Musik? Finns det bättre än 320kb/s?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns andra som har bättre koll på sångtekniken, det här exemplen är perfekta saker att köra karaoke på
Det här är 2 sångerskor som har en helt unik sångteknik idag, och ingen som kan härma dem tekniskt, kolla klippen och deras teknik även om ni inte gillar musikstilen, försök sedan sjunga det själv, jag bjuder på julbord om nån gör det bättre
Cecilia Bartoli

Georgia Brown

Det hade varit roligt med en bättre upptagning av det här, men det är ändå lätt att höra att det är personer som är musikaliska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om de inte kan ha en bra teknisk nivå, typ kan sjunga och spela är en bra start för en musiker, hur de ser ut är inte intressant, inte heller vilken genre de har.
Låter de falskt utan autotune intonator o dyl är de dåliga artister, spelar de fel på sina instrument är de också usla.

Varför skulle de betraktas som dåliga, bara för att en "falsk" röst digitaliseras genom autotune? Personligen tycker jag att det är tanken som räknas, dvs. hur artisten egentligen vill att de skall låta (finns en kognitiv idé bakom). Varför det används är väl egentligen helt irrelevant(kanske är det fysiskt omöjligt, val av atmosfär, osv), jag ser det som ett verktyg precis som vilket instrument som helst.

"Sjunga" och "spela" är väl egentligen samma sak, om det ses från ett musikaliskt perspektiv, det du kanske menar är: Sjunga eller(+och) spela?

Om man däremot inte kan urskilja mellan olika toner själv, så skulle jag nog säga att denne person är en dålig artist. Min poäng är att det inte alltid är helt enkelt att bedöma artister objektivt, då man själv brukar utgå från sin subjektiva uppfattning.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad jag har märkt är att FLAC har mkt renare ljud och kan i många fall skona högtalarna, då man slipper en massa uppsprängda bas/mid/diskant krig.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Ja FLAC är att föredra. hade en Cowon som klarade det förut men den hade jag ju såklart sönder =/ Nu kör jag MP3 320kbs eller helst OGG 320kbs som jag har förstått är myckte bättre komprimeringsmetod.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Ja FLAC är att föredra. hade en Cowon som klarade det förut men den hade jag ju såklart sönder =/ Nu kör jag MP3 320kbs eller helst OGG 320kbs som jag har förstått är myckte bättre komprimeringsmetod.

Ytterst marginellt bättre.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av veggie_d:

Jo, jag känner till allt det där om Nyquistfrekvenser och allt sådant (även om det var längesedan nu jag gick grundkurserna på civilingenjörsprogrammet). Läste även de första sidorna av tråden "myth exploded" som guermantes länkade till. Om jag inte helt missförstod vad han (TS i den tråden) menade, så hade han ett grundläggande tankefel: nämligen att kvantiseringsfelen som uppstår när man samplar en kontinuerlig signal till diskreta värden "försvinner" i och med dithering - man inför alltså ett slumpartat brus som gör att kvantiseringsfelen försvinner. Men det där bruset fanns ju inte i den ursprungliga signalen. Ergo: digitaliseringen är signalförstörande. Om en normal människa sen kan HÖRA felet spelar ju mindre roll för den teoretiska diskussionen. Fast mitt "moot"-uttalande var förstås att ta i en del ^^

(Förresten, jag har rätt dålig hörsel. Men lite mer än 22.05 Hz tror jag ändå att jag kan höra )

Mixar man en låt i 44,1KHz så blir det halva kvar sen, alltså 22,05KHz. Och människan kan bara höra från 20 till 20KHz och då är det ett bra öra. Vad han menade är att du kan omöjligen höra dom extra 22,05 som är över. Om du skulle kunna det borde du låta forskare undersöka dig
Jag testade mig i studion förut och jag kunde bara höra upp till 15-16KHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Mixar man en låt i 44,1KHz så blir det halva kvar sen, alltså 22,05KHz. Och människan kan bara höra från 20 till 20KHz och då är det ett bra öra. Vad han menade är att du kan omöjligen höra dom extra 22,05 som är över. Om du skulle kunna det borde du låta forskare undersöka dig

