Eftersom ni ändå diskuterar det så kanske någon kan vara så snäll och förklara för mig på vilket sätt som tryckluft på burk är bättre än en dammsugare?
Rådet att unvdika dammsugare sitter i benmärgen, men jag har aldrig fått någon ordentlig förklaring på varför? Statisk elektricitet som byggs upp i plaströret på dammsugaren pga dammpartiklar som sugs längs insidan?
Om det enbart beror på statisk elektricitet som byggs upp på komponenterna då dammpartiklarna sugs iväg, så borde ju rimligen tryckluft vara precis lika illa?
Om det beror på dammsugarens munstycke, så borde det väl egentligen inte vara något problem om munstycket är gjort av metall (dvs ett ganska stort metallstycke att agera jord), alternativt om man jordar munstycket i datorchassit med en god ledare?
Jag är den typ av person som inte gärna accepterar förklaringen "det är bara så det är", utan vill ha alla intrikata detaljer redogjorda om möjligt.
Gör ett halvlamt försök till förklaring, med lite hjälp av wiki
"Fenomenet statisk elektricitet uppkommer då två föremåls ytor åtskiljs, efter att ha varit i kontakt med varandra. Anledningen är att elektronerna dras med olika kraft till olika material. Uppladdningen blir större när två föremål gnids mot varandra, därför att kontaktytan då ökar."
Genom att suga in dammet i röret gör ju så att ovan citat upprepas väldigt många gånger. Sen att röret är gjort i plast (största delen) gör ju att laddningen som uppkommer inte kan ta vägen någonstans då plast är en utmärkt isolator, det som sen händer när man kommer i kontakt med en annan yta, kanske moderkortet eller dylikt så kommer det att bli en spänningsutjämning mellan dammsugarröret och moderkortet. Då sker en urladdning av dammsugarröret, som en del andra skrev här mycket väl kan ha en spänning på 20kv.
I tryckluft på burk som förhoppningsvis är väldigt ren så finns det inte nog partiklar som kan bygga upp tillräckligt mycket statisk elektricitet i munstycket?
Däremot dammet som man blåser bort ifrån komponenterna kanske kan bli statiskt laddade, dock inte lika mycket problem som med dammsugaren.
Någon annan med bättre svar eller över huvudtaget rätt svar kanske kan flika in lite saker och rätta mig
Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong