Lite problem med Netgear CG3100 (Comhem)

Permalänk
Medlem

Lite problem med Netgear CG3100 (Comhem)

Senaste tiden har jag börjat få problem med mitt modem, kan helt plötsligt märka att alla torrents i uTorrent blir röda, men fortsätter ladda ner (de får alltså inte kontakt med trackern, men överför fortfarande data). Samtidigt slutar det trådlösa nätverket att fungera helt, och går jag till modemets lokala IP så får jag ingen login-ruta utan bara en error-ruta från webbläsaren. Startar jag om modemet funkar allt bra igen.

Det jag undrar över nu är dels om detta är vanliga problem (jag har haft modemet i cirka ett år), samt om det finns några alternativ, både vad gäller hårdvara och mjukvara. Finns custom firmwares man kan fula in, typ DD-WRT eller liknande? Om inte, finns något annat modem som funkar med samma uppkoppling (100/10) som inte suger och som har lite mer konfigurationsmöjligheter?

Är det någon som vet hur möjligheterna ser ut att få modemet utbytt av Comhem när det krånglar? Antar att modemet ägs av mig som kund, men det borde väl finnas fabriksgaranti? Nu har ju inte modemet ballat ur allt för mycket än, men det känns som att det kan vara en indikation då det börjat hända oftare (hände inte alls första 8 månaderna eller så).

Permalänk
Medlem

Börja med att slå av NAT och kolla. Uppstår felet endå kan det vara något i nätet som strular.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Börja med att slå av NAT och kolla. Uppstår felet endå kan det vara något i nätet som strular.

Att stänga av NAT är väl dock ingen bra idé om man har totalt två datorer varav en är trådlös?

Permalänk
Medlem

Insideinfo säger att CG3100 måste få en ny adapter då den gamla inte gav tillräckligt mycket ström och det har orsakat all typ av skit. "alla" kunder bör ha fått den nya adaptern i början av Januari/ någongång i December men självklart är det långt ifrån alla som fått det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av hnarn:

Att stänga av NAT är väl dock ingen bra idé om man har totalt två datorer varav en är trådlös?

Det ska inte spela någon roll. Jag har NAT avstängt, och kör med totalt 3 datorer trådbundet, samt 2 mobiler som kör wifi.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

Det ska inte spela någon roll. Jag har NAT avstängt, och kör med totalt 3 datorer trådbundet, samt 2 mobiler som kör wifi.

Så länge du har 4 eller färre datror med kabel/trådlöst och 25mbit eller högre hos comhem kommer det fungera med NAT av också...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Så länge du har 4 eller färre datror med kabel/trådlöst och 25mbit eller högre hos comhem kommer det fungera med NAT av också...

Vad är egentligen poängen med NAT då? Är det bara för att man ska slippa konfigurera portar manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnarn:

Vad är egentligen poängen med NAT då? Är det bara för att man ska slippa konfigurera portar manuellt?

Får att kunna ansluta fler än 4 enheter tex. Dessutom är det väl delvis ett skydd att sitta dold bakom modemet vilket sker med NAT på. Det är mer mickel med portforward osv om du har NAT på än av skulle jag säga... Med 4 datorer menade jag 4 enheter totalt till modemet i mitt tidigare inlägg. Tex 3 telefoner via wifi och en dator kopplad med kabel eller 2 datorer och 2 telefoner osv osv.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Insideinfo säger att CG3100 måste få en ny adapter då den gamla inte gav tillräckligt mycket ström och det har orsakat all typ av skit. "alla" kunder bör ha fått den nya adaptern i början av Januari/ någongång i December men självklart är det långt ifrån alla som fått det

Jag har kontaktat Comhem och kommer få en ny adapter på posten, tack för infon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mithras
Insideinfo säger att CG3100 måste få en ny adapter då den gamla inte gav tillräckligt mycket ström och det har orsakat all typ av skit. "alla" kunder bör ha fått den nya adaptern i början av Januari/ någongång i December men självklart är det långt ifrån alla som fått det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hnarn
Jag har kontaktat Comhem och kommer få en ny adapter på posten, tack för infon!

Har precis installerat ComHem bredband. Hur vet jag om jag fått en "gammal" adapter eller en "ny"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden8:

Har precis installerat ComHem bredband. Hur vet jag om jag fått en "gammal" adapter eller en "ny"?

Samma här, skulle också vilja veta om jag har nya eller gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nonian:

Samma här, skulle också vilja veta om jag har nya eller gamla.

Utan att veta säkert men man kan ju antaga att eftersom comhem började skicka ut adaptrar i dec för redan befintliga kunder så borde ju inte folk som beställer nya modem from dec få de dåliga.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mithras Visa inlägg
Insideinfo säger att CG3100 måste få en ny adapter då den gamla inte gav tillräckligt mycket ström och det har orsakat all typ av skit. "alla" kunder bör ha fått den nya adaptern i början av Januari/ någongång i December men självklart är det långt ifrån alla som fått det

Citat hnarn
Jag har kontaktat Comhem och kommer få en ny adapter på posten, tack för infon!

Du hnarn - kan du inte lägga upp ett foto av den nya adaptern när du fått den + berätta om den gjorde ngn skillnad.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

bumpar denna istället för att göra en ny, vet ej vilken sorts adapter jag har..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W