Displayport driver 4K med en enda kabel, sparar ström och seriekopplar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Även om du skämtar, så är TV rätt så ointressant. Det lär inte komma något media bättre än 1080p på extremt lång tid med tanke på hur lång tid det har tagit att få allmänheten att ens bli intresserad av 1080p. I Sverige går det ju knappt att få en HD-kanal om man inte kör betal-TV (lite generaliserat, men det går långsamt). För PC-marknaden är det inte något problem att gå upp i upplösning när priserna kommer ner, så därför är en datormonitor det intressanta med dessa upplösningar och hög dpi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Även om du skämtar, så är TV rätt så ointressant. Det lär inte komma något media bättre än 1080p på extremt lång tid med tanke på hur lång tid det har tagit att få allmänheten att ens bli intresserad av 1080p.

Man skall dock inte fnysa åt skillnaden som uppkonverterad 1080p kommer att ge, på samma sätt som att våra gamla dvd-rullar plöstligt såg mycket bättre ut när HD-TV kom.

Permalänk
Medlem

Tar inte många år innan det kommer ner till priser som tex en thailands semester. Prioriterar man solbränna eller skrämbränna, välj själv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nej det är det inte, Panasonic har en 20,4" med samma upplösning.
http://www.engadget.com/2012/01/09/panasonic-outs-worlds-smal...

Det är nog dags att börja glömma det med ett till ett pixel och storlek. Precis som med Iphone 4 och retina display är det skalning som gäller och så hög pixeltäthet att man inte får aliasing utan istället "papperskvalite" på skärmen när det gäller text och annat. Windows klarar inte det idag, men skärmarna är inte direkt aktuella för massmarknad än heller.

Du ser ju hur litet Windows-superbar och klockan längst nere i hörnet blir även med 36" i den upplösningnen. Det är nog läsbart på nära håll, men inte optimalt.
http://www.sweclockers.com/image/red/2012/01/11/Eizo_4k_0004_...

Funkar utmärkt i windows att ändra DPI inställningen så det blir exakt lika stort som på en 36" med lägre upplösning, windows förutsätter ju en pixeltäthet på 96dpi, skärmen i artikeln har en pixeltäthet på ca 122dpi och då 'måste' man berätta det för windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Funkar utmärkt i windows att ändra DPI inställningen så det blir exakt lika stort som på en 36" med lägre upplösning, windows förutsätter ju en pixeltäthet på 96dpi, skärmen i artikeln har en pixeltäthet på ca 122dpi och då 'måste' man berätta det för windows.

Vi har nog olika definitioner på "utmärkt" men visst går det att ändra DPI-inställningen i Windows 7, det är inte okänt och har funnits i Vista/XP också.

Permalänk
Medlem

Sen så är ju inte Eizo kända för att ha billiga skärmar heller så det lär säkert komma billigare alternativ för den som är sugen på det.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavN:

Du kom ihåg att räkna "dubbla-dubbla" på upplösningen men inte på skärmstorleken Ska du ha samma pixeltäthet med 4k som en 15" med 1080p blir det 30" stort och inget annat.

Det har du förbannat rätt i Jag tänkte nog inte riktigt när jag skrev 60"

Permalänk
Medlem

Synd att den där pause-funktionen blir helt värdelös när man sitter och surfar på sidor som denna då all jävla reklam rör på sig hela tiden.

Permalänk

Bara jag som tyckte det var låg fps på filmen? Såg hackigt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Det är precis som Emil säger i videon - "när man går nära så ser de bra ut".
Man sitter ju heller inte 20-30cm ifrån en 36 tummare, inte de flesta iaf. Så visst kan man se skillnad men mycket handlar om avståndet till skärmen, det är avgörande och gör att många inte ens kan se skillnad överhuvudtaget.
Om vi då tar en 55 tummare med 4K, så lär man ju sitta en bra bit ifrån vilket gör att man kommer ha mycket svårare för att se skillnaden, även om vissa kan göra det.

