Permalänk
Medlem

Fläktar går ej

Hej!
Har precis fått tillbaka min dator ifrån en service på komplett. När jag packat upp datorn och satte igång den märkte jag att fläktarna inte går. Är det så att dom har glömt att koppla in dom eller kan man manuellt genom datorn sätta igång/av dom?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

De ska igång automatiskt om de är inkopplade. Kan du inte ta en check in i datorn själv?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Du får väl antagligen öppna upp chassit och kolla om kablarna från fläktarna är inkopplade.. men om det är garanti på datorn(?) så måste du väl bryta garantin för att komma in i chassit antar jag. Isåfall får du väl skicka in den igen eller iallafall kontakta dom.

Permalänk
Skrivet av AddeezZ:

Du får väl antagligen öppna upp chassit och kolla om kablarna från fläktarna är inkopplade.. men om det är garanti på datorn(?) så måste du väl bryta garantin för att komma in i chassit antar jag. Isåfall får du väl skicka in den igen eller iallafall kontakta dom.

dom kan ju inte direkt märka om man öppnar chassit förutom om dom satt nått klistermärke som man måste ta bort för att öppna

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem

Jag har öppnat chassit och kollat men jag kan inte se ifall det är felkopplat eller så, kablarna ligger i ett riktigt kråkbo.
Är heller inte riktigt hundra på hur man ansluter fläktarna..

Antar att garantin även håller om man öppnat chassit då tidigare pratat med support och då undrade dom om jag kollat i chassit och det gick fina fisken ändå.
Så länge man inte bryter några plomberingar så går det ju inte att bevisa att man öppnat

Är ganska säker på att dom testkör datorerna efter service/reparation så förstår inte hur dom inte kunnat märka det.

Permalänk

testa o snurra lite på fläkten när den är igång blev så kan dom börja snurra blev såpå min dator när ja precis köpt den efter så funka de hela tiden

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem

Det kan vara någon kabel som har hoppat ur lite under transporten så kolla dessa sitter i ordentligt.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne123:

Hej!
Har precis fått tillbaka min dator ifrån en service på komplett. När jag packat upp datorn och satte igång den märkte jag att fläktarna inte går. Är det så att dom har glömt att koppla in dom eller kan man manuellt genom datorn sätta igång/av dom?

Tack för svar.

CPU eller chassi fläktarna? CPU fläktarna brukar vara automatiska, de sätts igång vid 40 grader och uppåt oftast för att spara ström. Annars om ALLA chassi fläktarna inte är på så börjar man ju undra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det kan vara någon kabel som har hoppat ur lite under transporten så kolla dessa sitter i ordentligt.

En sladd ska inte hoppa ur vid en transport, isåfall om den har fått en sådan smäll så borde det vara CPU fläkten som har knäckt sönder moderkortet först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cagyiceman:

dom kan ju inte direkt märka om man öppnar chassit förutom om dom satt nått klistermärke som man måste ta bort för att öppna

Det var precis ett sådant garantiklistermärke jag menade

Citat:

kablarna ligger i ett riktigt kråkbo.

Om dom hade gjort så med min dator så hade jag gett dom en riktig jävla omgång alltså ;p Men betalade du för servicen eller? annars tkr jag du skall kontakta komplett igen, då det är deras ansvar.