Explosion hos Apple-leverantör skadar 61 personer

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Detta för fram något som vi alla egentligen vet men är mycket duktiga på att medvetet blunda för; att vår välfärd och vårt överflöd till en väsentlig bygger på att andra har det dåligt. Jag är själv en av de som oftast blundar för det och känner tyvärr bara en person som var seriös nog att välja mobiltelefontillverkare efter vem som fått godkänt enligt miljörättigheter och etiska regler i tillverkningen. Det tragiska var att det bara var en enda tillverkare som fick godkänt i den undersökning han utgick från.

Vilken var?

Permalänk
Musikälskare

Inget nytt under solen, säkerheten kommer inte bli bättre heller, tror företagen ser de som "ok" förluster

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Men sluta snacka skit om de där jäkla självmorden på foxxconn! Faktum är att arbetare på foxconns fabriker begår självmord i MINDRE utsträckning än den kinesiska befolkningen i allmänhet. Bah.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Vilken var?

Önskar jag kunde svara men jag vet tyvärr inte vilken undersökning det var. Tror det var något som publicerades i en tidning, snarare än något han läste på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jo, för Apple bestämmer ju mycket hos deras leveratörer.

Ungefär lika mycket som att SAAB bestämde över hur förhållandena såg ut på deras underleverantörers verkstäder.

Klart de kan? haha det är ett av världens största företag. Det är inte direkt okänt att detta pågår med flera av deras största leverantörer.

Att de inte gjort något riktigt för att förbättra för arbetarna samt att de inte fått grova böter speciellt med hela Foxconn sakerna är helt sjukt.
Fattar du vad en 70% vinstmarginal är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Inget nytt under solen, säkerheten kommer inte bli bättre heller, tror företagen ser de som "ok" förluster

Ja appel är ju ett Amerikanskt företag ut i fingerspetsarna - är det inte uppenbart olagligt så är det moraliskt riktigt. Men kunderna väljer att inte protestera genom att köpa skiten så den som är ansvarig i slutändan är konsumenten som godkänner det hela genom att belatala sina pengar till företag som inte ens har sett ordet etik på ett vykort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Detta för fram något som vi alla egentligen vet men är mycket duktiga på att medvetet blunda för; att vår välfärd och vårt överflöd till en väsentlig bygger på att andra har det dåligt. Jag är själv en av de som oftast blundar för det och känner tyvärr bara en person som var seriös nog att välja mobiltelefontillverkare efter vem som fått godkänt enligt miljörättigheter och etiska regler i tillverkningen. Det tragiska var att det bara var en enda tillverkare som fick godkänt i den undersökning han utgick från.

Jag anser personligen det vara en lite alltför snäv bild som du målar upp där. Många av de jobb som folk i västvärlden anser vara dåliga bidrar faktiskt till bättre levnadsstandard för de som får dessa jobb. Om så inte vore fallet så skulle dessa människor helt enkelt inte söka sig till dessa jobb. Det är ett av många sätt att skjuta över pengar från rika till fattiga.

Permalänk

Bra val av nyhetsrubrik SweC. Genererar säkert många klick. Jag undrar om alla Applehatare som sitter och fördömer kapitalismen funderat över hur ni spelar på deras avsky av Apple för att själva tjäna pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Jag anser personligen det vara en lite alltför snäv bild som du målar upp där. Många av de jobb som folk i västvärlden anser vara dåliga bidrar faktiskt till bättre levnadsstandard för de som får dessa jobb. Om så inte vore fallet så skulle dessa människor helt enkelt inte söka sig till dessa jobb. Det är ett av många sätt att skjuta över pengar från rika till fattiga.

Bättre levnadsstandard? Om du med det menar 1 rum på minst 2 personer och knappt med pengar till mat och hyra (efter att pengar skickats hem till familjen på landsbygden) så är det väl inte speciellt stor skillnad. Faktum är att folk söker sig från landsbygden till städerna för att det helt enkelt inte finns några jobb på landsbygden. De tar det som bjuds och är tvunga att leva med det. Om de säger emot förlorar de jobbet.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Sötast
Skrivet av Cwittler:

Klart de kan? haha det är ett av världens största företag. Det är inte direkt okänt att detta pågår med flera av deras största leverantörer.

Att de inte gjort något riktigt för att förbättra för arbetarna samt att de inte fått grova böter speciellt med hela Foxconn sakerna är helt sjukt.
Fattar du vad en 70% vinstmarginal är?

Hoppas du aldrig kommer att försöka dig på att driva ett eget företag.

Kunderna vill ha en iPad.
Apple behöver köpa in detaljer till iPad.
Apple kontaktar&blir kontaktade av ett flertal företag, Apple väljer det företag som kan tillverka produkten till högsta möjliga kvalité till lägsta möjliga pris.

Enkelt.

Precis som _ALLA_ andra företag i hela världen.

Förutom ditt, teoretiska företag dvs. Där söker du leverantörer som kostar tiofald och kursar.

Att arbetarna har det bra är upp till underleverantören, fackföreningen och lagar/myndigheter i landet - inte till de som köper produkten.

Sen må detta ses som kallt av vissa... sure.

Men man kan inte rädda hela världen, det är upp till de som styr att faktiskt se över sin egen trädgård och inte de andra.

Edit: Eller så kan jag göra som alla andra tycka synd, skrika om hur hemskt det är med största delen av allt i världen bara för att senare vända på bladet och läsa serierna istället.

Permalänk

Frågan är vad exakt det var som exploderade. Har läst om batterier till Apple-produkter som exploderat, så det är lite oroande om det är just batterier som exploderar?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det är väl tack vare att alla ska ha allt billigast möjligt. Tillverkarna tvingas ju tumma på nånting, om inte kvalité så på anställdas säkerhet. Kommer säkert få en massa mothugg av folk som inte vill inse sanningen.

Om du läste hela så såg du kanske att fabriken måste inspekteras gällande säkerheten innan det får starta på nytt, då går det väll inte att tumma på den över en viss gräns som går mellan "säker" och "osäker"

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Apple gör väll som de flesta företag och köper därifrån det är billigast. Att detta gör att säkerheten för de arbetande åsidosätts är synd, dock är det något som landet och dess befolkning borde driva.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Det är rätt skrattretande att ett företag med 70% vinst på sina telefoner bara skiter i hur det tar självmord, osäkra arbetsförhållande, kollektiv bestraffning, rent av slavarbete, avtal som förhindrar ersättning för självmordsbelägna arbetares familjer.
Bara glad att sociopaten som styrde fick vad han förtjänade

Kan vara värt att nämna att typp 90 % av alla industrier i Kina har samma eller sämre förhållanden och en hög vinstprocent på sina produkter.
Men dessutom blir det bättre och bättre för arbetarna eftersom kina lider av brist på arbetare nu när fler utbildar sig och blir annat samtidigt som 1 barn/familj
också skapar arbetsbrist,

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Det är rätt skrattretande att ett företag med 70% vinst på sina telefoner bara skiter i hur det tar självmord, osäkra arbetsförhållande, kollektiv bestraffning, rent av slavarbete, avtal som förhindrar ersättning för självmordsbelägna arbetares familjer.
Bara glad att sociopaten som styrde fick vad han förtjänade

väldigt lång konstig text.

dåligt resonemang, bara för att jag startar ett företag som gör tröjor och hittar någon billig fabrik i kina som gör samma sak med exakt samma kvalitet som dom skulle gjort i sverige för en hundradel av priset väljer man väll kina? och bara för att nån av dom där råkar klippa av sig handen eller att en symaskin börjar brinna så är det väll förfan inte mitt ansvar att symaskinen inte gick som den ska, det är ju deras företags fel.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Chernobyl 2

Nytt chernobyl mån tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Kul fakta: pegatron ägs av Asus Kunde ju titlat med Asus-fabrik som vore en korrekt titel...

Nej. Pegatron (och t.ex. märket ASRock) är fristående nu.

Detta för att Pegatron ska konkurrera med ASUS.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

väldigt lång konstig text.

dåligt resonemang, bara för att jag startar ett företag som gör tröjor och hittar någon billig fabrik i kina som gör samma sak med exakt samma kvalitet som dom skulle gjort i sverige för en hundradel av priset väljer man väll kina? och bara för att nån av dom där råkar klippa av sig handen eller att en symaskin börjar brinna så är det väll förfan inte mitt ansvar att symaskinen inte gick som den ska, det är ju deras företags fel.