Jag har skitkass hörsel. Men det var inte det det handlade om, frekvenserna (både på signalen och samplingen) är irrelevanta för mitt resonemang. Det är det faktum att samplingen inte sker till kontinuerliga, utan till diskreta, värden som ställer till det. Det är alldeles oavsett om du samplar i 100 Hz, 44.1 kHz eller 1 MHz. Alla de ljud du faktiskt KAN höra, som är långt under 22.05 kHz, kommer också diskretiseras med ett fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon116323:

Varför skulle de betraktas som dåliga, bara för att en "falsk" röst digitaliseras genom autotune? Personligen tycker jag att det är tanken som räknas, dvs. hur artisten egentligen vill att de skall låta (finns en kognitiv idé bakom). Varför det används är väl egentligen helt irrelevant(kanske är det fysikt omöjligt, val av atmosfär, osv), jag ser det som ett verktyg precis som vilket instrument som helst.

"Sjunga" och "spela" är väl egentligen samma sak, om det ses från ett musikaliskt perspektiv, det du kanske menar är: Sjunga eller(+och) spela?

Om man däremot inte kan urskilja mellan olika toner själv, så skulle jag nog säga att denne person är en dålig artist. Min poäng är att det inte alltid är helt enkelt att bedöma artister objektivt, då man själv brukar utgå från sin subjektiva uppfattning.

Det finns de som har dålig röst men ändå gör ett bra jobb eftersom de är musikaliska och inte försöker sig på att sjunga tekniskt svårare saker än de klarar, som M.A Numinen, Håkan Hellström, Evert Taube, Tore Skogman.
Om en musiker är tekniskt duktig eller inte är gansk lätt att objektivt att bedöma, om man däremot gillar musiken är nått annat, Yngve Malmsten är en sådan musiker, jag tycker att han är oerhört duktig som gitarrist, men eftersom Bach och Paganini inte är mina favorit kompositörer så tycker jag inte om hans musikstil, eftersom han i stort sett bara spelar en mix av dem. Men en gitarrist som spelar falskt från Vivaldi är inte heller bättre.
Sångare som inte klarar att hålla tonen eller grupper som sjunger dissharmoniskt är inte roligt att lyssna på, Queen här ovan lade en massa jobb på att få bra harmonier och sångarangemang, samma ska gäller för The Eagles, och det har ju gått rätt bra för de banden.
Stefani Germanotta är ett modernt exempel, hon är en helt ok sångerska och pianist, inte extremt bra, men en bra musikhantverkare, betydligt bättre som musiker än tex Madonna, Men så klädde hon ut sig lite och så föddes karaktären Lady Gaga, som har tagit mycket inspiration från Queens teater/balett stil.
och eftersom hon har en musikalisk talang i botten kan hon nog bli riktigt stor, om hon inte redan är det, men om 20år så......

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Man kan lira FLAC i sin androidtelefon med appen Poweramp. Mycket bra musikspelare.

Jag kan dock avslöja att det är lite bortkastat. Jag köpte ett 16gb minneskort till min x10 mini pro för att köra FLAC (av den enkla anledningen att mitt musikbibliotek är i FLAC och jag orkar inte konvertera). Men FLAC tar ändå rätt mycket plats och jag fann det störande att behöva byta ut album hela tiden. Så nu laddar jag in en fet playlist i foobar2000 i windows, konverterar allt på en gång till MP3 V0 och skickar över till telefonen. Jag märker ingen skillnad i ljudkvalité (mobilen i sig, hörlurarna och omgivningens ljud stör mer) men jag har 3ggr så mycket musik att välja emellan.

Det är tveksamt om jag hör skillnad hemma heller. Men här är lagringsutrymme inget problem och jag vill inte upptäcka om några år att mitt musikbibliotek måste göras om. FLAC får det bli. Att det är "det bästa" utan att kosta nåt ger en även lite bättre nattsömn.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av usilusken:

Man kan lira FLAC i sin androidtelefon med appen Poweramp. Mycket bra musikspelare.

Jag kan dock avslöja att det är lite bortkastat. Jag köpte ett 16gb minneskort till min x10 mini pro för att köra FLAC (av den enkla anledningen att mitt musikbibliotek är i FLAC och jag orkar inte konvertera). Men FLAC tar ändå rätt mycket plats och jag fann det störande att behöva byta ut album hela tiden. Så nu laddar jag in en fet playlist i foobar2000 i windows, konverterar allt på en gång till MP3 V0 och skickar över till telefonen. Jag märker ingen skillnad i ljudkvalité (mobilen i sig, hörlurarna och omgivningens ljud stör mer) men jag har 3ggr så mycket musik att välja emellan.

Det är tveksamt om jag hör skillnad hemma heller. Men här är lagringsutrymme inget problem och jag vill inte upptäcka om några år att mitt musikbibliotek måste göras om. FLAC får det bli. Att det är "det bästa" utan att kosta nåt ger en även lite bättre nattsömn.

Flac är ett arkiv format, det tappar inget och kan lätt göras om till bruksformat, ungefär som raw jämfört med jpg i kameravärlden, skulle det komma nya bättre komprimeringar i framtiden kan man få bättre resultat, men har man gjort en förstörande komprimering är redan en massa information bortkastad.
Det har kommit bättre algoritmer för ljudkomprimering om man ser det från mp3 s födelse, och på samma sätt har det kommit bättre för bilder, vi som sparar lossles kan utnyttja dessa ny algoritmer för att få bättre kvalitet.
Alltså arkivera alltid lossless, konvertera sedan till bruksformatet efter behov, att göra mp3 or av musik går så fort att konverteringen inte märks idag om man ska ladda över det till telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Det stämmer inte helt. man får inte med 22,05 man kanske får med 20,5-21-5 typ. P g a filter.

Sen hör man mycket högre än 20k det är bara det att man hör kanske 25k -48dB, du hör det men det är inte 0dB, jag hör tgroligtvis minst runt 20dB sämre vid 20k än 15k. En del hör till 22 eller liknande +-0dB. sen tror jag det är mycket svårt att "höra" saker under 35-40hz.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av veggie_d:

Jag har skitkass hörsel. Men det var inte det det handlade om, frekvenserna (både på signalen och samplingen) är irrelevanta för mitt resonemang. Det är det faktum att samplingen inte sker till kontinuerliga, utan till diskreta, värden som ställer till det. Det är alldeles oavsett om du samplar i 100 Hz, 44.1 kHz eller 1 MHz. Alla de ljud du faktiskt KAN höra, som är långt under 22.05 kHz, kommer också diskretiseras med ett fel.

Frågan jag tycker är viktig är om man kan höra skillnaden 24/94 - 16/44 - mp3 320 och jag vet av egen erfarenhet att det är mycket svårt och absolut inte värt det om man inte producerar musiken på plats.

Även fast det bara finns ett fixerat antal värden sampeln kan anta så har man ju dom rekonstuerande filtrena på den reella outputen.

Den stora frågan är om man faktiskt kan hör att format x låter dåligt och faktiskt bevisa detta statistiskt, för kan man inte det så har man bara bevisat att det inte är någon skillnad.

Hörseln är ett trubbigt verktyg som vissa vill framhäva som ett slags precisionsinstrument, men det är inte det, en 2200kb/s wav låter likadant som en 220 oftast, och då kan man ju ställa sig frågan hur bra analogt låter (med sina brister såsom kanalobalans 5-10dB och frekvensobalans i kanalerna typ lika mycket i vissa fall) och sin begränsade dynamik och ganska dåliga SNR jämfört med digitalt.

Personligen tror jag den absoluta sanningen med rätt material ligger mellan 16 och 24 bit (vid avspelning) och kanske uppåt 50 kHz
odistad bandbredd (d v s 96 sampling) p g a psykosomatiska (och omätbara) influenser. Men bara i vissa extrema fall, såsom extremt bra hårdvara, ljudkort, högtalare (största anledningen) och förstärkare (inget klass d). Och rum. Och brusfrihet i rummet.

Är det värt det extra jobbet? Tveksamt!

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bigmac pro:

Frågan jag tycker är viktig är om man kan höra skillnaden 24/94 - 16/44 - mp3 320 och jag vet av egen erfarenhet att det är mycket svårt och absolut inte värt det om man inte producerar musiken på plats.

Även fast det bara finns ett fixerat antal värden sampeln kan anta så har man ju dom rekonstuerande filtrena på den reella outputen.

Den stora frågan är om man faktiskt kan hör att format x låter dåligt och faktiskt bevisa detta statistiskt, för kan man inte det så har man bara bevisat att det inte är någon skillnad.

Hörseln är ett trubbigt verktyg som vissa vill framhäva som ett slags precisionsinstrument, men det är inte det, en 2200kb/s wav låter likadant som en 220 oftast, och då kan man ju ställa sig frågan hur bra analogt låter (med sina brister såsom kanalobalans 5-10dB och frekvensobalans i kanalerna typ lika mycket i vissa fall) och sin begränsade dynamik och ganska dåliga SNR jämfört med digitalt.

Personligen tror jag den absoluta sanningen med rätt material ligger mellan 16 och 24 bit (vid avspelning) och kanske uppåt 50 kHz
odistad bandbredd (d v s 96 sampling) p g a psykosomatiska (och omätbara) influenser. Men bara i vissa extrema fall, såsom extremt bra hårdvara, ljudkort, högtalare (största anledningen) och förstärkare (inget klass d). Och rum. Och brusfrihet i rummet.

Det är bara att testa, koppla upp 2 signalkedjor o jämför dem, det är gjort många gånger och 16/44 ger ingen hörbar skillnad mot analogkedjan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är bara att testa, koppla upp 2 signalkedjor o jämför dem, det är gjort många gånger och 16/44 ger ingen hörbar skillnad mot analogkedjan.

Det är exakt det jag menar och jag har gjort ett flertal testy som jag är helt säker på att det är gjort med den bästa utrustningen som finns på jorden
(vid konvertering och inspelning) och i vissa fall med visst material så hör jag skillnad på mp3 320 och 16/44. Men mellan 16/44 och 24/96 så hör jag personligen inte skillnad alls, men vid produktion så gör jag det p g a dålig kodning och ganska grov aliasing. Men jag utesluter inte möjligheten att vissa andra har mer känslig hörsel än mig, och att vissa vet exakt vad dom ska lyssna efter för att avslöja kompimeringen.

Jag kör det mesta i 320, det är för liten skillnad att ens bry sig om för mig. Kanske om jag skaffar en ny scanspeakrigg med en riktigt grym förstärkare och en riktigt grym bas så kommer jag bry mig. + fixa ett antiwaf rum. Annars, dont think so...

Visa signatur

Permalänk

Det här är en låt som kanske skulle kunna kunna låta annorlunds vid olika samplingsfrekvenser/mp3 men jag tror det är "för lite som händer" i den för att det ska bli något. Men inrstumenten går långt över 20k (borde aliasera ner med rätt mic) och har komplexa vågformer. Jag har kollat lite på hur det ser ut i både tids och frekvensdomänen för att lära mig hur jag synteserar liknande ljud.

http://www.youtube.com/watch?v=lYOAhkdTvU4

Men med "pop".. ja då är jag extremt skeptisk att det skulle göra någon skillnad på analog inpelning, analog uppspelning med analog hårdvara och digital digital digital, troligtvis blir det bättre med digitalt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

Det här är en låt som kanske skulle kunna kunna låta annorlunds vid olika samplingsfrekvenser/mp3 men jag tror det är "för lite som händer" i den för att det ska bli något. Men inrstumenten går långt över 20k (borde aliasera ner med rätt mic) och har komplexa vågformer. Jag har kollat lite på hur det ser ut i både tids och frekvensdomänen för att lära mig hur jag synteserar liknande ljud.

http://www.youtube.com/watch?v=lYOAhkdTvU4

Tja, jag hoppas då att den låter annorlunda vid annat medium än youtube, med 720p låter det rent förjävligt

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Tja, jag hoppas då att den låter annorlunda vid annat medium än youtube, med 720p låter det rent förjävligt

