Permalänk
Medlem

mitt internet går ner hela tiden nu, funkar 5-10 min så går den ner, så gör den hela tiden, väntar i kö till comhem nu

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

mitt internet går ner hela tiden nu, funkar 5-10 min så går den ner, så gör den hela tiden, väntar i kö till comhem nu

Du är inte ensam. Både TV och Internet dyker just nu.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Jag har samma problem med mitt 100/10 men varje gång jag resetar den så blir det bra sedan går den max 20-30 ned har felanmält mitt till comhem sedan 1 vecka så vi får se, vill nästan minnas att det började med den nya mjukvaran.

Sett nån tidigare i tråden nämna detta. Kanske är nått som berör vissa kunder med v28, who knows. v28 har ju legat i södra sverige betydligt längre än övriga landet där den kom rätt nyligt så kanske därför det inte nämnts så våldsamt. Tveksam att det uppstår med NAT off om det nu sitter i själva modemet på något vänster. Har man färre än 5 enheter hemma eller en egen router kan man ju testa utan NAT och se.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Typiskt. Alltid när det är något vettigt att kolla på så ska Comhem få avbrott. Grannen med annan lina kan fortfarande se JVM-matchen medan jag och andra Comhemmare får vara utan. Snacka om att vara less på Comhem och all jävla skit under dessa 4år nu.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Typiskt. Alltid när det är något vettigt att kolla på så ska Comhem få avbrott. Grannen med annan lina kan fortfarande se JVM-matchen medan jag och andra Comhemmare får vara utan. Snacka om att vara less på Comhem och all jävla skit under dessa 4år nu.

Jävligt irriterande!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Typiskt. Alltid när det är något vettigt att kolla på så ska Comhem få avbrott. Grannen med annan lina kan fortfarande se JVM-matchen medan jag och andra Comhemmare får vara utan. Snacka om att vara less på Comhem och all jävla skit under dessa 4år nu.

Tur att Euro sport 2 fungerar. Där kan man se matchen

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Typiskt. Alltid när det är något vettigt att kolla på så ska Comhem få avbrott. Grannen med annan lina kan fortfarande se JVM-matchen medan jag och andra Comhemmare får vara utan. Snacka om att vara less på Comhem och all jävla skit under dessa 4år nu.

Intressant att det "bara" är alla Viasatkanaler som är nere. Kan ju tyda på att felet ligger mellan ComHem och Viasat?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdrsn:

Tur att Euro sport 2 fungerar. Där kan man se matchen

Den lade av den med... Sjukt jävla dålig timing att tv-kanalerna ska krångla just nu. Borta på det analoga med.

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Skrivet av Galactus:

Den lade av den med... Sjukt jävla dålig timing att tv-kanalerna ska krångla just nu. Borta på det analoga med.

Kanalerna kom tillbaka med 2 minuter kvar av förlängningen. Fick se straffdramat iaf

Tydligen låg problemet mitt mellan Viasat och ComHem, hos Teracom:
Nattsvart i rutan – på grund av ”nedisning”

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag har problem med mitt nätverk ibland, får inget internet utan bara lokalt nätverk. Då tänker jag genast att det är skit-routern(netgear) som jag fått från comhem. Jag har en d-link dir-655 som jag gärna skulle använda istället men då kan man inte koppla in den då Comhem inte använder en vanlig rj-45-kabel. Min fråga är: Finns det nån adapter från comhems system till en vanlig nätverks-port?

Permalänk
Skrivet av Redstar:

Jag har problem med mitt nätverk ibland, får inget internet utan bara lokalt nätverk. Då tänker jag genast att det är skit-routern(netgear) som jag fått från comhem. Jag har en d-link dir-655 som jag gärna skulle använda istället men då kan man inte koppla in den då Comhem inte använder en vanlig rj-45-kabel. Min fråga är: Finns det nån adapter från comhems system till en vanlig nätverks-port?

Du KAN använda D-Linken tillsammans med ComHem-modemet, det är till och med att rekommendera. Det finns inga "adaptrar" från koaxialkabel som ComHem använder och vanligt nätverk, det är för att det behövs ett modem för att omvandla signalen från väggen till vanligt nätverk. Och det är precis det som ComHem-routern är, ett modem (med inbyggd router).

Men om du slår om ComHem-routern till bryggat läge så blir den endast ett modem, sedan kopplar du in D-Link-routern efter modemet och så kopplar du att datorer till D-Linken och sen kommer allt att bli så bra och du kommer att bli så nöjd

ComHem-uttag i väggen ---> ComHem-routern i bryggat läge (NAT off) ---> D-Link DIR-655 ----> Resten av datorerna, XBox, mm

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Du KAN använda D-Linken tillsammans med ComHem-modemet, det är till och med att rekommendera. Det finns inga "adaptrar" från koaxialkabel som ComHem använder och vanligt nätverk, det är för att det behövs ett modem för att omvandla signalen från väggen till vanligt nätverk. Och det är precis det som ComHem-routern är, ett modem (med inbyggd router).

Men om du slår om ComHem-routern till bryggat läge så blir den endast ett modem, sedan kopplar du in D-Link-routern efter modemet och så kopplar du att datorer till D-Linken och sen kommer allt att bli så bra och du kommer att bli så nöjd

ComHem-uttag i väggen ---> ComHem-routern i bryggat läge (NAT off) ---> D-Link DIR-655 ----> Resten av datorerna, XBox, mm

Ok, det låter bra, synd att man inte slipper netgearen men det blir nog bra ändå. Tack för svaret:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Klart att det var Comhem som hade problem så man inte fick se JV semifinalen, något annat hade ju vart på tok för mycket att förvänta sig av botten företaget Comhem, som ger fan i sina kunder totalt.

Brinn Comhem brinn....

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

hu - blir allt lite fundersam...

Hejsan,

Är på gång in i ett hus som har ComHem-kabel-tv i Malmö centrum och funderar på "Bredband 200, 100-200 Mbit/s" alternativt "Bredband XXL 100, 50-100 Mbit/s"... Bägge kommer med Netgear CG 3100 modem...

Är det ngn som har erfarenhet av hur detta funkar centralt i Mö? Blir lite fundersam när jag läser i tråden.

och

Hur bra villkor kan jag räkna med? Har sett tidigare i tråden att de tydligen ger "relativt bra" villkor då man byter från annan leverantör?

Hälsningar från ett mörkt Malmö

Permalänk
Medlem

Problem med hög ping med 100 Mbit.

Har de senaste veckorna ibland börjat få hög ping, snitt 150 mot normala 10 till ping.sunet.se och spelservrar i Sverige.

Det enda som hjälper är att starta om modemet. Aldrig någon packet loss.

Modemet som är ett CG3100 har version 3.9.21.9.mp1.V0028. Jag har inte haft det så här INNAN jag fick denna version installerad.

Någon annan med samma problematik? Blir sjuk "rubber banding" i till exempel BF3 när det är så här.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Tror jag har haft 0.5-20mbit nedströms hela dagen idag, just nu ligger jag på 0.5-1.5mbit nedströms, det får verkligen bli ett samtal imorgon till comhem. Känns som man aldrig har 100/10 längre.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Har de senaste veckorna ibland börjat få hög ping, snitt 150 mot normala 10 till ping.sunet.se och spelservrar i Sverige.

Det enda som hjälper är att starta om modemet. Aldrig någon packet loss.

Modemet som är ett CG3100 har version 3.9.21.9.mp1.V0028. Jag har inte haft det så här INNAN jag fick denna version installerad.

Någon annan med samma problematik? Blir sjuk "rubber banding" i till exempel BF3 när det är så här.

Om du har bra hastighet på bredbandskollen när det händer så gör en factoryresett på modemet. Sett folk i tråden lösa liknande vid olika firmwarebyten. Blir hastigheten också dålig kan det vara nån störning/belastning = ring comhem för utredning.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Klart att det var Comhem som hade problem så man inte fick se JV semifinalen, något annat hade ju vart på tok för mycket att förvänta sig av botten företaget Comhem, som ger fan i sina kunder totalt.

Brinn Comhem brinn....

Ja det berörde comhem såklart som i princip alla andra. Oavsett inget comhem kunde undvika. Felet satt hos Teracom som vidaresänder till blandannat comhem. Var någon nedisad sändare på kaknästornet. Var i princip bara canal digitals parabolkunder som inte berördes vad jag hört om nu inte "dishen" man har på gården flög iväg i stormen Emil

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hej

Jag bytte ISP nyligen och undrar om jag kan ha kvar Netgear CG3100 från Comhem som en accesspunkt? Går det att stänga av modem funktionen och DHCP möjligtvis?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

Hejsan,

Är på gång in i ett hus som har ComHem-kabel-tv i Malmö centrum och funderar på "Bredband 200, 100-200 Mbit/s" alternativt "Bredband XXL 100, 50-100 Mbit/s"... Bägge kommer med Netgear CG 3100 modem...

Är det ngn som har erfarenhet av hur detta funkar centralt i Mö? Blir lite fundersam när jag läser i tråden.

och

Hur bra villkor kan jag räkna med? Har sett tidigare i tråden att de tydligen ger "relativt bra" villkor då man byter från annan leverantör?

Hälsningar från ett mörkt Malmö

Har Comhem XXL 100 och det funkar utan problem i Centrum iaf. Stabil hastighet dygnet runt på mellan 90-100 Mbit/s nedströms (trådat) och ca 9.6 Mbit/s uppströms. Via trådlöst (5 GHz wireless n) från routern får jag ca 85 Mbit/s ner. Efter uppdateringen till V0028 (och efter att jag kopplade in en separat trådlös n router) har jag nu över 45 dagars oavbruten upptid på modemet och lika mycket upptid på routern.

Vet dock inte om det kan variera från stadsdel till stadsdel hur pass bra Comhem levererar. Jag har inte haft några problem på sistone iaf.

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem
Citat:

Har Comhem XXL 100 och det funkar utan problem i Centrum iaf. Stabil hastighet dygnet runt på mellan 90-100 Mbit/s nedströms (trådat) och ca 9.6 Mbit/s uppströms. Via trådlöst (5 GHz wireless n) från routern får jag ca 85 Mbit/s ner. Efter uppdateringen till V0028 (och efter att jag kopplade in en separat trådlös n router) har jag nu över 45 dagars oavbruten upptid på modemet och lika mycket upptid på routern.

Vet dock inte om det kan variera från stadsdel till stadsdel hur pass bra Comhem levererar. Jag har inte haft några problem på sistone iaf.

Tackar, tackar fb0r,

Precis sån info jag var nyfiken på.

Kommer å köra på tråd så det låter bra.

Nyfiken på en sak - varför kopplade du på en separat trådlös router till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

Nyfiken på en sak - varför kopplade du på en separat trådlös router till?

Därför att han som så många andra av oss upptäckt att det är en värdelös router i netgear CG3100 och vill ha bättre hastigheter över trådlöst.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Därför att han som så många andra av oss upptäckt att det är en värdelös router i netgear CG3100 och vill ha bättre hastigheter över trådlöst.

OK Ok - tänkte inte på det...

Men om jag inte ska köra trådlöst utan trådat - då behövs inte mer än netgears router - eller?

Bara att slå av den trådlösa funktionen.

Tackar - gllad för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

Men om jag inte ska köra trådlöst utan trådat - då behövs inte mer än netgears router - eller?

Då behövs inget annat nej.
Jag personligen skulle dock ändå rekommendera separat router oberoende trådat eller trådlöst.

Men det kan du ju ta efteråt och testa först så du inte slösar onödiga pengar om du nöjer dig med CG3100.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Än en gång - tack så mycket.

Testar iller´s tips och ser vad jag får ut av enbart cg3100 och tråd först.

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Har de senaste veckorna ibland börjat få hög ping, snitt 150 mot normala 10 till ping.sunet.se och spelservrar i Sverige.

Det enda som hjälper är att starta om modemet. Aldrig någon packet loss.

Modemet som är ett CG3100 har version 3.9.21.9.mp1.V0028. Jag har inte haft det så här INNAN jag fick denna version installerad.

Någon annan med samma problematik? Blir sjuk "rubber banding" i till exempel BF3 när det är så här.

Har samma problem, ibland har jag 2 mbit eller liknande. Inte ens Youtube funkar så bra. Har med problem i BF3 precis som du. Ringde för några veckor sedan till deras kundtjänst o de mekade lite med modemet på distans och hade höjt något something (?!) och sen funkade det bra i EN dag, sen samma skit. Får stänga av och resetta modemet varannan dag. . .

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Avstängd

Någon annan som upplever problem just nu?

Det dör titt som tätt, jävligt störande, det var sten dött cirka 2-3 timmar också.. Har 200Mbit.. surt när man pröjsar 499:- i månaden.

Har CG3100 > Netgear GS724T > den här datorn med CAT6 kablar så problemet bör inte ligga här. WiFi fungerar inte heller med CG3100 eller min andra trådlösa Netgear router, börjar bli skapligt irriterande.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Har också tappat anslutningen ca 2 sec helatiden ibland, vilket är väldigt irreterande. Hur ser man vilken firmware modemet har?

edit: hittade det nu, jag kör med 3.9.21.9.mp1.V0028

Permalänk
Medlem

Har problem även här, väldigt störande. Det intressanta är att jag aldrig har sett att Comhem har uppdaterat någon form av driftstörning på deras web när man själv har problem.....

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Avstängd

Nope.. har kollat driftstörningen rätt friskt idag men inte fan står det något, och uppenbarligen fler som har problem i landet.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin