Permalänk
Medlem

Fläktar till p280

Hejsan alla! Jag ska köpa ett antec p280 men jag har ingen koll på vad för fläktar att köpa till det finns en hel djungel med olika varianter. Ska ha en corsair h100 i toppen, är fläktarna bra som kommer till eller rekommenderas det att byta ut dom också? Helst så tyst som möjligt. Alla tips är välkommna!

Permalänk
Medlem

Jag hade också tänkt skaffa det när det kommer.

Min tanke är att köra en Noctua Focused Flow (NF-F12 PWM) framför mina grafikkort på insidan av av chassit och nån andra random fläktar som insug fram. Om du ska sätta nya fläktar på din H100 är väl Scythe Gentle Typhoon de vanligast rekommenderade men de saknar ju PWM-styrning (som kontrolleras från pumpen på H100). Enermax TB Silence, Akasa Apache/Viper och Cougar Vortex (alla med PWM) är några alternativ isf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på riktad luftflöde, köp de fläktar du gillar vare sig det är Scythe GT, S-Flex, Enermax eller Cougar.... Du kommer garanterat behöva fläktstyrning ändå så jag hade inte förlitat mig på PWM.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden, varför syns inte mina fläktars rpm, de byter inte hastighet när jag trycker ner dem på low, osv i BIOS, har bara kopplat in den där vita där fläkt kontakterna sitter, nåt mer jag ska göra?:

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Lånar tråden, varför syns inte mina fläktars rpm, de byter inte hastighet när jag trycker ner dem på low, osv i BIOS, har bara kopplat in den där vita där fläkt kontakterna sitter, nåt mer jag ska göra?: http://i44.tinypic.com/w8nslv.jpg

Eftersom fläktarna inte har någon som helt koppling till moderkortet kan du inte se hastigheterna. Varför de inte ändrar hastighet när du ändrar på fläktkontrollern vet jag dock inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Eftersom fläktarna inte har någon som helt koppling till moderkortet kan du inte se hastigheterna. Varför de inte ändrar hastighet när du ändrar på fläktkontrollern vet jag dock inte.

Nu funkar hastighetsändringen, är det alltid så att de medföljande chassifläktarna inte går att koppla till moderkortet?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Nu funkar hastighetsändringen, är det alltid så att de medföljande chassifläktarna inte går att koppla till moderkortet?

Du kan ju koppla dem till moderkortet, men om de ändå sitter så nära den huben så är det ju rätt så onödigt. Jag har dock flyttat en av fläktarna till fronten och satt den i moderkortet så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

For mitt Antec P280 kabinett (som ble bestilt i dag), så skal jeg ha:

5 eller 7 x Noctua NF-S12B FLX vifter: bak, topp, front + like bak front
2 x Noctua NF-P12 vifter på CPU kjøleren
Zalman ZM-MFC1 Plus viftestyring (for 6 stk vifter)

FLX viftene er visst i svakeste laget for å duge på en varm CPU kjøler mener jeg å ha lest et sted.

Noen påstår at en eller flere av Noctua viftene har noe høyfrekvent støy under stor hastighet, så jeg regner med at FLX versjonen er rimelig stille i forhold til NF-P12 viftene som ellers kan spinne 1300 rpm på det meste.

Bruker i dag 5 x NF-P12 vifter i et Antec P182 kabinett. Med Noctua viftene følger med 2 stk ledninger som senker hastigheten til to lavere nivå.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite och har en fråga ang resonansljud.

Har ett P280 och kör med originalfläktarna + 4st ACE fläktar. Jag har ett litet resonansljud i chassit och jag har provat att koppla bort diskar och fläktar men inget hjälper. Det enda som hjälpt är när jag öppnar frontluckan till dvd enheterna så försvinner ljudet. Så fort jag stänger luckan igen så kommer ljudet tillbaka. Vet någon vad jag kan göra?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axan:

Lånar tråden lite och har en fråga ang resonansljud.

Har ett P280 och kör med originalfläktarna + 4st ACE fläktar. Jag har ett litet resonansljud i chassit och jag har provat att koppla bort diskar och fläktar men inget hjälper. Det enda som hjälpt är när jag öppnar frontluckan till dvd enheterna så försvinner ljudet. Så fort jag stänger luckan igen så kommer ljudet tillbaka. Vet någon vad jag kan göra?

testa klämma på chassit, tex klämm in en sida i taget, klämm uppifrån på hörnen o försök bryta lite så får du nog reda på varifrån de kommer

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Hittade felet och det var fläktarna som sitter i fronten. Dem sitter ju direkt på plåten med två skruvar så jag klippte sönder en gummibussning och satte imellan, och nu så är det tyst

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Hedersmedlem

Är sjukt sugen att skaffa detta chassit, men känns ganska onödigt också med tanke på att jag köpte ett Antec P193 för ett halvår sen. :/

Angående tysta fläktar, skaffa fläktar som går att koppla till moderkortet (eller till en fläktkontroller för de som gillar sånt). Då kan du ställa de i en hastighet som är behaglig för örat, samtidigt som det ökar hastigheten om processorn börjar bli varmare. Programmet AI Suite som följer med Asus 1155 moderkort har väldigt mycket inställningsmöjligheter när det gäller fläktkurvor m.m.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Ni som har P280, har ni problem med vibrationer från antec original fläktar? Min som sitter i taket har jag monterat med gummi-hållare och ändå har jag vibrationer i taket.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Ni som har P280, har ni problem med vibrationer från antec original fläktar? Min som sitter i taket har jag monterat med gummi-hållare och ändå har jag vibrationer i taket.

Jag rörde inte originalfläktana som satt i från fabrik, och jag upplever inte några vibrationer. Jag har satt i en Noctua 120 mm i fronten, annars är chassit "original".

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Jag rörde inte originalfläktana som satt i från fabrik, och jag upplever inte några vibrationer. Jag har satt i en Noctua 120 mm i fronten, annars är chassit "original".

På vilken hastighets kör du original fläktarna? Jag kör mina på låg och då ser det nästa ut som att dem wobblar lite.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

På vilken hastighets kör du original fläktarna? Jag kör mina på låg och då ser det nästa ut som att dem wobblar lite.

De går orginal, vilket var low om jag inte minns fel...

Jag har faktiskt inte kollat på hur de snurrar, men jag ser inga konstigheter här och nu i halvbra ljus.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7