Permalänk
Medlem

FPS Problem

Hallå! Jag har ett fruktansvärt irriterande problem med Star Wars The Old Republic som börjar gå mig på nerverna. Det är såhär att samma sekund som jag tittar åt ett visst håll på en viss plats (oftast inomhus) så sker en stor negativ förändring i min FPS. När jag springer runt utomhus kan min FPS enkelt nå 100-110 men samma sekund jag glor åt vissa håll på vissa platser inomhus så sjunker den till 20-29.

Vad jag har testat:
- Alla möjliga grafikinställningar och kombinationer
- Set affinity och Priority
- Stängt av samtliga andra störande processer

Min spec.:
W7 32bit
3.25 (4) GB RAM
AMD Phenom X4 3.2 GHz
GForce 9800 GT+ överklockat
24 mbit

Jag bifogar två bilder som visar FPSen (nedre vänstra hörnet) när jag tittar in i en Cantina och när jag tittar åt motsatt håll (samma position).

http://imageshack.us/f/20/screenshot2011122300261.jpg/ - 107 FPS
http://imageshack.us/f/843/screenshot2011122300242f.jpg/- 27 FPS

tack på förhand!

Visa signatur

AMD x4 3.2 4GBRAM 9800GT 1GB

Permalänk
Medlem

skriv ner CPU resp. GPU använding + RAM och hårddisk aktivitet och hör av dig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

Hur kollar jag GPU användning?

RAM användningen låg på cirka 2gb (physical memory, right?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

physical memory, yes

öppna aktivitetshanteraren och gå till performance tabben så står det "ganska" tydligt vad du har + har haft för cpu användning de senaste 20 minutrarna eller så..

för gpuanvändningen så skulle jag rekommendera MSI Afterburner, inte 100 på om ditt kort är kompatibelt med just den funktionen men det är ändå värt ett test (felsökning, första steget)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag spelat spel som BF3 och WoW på relativt höga inställningar utan några som helst problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

dra upp lite stats så ska vi se va vi kan göra (utilization)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör du? har svårt att se ett 9800gt klara av 1920x1080.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

1680:1050

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att ditt grafikkort har lite problem med minnet, inte prestandamässigt utan snarare kapacitet.
Dropsen blir när grafikminnet i spelet överstiger kortets minne, då ska det dumpas och skrivas till hårddisk och allt vad fan det är.

Dra ner resolution lite eller texturer och dylikt som påverkar minnet. Om du nu inte redan har dragit res till 640x480 och low low ulow??

Permalänk
Medlem

ska vi va sånna så tycker ja du ska sätta ner ALLT på LÄGSTA, upplösning, AA, textures etc... (om de nu går i det spelet, de vet jag ej) men i alla fall så skall du vara 100% säker på att det INTE är ditt grafikkort som begränsar dig om du snabbt vill komma fram till en lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GPU användning: 97-99%
GPU temperatur: 44-55C
CPU användning: 30-40%
Physical Memory: 70%
Disk: 100kb/sec (?)

något mer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag testade att dra ner samtliga grafikinställningar och att bottna upplösningen, FPSen ökade med 7-8 vilket är minimalt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

och var den användningsstatistiken ifrån när du körde med de "vanliga" inställlningarna eller när du sänkt allt till min.?

om inte så får du gärna ge mig de samma när du sänkt allt också

EDIT: Btw, vad säger den om dina grafikfrekvenser, temp och sånt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

och var den användningsstatistiken ifrån när du körde med de "vanliga" inställlningarna eller när du sänkt allt till min.?

om inte så får du gärna ge mig de samma när du sänkt allt också

EDIT: Btw, vad säger den om dina grafikfrekvenser, temp och sånt

Användningen var nästan precis samma, CPUn sjönk lite.

Frekvenser?
GPU Core: 555.000 MHz
GPU Memory: 900.000 MHz

temperaturen nämnde jag, 40-55

EDIT: Disk står på 0% föresten :S
Testade att dra upp all grafik igen men inget förändrades, FPSen sjön väl med 2-3..

Visa signatur

Permalänk

Med min dator i sig så ligger jag oftast på 110 fasta FPS. Men jag har kännt en hackande och stötande när jag är ute och rör på mig i världen. Jag känner klart och tydligen ett "hack" i spelet när min FPS sjunker till 95 FPS, det ska inte ske! Kan meddela att det kvittar om jag kör allt på low eller allt på high. Same same.

När jag sedan når ~60-70 fps i t.ex. imperial fleet så känns det som jag spelar på 15 fps om vi jämför med t.ex. WoW där 60FPS flyter som smör.

