom jag på att det är flera hemsidor som har "flikar" istället för knappar tex här på SC. Ser inte det ganska bra ut?:)

Det ser jävligt nice ut faktiskt får tänka på det där i sömnen för nu e de nog dax för mig me, ska ta o göra mig i ordning för sängen!

Go natt o hörs i mörrn

Tack för hjälpen med fläktarna också

Permalänk
Medlem

Tips igen: (I)Frames är egentligen ingen höjdare i de flesta sammanhang. Av flera olika anledningar, bl.a. att det blir svårt att länka, indexeras fel av sökmoterer, m.m.

HTML5 är ju väldigt smidigt också, och både dåtid- och framtidssäkert.

Vill ni ha hjälp med något i php-väg hjälper jag gärna till! Nu är jag ingen ultramästare, men jag ska nog klara av rätt mycket.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

Det ser jävligt nice ut faktiskt får tänka på det där i sömnen för nu e de nog dax för mig me, ska ta o göra mig i ordning för sängen!

Go natt o hörs i mörrn

Tack för hjälpen med fläktarna också

Ja det vore fy skam om det inte gjorde det med dom komponenterna;)

Absolut, godnatt!

Skrivet av Xburk:

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Tips igen: (I)Frames är egentligen ingen höjdare i de flesta sammanhang. Av flera olika anledningar, bl.a. att det blir svårt att länka, indexeras fel av sökmoterer, m.m.

Vill ni ha hjälp med något i php-väg hjälper jag gärna till! Nu är jag ingen ultramästare, men jag ska nog klara av rätt mycket.

Detta måste kollas upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

Detta måste kollas upp!

Menar du frames, HTML5 eller mina php-kunskaper? hehe

Ang. HTML5. Upptäckte häromdan, när jag började koda html5 lite mer seriöst än förut, att jag kodar både bättre och snabbare med html5 än (x)html. Trots att jag är ny på html5. Men det är ju göra som jag gjort förut, fast enklare och bättre.

Visa signatur

Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Här är ett litet design förslag på sidan!
En lite mörkare layout än den tidigare. Loggan och all text är gjord för utfyllnad, inget seriöst alltså!

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaarkX:

En lite mörkare layout än den tidigare. Loggan och all text är gjord för utfyllnad, inget seriöst alltså!
http://img403.imageshack.us/img403/6329/sweclockers.jpg

Måste säga att den såg riktigt nice ut

Permalänk
Skrivet av SpaarkX:

http://img403.imageshack.us/img403/6329/sweclockers.jpg

Den där var riktigt snygg Hade gärna gjort den hemsidan men jag kan inte. Och ska någon annan göra den så har inte jag något att göra. Och vill ha något att göra. Känns dimt att bara låta andra göra jobbet åt en :-\

Visa signatur

Permalänk

Har nu under natten föreställt mig hemsidan i sömnen
saker jag ska fixa:
1, Ta bort bilder från headern så den blir "renare"

2, halvera knapparna på höjden ock göra dem som tabs samt så dem blir silvriga

3, fixa en bakgrund. hade tänkt mig ett collage av komponenter och datorer

4, eftersom där kommer komma bakgrund tar jag bort ramen runt hela sidan.

Så, tror detta kommer ge ett proffsigare intryck eller vad tror ni? slipper asp och allt det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ha ha hahahaha!

Fick hjälp av en underbar människa på detta forum i natt/morse så nu fungerade mitt scritpt!

YES!

Måste tyvärr säga att jag har blivit "skit" sjuk så kommer nog spendera ena halva dagen på toa o andra halvan i sängen. (hoppas jag blir frisk snart)

:'( men hoppas jag kan komma o sätta mig här lite senare idag!