Få ut spelljud i 5.1 från grafikkortets ljudkort via HDMI?

Permalänk
Medlem

Få ut spelljud i 5.1 från grafikkortets ljudkort via HDMI?

Är det möjligt med nuvarande generations grafikkort att få ut spelljud i 5.1 från grafikkortets ljudkort via HDMI? Ljudet från spel brukar ju inte levereras som DTS eller Dolby Digital utan måste kodas om av ett kapabelt grafikkort via teknikerna DTS Connect eller DTS Live (minns jag rätt här?), frågan är då om grafikkortens inbyggda ljudkort klarar detsamma?

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem

Vilket format ljuden är i när de renderats klart av ett spel har så vitt jag vet ingen inverkan på om ens media kommer klara av att spela upp dem. Det enda som spelar nån roll är väl hur många kanaler "programmet" (spelet) använder sedan är det ljudkortets uppgift att koda om det till det formatet som efterfrågas av t.ex förstärkaren.

Och ja, de har funnits 5.1 inbyggt i HDMI de senaste åren på grafikkorten, men vad de har för signal har jag aldrig ens funderat på för det är såpass dålig ljudkvalitet, men jag skulle gissa på DTS

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

Så korten kan göra om 6 kanals ljud från spelet till 6 kanals DTS ljud? Det vore i så fall toppen! Men angående ljudkvalitén. Är den sämre än de inbyggda ljudchippen på moderkorten. Har använt mig av dessa ett par år nu och har varit nöjd. Det verkar ju vara Realtek som dominerar även grafikkortsljudchippen, liksom moderkorten? Senast jag hade ett diskret ljudkort var ett creative audigy gold.

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem

Det behövs inte göras om nåt till DTS, det skickas ju som multikanals PCM.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jo, det är min uppfattning i alla fall, att de konverterar samtliga ljudsignaler

Och angående ljudkvaliteten så är den kanske inte riktigt så dålig som jag fick den att låta, aldrig använt det mer än kanske 5 min perioder men i min uppfattning så är det faktiskt en hel del bättre än "in-board" chippet pÅ mitt P67-GD65!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Skrivet av Tim19:

Är det möjligt med nuvarande generations grafikkort att få ut spelljud i 5.1 från grafikkortets ljudkort via HDMI? Ljudet från spel brukar ju inte levereras som DTS eller Dolby Digital utan måste kodas om av ett kapabelt grafikkort via teknikerna DTS Connect eller DTS Live (minns jag rätt här?), frågan är då om grafikkortens inbyggda ljudkort klarar detsamma?

Skrivet av bran:

Det behövs inte göras om nåt till DTS, det skickas ju som multikanals PCM.

Som Bran skriver, så kan du skicka okomprimerat flerkanalsljud via HDMI, till skillnad från tidigare generationers S/PDIF-kablar.
Det kräver dock att du har en receiver som kan ta emot sådana format. Har du en som enbart kan spela upp DD och DTS får du tyvärr leva med stereoljud från spel.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Hej, jag har väl ungefär en fråga i samma kategori här.
Jag har ett hemmabio på 5.1 av LG, fungerar jättebra.
Men nu när jag kopplat in datorn i Blurayn så fungerar bara 2.1. Vad orsakar detta problem och hur kan man lösa det?

Jag har innan haft en dator på samma sätt kopplad och då fungerade 5.1 varför inte nu?

Visa signatur

X2 4200, POV 8800gtx,MSI k8n sli platinum, Kingston 4x512 hyperX 433mhz, Och ett stort Stacker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Som Bran skriver, så kan du skicka okomprimerat flerkanalsljud via HDMI, till skillnad från tidigare generationers S/PDIF-kablar.
Det kräver dock att du har en receiver som kan ta emot sådana format. Har du en som enbart kan spela upp DD och DTS får du tyvärr leva med stereoljud från spel.

Jag har Logitechs Z-5500 som i sig saknar HDMI. Men jag tänkte koppla via en framtida TV/Skärm som har HDMI-in och S/PDIF-ut vidare till ljudsystemet.
Kan något sådant fungera?

Men det var mycket lärorikt att få veta att HDMI inte dras med S/PDIFs begränsningar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tim19:

Jag har Logitechs Z-5500 som i sig saknar HDMI. Men jag tänkte koppla via en framtida TV/Skärm som har HDMI-in och S/PDIF-ut vidare till ljudsystemet.
Kan något sådant fungera?

Men det var mycket lärorikt att få veta att HDMI inte dras med S/PDIFs begränsningar.

Troligtvis inte. Tydligen så ska bandbredden i S/PDIF ökats på senare år, för mer avancerade format, men jag har hittills inte sett någon konsumentprodukt som stöder det. Och dom flesta TV-aparater på marknaden skickar tyvärr enbart ut 2.0-ljud.

Själv tänker jag direkt köpa första bästa motsvarighet till Z5500 som har HDMI-in, om någon sådan dyker upp.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Troligtvis inte. Tydligen så ska bandbredden i S/PDIF ökats på senare år, för mer avancerade format, men jag har hittills inte sett någon konsumentprodukt som stöder det. Och dom flesta TV-aparater på marknaden skickar tyvärr enbart ut 2.0-ljud.

Själv tänker jag direkt köpa första bästa motsvarighet till Z5500 som har HDMI-in, om någon sådan dyker upp.

Ja, det är nog så, vilket är riktigt trist då jag just införskaffat ny hårdvara vars moderkort har ett riktigt kass ljudkort och inte fixar 5.1 för spel utan bara film DD&DTS. Nu blir det kanske istället att försöka sälja högtalarna och skaffa något "modernare" om jag vill ha 5.1 till spel

Alternativet är att fortsätta spela på datorn med AMD X4 640 CPU:n istället för den nya i5 2500K. Köpte nämligen ett ASUS P8H67-I B3 och trodde aldrig ljudkortet skulle vara så old school. Anledningen till det lilla moderkortet var de många sata portarna och det lilla formatet då jag skaffat ett Lian Li Q25 chassi. Blir en perfekt framtida server när datorn går i "spel-pension".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tim19:

Alternativet är att fortsätta spela på datorn med AMD X4 640 CPU:n istället för den nya i5 2500K. Köpte nämligen ett ASUS P8H67-I B3 och trodde aldrig ljudkortet skulle vara så old school. Anledningen till det lilla moderkortet var de många sata portarna och det lilla formatet då jag skaffat ett Lian Li Q25 chassi. Blir en perfekt framtida server när datorn går i "spel-pension".

Det handlar nog inte om modernt eller ej, DD-Live och DTS-Connect har aldrig blivit nån slags standard. Råkar man ha det på sitt moderkort är det nog mer av en bonus.

Finns ju dock pci/usb-kort som inte är altför dyra.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det handlar nog inte om modernt eller ej, DD-Live och DTS-Connect har aldrig blivit nån slags standard. Råkar man ha det på sitt moderkort är det nog mer av en bonus.

Finns ju dock pci/usb-kort som inte är altför dyra.

Mina två moderkort som stött DD-Live och DTS-Connect har jag värderat något extra ja

Men mitt nya moderkort som är ett ITX har bara en PCI-E plats och den är paxad för ett Radeon 7850 eller liknande

Funderar lite på att byta moderkort till zotac , men verkar ju inte vara nått höjdarkort det heller. Synd att de inte finns så många bra ITX kort ännu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tim19:

Mina två moderkort som stött DD-Live och DTS-Connect har jag värderat något extra ja

Men mitt nya moderkort som är ett ITX har bara en PCI-E plats och den är paxad för ett Radeon 7850 eller liknande

Funderar lite på att byta moderkort till zotac , men verkar ju inte vara nått höjdarkort det heller. Synd att de inte finns så många bra ITX kort ännu.

Ett sådant då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=248616
Känns som ett bättre val än att byta moderkortet bara för ljudets skull

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, varför kör ingen här med antingen dedikerat internt eller extärtn ljudkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ett sådant då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=248616
Känns som ett bättre val än att byta moderkortet bara för ljudets skull

Det vart ju en bra idé måste jag säga. Sedan kom jag på tanken på att det kanske går att göra med mjukvara. Min största förhoppning kommer då till ac3filter, vad tror ni om det. Kan det göra om 6 kanals spelljud till DTS eller DD som Z-5500 kan encoda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Måste bara fråga, varför kör ingen här med antingen dedikerat internt eller extärtn ljudkort?

Internt går ej då jag har ett mini ITX moderkort. Extern funderar jag på lite. Men är lite orolig att ljudet kommer släpa efter då Creatives externa Xifi ljudkort fått kritik för det. Dock verkar Asus variantent helt ok och övervägs.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tim19:

Det vart ju en bra idé måste jag säga. Sedan kom jag på tanken på att det kanske går att göra med mjukvara. Min största förhoppning kommer då till ac3filter, vad tror ni om det. Kan det göra om 6 kanals spelljud till DTS eller DD som Z-5500 kan encoda?

Nej, det kan enbart spela upp och avkoda dom formaten. Om det inte fått en redig uppgradering sen jag använde det sist.
Jag tror att den tekniken kräver diverse licenseringar från Dolby, och vad jag vet har dom ingen fristående mjukvara för det.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, det kan enbart spela upp och avkoda dom formaten. Om det inte fått en redig uppgradering sen jag använde det sist.
Jag tror att den tekniken kräver diverse licenseringar från Dolby, och vad jag vet har dom ingen fristående mjukvara för det.

Ja, DD och DTS kan man nog glömma. Men klarar Z-5500 av 6-kanals AC3? Då AC3Filter påstås kunna följande: "Encode any audio to AC3 and transmit it over SPDIF".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tim19:

Ja, DD och DTS kan man nog glömma. Men klarar Z-5500 av 6-kanals AC3? Då AC3Filter påstås kunna följande: "Encode any audio to AC3 and transmit it over SPDIF".

Aha, det var nytt. Vad jag vet så är AC3 samma sak som DD. Bara att sätta igång att experimentera!

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Aha, det var nytt. Vad jag vet så är AC3 samma sak som DD. Bara att sätta igång att experimentera!

Ja, det blir att göra det så snart som möjligt. Återkommer naturligtvis med resultaten dagen jag har dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråd idag, satt i går och kliade mig i huvudet på varför jag bara fick 5.1 på filmer och inte i spel.

Kör spdif coax från realtek onboard audio till min (något gamla) pioneer reciever. Efter en del lurkande kom jag fram till att i stort sätt alla spel kör inte ut ljud via DD eller DTS. Kollade då efter någon mjukvarulösning. Enda jag hittade var ett ryskt program som hette VOC virutal cable. Detta program reroutar och kodar de analoga surround utgångarna till SPDIF och skickar dett till recievern. Problemet är att folk som testat det i spel får en rejäl sänkning i framrate. Någon här som testat det?

Enda lösningen jag kommit fram till är att köra ett Dolby live kort som kodar om allt till DD eller DTS. Är denna slutsats rätt?

Är inte så sugen på att punga ut en massa mynt på ett "high end" kort eftersom jag har inte ett 20 000 kr+ system att rättfärdiga det hela med.
Har ni några bra tips på bra och billiga kort med Dolby Live. (Har inget krav på analog ljudkvalle)

Det jag hittat är Xonar DX som verkar ganska lagom. Någon som har ett bättre förslag?

edit: http://www.reaper-x.com/2011/04/25/how-to-realtime-ac3-or-dol...

Visa signatur

MB: ASUS Z170-A | CPU: Intel i5 6600K, Stock | RAM: 2*8GB Corsair DDR4|GPU: Asus MSI 1070 GamingX | PSU: Corsair 600W G-series 80 Plus | CHASSI: Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Skrivet av Tim19:

Ja, det blir att göra det så snart som möjligt. Återkommer naturligtvis med resultaten dagen jag har dem

Skrivet av defectus:

Enda lösningen jag kommit fram till är att köra ett Dolby live kort som kodar om allt till DD eller DTS. Är denna slutsats rätt?

Om nu inte trådskaparen lyckats fixa det med AC3-Filter så är din slutsats rätt.
Det behövs absolut inga snordyra kort. Mitt gick på en tusenalapp, för runt 5 år sedan. har dock ingen stenkoll på dagens alternativ.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Nu har jag forskat vidare lite. Kollade nogrannare på ett xonar dx kort och märkte då att det inte finns någon utgång för SPDIF koaxial kabel. Har inte varit så sugen på att köra optisk kabel för dom är snordyra, speciellt när man ska ha 10 meter kabel.

