Permalänk
Medlem

SSD i ny burk

Hej

byggde dator igår, med enbart ssd disk, bör jag göra något innan jag installerar op eller äre bara tuta och köra? Snabb o simpel fråga:D

Permalänk
Medlem

Tuta och kör du, har jag alltid gjort.

Permalänk
Medlem

Tut,tut!

Alla säger olika vissa snackar om någon achi etc fattar ju nada

Permalänk
Medlem

Har jag i ACHI-mode säger det att "no device found", har jag det i IDE-mode säger det att "ACHI device found".
Jag har inte märkt någon skillnad i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matzio:

Har jag i ACHI-mode säger det att "no device found", har jag det i IDE-mode säger det att "ACHI device found".
Jag har inte märkt någon skillnad i alla fall...

Ok men vad ska vara skillnaden då? Hur gör jag för att ändra hehe har ett asus pz68v-pro om de spelar roll

Permalänk
Medlem

Tuta och kör säger jag, aldrig behövt pilla med mina två diskar. Visserligen kan det finnas moderkort som emulerar IDE för SATAII.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Tuta och kör säger jag, aldrig behövt pilla med mina två diskar. Visserligen kan det finnas moderkort som emulerar IDE för SATAII.

Okejokej, tack så mycke allihopp!

Permalänk
Medlem

ACHI slår du på i BIOS om du har ett moderkort som är tillräckligt nytt för att stödja detta.

Skillnaden är att med ACHI påslaget så kirrar OSet TRIM funktionen per automatik, kör du IDE måste du använda mjukvara inuti windows för att utföra Trim.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

ACHI slår du på i BIOS om du har ett moderkort som är tillräckligt nytt som stödjer detta.

Skillnaden är att med ACHI påslaget så kirrar OSet TRIM funktionen per automatic, kör du IDE måste du använda mjukvara inuti windows för att utföra Trim.

Ojj fattar inget fan.. för svårt språk hehe

Permalänk
Medlem

Okej ska förklara vad det innebär.

Vanliga hårddiskar kan man fylla upp och när man skriver över gammal data, så skrivs den bara över direkt.
Fyller man upp en SSD till bredden och raderar data, så raderas data endast i indexeringskretsen & inte på disk.
Och på SSD är det celler inte sektorer, så man måste först radera innehållet från cellen vid nästa skrivningen man kan inte bara skriva över. Så när du ska skriva till en del av SSD som det tidigare har legat data på men som nu är "raderad" så måste disken först rensa dessa celler innan de kan skrivas till. Detta görs i samband med skrivning om man inte har TRIM.

Så har man antingen fyllt SSD till bredden eller använt den ett längre tag så att alla celler har använts vid nåt tillfälle, så blir disken rejält mycket slöare än den var som ny. Kör man TRIM kommando rensas alla celler där data som tidigare raderats legat, då kan man skriva direkt till dessa celler utan att först radera innehållet i samband med skrivning.

Observera att slöheten jag refererar till gäller endast vid skrivning, inte vid läsning.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Så alltså ska man ställa in till achi sorry för att ja e dum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matzio:

Har jag i ACHI-mode säger det att "no device found", har jag det i IDE-mode säger det att "ACHI device found".
Jag har inte märkt någon skillnad i alla fall...

för min del så är stabiliteten mycket bättre och lite snabbare med ACHI mode än IDE iaf..

EDIT: en bra länk jag fick av grabbarna här på swec när jag strula runt förra veckan med SSD disken på min maskin
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=86403

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

När du trycker på startknappen på datorn så kommer en bild upp, i ditt fall med ASUS loggan. Då trycker du på delete-knappen på tangentbordet. Då kommer du in i BIOS och där någon stans ska du hitta en inställning för att ställa om från IDE till ACHI.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhn14:

Så alltså ska man ställa in till achi sorry för att ja e dum

Trim är önskvärt att använda ja

Annars har man köpt en produkt som kommer bli betydligt sämre än den ska vara och det ganska tidigt i produktens livstid.

Vill dock tillägga att Trim inte är livsviktigt, en SSD äger fortfarande en HDD som systemdisk utan Trim, jag skulle nog inte behöva Trim själv då jag har de spelen jag har och OS på min disk, sen skriver jag sällan till disken, jag nyttjar SSD för dess snabba accesstid och läshastigheter, skrivhastigheterna är en bonus men den använts betydligt mer sällan för min del. Men självklart ska man köra ACHI om man har möjlighet.

Trim går ju att använda utan ACHI, man laddar ner ett program från SSD tillverkarens hemsida bara och så utför man Trim kommandot 1 gång per vecka eller månad så återfår man snabbheten i skrivningarna, detta fungerar även under IDE. Som tidigare nämnt ACHI gör bara att detta sköts transparant och automatiskt i bakrunden.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW