Okej att göra rent inuti dator med dammtrasa?

Permalänk
Medlem

Okej att göra rent inuti dator med dammtrasa?

Är det något fel med det?

Permalänk
Medlem

Dammtrasor suger åt damm med statisk elektricitet. Inte särskilt smart att börja veva med den i en dator.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Statisk elektricitet drar åt sig dammet men kan skada elektroniken

Permalänk
Medlem

Nej detta är inte ok, då det skapas statisk elektricitet. Det är ej heller ok att dammsuga. Det enda som gäller är luft på burk. Se dock till att datorn är avstängd och att det inte är en luft på burk som skapar kondens/vattenlager eller liknande...

Tycker att det borde finnas en klistrad tråd om just detta i forumet (om det nu inte redan finns) då det är många "ljushuvuden" som bestämmer sig för att dra över datorn med diverse tillhyggen utan koll på någonting.

Permalänk

använd tryckluft istället finns tex luft på burk som du kan använda om du inte har tillgång till tryckluft

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att hålla fast fläktarna när du kör med tryckluft, om dom börjar spinna för fort kan lager gå.
I övrigt har alla rätt, ingen dammtrasa.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Borde inte jorden kunna skydda mot det värsta om man har strömkablen inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Borde inte jorden kunna skydda mot det värsta om man har strömkablen inkopplad?

Nej!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Keeper of Traditions

Bortse från nedanstående. Mycket stor risk för permanenta skador på datorn. Detta täcks ej av garantier eller försäkringar.

/OSkar000
---------------------

Äh, det är bara att dra fram dammsugaren. Det har vi gjort i alla år och här har då inget tagit någon skada.

Det är väl bara att inte slå i den i komponenterna så klarar man sig nog fint.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Du har ett helt gäng med folk som ger goda råd här, varför inte lyssna?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Det jag gör är att demontera datorn för att sedan dammsuga den och till sist ta en tops med t-sprit.

Eller så dammsuger jag bara lite försiktigt:D

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Äh, det är bara att dra fram dammsugaren. Det har vi gjort i alla år och här har då inget tagit någon skada.

Skrivet av LTsm:

Eeeeehhh NEJ! och lite JA!

Det uppstår statisk elektricitet punkt. Om du inte märker av någonting nu betyder inte det att komponenterna har tagit skada. Finns en hel del att läsa om statisk elektricitet på nätet. Trotts att man inte "nuddar" komponenterna så kan statisk elektricitet "hoppa" mellan dammsugaren och en komponent som finns nära. Visst kan man pröva lyckan och hålla ett ordentligt avstånd från komponenterna men det är bättre att använda tryckluft...

Detta är dock ett svar som dyker upp på alla frågor och jag yrkar igen på att det ska klistras en samlingstråd gällande hur man rengör sin "dator" (om det nu inte redan finns)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Eeeeehhh NEJ!

Det uppstår statisk elektricitet punkt. Om du inte märker av någonting nu betyder inte det att komponenterna har tagit skada. Finns en hel del att läsa om statisk elektricitet på nätet. Trotts att man inte "nuddar" komponenterna så kan statisk elektricitet "hoppa" mellan dammsugaren och en komponent som finns nära. Visst kan man pröva lyckan och hålla ett ordentligt avstånd från komponenterna men det är bättre att använda tryckluft...

Detta är dock ett svar som dyker upp på alla frågor och jag yrkar igen på att det ska klistras en samlingstråd gällande hur man rengör sin "dator" (om det nu inte redan finns)

Chilla lite, om man är försiktig och bara dammsuger mer än 5cm från någon elektronik så är det hur lugnt som helst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Chilla lite, om man är försiktig och bara dammsuger mer än 5cm från någon elektronik så är det hur lugnt som helst

ok, var kanske lite väl motsträvig ;P

Vill inte att "dammtras"-personen ska ha sönder sina komponenter bara. Men å andra sidan så är det ju inte mina...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LTsm:

Om man är försiktig och inte kör så snabbt så är det lugnt att köra bil utan bälte, eller? Samma princip är tillämpbar här, det kan funka finfint men risken för att något skiter sig gör att det inte är värt att prova.

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Permalänk
Medlem

Tryckluft ska det helst vara!

Prova ta dammvippan, gå och hämta dammsugaren och gå till badrummet (brukar ibland inte ha fönster ju) och släck ljuset. Sen startat du dammsugaren och tar dammvippan mot munstycket på slangen.

För lite extra känsla i upplevelsen kan du slå på Katy Perrys Fireworks!