Dock så hittade jag deltaco kablar för 10 kr/m . Någon som kan säga om dom funkar bra?

Då kom jag även att tänka på att om jag kopplar optisk från mitt realtek hd kort till min reciever. Koaxial kabel som jag förstår är begränsad till 2 kanalers pcm. Men kan en optisk bära 5 (6) kanalers pcm (så jag kan få surround i mina spel) ?

Eller måste jag fortfarande införskaffa mig ett ordentligt ljudkort?

Visa signatur

MB: ASUS Z170-A | CPU: Intel i5 6600K, Stock | RAM: 2*8GB Corsair DDR4|GPU: Asus MSI 1070 GamingX | PSU: Corsair 600W G-series 80 Plus | CHASSI: Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Skrivet av defectus:

Nu har jag forskat vidare lite. Kollade nogrannare på ett xonar dx kort och märkte då att det inte finns någon utgång för SPDIF koaxial kabel. Har inte varit så sugen på att köra optisk kabel för dom är snordyra, speciellt när man ska ha 10 meter kabel.

Dock så hittade jag deltaco kablar för 10 kr/m . Någon som kan säga om dom funkar bra?

Då kom jag även att tänka på att om jag kopplar optisk från mitt realtek hd kort till min reciever. Koaxial kabel som jag förstår är begränsad till 2 kanalers pcm. Men kan en optisk bära 5 (6) kanalers pcm (så jag kan få surround i mina spel) ?

Eller måste jag fortfarande införskaffa mig ett ordentligt ljudkort?

Vad jag förstått så kan du köra 6 kanaler optiskt, i teorin. Det handlar snarare om att ha apparater som kan skicka/ta emot det. Sitter du på en gammal reciever är jag lite tveksam till det...

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vad jag förstått så kan du köra 6 kanaler optiskt, i teorin. Det handlar snarare om att ha apparater som kan skicka/ta emot det. Sitter du på en gammal reciever är jag lite tveksam till det...

Kollade upp vilken reciever jag har. En Pioneer vsx-c100.
http://www.avland.co.uk/pioneer/vsxc100/index.htm

Vilken teknik/term är det jag ska leta efter om den klarar av 6 kanaler?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av defectus:

DD/DTS?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av defectus:

Vad jag vet så kallas det bara "6 Channel PCM" Hittills har jag dock aldrig sett det i någon optiskt kabel på konsumentprodukter, samma sak med ljudkort i konsumentklass. Det är dock ganska vanligt när det gäller HDMI.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vad jag vet så kallas det bara "6 Channel PCM" Hittills har jag dock aldrig sett det i någon optiskt kabel på konsumentprodukter, samma sak med ljudkort i konsumentklass. Det är dock ganska vanligt när det gäller HDMI.

Misstänkte det. Då får det bli ett ASUS Xonar DX. Har en ganska gammal platt tv som inte har några digitala utgångar som man kan koppla från tvn och inte någon HDMI port på min reciever.

Xonar verkar ju vara ett prisvärt kort och ett plus är bättre ljudkvalle till mina lurar.

Tusen tack för all hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Om nu inte trådskaparen lyckats fixa det med AC3-Filter så är din slutsats rätt.
Det behövs absolut inga snordyra kort. Mitt gick på en tusenalapp, för runt 5 år sedan. har dock ingen stenkoll på dagens alternativ.

Jag testade häromkvällen och det gick inget vidare. Läste då på i dokumentationen till AC3 filter om 6 kanals ljud genom SPDIF. Kortfattat förstod jag det som om att det rent teoretiskt skulle gå att göra om 6 kanals PCM ljud till ett komprimerat format som SPDIFens bandbredd klarar av. DTS och DD är komprimerade format. Och förstod jag dokumentationen rätt borde det hela ha fungerat för mig. Sedan kan det vara ljudkort eller min konfiguration i mjukvaran som ställde till det. Skulle jag göra det enkelt för mig skulle jag nog köpt det externa ljudkortet från asus som gör om inkommande ljud till 6 kanals AC3 SPDIF eller vad det nu var.

Visa signatur