Det är pga personer med ditt usla resonemang som det finns företag som utnyttjar den billiga arbetskraften i kina. Idag är det svårt att få nått som inte har någonting från kina på grund av att det är så pass billigt men det är HELT upp till företagen att se till vart grejerna kommer ifrån och under vilka omständigheter dom produceras på.
Som tur är kommer nog den billiga arbetskrafet i kina att fasas ut i alla fall men det kommer alltid finnas billigt någonstans med arbetare som har usla förutsättningar.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Det är pga personer med ditt usla resonemang som det finns företag som utnyttjar den billiga arbetskraften i kina. Idag är det svårt att få nått som inte har någonting från kina på grund av att det är så pass billigt men det är HELT upp till företagen att se till vart grejerna kommer ifrån och under vilka omständigheter dom produceras på.
Som tur är kommer nog den billiga arbetskrafet i kina att fasas ut i alla fall men det kommer alltid finnas billigt någonstans med arbetare som har usla förutsättningar.

Fast även om dom har usla förutsättningar så hade dom svultit om dom inte haft jobb.

Permalänk
Skrivet av zeg:

Finns ingenting fel med att vara en bra affärsman. Självklart så kommer man försöka pressa ner kostnaderna så mycket som möjligt, så han med lägst pris på produkten kommer att sälja flest (vi utgår från att kvalitén är den samma eller att det låga priset i sig ursäktar en lägre kvalité), egentligen så finns det absolut ingenting annat som spelar någon roll.
Om man inte tycker det så kommer man inte ha en chans att starta ett företag idag eller någon gång i framtiden. Idealism och massa annat gullegull låter bra när man ska marknadsföra sig, men i det långa loppet när man är etablerad och har en nöjd kundbas så är det bara kostsamt.
Väljer jag mellan 2 identiska produkter så kommer jag alltid välja den som kostar en hundring mindre, sen huruvida folket på fabriksgolvet jobbar 8 eller 14 timmar om dagen kunde jag nog inte bry mig mindre om.

Permalänk
Medlem

Om ni inte ser skillnaden mellan ett nystartat företag och ett av världens största företag med i princip oändlig kassa så har jag inget mer att säga. Det är en rätt stor skillnad att inte kunna förbättra förhållanden pga. konkurrens och att bada i pengar och sedan bara att totalt skita i sina medarbetare.

Det är inte heller som att köpa en färdig del eller en färdig produkt utan man har slutit ett avtal för specifika delar som produceras i massvis från x antal fabriker. Men ni skiter väl totalt i vad saker kommer ifrån så länge eran egen image inte går lidande. När olyckor och självmord blir en del av vardagen med era samarbetspartners så ligger ansvaret på ERAT företag då ni utan problem skulle kunnat förbättra förhållanden för dessa arbetare.

Var det 20 självmord på ett par månader? Ah jo men jag tyckte att det löste det riktigt humant när de fick samtliga arbetare att skriva under ett avtal som sa att deras familj inte skulle få ett rött öre om de tog sina liv pga att de inte orkade arbeta under de förhållandena längre...

Moral i ett nötskal allting är bara ett spel.

Detta handlar självklart inte bara om Apple men en stor del verkar tro att de är helgon vilket för mig är skrattretande.

Permalänk
Medlem

En fråga till alla som kan vara off topic, men ändock av visst intresse för diskussionen kring hjälp av behövande: skänker ni kläder till andra, fattiga länder?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

det är ju jävligt tråkigt men det är priset vi betalar för billig elektronik...
är ju inte riktigt appel ansvar vad deras kontrakts tillverkare gör eller inte gör, rent juridiskt?
en välbetald arbetare är en glad arbetare, en glad arbetare med mat i magen unge på dagis är effektivare än lönedumpad slav.
det skulle vara trevligt om det funkade så i den stora vackra verkligheten :/

Mr. Fluffmajster rabiat appel hater!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

En hel del personer rättfärdigar sin situation på det sättet men jag tycker det är värre att rättfärdiga det än att inse att man agerar oetiskt men struntar i det då det senare iaf är helt ärligt.

Visst, vissa får mer pengar på de dåliga jobben vi utnyttjar men det ändrar inte på att de inte får en levnadsstandard som är ens i närheten att kunna jämföras med vad vi har. Arbeten hamnar inte i fattiga länder för att vi vill dela med oss utan det är helt enkelt för att vi kan utnyttja deras svaga position, även inom våra lagar.

Vi utnyttjar de som arbetar för summor som vi i västvärlden aldrig skulle acceptera, i arbetsmiljöer som vi aldrig skulle acceptera osv. Med ditt resonemang kring det hela kan man ju även rättfärdiga barnarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Hur kan en aluminium-tryck-fabrik explodera?

Aluminium-"damm" är tydligen väldigt explosivt. Tror inte orsaken är utredd än, men om det beror på det är det ju ganska "klantigt" då det var just brist på ventilation av aluminium-"dammet" som orsakade den förra explosionen (Foxconn-fabrik?).

