Permalänk

Speldator 16k budget - Råd

Hej jag har byggt ihop en dator som jag tänkte beställa nu och vill bara kolla vad folk har för åsikter kring några av besluten, framförallt PSU och grafikkort.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=102779...

Jag har valt grafikkortslösningen eftersom den kombinationen verkar klara benchmarks bättre en ensamma 580 eller ev. 590, men för mindre pengar. Det här kortet är prisnedsatt med 11% så bara det är ju alltid en bonus. Det sägs att de här korten är strömhungriga och därför valde jag ett så starkt nätagg, men jag undrar om det kanske räcker med ett 850w? Det bör tilläggas att det jag redan har i min dator är två Seagate Barracuda 1tb 7200rpm och en 80gb intel SSD samt en NEC DVDr/w så det är ju även en faktor, planerar dessutom att köpa en ny SSD. Detta kommer förstås föras över till den nya datorn. Jag har valt moderkortet till största del för att det har 2 stycken 16x lane PCIe 2.0 slots eftersom jag ska köra SLI.

Kom gärna med synpunkter på bygget men jag är inte intresserad av AMD för processor eller grafikkort.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, hur gör man en shoplist från komplett´med det man ska köpa?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk

tyckte det där blev jävligt dyrt? prova lägg ihop på cdon istället:)

Permalänk

Joachim1: Logga in på komplett och sen när du lagt saker i kundvagnen scrollar du ner och väljer spara inköpslista typ.

Kalleteodor: Ja det är mycket möjligt, tack för tipset!

Permalänk

Ser nu att mina minnen inte passar till det moderkortet jag valt eftersom jag bytte från z68, men det är förvisso ointressant.

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker att nätagget känns lite overkill?

Permalänk
Skrivet av smökkke:

bara jag som tycker att nätagget känns lite overkill?

Är lite det som är just den stora frågan jag ställer mig, har försökt räkna på hur mycket som krävs men får inte ut något rakt svar av de diverse källor jag gått igenom.

Permalänk
Medlem

1. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1294613/2011-12-27

2. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1294634/2011-12-27

Om du har 16000 kr så skulle jag köpt nr.2 , men om du vill spara lite pengar till något annat skulle jag köpt 1an.
Skärmen är en riktig go till spel

Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1295027/2011-12-27

motivering:
580 presterar nästan lika bra som 2x 560ti i sli men utan micro stuttering och ger dig möjligheten att stoppa in ett till likadant grafikkort, samt att just detta har referenskylare vilket är bra ifall du vill stoppa in ett till i framtiden.
i5 2500k, du kommer knappt att märka någon skillnad mellan 2500k och 2600k bara några enstaka procent och det är inte värt ca 1000 kr enligt mig, du kan dock köra på i7an också.
Ta lp minnen så att du kan installera en eftermarknads kylare för överklockning samt tystare och kallare system. 8 gb i 1600 mhz räcker för gaming.
moderkortet har allt man behöver, 2st pcie slots för eventuell sli i framtiden
nätagget på 1000W för att klara framtida sli samt överklockning samt modulärt

dock skulle jag råda dig att vänta tills 7970 kommer om några veckor, kommer ligga lite över 580 i pris men prestera bra mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av nohowo:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1295027/2011-12-27

motivering:
580 presterar nästan lika bra som 2x 560ti i sli men utan micro stuttering och ger dig möjligheten att stoppa in ett till likadant grafikkort, samt att just detta har referenskylare vilket är bra ifall du vill stoppa in ett till i framtiden.
i5 2500k, du kommer knappt att märka någon skillnad mellan 2500k och 2600k bara några enstaka procent och det är inte värt ca 1000 kr enligt mig, du kan dock köra på i7an också.
Ta lp minnen så att du kan installera en eftermarknads kylare för överklockning samt tystare och kallare system. 8 gb i 1600 mhz räcker för gaming.
moderkortet har allt man behöver, 2st pcie slots för eventuell sli i framtiden
nätagget på 1000W för att klara framtida sli samt överklockning samt modulärt

dock skulle jag råda dig att vänta tills 7970 kommer om några veckor, kommer ligga lite över 580 i pris men prestera bra mycket bättre.

Intressanta synpunkter, en sak intresserar mig framförallt - Micro stuttering. Jag kände inte till fenomenet förrän du nämnde det och har nu googlat runt lite. Är det ett sådant problem att det borgar för att köpa 580/590 istället?

Permalänk
Medlem

Att köpa 590 skulle jag inte rekommendera då den faktiskt består av två st nedklockade 580's men på ett kort, så även med 590 kommer micro suttering kunna uppstå. micro stuttering kommer förmodligen uppstå med de flesta sli/cfx lösningar därför skulle jag rekommendera att du väntar på 7970 som kommer snart, men om du inte orkar vänta skulle jag skaffa ett 580 för att slippa micro stuttering problem.

Permalänk
Skrivet av nohowo:

Att köpa 590 skulle jag inte rekommendera då den faktiskt består av två st nedklockade 580's men på ett kort, så även med 590 kommer micro suttering kunna uppstå. micro stuttering kommer förmodligen uppstå med de flesta sli/cfx lösningar därför skulle jag rekommendera att du väntar på 7970 som kommer snart, men om du inte orkar vänta skulle jag skaffa ett 580 för att slippa micro stuttering problem.

Om jag förstått det jag läst om fenomenet så ska 590 inte ha det problemet då det till viss del verkar handla om PCIe 2.0 busen och att de interna kretsarna i korten inte borde ha problemet. Men sen har jag bara läst lite snabbt. Hursomhaver är 580 det jag siktar på i sådana fall.

Om vi utgår från att micro stuttering är ett problem stort nog att göra SLI ovärt, skulle 1.5gb vs 3gb vram göra en märkbar skillnad för gtx 580?

Permalänk
Medlem

inte idag då bf3 är det mest vram krävande spel som kräver ca 1.3 i ultra, är dock inte helt säker på ifall du kommer få upp en spelbar fps i ultra med ett 580 finns väldigt blandade meningar om det.
dock vet man ingen om framtiden, spelen börjar kräva mer vram, och om du vill vara helt 100% säker på att dator klarar sig i ett par år fram kör med 3gb, dock så räcker 1.5gb väl idag och jag tror att det kommer att göra så ett tag till

Permalänk
Skrivet av nohowo:

inte idag då bf3 är det mest vram krävande spel som kräver ca 1.3 i ultra, är dock inte helt säker på ifall du kommer få upp en spelbar fps i ultra med ett 580 finns väldigt blandade meningar om det.
dock vet man ingen om framtiden, spelen börjar kräva mer vram, och om du vill vara helt 100% säker på att dator klarar sig i ett par år fram kör med 3gb, dock så räcker 1.5gb väl idag och jag tror att det kommer att göra så ett tag till

Vad förväntas man ha för att köra bf3 i ultra då? dubbla 580? 590? Jag kör just nu på ett ensamt hd5850 samt en dual core i5 och kan köra på high utan problem i 1920x1080. Är verkligen hoppet till ultra så extremt?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

man får ca 60 fps med ett 580 vilket borde vara nog för spelbar fps på ultra, sen spelbar fps är ju väldigt personligt beroende på hur kräsen man är

Permalänk

Så länge det inte dippar under 40 har jag aldrig märkt någon skillnad, men vissa gillar ju siffror hehe. Tack för insikterna, nu ska jag värdera SLI vs ensamt kort.

Permalänk
Skrivet av Crossbones:

Intressanta synpunkter, en sak intresserar mig framförallt - Micro stuttering. Jag kände inte till fenomenet förrän du nämnde det och har nu googlat runt lite. Är det ett sådant problem att det borgar för att köpa 580/590 istället?

Dethär med "micro stuttering" har blivit ett väldigt hett ämne sedan Swec- redaktionen la ut en video om det hela.
Vill bara dela min erfarenhet av detta "fenomen"

Jag förnekar inte att det finns, men jag har seriöst aldrig haft ett problem med det. Förekommit i BF3 när jag körde beta drivrutinerna (Dock har aldrig känt MS efter AMD's senaste drivare) och så har jag märkt av det en "snabbis" i Crysis (Inget som har stört mig)

Där är de ända ställena jag har märkt av "Wow, här suttrar det" (Har alltid fraps igång så var inga dropps) Möjligt att det suttrar hela tiden, men kompisar/familj klagar inte på att det hackar eller laggar när jag frågar dem. så i vilket fall som häls, är inte detta märkbart för mig och andra runtomkring mig.
Ett så stort problem ser inte jag det hela, det som är den största nackdelen med CF/SLI är som jag har av erfarenhet. Spel som inte har blivit optimerade i drivrutinerna.

Möjligt att jag har 2 extremt bra exemplar av kort/tur, själv nöjd med dem 2

EDIT: stavfel

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Dethär med "micro stuttering" har blivit ett väldigt hett ämne sedan Swec- redaktionen la ut en video om det hela.
Vill bara dela min erfarenhet av detta "fenomen"

Jag förnekar inte att det finns, men jag har seriöst aldrig haft ett problem med det. Förekommit i BF3 när jag körde beta drivrutinerna (Dock har aldrig känt MS efter AMD's senaste drivare) och så har jag märkt av det en "snabbis" i Crysis (Inget som har stört mig)

Där är de ända ställena jag har märkt av "Wow, här suttrar det" (Har alltid fraps igång så var inga dropps) Möjligt att det suttrar hela tiden, men kompisar/familj klagar inte på att det hackar eller laggar när jag frågar dem. så i vilket fall som häls, är inte detta märkbart för mig och andra runtomkring mig.
Ett så stort problem ser inte jag det hela, det som är den största nackdelen med CF/SLI är som jag har av erfarenhet. Spel som inte har blivit optimerade i drivrutinerna.

Möjligt att jag har 2 extremt bra exemplar av kort/tur, själv nöjd med dem 2

EDIT: stavfel

Verkar vara ett problem som dyker upp under vissa förhållanden och är hyfsat ojämnt. Dessutom verkar det som så att på hög FPS märks det mindre, vilket i effekt innebär att när det blir tungt för korten så kommer problemet att bli mer markerat, vilket i sin tur kanske känns trist. Försöker mest reda ut vad som är mest värt för pengarna.

Permalänk
Skrivet av Crossbones:

Verkar vara ett problem som dyker upp under vissa förhållanden och är hyfsat ojämnt. Dessutom verkar det som så att på hög FPS märks det mindre, vilket i effekt innebär att när det blir tungt för korten så kommer problemet att bli mer markerat, vilket i sin tur kanske känns trist. Försöker mest reda ut vad som är mest värt för pengarna.

Jo jag vet om det, man har läst på det hela innan jag bestämde mig för CF lösning! Bara dela mina erfarenheter om det hela och hur ofta/omständigt det är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q3-ist:

1. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1294613/2011-12-27

2. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1294634/2011-12-27

Om du har 16000 kr så skulle jag köpt nr.2 , men om du vill spara lite pengar till något annat skulle jag köpt 1an.
Skärmen är en riktig go till spel

Ta en bättre och mer prisvärd nätdel

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X