720p är en betäckning för upplösning i bild, det säger ingenting om vad youtube använt för ljudcodec. Ljudet på youtube brukar vara väldigt hårt komprimerat för att spara bandbredd så jag skulle inte använda det i någon slags kvalitétsjämförelse annat än skräckscenarior

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

720p är en betäckning för upplösning i bild, det säger ingenting om vad youtube använt för ljudcodec. Ljudet på youtube brukar vara väldigt hårt komprimerat för att spara bandbredd så jag skulle inte använda det i någon slags kvalitétsjämförelse annat än skräckscenarior

Jag vet, men i viss mån skalas ljudkvaliten även med bildformatet. Testa att jämföra med hur det brukar låta på 360p

På detta klipp verkar det dock inte vara någon större skillnad på ljudet, så det kanske var väldigt komprimerat redan på originalklippet.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Finns det inte DTS 755 kbps också?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk

Generellt sett så får man bara "bästa" ljudet vid högsta "bildupplösningen" på youtube, men det finns inget som säger att det inte är skit ändå! (för det är troligtvis skit ändå). Ville bara poängtera att du måste ha riktiga instrument med riktiga komplexa vågformer för att man ens ska höra skillnad alls. Gärna instrument som levererar upp till 50-100kHz. Många riktiga instrument gör det. Allt elektroniskt brukar man ju begränsa till "sitt spektrum" redan när man ställer in instrumentet och sen när man mixar och sen i mastringen, så det lär ju inte finnas något äver 20k kvar efter det ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade jag haft tiden, orken och pengarna så hade jag lyssnat på all min musik the FLAC way, men nu har jag över 20 000 låtar och då blir det jobbigt att börja om från början.

Har även en iPod classic när jag är ute på vift, så då kör jag allt i 320kbps. Försöker dock alltid hitta musiken i FLAC för att sedan komprimera med ABR, så jag vet att det låter bra från början.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

Generellt sett så får man bara "bästa" ljudet vid högsta "bildupplösningen" på youtube, men det finns inget som säger att det inte är skit ändå! (för det är troligtvis skit ändå). Ville bara poängtera att du måste ha riktiga instrument med riktiga komplexa vågformer för att man ens ska höra skillnad alls. Gärna instrument som levererar upp till 50-100kHz. Många riktiga instrument gör det. Allt elektroniskt brukar man ju begränsa till "sitt spektrum" redan när man ställer in instrumentet och sen när man mixar och sen i mastringen, så det lär ju inte finnas något äver 20k kvar efter det ändå.

Det är skit ändå. Dom av mina egna HD-klipp som jag har åternedladdat och analyserat har en bitrate på drygt 150kbps.

Ja, personligen är jag lite skeptiskt till allt snack om att man ändå inte hör frekvenser över 20k. Visst, jag skulle inte höra en ren sinuston i en ljusisolerad studio på säg 30kHz, men det känns ju inte osannolikt att dom högfrekventa tonerna påverkar dom "lågfrekventa" som vi faktiskt hör.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon116323:

Varför skulle de betraktas som dåliga, bara för att en "falsk" röst digitaliseras genom autotune? Personligen tycker jag att det är tanken som räknas, dvs. hur artisten egentligen vill att de skall låta (finns en kognitiv idé bakom). Varför det används är väl egentligen helt irrelevant(kanske är det fysiskt omöjligt, val av atmosfär, osv), jag ser det som ett verktyg precis som vilket instrument som helst.

Fast generellt är dagens popartister inte artister alls. De kan inte sjunga, de skriver inte sina egna låtar och de spelar inga instrument. De har koreografer som fixar dansen och de har stylister som löser kläder. De är bara frontfigurer och inte artister. Det enda många popartiser bidrar med är alltså sitt utseende och inget annat.

De låtskrivare som faktiskt står för musiken är ofta väldigt duktiga artister och musiker men producerar massa skit för att det säljer. Titta till exempel på hur många låtskrivare det är med på melodifestivalen kontra antalet artister. Det är inte ovanligt att samma låtskrivare ligger bakom både fyra och fem bidrag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Det är skit ändå. Dom av mina egna HD-klipp som jag har åternedladdat och analyserat har en bitrate på drygt 150kbps.

