Nya prisfall på DDR3-minnen – 16 GB för 600–700 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

RAMDISK. Mycket snabbare än SSD

Precis, gjorde en liten partion från ramminet. Verkligen synd att inte 8GBs modulerna är billigare då det hade varit intressant att slänga in OS på det.
Den rosa är min ssd de andra vanliga sata. Ni behöver inte gissa vilket som är ramdisken va?

Edit: Läshastighet om jag inte minns fel. Men även acesstiden var betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem

Till och med dominator har gått ner lite i pris Blir väl att köpa 4gig till snart.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Late:

Det här måste vara det bästa priset just nu? Jag är bara orolig att jag inte kan klämma in fyra under min Noctua NH-U9B. Någon som testat?

Jag får inte plats med fyra på min men jag har up-12se2 något sånt, jag måste köpa LP

Permalänk

Vad är det som händer!

Jag kan inte hålla jämn fart med den här typ av utveckling! Så fort man köper något så är man hopplöst efter, trodde jag var cool med 16 gb i ram för ett år sedan.

LAME

Visa signatur

Allt som har en början har ett slut. -förutom evigheten
Gigabyte P55 UD6 - Intel Core I7 875K- BenQ24 - Fractal Design Define R2 Titan - 4x2GB DDR3 Corsair Dominator - Asus A -OCZ (PSU) 700W - Asus EAH 5850 - Corsair Hydro H50 - hackintosh -Windows-7 Ultimate + en massa be-quiet Noise Absorber Kit.

Permalänk
Medlem

Är Low Profile sämre än de andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Precis, gjorde en liten partion från ramminet. Verkligen synd att inte 8GBs modulerna är billigare då det hade varit intressant att slänga in OS på det.
Den rosa är min ssd de andra vanliga sata. Ni behöve rinte gissa vilket som är ramdisken va?

http://img266.imageshack.us/img266/2128/fifanramdisk.jpg

Va som småsnabbt det där! =D

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Den rosa är min ssd de andra vanliga sata. Ni behöve rinte gissa vilket som är ramdisken va?

http://img266.imageshack.us/img266/2128/fifanramdisk.jpg

Finns väl någon Linux-boot-skiva du kan ladda in i minnet men det försvinner ur minnet när strömmen bryts..

Skulle gärna köra en ramdisk om jag bara hade mer minne själv, kan köra webbläsar-cachen och kanske temp-filer till den, mindre skit som behöver skrivas och läsas till sin sega HDD och för att spara lite på SSDns celler (även fast det inte är något egentligt problem).

ImDisk verkar intressant även fast jag knappt testat det, litet open source-program för att skapa ramdisks.

Permalänk
Medlem

Kan mitt moderkort http://www.pricerunner.se/pi/35-1257977/Moderkort/ASUS-M4A785... klara av att hantera dessa ramminnen? (kan inte så mycket om datorer)

Ser att den har plats för 4 Ramminnen men sen så står det att Vengeance ramminnen är kompatibla med intel, fast jag har: AMD Athlon2 X4 635 2,9Ghz 2MB, 95W, AM3

Så vad säger ni, är dessa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618011#extra ramminnen kompatibla med mitt moderkort/processor?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MrM3:

Uppgraderingen ska vara Z68MX-UD2H-B3 mATX, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, Intel Core i5 2320 3GHz är det tänkt tillsammans med nytt gfx-kort från AMD i januari sedan. Är det overkill o köra me mer än 8gb på ovanstående setup?

Vad ska du använda datorn till? Spel och surfande? ^^ Då kan du lika gärna sätta i 4*4GB RAM, det är så råbilligt just nu att det är värt det!

Tack för att du kan citera.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Nu tror jag du får tänka efter lite. 2x2 är 4 GB, inte 16. Vill du ha 16 GB med 2 moduler får du välja 2x8 GB moduler, till ungefär dubbla kostnaden jämfört med 4x4 GB moduler.
Alla platser fyllda kan innebära att du måste sänka minnesklocken ett steg, eller öka timingen för att inte förlora i stabilitet.

Tänkte inte två gånger där, såklart 2x8. Så det man förlorar på att köpa 4x4 är prestanda? Dvs hastigheten?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av adomi:

Kan mitt moderkort http://www.pricerunner.se/pi/35-1257977/Moderkort/ASUS-M4A785... klara av att hantera dessa ramminnen? (kan inte så mycket om datorer)

Ser att den har plats för 4 Ramminnen men sen så står det att Vengeance ramminnen är kompatibla med intel, fast jag har: AMD Athlon2 X4 635 2,9Ghz 2MB, 95W, AM3

Så vad säger ni, är dessa ramminnen kompatibla med mitt moderkort/processor?

Att det skrivs att vissa RAM-minnen är kompatibla med vissa processorer är bara rent bullshit. Så länge ditt moderkort stöder gränssnittet (DDR, DDR2, DDR3) så funkar alla RAM-minnen med alla processorer.

Ditt moderkort klarar DDR3 och max 16GB och vilket märke du väljer spelar ingen roll alls.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Att det skrivs att vissa RAM-minnen är kompatibla med vissa processorer är bara rent bullshit. Så länge ditt moderkort stöder gränssnittet (DDR, DDR2, DDR3) så funkar alla RAM-minnen med alla processorer.

Ditt moderkort klarar DDR3 och max 16GB och vilket märke du väljer spelar ingen roll alls.