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Det luriga är ju att du inte vet ännu om det blivit en skada på något krets. Det kan dröja en längre tid innan sakerna ger upp p.g.a din dammsugning.

Skrivet av LTsm:

Det jag gör är att demontera datorn för att sedan dammsuga den och till sist ta en tops med t-sprit.

Dammsugaren är inte så smart, du kan förstöra dina komponenter med denna om du inte är väldigt försiktigt. Att du demonterar datorn tror jag inte spelar någon roll då du väl fortfarande kan få elektriska urladdningar som kan ge permanenta skador. Att nämna är att dessa inte behöver märkas på en gång utan kan ge sig till känna långt senare.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Dammsug hur mkt du vill, men ge inte andra dåliga råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Det luriga är ju att du inte vet ännu om det blivit en skada på något krets. Det kan dröja en längre tid innan sakerna ger upp p.g.a din dammsugning.

Dammsugaren är inte så smart, du kan förstöra dina komponenter med denna om du inte är väldigt försiktigt. Att du demonterar datorn tror jag inte spelar någon roll då du väl fortfarande kan få elektriska urladdningar som kan ge permanenta skador. Att nämna är att dessa inte behöver märkas på en gång utan kan ge sig till känna långt senare.

Jag uttryckte mig klantigt, jag demonterar datorn för att sedan dammsuga fläktar och chassi, för att sedan använda tops/t-sprit för komponenterna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

undvik att dammsuga fläktar .. lagerna (lagrena?!) är inte gjorda för den ojämna belastningen som blir då man sätter fart på fläkten mha fläkthjulet, förkortar livslängden på fläktarna ... håll fast dem när du suger ... (skippa sex-skämten, tack.. )

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Hedersmedlem

Stopp här nu. Använd aldrig under några som helst dammsugare i datorn eller i närheten av oskyddad elektronik.

Ni som tipsar om det, sluta omedelbart med det! Det är inte okej att ge tips som är direkt skadliga för datorer och annan dyrbar utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LTsm:

För en laddning på uppåt 20 kv är det minst en meters säkerhetsavstånd som gäller.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av St00pid:

Skrivet av FaniSkogen:

Exakt. När grafikkortet lägger av några månader senare så kan det vara pga tidigare uppkomna skador!
Därför ska man även vara försiktig när man bygger ihop sin dator. Vissa sitter i sina fleecetröjor och mekar dator utan skydd, och tror att allt funkar kanon ("aldrig något som inte startat"), sen börjar man få problem med instabilitet i ett senare skede.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Tänkte på detta förut, teoretiskt borde det gå att spola av hela datorn och sedan låta den torka ordentligt, så länge det inte är salt i vattnet, right?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

För en laddning på uppåt 20 kv är det minst en meters säkerhetsavstånd som gäller.

20000 volt?

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 13ers3rk:

20000 volt?

Ja? ESD kan vara betydligt mer än 20kV.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Eftersom ni ändå diskuterar det så kanske någon kan vara så snäll och förklara för mig på vilket sätt som tryckluft på burk är bättre än en dammsugare?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tänkte på detta förut, teoretiskt borde det gå att spola av hela datorn och sedan låta den torka ordentligt, så länge det inte är salt i vattnet, right?

Har en bekant som slängde sin serverdator i badkaret och sen in i frysen, lät dom torka och sen plockade ihop datorn igen; bara för att testa. Själv har jag prövat att duscha moderkort och minnen och det var inte heller några problem.

Permalänk
Medlem

Rådet att unvdika dammsugare sitter i benmärgen, men jag har aldrig fått någon ordentlig förklaring på varför? Statisk elektricitet som byggs upp i plaströret på dammsugaren pga dammpartiklar som sugs längs insidan?

Om det enbart beror på statisk elektricitet som byggs upp på komponenterna då dammpartiklarna sugs iväg, så borde ju rimligen tryckluft vara precis lika illa?

Om det beror på dammsugarens munstycke, så borde det väl egentligen inte vara något problem om munstycket är gjort av metall (dvs ett ganska stort metallstycke att agera jord), alternativt om man jordar munstycket i datorchassit med en god ledare?

Jag är den typ av person som inte gärna accepterar förklaringen "det är bara så det är", utan vill ha alla intrikata detaljer redogjorda om möjligt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Murloc:

En fuktad damtrasa är troligen det bästa sättet, är du riktigt esd rädd kan du ha esdarmband när du torkar.
Vatten är ledande och är trasan fuktad så är den alltså lätt att jorda, en torr damvippa är däremot nått annat som bygger upp statisk laddning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.