Okej att göra rent inuti dator med dammtrasa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Eftersom ni ändå diskuterar det så kanske någon kan vara så snäll och förklara för mig på vilket sätt som tryckluft på burk är bättre än en dammsugare?

Skrivet av backfeed:

Rådet att unvdika dammsugare sitter i benmärgen, men jag har aldrig fått någon ordentlig förklaring på varför? Statisk elektricitet som byggs upp i plaströret på dammsugaren pga dammpartiklar som sugs längs insidan?

Om det enbart beror på statisk elektricitet som byggs upp på komponenterna då dammpartiklarna sugs iväg, så borde ju rimligen tryckluft vara precis lika illa?

Om det beror på dammsugarens munstycke, så borde det väl egentligen inte vara något problem om munstycket är gjort av metall (dvs ett ganska stort metallstycke att agera jord), alternativt om man jordar munstycket i datorchassit med en god ledare?

Jag är den typ av person som inte gärna accepterar förklaringen "det är bara så det är", utan vill ha alla intrikata detaljer redogjorda om möjligt.

Gör ett halvlamt försök till förklaring, med lite hjälp av wiki

"Fenomenet statisk elektricitet uppkommer då två föremåls ytor åtskiljs, efter att ha varit i kontakt med varandra. Anledningen är att elektronerna dras med olika kraft till olika material. Uppladdningen blir större när två föremål gnids mot varandra, därför att kontaktytan då ökar."

Genom att suga in dammet i röret gör ju så att ovan citat upprepas väldigt många gånger. Sen att röret är gjort i plast (största delen) gör ju att laddningen som uppkommer inte kan ta vägen någonstans då plast är en utmärkt isolator, det som sen händer när man kommer i kontakt med en annan yta, kanske moderkortet eller dylikt så kommer det att bli en spänningsutjämning mellan dammsugarröret och moderkortet. Då sker en urladdning av dammsugarröret, som en del andra skrev här mycket väl kan ha en spänning på 20kv.

I tryckluft på burk som förhoppningsvis är väldigt ren så finns det inte nog partiklar som kan bygga upp tillräckligt mycket statisk elektricitet i munstycket?
Däremot dammet som man blåser bort ifrån komponenterna kanske kan bli statiskt laddade, dock inte lika mycket problem som med dammsugaren.

Någon annan med bättre svar eller över huvudtaget rätt svar kanske kan flika in lite saker och rätta mig

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tänkte på detta förut, teoretiskt borde det gå att spola av hela datorn och sedan låta den torka ordentligt, så länge det inte är salt i vattnet, right?

Skrivet av Mnemozyne13:

Har en bekant som slängde sin serverdator i badkaret och sen in i frysen, lät dom torka och sen plockade ihop datorn igen; bara för att testa. Själv har jag prövat att duscha moderkort och minnen och det var inte heller några problem.

vatten ska vara helt destillerat för att inte leda ström, och så fort det kommer skit i det är det ju inte destillerat längre och jag antar att du inte vill tvätta en skinande ren komponent? även om det funkat hittills så är det inte riskfritt och inget man bör rekommendera andra. men ja, jag brukar diska mitt tangentbord men det är ju en annan femma, jag är medveten om riskerna och det är ju inte riktigt på samma nivå av "om nåt skulle hända"...

Skrivet av Piece of Cake:

Eftersom ni ändå diskuterar det så kanske någon kan vara så snäll och förklara för mig på vilket sätt som tryckluft på burk är bättre än en dammsugare?

luft på burk bygger inte upp någon statisk elektricitet till skillnad från dammsugaren, eller dammtrasan för den delen

edit: kristerj var lite före där med en utförligare förklaring

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

...
det som sen händer när man kommer i kontakt med en annan yta, kanske moderkortet eller dylikt så kommer det att bli en spänningsutjämning mellan dammsugarröret och moderkortet. Då sker en urladdning av dammsugarröret, som en del andra skrev här mycket väl kan ha en spänning på 20kv.
...
Någon annan med bättre svar eller över huvudtaget rätt svar kanske kan flika in lite saker och rätta mig

tycker det ser bra ut, bara det att du inte ens behöver komma i kontakt för att du ska få en urladdning. som sagt kan den statiska spänningen som byggs upp lätt komma upp i tusentals volt, och då räcker inte luftens isolerande egenskaper för att förhindra en urladdning. tänk som en blixt i åskväder, då räcker inte flera kilometer med luft

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Rådet att unvdika dammsugare sitter i benmärgen, men jag har aldrig fått någon ordentlig förklaring på varför? Statisk elektricitet som byggs upp i plaströret på dammsugaren pga dammpartiklar som sugs längs insidan?

Om det enbart beror på statisk elektricitet som byggs upp på komponenterna då dammpartiklarna sugs iväg, så borde ju rimligen tryckluft vara precis lika illa?

Om det beror på dammsugarens munstycke, så borde det väl egentligen inte vara något problem om munstycket är gjort av metall (dvs ett ganska stort metallstycke att agera jord), alternativt om man jordar munstycket i datorchassit med en god ledare?

Jag är den typ av person som inte gärna accepterar förklaringen "det är bara så det är", utan vill ha alla intrikata detaljer redogjorda om möjligt.

Bra fråga Jag är lite likadan, och dessutom har jag dammsugit min dator några gånger utan att den kackat ihop så det skulle vara riktigt intressant att få ett bildat svar!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

"Fenomenet statisk elektricitet uppkommer då två föremåls ytor åtskiljs, efter att ha varit i kontakt med varandra. Anledningen är att elektronerna dras med olika kraft till olika material. Uppladdningen blir större när två föremål gnids mot varandra, därför att kontaktytan då ökar."

Genom att suga in dammet i röret gör ju så att ovan citat upprepas väldigt många gånger. Sen att röret är gjort i plast (största delen) gör ju att laddningen som uppkommer inte kan ta vägen någonstans då plast är en utmärkt isolator, det som sen händer när man kommer i kontakt med en annan yta, kanske moderkortet eller dylikt så kommer det att bli en spänningsutjämning mellan dammsugarröret och moderkortet. Då sker en urladdning av dammsugarröret, som en del andra skrev här mycket väl kan ha en spänning på 20kv.

Agreed. Men som jag tidigare skrev, så är i så fall det enda egentliga problemet att dammsugarmunstycket oftast är av plast?

Min dammsugare har metallmunstycke (vanligt rostfritt stål), och därmed borde problemet med statisk elektricitet vara otroligt mycket mindre, då stål som bekant är en god ledare?

Om så är fallet, så begränsas ju rådet till "dammsuga aldrig med plastmunstycke eller annan god isolator".

Edit: Ok, även om det inte bildas statisk elektricitet i metallmunstycket så kommer det förstås göra det i resterande plastdelar på vägen in till dammsugarpåsen, så förbehållet blir väl då att man även måste använda förlängningsröret (förutsatt att det är i metall), och att man inte laddar upp sig själv genom att vara i kontakt med någon av dammsugarens plastdelar. Det blir lite komplicerat, och inte helt riskfritt, så då är förstås rekommendationen att aldrig någonsin dammsuga enklast.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Agreed. Men som jag tidigare skrev, så är i så fall det enda egentliga problemet att dammsugarmunstycket oftast är av plast?

Min dammsugare har metallmunstycke (vanligt rostfritt stål), och därmed borde problemet med statisk elektricitet vara otroligt mycket mindre, då stål som bekant är en god ledare?

Om så är fallet, så begränsas ju rådet till "dammsuga aldrig med plastmunstycke eller annan god isolator".

Jag har läst någonstans att det inte hjälper alls med ett rör i metall, då det är i luften som spänningen byggs upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

tycker det ser bra ut, bara det att du inte ens behöver komma i kontakt för att du ska få en urladdning. som sagt kan den statiska spänningen som byggs upp lätt komma upp i tusentals volt, och då räcker inte luftens isolerande egenskaper för att förhindra en urladdning. tänk som en blixt i åskväder, då räcker inte flera kilometer med luft

Helt rätt, borde lag till det Tack för rättelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det gäller luft på burk så tror jag att luften innehåller nästan inga partiklar som kan skapa statisk elektricitet, och det gör att man även kan blåsa luften från burken genom ett plaströr utan att det skapas någon statisk elektricitet.

Även jag funderat på att det kanske fungerar bra med en dammsugare och ett metallrör som är ihopkopplad med ESD armband till datorchassit, men det är en vild gissning och ingenting som jag själv har testat.

Edit: jag ser att andra medlemmar redan har skrivit liknade funderingar och åsikter.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nja, slangen är väl gjord i plast. Det är den som isolerar och bygger upp spänningen, sen att munstycket i sig är gjort i stål spelar nog mindre roll

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag har läst någonstans att det inte hjälper alls med ett rör i metall, då det är i luften som spänningen byggs upp.

Det låter hemskt osannolikt tycker jag?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Nja, slangen är väl gjord i plast. Det är den som isolerar och bygger upp spänningen, sen att munstycket i sig är gjort i stål spelar nog mindre roll

Precis, men det borde spela roll om munstycke + förlängningsrör (som väl uppskattningsvis är mer än en meter långt) är stål, tycker jag? Jag redigerade in det i mitt förra inlägg i efterhand.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag har en dammsugare med slang och munstycke i plast men eftersom det är någon jävla hightech dammsugare så kan jag ändra in suget till ut blås. Det blir ett jäkla tryck som blåser bort allt damm så jag undrar om det är någon fara med statisk elektricitet. Kan också tillägga att jag har munstycket en bit ifrån datorn då den blåser värre än en storm.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

vatten ska vara helt destillerat för att inte leda ström, och så fort det kommer skit i det är det ju inte destillerat längre

Självklart har man inte strömmen på då man i teorin duschar/badar/spolar av den och då spelar ju det ingen roll om det leder ström så länge allt är snustorrt när man slår på den igen och inte lämnat rester (som saltvatten gör) så borde det gå, inget jag törs lova dock!... men nu ska jag sluta sno tråden ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

min dammsugare (som jag INTE använder i datorn men på andra ställen här hemma ) har munstycke i plast och slang i plast, men röret där munstycket sitter fast är i metall, och det räcker att dammsuga lite på mattan för att allt ska fastna på metallröret, så nog byggs det upp en del statisk elektricitet även om det inte är plast

sen ska jag inte säga att jag är expert på fenomenet esd, kommer ärligt talat inte ihåg mer än grunderna från när man läste om det i plugget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag gissar från ren logik och lösa antaganden;

Om du suger med dammsugaren uppstår en rörelse av flera olika partiklar, som med största risk har olika laddning. Precis som olika moln med olika laddningar kan generera blixtar vid kollision så kan din dammsugare genera rörelse av olika "moln" i din dator, förmodligen damm eller andra lösa partiklar. Då dessa sätts i rörelse och försvinner gör det förmodligen ingen skada. Däremot är den energin och den laddning som partiklarna lossar vid en våldsam eller snabb rörelse med största sannolikhet upphov till en urladdning eller utgämning av laddningen i dom kolliderande "molnen". Alltså en liten blixt eller kortslutning, fast på ytterst liten skala.

Alltså, dammsugaren förenar olika "moln" med energier, medans tryckluft slår isär dessa. Tryckluften eller annan högtrycksbehållare med valfritt innehåll har med största risk en gemensam likställd laddning och är därför mindre skadlig. Den är såklart aldrig helt 100% ofarlig, men det ska vara väldigt konstigt om något går sönder pga ren tryckluft (olje och slaggfri).

Nånting i den stilen är det jag fått förklarat för mig iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Självklart har man inte strömmen på då man i teorin duschar/badar/spolar av den och då spelar ju det ingen roll om det leder ström så länge allt är snustorrt när man slår på den igen och inte lämnat rester (som saltvatten gör) så borde det gå, inget jag törs lova dock!... men nu ska jag sluta sno tråden ;).

nej, jo, jag vet inte vad jag ska säga mer än att du tänker fel bara för att du dragit ur sladden betyder det inte att alla komponenter har laddningen 0... och kortsluter du då två känsliga komponenter med olika laddning i vattnet så ja, då kortsluter du dem

Visa signatur

Permalänk

ta till exempel moderkortet, där du har ett batteri till bios

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | ASUS Z170M-PLUS | INTEL Core I5 6600K | Sapphire Radeon R9 380X | 16GB DDR4 | Fractal Design Integra M 550W |OCZ TRION150 500GB | Thermalright HR-02 macho

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

damm sug istället.. har damsugit datorer i över 10 år och ingen har gått sönder eller dylik

som sagts flera gånger i tråden, bara för att du klarat dig är det inte riskfritt och inget man ska rekommendera andra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Folk som inte vågar använda dammsugaren för att göra rent i datorn, Är folk som inte vågar ge sig ut i trafiken. (Då det är mycket farligare + mycket mer pengar på spel när du kör runt med din nyinköpta bil)

Skämt åsido Enklaste och det mest rekommenderade är Tryckluft på burk.
Resten blir faktiskt bara dyrt och krångligt, Om du då inte redan innehar det.

