Musik? Finns det bättre än 320kb/s?

Permalänk
Medlem

Musik? Finns det bättre än 320kb/s?

Som det står i rubriken = Musik? Finns det bättre än 320kb/s?

Permalänk
Medlem

FLAC ~1000kbps

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

FLAC kan vara 320 kbps också, men det är oftast bättre ljudkvalité ändå även om bithastighten är samma som mp3, så FLAC FTW!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

FLAC kan nog ha bättre kvalitet än 320kb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Som det står i rubriken = Musik? Finns det bättre än 320kb/s?

Bättre javisst men frågan är om man hör skillnad.
Den andra frågan,vad är det för format du pratar om,mp3,ogg??

Permalänk
Medlem

FLAC helt klart.. Vill du läsa mer om FLAC(Free Lossless Audio Codec) kan du kolla på deras hemsida: http://flac.sourceforge.net/ eller Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/FLAC

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

FLAC är exakt lika bra som originalet(förlagan), sedan är ju frågan hur bra originalet är/var.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Som jag har uppfattat flac när jag lyssnat på det så är det inte lika mycket bas i låtarna, men det låter mycket bättre än average mp3låtar. mp3 låter som de har sprängt upp basen för att det ska låta fetare på uteställen eller boomboxar eller något. Låter helt galet när man lyssnar med bättre ljudutrustning.

Men tänk även på att en skiva med FLAC-fler tar ungefär 500mb om du tankar hem. Så det är lite om du har platsen och/eller linan att tanka alla dina favoritskivor i det formatet.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Som jag har uppfattat flac när jag lyssnat på det så är det inte lika mycket bas i låtarna, men det låter mycket bättre än average mp3låtar. mp3 låter som de har sprängt upp basen för att det ska låta fetare på uteställen eller boomboxar eller något. Låter helt galet när man lyssnar med bättre ljudutrustning.

Men tänk även på att en skiva med FLAC-fler tar ungefär 500mb om du tankar hem. Så det är lite om du har platsen och/eller linan att tanka alla dina favoritskivor i det formatet.

Om du upplever FLAC som mindre bas så måste du ha nån slags equilizer aktiverad när du spelar MP3. FLAC är sann gentemot originalinspelningen. MP3 och alla andra format som packar ner informationen förstör låten på något vis.

Att mp3 låter fetare och uppsprängd i basen måste vara endera nån som har en EQ aktiverad, eller så har du lyssnat på låtar som är drabbade av loudness wars-mixningar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Vad gäller om man kan höra skillnad som någon nämnde tidigare. Inte nödvänditgvis. Beror på din utrustning och hur känslig du är.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

flac är underbart. använder en cowon mp3-spelare för att de just klarar av flac och med ett bar fina hörlurar hör man verkligen skillnad även mot 320kbit mp3. Jag gissar att skillnaden blir ännu tydligare med riktigt fina stereohögtalare och förstärkare men min budget tillåter inte detta.

flac står som sagt för Free Lossless Audio Codec, dvs den komprimerar musiklåtarna utan att få någon dataförlust. Det säger ju sig självt då att rippar du från en CD-skiva så tar flac mycket större plats än mp3 men du behåller även full ljudkvalite från skivan. flac-låtarna jag rippat från skivor jag äger brukar lägga sig någonstans vid 900-1200kpb/s så de tar ju också 3-4 ggr mer platts än 320kpb/s mp3, men de är det värt :>

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju alltid köra okomprimerat eller flac som är bitexakt, det ger exakt samma bitar som insignalen, så om basen låter annorlunda är det inget som flac gör, det är samma sak som rar, och ingen tror väl att ett textdokument ändras av rar, eller om jag rarar en film så blir det andra färger ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Om du upplever FLAC som mindre bas så måste du ha nån slags equilizer aktiverad när du spelar MP3. FLAC är sann gentemot originalinspelningen. MP3 och alla andra format som packar ner informationen förstör låten på något vis.

Att mp3 låter fetare och uppsprängd i basen måste vara endera nån som har en EQ aktiverad, eller så har du lyssnat på låtar som är drabbade av loudness wars-mixningar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Vad gäller om man kan höra skillnad som någon nämnde tidigare. Inte nödvänditgvis. Beror på din utrustning och hur känslig du är.

inte mindre bas som är störande. Menar mer att basen låter mer riktigt, iaf om man lyssnar på en mp3a av Enter Sandman sen en FLAC version så är basen i mp3 jämförande med en klubblåt och i FLAC låter det mer som en människa som stampar på pedalen och inte som att en 25ton lastbil krockar med ett tåg.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Tja, WAV/WAVE är ju det bästa (och enda riktiga) ljudformatet då man inte förlorar någon data när man t ex rippar in en cd i datorn.
Andra "ljudformat" är egentligen bara olika sätt att packa ljudet, typ som man packar en film till en .zip fil.

Har själv testat en hel del att fasvända ljudformat mot varandra och se vad man förlorar vid en konvertering, och testar man en original WAVE mot en 320 mp3 så är det inte mycket som försvinner.
FLAC är lite annorlunda då det inte förstör någon data när man konverterar, så att lyssna på FLAC är som att lyssna på WAVE.

Dock är mp3 ett riktigt bra format då man i stort sett inte förlorar något hörbart men ändå får ner filstorleken med typ 80%

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk

En korrekt rippad 320 är mycket svår att skilja från wav t e x. Tror nästan ingen av er skulle klara det gång på gång, låt efter låt.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Nu är väl jag kräsen och närmast audiofil, och visst kan FLAC låta hörbart bättre men jag måste i så fall ha rippat det själv och sen sitta med highend grejer för att höra den skillnaden och då med väldigt bra källmaterial

Problemet är att musik idag är så dåligt inspelat så det kommer inte göra nån som helst skillnad om det är 192+ MP3 eller noggrant gjord FLAC
en del musik är åt andra sidan väldigt bra gjord med bra dynamik inga div effekter och där man kan höra riktning till instrument och sång osv, men nästan ingen mainstream musik är inspelad så idag, så för 70-80% av allt som spelas in duger OK MP3 lika bra som Flac, även för bra gjord musik räcker bra MP3 långt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av chupket:

Tja, WAV/WAVE är ju det bästa (och enda riktiga) ljudformatet då man inte förlorar någon data när man t ex rippar in en cd i datorn.

Blir inte hela diskussionen moot om originalkällan är en CD? Jag menar, 2^16 diskreta nivåer, 44.1k ggr per sekund är ju rätt så "förstörande" bara där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veggie_d:

Blir inte hela diskussionen moot om originalkällan är en CD? Jag menar, 2^16 diskreta nivåer, 44.1k ggr per sekund är ju rätt så "förstörande" bara där.

En CD är nog de facto standard i sammanhanget och det är vad man utgår från. Sen kan jag hålla med om att en CD inte nödvändigtvis är lika bra som t.ex. en SACD eller ursprungliga materialet i studion. Däremot börjar vi då komma upp i sån upplösning att det mänskliga örat inte är en bra bedömare längre

Skrivet av Threenipples:

inte mindre bas som är störande. Menar mer att basen låter mer riktigt, iaf om man lyssnar på en mp3a av Enter Sandman sen en FLAC version så är basen i mp3 jämförande med en klubblåt och i FLAC låter det mer som en människa som stampar på pedalen och inte som att en 25ton lastbil krockar med ett tåg.

Jag kan missförstå men menar du att en mp3-a låter mer riktig i basen? I så fall med riktig menar du hur du personligen tycker att det ska låta? För korrekt gjort ska det låta som en person slår på en trumma. Det är ju faktiskt vad som sker.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Threenipples:

Ljudskillnaden du hör har nog inte med mp3/flac å göra, dom är nog rippade från olika skivor. Mp3 versionen är säkert från någon remastered skiva.

Prova köra ett ABX test vettja! http://en.wikipedia.org/wiki/ABX_test finns säkert flera på hydrogenaudio.org
Har följt endel trådar om detta och med Lame 3.98 så blir det transparent vid -V2 (VBR ~192kb/s). Alltså majoriteten kan inte urskilja den komprimerade versionen mot originalet.

Permalänk
Medlem

LP och reciever för 30.000kr så låter det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Ljudskillnaden du hör har nog inte med mp3/flac å göra, dom är nog rippade från olika skivor. Mp3 versionen är säkert från någon remastered skiva.

Prova köra ett ABX test vettja! http://en.wikipedia.org/wiki/ABX_test finns säkert flera på hydrogenaudio.org
Har följt endel trådar om detta och med Lame 3.98 så blir det transparent vid -V2 (VBR ~192kb/s). Alltså majoriteten kan inte urskilja den komprimerade versionen mot originalet.

Tvärtom troligare MP3 är inte från en remastrad skiva, remastrad idag betyder oftast = sämre med mer utjämnad dynamik (loadness war)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av veggie_d:

Det här kan vara intressant i sammanhanget: 24bit vs 16bit, the myth exploded!. Men tråden är på 52 sidor så se till att ha några burkar Jolt på skrivbordet inan ni börjar läsa...

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tvärtom troligare MP3 är inte från en remastrad skiva, remastrad idag betyder oftast = sämre med mer utjämnad dynamik (loadness war)

Ja, och nej. Folk som rippar Flac är generellt sett mer kräsna, och ser nog till att inte ha dom remastrade skivorna.
Medans chansen är betydligt större att den som rippade mp3filerna har en random remastrad skiva som han köpt på OK för en femtilapp när han handlade bakischips.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Som andra redan har skrivit finns det FLAC som är öppen källkod och ALAC som är apple:s format till ipod:s. Båda är identiska. Sedan om du hör skillnaden mellan FLAC och MP3 är upp till dig. Om man skulle göra ett blindtest tror jag väldigt få skulle höra skillnaden. Det krävs träning för att örat skall kunna höra skillnaden på dem olika formaten. Den vanlige lyssnare kommer höra noll skillnad därför tycker jag det är dumt att rekommendera något som ditt öra inte ens kommer höra någon skillnad. Kör med det som passar dig. Ljud uppfattas olika från person till person.

Permalänk
Skrivet av veggie_d:

Det är väldigt svårt att påvisa att digitalisering med 44,1 kHz/16 bit ger någon hörbar försämring om det görs med bra utrustning. Så CD-formatet är ingen större begränsning på det sättet, men mer musik kommer nog att göras tillgänglig i t.ex. 96 kHz/24 bit i och med att digital distribution ökar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av veggie_d:

Kort sagt, nej. 44,1 kHz är satt efter Nyquistfrkvensen så det klarar av att återskapa allt ljud inom det hörbara området. När det kommer till 16 bit så får du ett dynamiskt omfång som är jättemycket större än alla instrument du kan tänkas vilja använda. Större bitdjup och högre samplingsfrekvenser har sina fördelar när man spelar in och mastrar. Då kan det vara intressant eftersom det är lättare att designa filter för högre samplingsfrekvenser samt att man får lite mer headroom för redigering med 24 bit. Som slutprodukt är det dock helt meningslöst med mer än 44,1/16.

Sen kan man ju undra vad du ska med högre frekvenser än 22,05 Hz till. Mikrofoner dåliga på att plocka upp så höga frekvenser, högtalare klarar inte av att spela upp dem och du hör dem ändå inte även om det faktiskt fanns något där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

44,1 kHz/16 bit har vid många seriösa lyssningstester visat sig vara transparent, dvs om man kopplar upp en adc/dac kedja och växlar mellan den och analogsignalen så hör man inte skillnad på dem.
Däremot ger tex 96 kHz/24 bit större marginaler att "göra fel" utan att det hörs, tex att ha fel nivåer vid en inspelning men ändå kunna få ett bra resultat, och även fördelen att kunna göra enklare filter efter dacen.
Det finns ingen konsumentelektronik idag som kan utnyttja 24 bit, brusgolvet kommer kring -120-125dB på i stort sett all elektronik, det blir oerhört dyrt att komma lägre med brusgolvet i analogkretsarna, och för att utnyttja 24a bitar krävs det i princip att man kyler komponenterna för att minska det termiska bruset i materialen i sig, kylning har man tex i extrema mätsensorer o dyl, men det är bra nog utan det för att spela ljud hemma, och även cd är bra nog för hemmet, det är i princip omöjligt att få cd systemet att begränsa praktiskt, det kräver tex ett oerhört bra rum, ligger bakgrundsljuden på 25dB så blir det golvet, och då når cd upp till nivåer som är orealistiska både effektmässigt och nivåmässiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kort sagt, nej. 44,1 kHz är satt efter Nyquistfrkvensen så det klarar av att återskapa allt ljud inom det hörbara området. När det kommer till 16 bit så får du ett dynamiskt omfång som är jättemycket större än alla instrument du kan tänkas vilja använda. Större bitdjup och högre samplingsfrekvenser har sina fördelar när man spelar in och mastrar. Då kan det vara intressant eftersom det är lättare att designa filter för högre samplingsfrekvenser samt att man får lite mer headroom för redigering med 24 bit. Som slutprodukt är det dock helt meningslöst med mer än 44,1/16.

Sen kan man ju undra vad du ska med högre frekvenser än 22,05 Hz till. Mikrofoner dåliga på att plocka upp så höga frekvenser, högtalare klarar inte av att spela upp dem och du hör dem ändå inte även om det faktiskt fanns något där.

Jo, jag känner till allt det där om Nyquistfrekvenser och allt sådant (även om det var längesedan nu jag gick grundkurserna på civilingenjörsprogrammet). Läste även de första sidorna av tråden "myth exploded" som guermantes länkade till. Om jag inte helt missförstod vad han (TS i den tråden) menade, så hade han ett grundläggande tankefel: nämligen att kvantiseringsfelen som uppstår när man samplar en kontinuerlig signal till diskreta värden "försvinner" i och med dithering - man inför alltså ett slumpartat brus som gör att kvantiseringsfelen försvinner. Men det där bruset fanns ju inte i den ursprungliga signalen. Ergo: digitaliseringen är signalförstörande. Om en normal människa sen kan HÖRA felet spelar ju mindre roll för den teoretiska diskussionen. Fast mitt "moot"-uttalande var förstås att ta i en del ^^

(Förresten, jag har rätt dålig hörsel. Men lite mer än 22.05 Hz tror jag ändå att jag kan höra )

Permalänk
Medlem

FLAC är så enormt mycket bättre, rekommenderas skarpt!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan även göra noiseshaping på "brusljudet" då får man mycket bättre värden på brusgolvet, man flyttar helt enkelt brusets energi till de frekvenser som stör minst mot nyttosignalen, en vanligt förekommande teknik för det på cd skivor är SBM http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Bit_Mapping

Visa signatur

Permalänk
Medlem

.wav renare format än det är .raw
Men format har sin nackdel

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.