Finns en guide, beskrivning och kalkylator för detta här:
http://carltonbale.com/1080p-does-matter

Permalänk
Medlem

Ser lite ut som Emil ska laga mat med det där "förklädet" till pressackreditering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Ser lite ut som Emil ska laga mat med det där "förklädet" till pressackreditering.

He he he en stekt skärm kanske :D:D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSweede:

Bara jag som tyckte det var låg fps på filmen? Såg hackigt ut?

Det är väl en 3D-demo från AMD (med tanke på logon) och om den är anpassad för att vara krävande i 1920x1080 så får den väl problem i 4096x3160 som de körde. Sen kan man ju fråga sig varför de kör en sån demo, låg frame rate ses som negativt och även om det inte har med displayport att göra så skulle jag inte dema på det sättet oavsett vad som är problemet.

Permalänk
Medlem

VArför visar dem den skärmen på mässan om den inte är för allmänheten? Betyder det att det kommer att komma liknande skärmar för allmänheten under 2012?

Permalänk
Medlem

Det tror jag knappast, det lär nog dröja ett antal år innan priserna kommer ner. Den går att beställa på Eizo (fast inte online utan måste kontakta försäljare). Varför de visar den är väl lite "show-off" av ny teknologi.
http://www.eizo.com/global/products/duravision/fdh3601/index....

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

VArför visar dem den skärmen på mässan om den inte är för allmänheten? Betyder det att det kommer att komma liknande skärmar för allmänheten under 2012?

Eizo har väl aldrig mig veterligen haft något större intresse för personmarknaden med undantag för ett fåtal produkter. CES handlar i mång om mycket om att visa upp senaste trenderna och teknikerna som kommer komma. Precis som i alla andra branscher så handlar detta om att visa upp företag och deras produkter för att väcka intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSweede:

Bara jag som tyckte det var låg fps på filmen? Såg hackigt ut?

Tycker jag med, hela filmen var hackig. Trodde först det var datorn men jag spelade YouTube-videos utan problem.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Varför beskrivs skärmen som en 4K skärm när det är en 2K skärm i vanligt tal? Man brukar ju tala om pixlar på höjden i de flesta fall, 1080p 720p etc. Är detta något som kommer bli en ny trend?

(Eller är det bara jag som är ute ur loopen helt? )

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Varför beskrivs skärmen som en 4K skärm när det är en 2K skärm i vanligt tal? Man brukar ju tala om pixlar på höjden i de flesta fall, 1080p 720p etc. Är detta något som kommer bli en ny trend?

(Eller är det bara jag som är ute ur loopen helt? )

Gick i samma tankebana jag också just pga det du nämner med 1080p, 720p osv

Självklart väldigt intressant ändå!

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte sökt information men varför satsar man helhjärtat på D-port istället för HDMI som kan sända både ljud och bild? Klarar inte HDMI den höga bandbredden som krävs för 4k-media?

EDIT: D-port stödjer tydligen både ljud och bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Varför beskrivs skärmen som en 4K skärm när det är en 2K skärm i vanligt tal? Man brukar ju tala om pixlar på höjden i de flesta fall, 1080p 720p etc. Är detta något som kommer bli en ny trend?

(Eller är det bara jag som är ute ur loopen helt? )

Det är en ny trend.

Permalänk

Är det bara jag som är korkad, men den här skärmen har väl inte högre pixeltäthet än en vanlig 17" laptopskärm med full-HD?

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Är det bara jag som är korkad, men den här skärmen har väl inte högre pixeltäthet än en vanlig 17" laptopskärm med full-HD?

Denna är ju rätt stor med 36". Panasonic presenterade en 20,4" med samma upplösning, den har betydligt högre pixeldensitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Det är väl en 3D-demo från AMD (med tanke på logon) och om den är anpassad för att vara krävande i 1920x1080 så får den väl problem i 4096x3160 som de körde. Sen kan man ju fråga sig varför de kör en sån demo, låg frame rate ses som negativt och även om det inte har med displayport att göra så skulle jag inte dema på det sättet oavsett vad som är problemet.

Tror ni inte det är att bilden är lite hackig eftersom den visar 3d utan glasögon? Var min första gissning.