Ja, personligen är jag lite skeptiskt till allt snack om att man ändå inte hör frekvenser över 20k. Visst, jag skulle inte höra en ren sinuston i en ljusisolerad studio på säg 30kHz, men det känns ju inte osannolikt att dom högfrekventa tonerna påverkar dom "lågfrekventa" som vi faktiskt hör.

Jag tror det finns en del forskning som påvisar att man hör saker över gränsen s a s. Typ att hjärnar registrerar det, men det är långt till att man ska kunna med stor sannolikhet säga att t e x 50khz inte påverkar oss på något sätt. Men tills detta är bevisat så tycker jag vi kör på ca 20k. Jag vill gärna tro att att saker som kan spela in 50k låter bättre men det kan lika gärna vara så att dom sakerna låter bättre rakt över oavsett frekvens (det är troligtvis så).

Det här är ett så djupt ämne så jag orkar inte skriva minst 7hundraelva rader. men ja det verkar finnas någpt bortom 20k, frågan är om det är så jävla värdefullt även om det skulle kunna påverka. Jag gissar på inte. Och om det skulle visa sig att det kan påverka så avger instumenten så lite output vid dessa frekvenser (över 20k) så man börjar undra om det inte är voodoo.

Jag är i a f nöjd med min Native instruiments AK1 för den låter helt förbannat bra. Orkar inte oroa mig för resten av folket. Och BTW så låter den ca 0,1% bättere än mitt förra ljudmkort och det lät 0,1% bättre än det inbyggda på moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

Nu är du ute i psedovetenskapligt vatten och vadar. Alla toner är i någon mening rena sinuskurvor eller en summa av rena sinuskurvor. Sen spelar det ingen roll om det är en ren ton eller en överton, vi hör det ändå inte. Det fungerar som ett filter. Vi klipper alla frekvensbidrag från ljudet över 20 kHz. Djur som till exempel fladdermöss som hör mycket högre toner än vi kan kommer alltså uppfatta allt ljud med frekvensbidrag på över 20 kHz på ett annat sätt än vi. Elefanter kommunicerar med infraljud och kan höra frekvenser under vad som är hörbart för oss, alltså uppfattar de ljud på ett annat sätt än vi gör.

Vi kan dra ett exempel som alla känner till och det är en telefon. Där har man ett rätt aggressivt bandpassfilter för att begränsa signalens frekvensinnehåll. Har för mig att det är runt 5 kHz (eller var det 8 eller 10?) man vill åt för det är där den mesta energin i tal är. Allt annat är egentligen överflödigt så man klipper bort det för att det ska vara enklare att skicka signalen. Dumt att skicka mer information än nödvändigt. Som alla vet låter man väldigt konstig i telefon och det beror på att både höga och låga frekvenser är bortklippta. På liknande sätt fungerar det när vi hör saker.

Sen finns det interferensfenomen som gör att höga frekvenser kan skapa nya toner inom det hörbara området men det är en form av distorsion som uppstår i signalbehandlingskedjan och inte något som finns från början. För övrigt spelar det ingen roll om man skulle spela in i högre än 44,1 kHz bara för att få med den typen av fenomen eftersom ytterst få mikrofoner klarar av att spela in frekvenser högre än 20 kHz och ytterst få högtalare klarar av att spela upp frekvenser högre än 20 kHz. Det är vanligt att man mäter upp både högtalare och mikrofoners frekvenssvar i ett så kallat "frequency response curve". Där ser man att nästan allt som finns i musikväg dyker kraftigt runt 20 kHz. Vidare har man dessutom nästan alltid klippt bort höga (och låga) frekvenser redan i mixningen för att de förstör ljudet. Framförallt låga frekvenser låter värdelöst generellt. Sångröst klipper man ofta runt ca 150 Hz och till och med en elbas får ett högpassfilter vid 50 Hz. Gitarrer brukar man klippa någonstans vid samma ställe som sång. Det är dock bara grova approximationer för det beror på varje enskild mixning. Högre frekvenser får som sagt också ofta stryka med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag håller med Zota. en skön analogi till bitdjup och samplingsfrekvens är ju denna (min egna): du har ett badkar som du fyller tills det rinner över, spelar det då någon roll om du häller på 10 eller 10000 liter extra?