Använda trasor för att rengöra är inte att rekommendera, Använda dammsugaren för att rengöra är inte att rekommendera, använda vatten för att rengöra är inte att rekommendera, Använda Smält Ost till att rengöra är att Rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

Använda Smält Ost till att rengöra är att Rekommendera.

jaså? måste prova!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Jag har en dammsugare med slang och munstycke i plast men eftersom det är någon jävla hightech dammsugare så kan jag ändra in suget till ut blås. Det blir ett jäkla tryck som blåser bort allt damm så jag undrar om det är någon fara med statisk elektricitet. Kan också tillägga att jag har munstycket en bit ifrån datorn då den blåser värre än en storm.

Risken är väl att en viss mängd damm kommer att blåsa ut (damm som åkt in i maskinen och fastnat här och där vid vanlig dammsugning), vilket kan generera statisk elektricitet i slang + munstycke på samma sätt, omän det borde ta längre tid att bygga upp laddningen. Om dammsugaren dessutom blåser ut inomhusluft som inte har sugits genom ett dammfilter så är förstås risken ännu större.

Det borde som sagt vara mindre illa när den blåser än när den suger, men det är kanske bäst att låta bli.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

nej, jo, jag vet inte vad jag ska säga mer än att du tänker fel bara för att du dragit ur sladden betyder det inte att alla komponenter har laddningen 0... och kortsluter du då två känsliga komponenter med olika laddning i vattnet så ja, då kortsluter du dem

Precis. Särskilt kondensatorerna borde kunna ställa till med problem, tycker jag.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Jag gissar från ren logik och lösa antaganden;

Om du suger med dammsugaren uppstår en rörelse av flera olika partiklar, som med största risk har olika laddning. Precis som olika moln med olika laddningar kan generera blixtar vid kollision så kan din dammsugare genera rörelse av olika "moln" i din dator, förmodligen damm eller andra lösa partiklar. Då dessa sätts i rörelse och försvinner gör det förmodligen ingen skada. Däremot är den energin och den laddning som partiklarna lossar vid en våldsam eller snabb rörelse med största sannolikhet upphov till en urladdning eller utgämning av laddningen i dom kolliderande "molnen". Alltså en liten blixt eller kortslutning, fast på ytterst liten skala.

Alltså, dammsugaren förenar olika "moln" med energier, medans tryckluft slår isär dessa. Tryckluften eller annan högtrycksbehållare med valfritt innehåll har med största risk en gemensam likställd laddning och är därför mindre skadlig. Den är såklart aldrig helt 100% ofarlig, men det ska vara väldigt konstigt om något går sönder pga ren tryckluft (olje och slaggfri).

Nånting i den stilen är det jag fått förklarat för mig iaf

Jo, det ligger något i det, även om huvudorsaken sannolikt beror på uppladdningen av dammsugarens plastdelar.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Chilla lite, om man är försiktig och bara dammsuger mer än 5cm från någon elektronik så är det hur lugnt som helst

Det som är problemet med dammsugning är ju att luftströmmen laddar partiklar i själva luften med statisk elektricitet, så det är lite lotteri med dammsugare. Såg att någon länkade i tråden till ESD-tråden, där kan du få lite mer input i frågan om du är intresserad!

Edit: Var visst någon som hann före med den infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

min dammsugare (som jag INTE använder i datorn men på andra ställen här hemma ) har munstycke i plast och slang i plast, men röret där munstycket sitter fast är i metall, och det räcker att dammsuga lite på mattan för att allt ska fastna på metallröret, så nog byggs det upp en del statisk elektricitet även om det inte är plast

sen ska jag inte säga att jag är expert på fenomenet esd, kommer ärligt talat inte ihåg mer än grunderna från när man läste om det i plugget

Intressant, har aldrig varit med om det faktiskt men kan de kanske bero på att det då blir statiskt laddad plast på båda sidor om metallröret? Låter iofs inte särskilt logiskt, då båda plastdelarna är negativt laddade, men om den ena har markant kraftigare laddning än den andra kanske...

Borde väl gå att undersöka detta med en vanlig spänningsmätare, mellan rör och jord. Måste nog plocka fram min och testa.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Det som är problemet med dammsugning är ju att luftströmmen laddar partiklar i själva luften med statisk elektricitet, så det är lite lotteri med dammsugare. Såg att någon länkade i tråden till ESD-tråden, där kan du få lite mer input i frågan om du är intresserad!

Edit: Var visst någon som hann före med den infon.

Jag tycker det låter underligt - de partiklar som laddas av luftströmmen (dvs pga kollisionen av dammpartiklar i så fall, antar jag) borde väl rimligtvis följa med in i dammsugaren?

Luftströmmen från dammsugarens utblås bakom påsen borde däremot innehålla en del laddade partiklar, då påsen knappast fångar 100% av dammet. Visst, nyare/dyrare dammsugare har ju "microfilter" efter påsen som väl ska förhindra detta, men de tar väl knappast 100% de heller.

Edit: Själva luften i sig (alltså enbart gaserna om det är helt partikelfritt) håller däremot ingen laddning, så vitt jag vet.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Intressant, har aldrig varit med om det faktiskt men kan de kanske bero på att det då blir statiskt laddad plast på båda sidor om metallröret? Låter iofs inte särskilt logiskt, då båda plastdelarna är negativt laddade, men om den ena har markant kraftigare laddning än den andra kanske...

Borde väl gå att undersöka detta med en vanlig spänningsmätare, mellan rör och jord. Måste nog plocka fram min och testa.

Man måste ha en spänningsmätare med väldigt hög inre resistans för att kunna mäta detta.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha en lösning med dammsugaren.
Om man dammsuger fort som fan i datorn så hinner det ju inte bli nåt statiskt.
Men man får vara riktigt snabb då.
Jag har tyvärr inte kunnat prova själv för jag tror inte att jag är snabb nog.

Visa signatur

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag tycker det låter underligt - de partiklar som laddas av luftströmmen (dvs pga kollisionen av dammpartiklar i så fall, antar jag) borde väl rimligtvis följa med in i dammsugaren?

Luftströmmen från dammsugarens utblås bakom påsen borde däremot innehålla en del laddade partiklar, då påsen knappast fångar 100% av dammet. Visst, nyare/dyrare dammsugare har ju "microfilter" efter påsen som väl ska förhindra detta, men de tar väl knappast 100% de heller.

Edit: Själva luften i sig (alltså enbart gaserna om det är helt partikelfritt) håller däremot ingen laddning, så vitt jag vet.

En luftström laddar partiklar i luften men dammpartiklar hjälper naturligtvis till, en luftström får du ju mer eller mindre genom hela chassit p.g.a. suget! Det finns en del att tänka på då luftsrömmen passerar både metaller och plaster av olika sort i chassit. Det är ju därför närmast omöjligt att avgöra hur mycket det blir.

Men läser du lite längre ner på denna länk http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...
Så finns där en frågeställning ställd till en professor i avsnittet "ESD och Dammsugning vs Tryckluft (skrivet av agh36)"
Läser man noga så kan man se att tryckluft på burk kan vara precis lika lömskt som en dammsugare om man inte tar av plaströret i munstycket, vilket jag anar att ett fåtal gör.

Permalänk
Medlem

Vet själv att damsugare är en fiende mot fin elektronik. Ska helt klart undvikas.
Men det har inte hindrat mig att med damsugarens smala plaströr dammsuga mina datorer grundligt en gång i månaden över 10 år. Utan några som helst problem.
Men bara för att jag lyckats betyder inte att du(läs ni) kommer klara er lika bra.

Tryckluft på burk, 49.90 på CO <3 gör livet lättare när det kommer till kylflänsar, nu för tiden dammsuger jag bara fläktgallrena utan att öppna datorn.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!