Jag uppdaterade mina grafikdrivisar till .53 (senaste beta drivaren som kom i förrgår) och det är som dag och natt. Är inte helt fixat än men det gav en sjuhelveted skjuts i rätt riktning.

I.o.m att det inte kommit officiella drivrutiner eller att spelet ens har haft en endaste optimeringspatch så tvivlar jag inte en sekund på att det kommer fixas med tiden.

TL;DR prova senaste beta drivarna.

Permalänk
Medlem

Har samma problem.. och då har jag lite bättre dator än dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Med min dator i sig så ligger jag oftast på 110 fasta FPS. Men jag har kännt en hackande och stötande när jag är ute och rör på mig i världen. Jag känner klart och tydligen ett "hack" i spelet när min FPS sjunker till 95 FPS, det ska inte ske! Kan meddela att det kvittar om jag kör allt på low eller allt på high. Same same.

När jag sedan når ~60-70 fps i t.ex. imperial fleet så känns det som jag spelar på 15 fps om vi jämför med t.ex. WoW där 60FPS flyter som smör.

Jag uppdaterade mina grafikdrivisar till .53 (senaste beta drivaren som kom i förrgår) och det är som dag och natt. Är inte helt fixat än men det gav en sjuhelveted skjuts i rätt riktning.

I.o.m att det inte kommit officiella drivrutiner eller att spelet ens har haft en endaste optimeringspatch så tvivlar jag inte en sekund på att det kommer fixas med tiden.

TL;DR prova senaste beta drivarna.

Har exakt samma problem som du, ligger på stabila 100-111 FPS, när jag droppar till 95-96 fps så känns det hackigt.. och exakt samma känsla i imperial fleet när det går ner mot 60 fps.. skönt o höra att man inte är ensam, då är det ialafall inget hårdvarufel!

Visa signatur

ASUS P8Z68-V/GEN3 Z68 S-1155 ATX, INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155, ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB, CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ, CORSAIR AX 750W Gold 80+ Modular, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 WHITE, WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 750GB 7200RPM SATA/600 64MB, SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART, Windows 7 Home Premium 64-bit SWE.

Permalänk
Medlem

Den största och mest visade tråden i SWTOR forumet -> Customer Service är "Horrid FPS" som har 153 sidor.
Jag tror ärligt talat att felet ligger i spelet, då VÄLDIGT många lider av samma problem.

QUOTE från MOD på SWTOR (Customer Service)

"Greetings All,

We are aware that a number of users are experiencing low FPS issues while playing the game.

This is currently under investigation and we hope to get this resolved as quickly as possible.

We apologize for any inconvenience caused and we appreciate your patience with this issue."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte flör att vara petig men dina exempel bilder har otroligt mycket skillnad på inehåll, Den första med 110 FPS inehåller några få karaktärer och lite väggar. Den andra har ungefär 5-10 ggr geometri och självklart kommer vara slöare.

Det är också värt att nämna att ett 9800GT är väldigt gammalt kort nu, 5 generationer gammalt grafikkort. Vist det är över minimum då deras minimum är ett 7800 men ändå.

Ifall du har skräm dumpar på rejäla FPS drops utan att värka se något skillnad på innehållet på scenen säg till i så fall.

Har själv ~60 FPS men ibland droppar det till 40-45 FPS när jag vänder mig om för att sedan nå till 60 FPS någon sekund senare ( samtidigt som jag streamar live med Xsplit )

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Jag har med rätt feta dropps med ett 580 3gig kort.
Kan ha med servern att göra med kanske, om det är mycket folk.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Du kan inte tänka dig att köra på lite lägre upplösning? Det är trots allt en lite äldre GPU du kör med.

Att FPS är olika med så olika innehåll är väl inte konstigt?

(Inte för att det har så mkt med ämnet att göra, men tips; skaffa 64bit OS, och överklocka CPUn)

Permalänk
Medlem

Har du provat att sätta Shadow Quality till off? Om man bara aktiverar defaultinställningen low sätts skuggor till low, men då dödar de fortfarande fps inomhus. Min fru fick spelet spelbart när hon stängde av skuggor. Från 2-3 i vissa lägen till iaf över 25 (har inte mätt exakt, men hon är nöjd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Inte flör att vara petig men dina exempel bilder har otroligt mycket skillnad på inehåll, Den första med 110 FPS inehåller några få karaktärer och lite väggar. Den andra har ungefär 5-10 ggr geometri och självklart kommer vara slöare.

Det är också värt att nämna att ett 9800GT är väldigt gammalt kort nu, 5 generationer gammalt grafikkort. Vist det är över minimum då deras minimum är ett 7800 men ändå.

Ifall du har skräm dumpar på rejäla FPS drops utan att värka se något skillnad på innehållet på scenen säg till i så fall.

Har själv ~60 FPS men ibland droppar det till 40-45 FPS när jag vänder mig om för att sedan nå till 60 FPS någon sekund senare ( samtidigt som jag streamar live med Xsplit )

Jag vet att de har skillnad på innehåll, vilket är varför jag visar dem..? Jag har acceptabel FPS överallt (50-110) förutom just VISSA ställen, som det på bilden. 9800 GT är över deras recommended, och förändringen i FPS är minst sagt MINIMAL när jag ändrar grafiken. Jag tror inte att grafikkortet är problemet.

Skrivet av lorgix:

Du kan inte tänka dig att köra på lite lägre upplösning? Det är trots allt en lite äldre GPU du kör med.

Att FPS är olika med så olika innehåll är väl inte konstigt?

(Inte för att det har så mkt med ämnet att göra, men tips; skaffa 64bit OS, och överklocka CPUn)

Jag har SOM SAGT testat varenda möjliga kombination i grafik, INKLUSIVE upplösningen.
CPUn är väl det sista jag behöver överklocka? 64 bit, jag vet och jag jobbar på det, tror dock inte att det plötsligt höjer FPSen drastiskt och löser alla problem som halva SWTOR befolkningen lider av.

Skrivet av MattiasV:

Har du provat att sätta Shadow Quality till off? Om man bara aktiverar defaultinställningen low sätts skuggor till low, men då dödar de fortfarande fps inomhus. Min fru fick spelet spelbart när hon stängde av skuggor. Från 2-3 i vissa lägen till iaf över 25 (har inte mätt exakt, men hon är nöjd).

Läs mina inlägg tack.

Jag skrev i en tråd om ämnet på SWTOR forumet med samma bilder och 10-15 personer svarade att de hade precis samma problem.
Min slutsats är att felet ligger i SWTOR och inte våra datorer.

Tack för alla svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grafikmotorn suger helt enkelt. Den är dåligt optimerad. Inget att göra ngt åt.

Permalänk
Medlem

För er med Radeon kort, jag installerade 12.1 Preview igår och nu flyter det på mycket bättre i PVP av någon anledning. Samma sak för en kompis också, vi hade 11.11 före

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Till ni som har problem med hög fps men hackig bild = avaktivera trådad optimering i nvidia kontrollpanel, det löste mitt problem.
Jag kör på high och ligger 70fps+ förutom i imperial fleet där ja kan dippa ner till 40 ibland.

CPU Core i7-3930K s2011 3.20GHz 12MB ~ @ 4,1ghz
GTX 570
Sabertooth x79
8gb minne 1700mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinli:

Till ni som har problem med hög fps men hackig bild = avaktivera trådad optimering i nvidia kontrollpanel, det löste mitt problem.
Jag kör på high och ligger 70fps+ förutom i imperial fleet där ja kan dippa ner till 40 ibland.

CPU Core i7-3930K s2011 3.20GHz 12MB ~ @ 4,1ghz
GTX 570
Sabertooth x79
8gb minne 1700mhz

Provade det men löste inte mitt konstant hackande, märker av det mest när jag kör med speeder eller vänder gubben snabbt.
har konstant fps runt 70 och droppar till 50 men känns som man har 15 fps när man åker speeder.
När jag springer eller slåss märker jag inte av det så mycket .
Dom måste fixa detta snart då det stör min upplevelse ganska mycket i ett annars väldigt kul spel :/

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vad som hjälpte mig från random fps drop var att ställa i drivrutinerna att den alltid skulle köra 2xAA, 16xAF och V-Sync alltid off. Sen är det väl rätt stor skillnad på våra system men kan ju prova laborera i settings, kanske hjälper.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nedfryst:

Provade det men löste inte mitt konstant hackande, märker av det mest när jag kör med speeder eller vänder gubben snabbt.
har konstant fps runt 70 och droppar till 50 men känns som man har 15 fps när man åker speeder.
När jag springer eller slåss märker jag inte av det så mycket .
Dom måste fixa detta snart då det stör min upplevelse ganska mycket i ett annars väldigt kul spel :/

Så du har bra FPS? På high?

Kör jag high med min rigg så kan det droppa till 30-40 fps i ibland i strider, sjukt störande Tycker endå att min dator ska klara med än så,

Permalänk
Avstängd

Skulle gärna vilja ha hjälp med att jag kanske har för lite klen PSU för mina delar.
Jag har Intel Core i7 3930K 3.2GHz och ett gtx 570 med en 650 watts PSU... det ska klara det va? eller?