Okej tack !:)
Då köper jag de, känns för billigt för att inte köpa!:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av adomi:

Okej tack !:)
Då köper jag de, känns för billigt för att inte köpa!:P

Köp på! Löjligt billigt nu.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RainesX:

WTF?
http://www.inet.se/produkt/5308808/g-skill-8gb-2x4096mb-cl9-1...
Passar bra ihop med gigabytes assassin eller vad det nu hette XD

Perfekt till MSI Big Bang XPower2!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Mina Corsair Dominator 6GB är fortfarande SVINdyra..

http://www.webhallen.com/hardvara/93179-corsair_dominator_6gb...

900kr för 3st 2GB stickor..

Sug

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Dock så bör man alltid välja minnen ifrån QVL-listan för sitt moderkort. Alla minnen fungerar inte på alla kort - tro mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Vänta lite nu... hur var det t. ex med sandy bridge och 1.5V istället för 1.65V ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Dock så bör man alltid välja minnen ifrån QVL-listan för sitt moderkort. Alla minnen fungerar inte på alla kort - tro mig...

Är man inte så datorkunnig så vet man inte vad QVL-listan är för något. I princip funkar alla minnen med de nya moderkorten. Jag har då aldrig haft problem med varken OEM-datorer eller självbyggen, aldrig vänt mig till QVL.

Skrivet av Divil:

Vänta lite nu... hur var det t. ex med sandy bridge och 1.5V istället för 1.65V ??

Jag skiter i hur det var med Sandy Bridge, jag försökte hjälpa människan med hans moderkort och drog en slutsats. Överdrev kanske lite med att alla minnen fungerar för alla kort men orkade inte sylta in mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man dra praktisk nytta av RAMDisk i spel? Ge gärna några exempel.
Går det att installera spel direkt på ramdisk och finns det lösningar för att slippa göra det efter varje reboot?

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tatt2d:

när jag köpte ihop mitt första data paket -95 så köpte jag till 4mb ram 1495kr fick 8 mb då. Då flött rally championship på bra hackade på 4 i ram gagv 3500 kr för cd och ljudkort med 2 st högtalare. 11995kr för ibm dator 120mhz 540 mb hdd 4mb i ram jävlar vilka pengar det va då..

Samma här. Mitt första minnesköp var 4GB, nej 4 MB, till min 486 DX2 66Mhz

Kostade typ 1500kr. Det var på den tiden det var nytt med moderniteter som ljudkort och CD-ROM som man fick köpa till sin dator i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serrano:

Kan man dra praktisk nytta av RAMDisk i spel? Ge gärna några exempel.
Går det att installera spel direkt på ramdisk och finns det lösningar för att slippa göra det efter varje reboot?

Har inte testat fullt ut men RAMdisk-programmet har i alla fall möjlighet att spara och ladda in en imagefil av partitionen när dator startas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

WTF?
http://www.inet.se/produkt/5308808/g-skill-8gb-2x4096mb-cl9-1...
Passar bra ihop med gigabytes assassin eller vad det nu hette XD

Skrivet av skog1s:

*asgarv** Visste inte att det finns "sniperminne" (SNIPER Edition för att vara exakt)

Herregud, det måste vara dom värsta minne jag sett!

Värsta som i att dom är fruktansvärt bra

Även om dom inte är snygga så klarar dom galet låg spänning som inte ens Corsair kan sätta sig emot.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Har inte testat fullt ut men RAMdisk-programmet har i alla fall möjlighet att spara och ladda in en imagefil av partitionen när dator startas.

Kör du ImDisk? Om det finns möjlighet att spara en image-fil av RAM-disken innan ImDisk stängs ner skulle man kunna ladda den och ha kvar samma data som innan man stängde ner datorn. Skulle ge rätt så bra laddningstider när man väl är inne i spelet men att ladda in image-filen varje gång från HDD/SSD måste ju ta lite tid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Kör du ImDisk? Om det finns möjlighet att spara en image-fil av RAM-disken innan ImDisk stängs ner skulle man kunna ladda den och ha kvar samma data som innan man stängde ner datorn. Skulle ge rätt så bra laddningstider när man väl är inne i spelet men att ladda in image-filen varje gång från HDD/SSD måste ju ta lite tid..

Själv kör jag mycket med energisparläge/vänteläge så drabbas inte så mycket av det. Har tyvärr endast totalt 8GB ram men att flytta t.ex 4GB tar inte så himla lång tid. Det finns säkerligen andra lösningar. Har som sagt inte testat så mycket.

Permalänk
Medlem

Kanske ta o önska sig 16GB ram i julklapp. 4GB funkar i spel men när man sysslar med musikproduktion som jag gör så begränsar det en hel del. Har bla ett trumprogram som slukar drygt 1200 MB och sen är det plötsligt inte så mycket kvar ^^

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Synd bara att man kör Win 7 Home Pro, kan inte få in så mycket mer ändå med det :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jössös...

Permalänk

Någon idé att köpa 8 GB till i ramminne och ev. göra en liten ramdisk :P?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5-2500K 3.3ghz 6mb@ 4.0ghz | Corsair 8gb Vengeance 1600MHz | Asus P8P67 PRO | XFX HD6950 2GB | Vertex 3 120GB | Samsung Spinpoint 1TB | Corsair HX 750W |

Permalänk
Medlem

Om alla tillverkare säljer till förlustpris så antar jag att det handlar om försök att driva varandra i konkurs?

Synd bara att 8 GB-stickorna fortfarande har mer än dubbelt så högt pris per GB...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Är det sämre prestanda på low profile minnena?