Det finns ett album som du inte köpa som innehåller låtarna
John Powell - Mystic prelude
Patrick Cassidy - Dark disclosure

Dessa skulle troligtvis kunna avslöja dålig komprimering och aliasering om man hade dessa i både som wav och mp3, men jag tror det är hugget som stucket där ändå. För nästan alla.
Det är 2 bra låtar i a f.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av veggie_d:

Men kvantiseringsfelet gör ju bara att du tillför mer brus till signalen, man förlorar ju ingen upplösning (eller vad man ska kalla det). Många D/A-omvandlar jobbar enbart med 1 bit internt och flyttar bruset ur det hörbara områden med hjälp av noise shaping. 16 bitars kvantisering ger ett signal/brusförhållande som är fullt tillräckligt för återgivning i hemmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Vad jag har märkt är att FLAC har mkt renare ljud och kan i många fall skona högtalarna, då man slipper en massa uppsprängda bas/mid/diskant krig.

fast då är det ju inte samma källa och de ger ju inte en rättvis jämförelse :/

komprimera FLAC filen med dbpoweramp eller liknande till mp3@320kbits och gör sedan en jämförelse

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nu är du ute i psedovetenskapligt vatten och vadar. Alla toner är i någon mening rena sinuskurvor eller en summa av rena sinuskurvor. Sen spelar det ingen roll om det är en ren ton eller en överton, vi hör det ändå inte. Det fungerar som ett filter. Vi klipper alla frekvensbidrag från ljudet över 20 kHz. Djur som till exempel fladdermöss som hör mycket högre toner än vi kan kommer alltså uppfatta allt ljud med frekvensbidrag på över 20 kHz på ett annat sätt än vi. Elefanter kommunicerar med infraljud och kan höra frekvenser under vad som är hörbart för oss, alltså uppfattar de ljud på ett annat sätt än vi gör.

Vi kan dra ett exempel som alla känner till och det är en telefon. Där har man ett rätt aggressivt bandpassfilter för att begränsa signalens frekvensinnehåll. Har för mig att det är runt 5 kHz (eller var det 8 eller 10?) man vill åt för det är där den mesta energin i tal är. Allt annat är egentligen överflödigt så man klipper bort det för att det ska vara enklare att skicka signalen. Dumt att skicka mer information än nödvändigt. Som alla vet låter man väldigt konstig i telefon och det beror på att både höga och låga frekvenser är bortklippta. På liknande sätt fungerar det när vi hör saker.

Sen finns det interferensfenomen som gör att höga frekvenser kan skapa nya toner inom det hörbara området men det är en form av distorsion som uppstår i signalbehandlingskedjan och inte något som finns från början. För övrigt spelar det ingen roll om man skulle spela in i högre än 44,1 kHz bara för att få med den typen av fenomen eftersom ytterst få mikrofoner klarar av att spela in frekvenser högre än 20 kHz och ytterst få högtalare klarar av att spela upp frekvenser högre än 20 kHz. Det är vanligt att man mäter upp både högtalare och mikrofoners frekvenssvar i ett så kallat "frequency response curve". Där ser man att nästan allt som finns i musikväg dyker kraftigt runt 20 kHz. Vidare har man dessutom nästan alltid klippt bort höga (och låga) frekvenser redan i mixningen för att de förstör ljudet. Framförallt låga frekvenser låter värdelöst generellt. Sångröst klipper man ofta runt ca 150 Hz och till och med en elbas får ett högpassfilter vid 50 Hz. Gitarrer brukar man klippa någonstans vid samma ställe som sång. Det är dock bara grova approximationer för det beror på varje enskild mixning. Högre frekvenser får som sagt också ofta stryka med.

Det är väl just interferensen jag syftar på (var ett tag sen jag plugga de detta, kollen på rätt termer är rostig), och det är ju ett fenomen som bör uppstå även då musik spelas "live", innan inspelningen. Men tja, är det som du säger, att micarna ändå filtrerar bort det över 20k, då är den informationen redan sållad vid inspelning.

Visa signatur

Dator: