Permalänk
Medlem

Köpte fel moderkort!

Hejsan
Köpte nya delar till min dator men råkade beställa fel moderkort :/
jag skulle köpt P8P67-M PRO men råkade köpa P8H67-M PRO, dom är typ lika dana fast P8H kortet stödjer inte DDR-1600Mhz ram.
Hur stor är skillnaden mellan 1333 mot 1600, märker man stor skillnad och om det är så går det inte att överklocka mina minnen så dom blir 1600 iaf?

Permalänk

Knappt någon märkbar skillnad

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Medlem

Går det att överklocka om det står att moderkortet bara stödjer 1333mhz?
Om man skulle vilja..

Permalänk

Skillnaden mellan H och P är väl att H inte går att överklocka? Rätta mig om jag har fel....

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem

P8H67-M Pro har H67 chipset och det går inte att överklocka på det moderkortet, man måste ha P67 eller Z67 för att det ska gå, så har du en 2500K/2600K så skicka tillbaks moderkortet och beställ rätt. Annars har det antagligen ingen större betydelse för dig.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Överklockning går inte på H67, så ska du överklocka får du skicka tillbaks och byta...

H67: Möjlighet till att använda integrerad grafik i processorn, ingen överklock
P67: Ingen intergrerad grafik i processorn, möjlighet att överklocka
Z68: Möjlighet till att använda integrerad grafik i porcessorn, möjlighet att överklocka

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk

Har du öppnat och monterat det osv? Testa att ringa till butiken och fråga om du kan få byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Har du öppnat och monterat det osv? Testa att ringa till butiken och fråga om du kan få byta

Om han har köpt via internet kan han lämna tillbaka den även om han har öppnat förpackningen etc. Man har 14 dagars ångerrätt vid köp på internet.

Permalänk
Medlem

Ja det e ju det jag har köpte från cdon men de kanske går att maila dom och fråga? Men jag har svårt att tänka mig att jag får byta. Får väll köpa nytt Moderkort sen när jag ska överklocka.

Permalänk
Medlem

De flesta affärer byter hellre än återbetalar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gmd:

Ja det e ju det jag har köpte från cdon men de kanske går att maila dom och fråga? Men jag har svårt att tänka mig att jag får byta. Får väll köpa nytt Moderkort sen när jag ska överklocka.

Om du köpte äver nätet (vilket jag tror du gjorde om du handlat på CDON?) så har du enligt lag 2 veckors returrätt fast du har öppnat produkten.

Du kan alltså, enligt lag, öppna produkten, använda den så länge du vill inom loppet av två veckor och sedan skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gmd:

Ja det e ju det jag har köpte från cdon men de kanske går att maila dom och fråga? Men jag har svårt att tänka mig att jag får byta. Får väll köpa nytt Moderkort sen när jag ska överklocka.

Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar även om du har öppnat och testat det.

Mitt tips till dig är att inte glömma plasthållaren för socketen och filma så att även pinnarna är hela. Så länge produkten inte är anmärkningsvärt påverkad av yttre användning så ska ditt ångerköp igenom. Du kan få betala frakt tillbaka dock.

Permalänk
Medlem

Filma pinnarna?
Kan man använda kortet tills dom skickar ut nytt eller måste jag skicka tillbaka först sen vänta på att dom skickar tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gmd:

Filma pinnarna?
Kan man använda kortet tills dom skickar ut nytt eller måste jag skicka tillbaka först sen vänta på att dom skickar tillbaka?

Alltså du filmar stiften till processorn när du packeterar paketet. Skulle någon av dessa vara böjda när återförsäljaren får paketet så är det i princip kört. Glöm inte heller att sätta tillbaka skyddet som du fick när du köpte det.

Oftast så vill de att du skickar tillbaka produkten innan de skickar en ny. Fråga dem gärna om en returfraktsedel.

Permalänk
Medlem

Aha okej ska maila dom ikväll så får vi se.. Tack för tipsen

Permalänk
Medlem

Fick detta mail av dom

Du får lov att ångra ditt men vi kan inte byta ut den till dig, du får lägga upp en ny order på den önskade delen.

Tack för att du kontaktade oss.

Naturligtvis är du välkommen att returnera din produkt. Vi vill att du tänker på följande innan du returnerar din produkt:

Vi rekommenderar dig att du skickar in produkten i dess originalförpackning, med innehållande packmaterial för att minska risken för skador. Sätt helst inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.
För att påskynda hanteringen utav din retur ber vi dig att skicka med en kopia utav din faktura, fyll gärna även i en returanledning på baksidan så vi vet om du vill ha en ersättningsvara eller pengarna åter.

Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen och att den når oss oskadd!

CDON AB
C/O Order Hemelektronik AB
Makadamgatan 14
254 64 Helsingborg

Vi kan i dagsläget inte ta emot paket via Schenker privpak.

Permalänk
Medlem

Då är ju saken biff, Då är det bara för dig att packa ner moderkortet försiktigt i originalförpackningen och skicka tillbaka det. Skriv att du vill ha pengarna tillbaka på fakturen som de förslog.

Samtidigt kan du ju beställa ett nytt moderkort så får du det kanske innan Jul.

Permalänk
Medlem

Yupp det känns ju skönt, hur tror ni det blir eftersom jag köpte moderkortet med sweclockers rabatt.. Lär ju få tillbaka mina 750:- som jag betalade men ingen rabatt på nya kortet Dock värt det endå.

Permalänk
Medlem

Knapp skillnad.

Du lär inte märka någon skillnad, men du kan ju alltid försöka ringa butiken och byta.

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nikkop:

Du kan alltså, enligt lag, öppna produkten, använda den så länge du vill inom loppet av två veckor och sedan skicka tillbaka den.

Nej, man har rätt att undersöka varan för att säkerställa att den uppfyller angivna specifikationer etc. Däremot har man inte rätt att använda varan för att sedan returnera den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, man har rätt att undersöka varan för att säkerställa att den uppfyller angivna specifikationer etc. Däremot har man inte rätt att använda varan för att sedan returnera den.

Du får prova men inte ta den i bruk. Du kan alltså använda produkten i den mån det krävs för att prova den. Det finns dock vissa undantagsfall.

http://www.kuluttajavirasto.fi/sv-FI/konsumentradgivning/dist...