Permalänk
Medlem

Ja, apple har väl aldrig varit kända för att bry sig om arbetarna, så detta kommer inte direkt som en överraskning.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Bättre levnadsstandard? Om du med det menar 1 rum på minst 2 personer och knappt med pengar till mat och hyra (efter att pengar skickats hem till familjen på landsbygden) så är det väl inte speciellt stor skillnad. Faktum är att folk söker sig från landsbygden till städerna för att det helt enkelt inte finns några jobb på landsbygden. De tar det som bjuds och är tvunga att leva med det. Om de säger emot förlorar de jobbet.

Ja. Vidare har en jämförelse mellan levnadsstandarden i väst och öst väldigt liten relevans i sammanhanget. Ska man mäta huruvida levnadsstandarden har ökat så måste man faktiskt utgå från lokala förhållanden.

Skrivet av Evil Peter:

En hel del personer rättfärdigar sin situation på det sättet men jag tycker det är värre att rättfärdiga det än att inse att man agerar oetiskt men struntar i det då det senare iaf är helt ärligt.

Möjligen känner vissa behov av att rättfärdiga sin situation, men jag har hursomhelst inte fört något sådant resonemang.

Skrivet av Evil Peter:

Visst, vissa får mer pengar på de dåliga jobben vi utnyttjar men det ändrar inte på att de inte får en levnadsstandard som är ens i närheten att kunna jämföras med vad vi har. Arbeten hamnar inte i fattiga länder för att vi vill dela med oss utan det är helt enkelt för att vi kan utnyttja deras svaga position, även inom våra lagar.

Oavsett anledning till att vissa arbeten hamnar i fattiga länder så bidrar de i många fall likväl till ökad levnadsstandard. Att det tar tid att uppnå samma levnadsstandard som land X är en annan sak.

Skrivet av Evil Peter:

Vi utnyttjar de som arbetar för summor som vi i västvärlden aldrig skulle acceptera, i arbetsmiljöer som vi aldrig skulle acceptera osv. Med ditt resonemang kring det hela kan man ju även rättfärdiga barnarbete.

Inte alls, då jag inte på något sätt har fört ett resonemang som går ut på att rättfärdiga något. Jag belyste endast de positiva aspekterna som folk ofta glömmer bort eller inte är medvetna om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melvin132:

Finns ingenting fel med att vara en bra affärsman...

...Idealism och massa annat gullegull låter bra när man ska marknadsföra sig...

...Väljer jag mellan 2 identiska produkter så kommer jag alltid välja den som kostar en hundring mindre, sen huruvida folket på fabriksgolvet jobbar 8 eller 14 timmar om dagen kunde jag nog inte bry mig mindre om.

Låter rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Men den extra kostnaden på produkterna det skulle medföra skulle inte vi som konsumenter i västvärlden acceptera. Skulle man flytta all legotillverkning från låglöneländer till länder som Sverige, Norge, USA mfl så skulle en dator, mobiltelefon, [Valfri teknisk apparat] bli dubbelt så dyr.

Jag skulle med nöje betala dubbelt så mycket för min dator om jag visste att den var utvecklad och tillverkad i Sverige. Tyvärr rör det sig nog snarare om 10gånger så mycket pris om vi skall vara realistiska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Oavsett anledning till att vissa arbeten hamnar i fattiga länder så bidrar de i många fall likväl till ökad levnadsstandard. Att det tar tid att uppnå samma levnadsstandard som land X är en annan sak.

De kommer aldrig uppnå samma levnadsstandard genom den metod som nu används eftersom vi inte är villiga att sänka vår standard.

Skrivet av kras:

Inte alls, då jag inte på något sätt har fört ett resonemang som går ut på att rättfärdiga något. Jag belyste endast de positiva aspekterna som folk ofta glömmer bort eller inte är medvetna om.

Det är svårt att veta tankarna bakom men det du skriver har använts som argument för att rättfärdiga situationen otals gånger, vilket är väldigt uppenbart då det är exakt så rättfärdigande av tvivelaktiga saker alltid låter. Och jo, det argumentet kan användas för barnarbete också, även om du inte hade sådana tankebanor kring det, vilket du gjort klart att du inte hade.

Det är ju helt enkelt möjligt att belysa positiva saker oavsett vad vi gör, så länge vi gör något bättre än att invadera deras länder och göra dem till slavar. Det som är relevant att diskutera är ju huruvida vi gör nog positiva saker för att kalla det etiskt.