Telia upgraderar till 12-30 Mbit. Byta eller inte?

Permalänk
Medlem

Telia upgraderar till 12-30 Mbit. Byta eller inte?

Fick nu förfrågan om jag vill uppgradera utan extra kostnad och det låter väl inte helt fel men då ser jag att man måste ta deras telia smart gateway för 29 kr/månad. Själv har jag ingen koll på detta så tänkte kolla med folk som kanske fått samma erbjudande eller har tidigare erfarenheter.

Just nu använder jag ett zyxel modem och netgear router och med detta kommer jag upp i ca 14 mbit ner 2 upp.(kan kolla upp modeller om folk vill veta)

Värt att uppgradera använda telias eller använda mina eller skita i detta helt.

Alla svar med motivationer är välkomna

//Johsjo

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall slå till om du kan få den hastigheten för det erbjudandet.

Men kom ihåg att om det är så att du vill fortsätta använda din netgear och kunna ställa in ditt nätverk som du vill, så måste du skaffa ett annat modem som klarar telias VDSL2 nät såklart och inte är en gateaway och den enda utvecklaren som jag vet klarar telias VDSL2 nät är några av Zyxels modem efter en konfiguration, se länk för mer info om detta https://forum.tewss.telia.se/topic/4657-thomson-tg789vn-ut-zyxel-p-870h-51a-v2-in-fungerar-med-vdsl2-och-iptv/.

Varför du måste göra detta om du skall fortsätta ha din netgear är för att telia smart är ju både ett modem och en router i ett, finns det ingen anledning att använda en router då eftersom den har hand om utdelningen av IP adresser själv. Nackdelen är väll den att Telia har anpassat telia smart för de som inte kan konfigurera sitt bredband själv och för sig själva för att deras felsökningar skall underlättas om du skulle få problem med din uppkoppling, vilket innebär att de har bara en del funktioner upplåsta i telia smart och om du vill ändra på de avancerade inställningerna lär man ringa och bråka med supporten i värsta fall.

Men om det nu inte är så att du vill fortsätta använda din router eller ställa in avanserade inställningar för nätverket som du gjort med din netgear, så är det bara att köra.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra svar Åkan, Någon mer som har synpunkter eller håller fullständigt med honom?

Permalänk

Är nöjd med mitt

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Det negativa är väl att du kommer bli tvungen att betala av en skräphög(Telia smart-routern) för all framtid som du har abonnemanget.

I mitt fall är det dealbreakern.

Permalänk
Medlem

Nej, inte värt det!

Om du inte vill spendera typ 10 timmar med att få allt att funka som man ska(jag tappar också ca: 5 mbit/s jämfört med annan rauter)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag har routern och tycker inte att det är värt det!

Sämre skit får man leta efter.

Permalänk

Tycker det är ofta man läser kommentarer om vilken skräprouter Thomsonroutern är.
Kan inte ni som kallar det för skräp och skit utveckla vad det är som är så dåligt med den?

Jag har iallafall uppgraderat från 8Mbit till 12-30Mbit och fick 30Mbit ner och 6Mbit upp och är helnöjd.
Hade redan Telia Smart sen innan (Thomson TG789vn) och har inga som helst problem med routern överhuvudtaget.

Spelar bl.a. WoW och SWTOR, använder uTorrent, vanlig surfning och har en Xbox 360 inkopplad.
Kör trådat till dator och Xbox ska tillägas, men använder även det trådlösa via min smartphone problemfritt.
Det enda jag behövt göra är att öppna upp portar för uTorrent och det var helt smärtfritt.

Det kanske inte är den bästa routern på marknaden men för mitt högst alldagliga användande gör den det den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

Tycker det är ofta man läser kommentarer om vilken skräprouter Thomsonroutern är.
Kan inte ni som kallar det för skräp och skit utveckla vad det är som är så dåligt med den?

Jag har iallafall uppgraderat från 8Mbit till 12-30Mbit och fick 30Mbit ner och 6Mbit upp och är helnöjd.
Hade redan Telia Smart sen innan (Thomson TG789vn) och har inga som helst problem med routern överhuvudtaget.

Spelar bl.a. WoW och SWTOR, använder uTorrent, vanlig surfning och har en Xbox 360 inkopplad.
Kör trådat till dator och Xbox ska tillägas, men använder även det trådlösa via min smartphone problemfritt.
Det enda jag behövt göra är att öppna upp portar för uTorrent och det var helt smärtfritt.

Det kanske inte är den bästa routern på marknaden men för mitt högst alldagliga användande gör den det den ska.

Det största problemet är att man inte öppnar portar som en normal rauter utan man skapar "applikationsprofiler" som ska sköta det automatiskt, vilket suger r*vhål.

Sedan tappar man prestanda(mbit/s) jämfört med andra rautrar.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Spelar du då skulle jag sitta kvar vid ADSL, mitt sätter dom bara till och ändrar namnet till 30 istället för 24 på fakturan.
Med VDSL så märker jag att alla får högre pingtid till första servern, innebär får högre ping i alla spel, det är skönt att kunna ha ping på 40-50 i FPS spel lr imot usa servrar.
Jag själv har jag 20Ned, 1.95upp och svartid olika mellan 6-8ms. (har 1700meter till stationen)
Hade 2mbit förut då var svarstiden 22-24ms, och även haft 8mbit då hade jag 16ms.

Men det här är iaf vad jag gör, fast jag har 2st av deras dåliga router TG789vn den senaste har haft 4st utbytta av äldre modeller, (har även felsökning som är just nu tappade packet så får se vad dom säger nu efter 3:e felsökningen). ( du Kan får ett Tg 789vn sprillans i kartong av mig, om jag får ditt zyxel )

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

Den är ungefär lika konfigurerbar som en sten...

Några anledningar jag kommer att tänka på på rak arm:
Portöppning ska skötas automatiskt, det går inte använda den som gateway då den är LÅST, Telia har ett eget lösenord där de kan komma in i routern utan att du har någon som helst aning, det går heller inte välja bort den när man ska beställa vdsl.

Men visst för medelsvensson som bara ska surfa på Facebook, så är den förstås väldigt användarvänlig.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inga direkt klagomål på Telia Smart, Mer än att du inte har kontroll över när den ska starta om sig vilket händer någon gång varje månad, Dem här omstarterna kan faktiskt varit riktigt störande fall du sitter och gör något viktigt, Då det faktiskt tar ett bra tag innan det är användbart igen.

Gränssnittet är ju dock lite väl segt, Så det tar sin lilla tid att bara öppna en port.

12-30mbit/s 12up / 42ner 14 ms till en server i Göteborg. Så inga klagomål här. Kan ju tro att dem råkat ge mig 60/10 istället:P

Nu ska vi dock vara snälla och skriva att du först åker på att betala för bredbandet, Sen åker du på att betala för Telia smart som du måste ha. Man tycker ju att det faktiskt borde vara inräknat i priset för bredbandet. Ganska fult gjort. Då det är ett krav från Telia. Vill du inte använda den? då måste du sitta och betala för Telia smart ändå.

Och som vissa andra säger så Hyr du O Smart, Och har alltså inte full tillgång till allt. Detta gör det dock väldigt lätt för Telia att faktiskt hjälpa dem okunniga med sina problem då dem har full kontroll över Gatewayen, Och har antagligen full kompetens om produkten och tjänsterna i fråga.

Så om du inte ska göra något annat än Spela,Surfa och andra vanliga saker så finns det inget direkt negativt med Telia Smart.

Notera att inte alla master har blivit uppgraderade ännu så du är fortfarande fast vid 24, Men med tanke på att du har fått ett erbjudande om detta så har dem antagligen redan uppgraderat din mast.

Dock så skulle jag faktiskt rekommendera att du byter till Bredbandsbolaget då dem är mkt billigare och du slipper Telia Smart, Dock så kanske du saknar Möjligheten till detta.

Permalänk
Medlem

har samma dilemma som johsjo och jag undrar om någon kör en annan router under smarten och i så fall hur det fungerar när man inte kan köra i bryggat läge?

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Jag sitter i dag på 8mbit från telia och har sneglat på deras erbjudande med 30mbit, Men som sagt är kravet på smart något jag inte kan leva med spec inte när det kostar mig 29kr/mån.

Framförde detta till kundtjänst och fick till svar (efter han checkat med sin suport) att eftersom jag redan har IP-telefoni så kostar smart inget för mig och jag kan ha kvar mitt gammla zyxel modem.

Tyckte dock att 12 månaders bindningstid va för långt så jag slog inte till.

Permalänk
Medlem

Varför kallar ni den för en router det är ju en gateway stor skillnad!

Sen som sagt så är det bara att fixa ett annat modem som klarar telias VDSL2 nät om man inte vill ha telia smart eller att det inte fungerar. Går alltid att lösa bara man forskar lite och strider för det, svårare är det inte.

Permalänk
Medlem

Thomson är min dealbreaker.
Först när man kan få det utan ett thomson utan kan köpa ett eget zyxel som är testat och fungerar out of the box så uppgraderar jag mig.

Haft thomson innan och aldrig igen. Att kunna öppna portar är en stort måste!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Thomson är min dealbreaker.
Först när man kan få det utan ett thomson utan kan köpa ett eget zyxel som är testat och fungerar out of the box så uppgraderar jag mig.

Haft thomson innan och aldrig igen. Att kunna öppna portar är en stort måste!

Men, det kan du ju det är ju bara att gå och köpa en Zyxel gå in i länken jag angav https://forum.tewss.telia.se/topic/4...dsl2-och-iptv/ och lägga in config filen och göra det folk gjort där inne svårare är det inte. Det enda problemet är väll att man måste göra lite fler saker om du har IP-tele, men det står också där inne om detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte har högre fart med adsl idag så tvivlar jag på att vdsl kommer att ge dig så mycket mera, om det ens är så att du kan få vdsl, har du kollat om det bara blir ett namnbyte på abonnemanget eller om det verkligen blir vdsl?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Men, det kan du ju det är ju bara att gå och köpa en Zyxel gå in i länken jag angav https://forum.tewss.telia.se/topic/4...dsl2-och-iptv/ och lägga in config filen och göra det folk gjort där inne svårare är det inte. Det enda problemet är väll att man måste göra lite fler saker om du har IP-tele, men det står också där inne om detta.

Låter lätt men stödjer zyxel officiellt telias inställningar?
Vet att finns vissa som har haft problem och zyxel har tidigare sagt att dom inte kan garantera att det kommer fungera felfritt då dom inte får all info dom behöver från telia.

Om så är fallet så är det kanon och jag ringer telia nästa vecka och uppgraderar. Så länge man slipper deras påtvingade thomson...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Det största problemet är att man inte öppnar portar som en normal rauter utan man skapar "applikationsprofiler" som ska sköta det automatiskt, vilket suger r*vhål.

På våran 789 så går det utmärkt att öppna portar. Ibland får man något kryptiskt meddelande om att en port är upptagen och då är tyvärr omstart den enda utvägen. Den är även mer stabil än den äldre 787 som vi fick byta varje år pga. av att den slutade fungera på lite olika sätt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Jag kör med Telia Smartbox och en router efter de. Lite jobb när man ska öppna en port men de fungerar.

Har funderat på byta till ZyXel VDSL2 modem och använda nuvarande routern men tror inte de är värt för mig.

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

På våran 789 så går det utmärkt att öppna portar. Ibland får man något kryptiskt meddelande om att en port är upptagen och då är tyvärr omstart den enda utvägen. Den är även mer stabil än den äldre 787 som vi fick byta varje år pga. av att den slutade fungera på lite olika sätt.

Våran 789 funkar utmärkt med, kör en server bakom den och inga problem. Jag hade samma problem med portarna, men det löstes i en senare FW-uppdatering som Telia pushade ut, sedan dess har det bara rullat på. Utom de gånger de uppdaterar TV'n och LAN-portarna låser sig, då är det bara att starta om, tur att det inte händer så ofta.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Låter lätt men stödjer zyxel officiellt telias inställningar?
Vet att finns vissa som har haft problem och zyxel har tidigare sagt att dom inte kan garantera att det kommer fungera felfritt då dom inte får all info dom behöver från telia.

Om så är fallet så är det kanon och jag ringer telia nästa vecka och uppgraderar. Så länge man slipper deras påtvingade thomson...

Här är en officiell guide från Zyxel för en av deras modeller hur man konfigurerar den för VDSL http://www.zyxel.se/upload/support/p-870hn-51b/Guide%20-%20La...

Men sen hur officilt detta är från Telias sida vet jag inte och de säger inte emot häller så det värkar ju vara ok.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det varit en hel del problem med Thomson 789. Många som behövts bytas ut. Dock fungerar den bra när man väl får en som fungerar. En av fördelarna med att man hyr den av telia är ju att om det är något problem med den så kan man traska iväg till närmsta teliabutik och få den utbytt eller så köar man i telefonkö och ber dem skicka en ny, i stortsätt.

Nog om 789, det jag funderar mer på är om du får ut högre hastighet eller inte. Eftersom du får ut 14 mbit/s just nu så antar jag att du ligger på ett 12-24 ADSL abonnemang. Det innebär att ut från telestationen skickas det 24 mbit/s men väl framme hos dig har du bara 14 mbit/s. Oavsett hur mycket man knuffar ut från telestationen får du ändå bara ut runt 14 mbit/s. Det beror på längden på ledningen och även kvalitén på den.

Med tanke på din hastighet just nu så tror jag att du bor för långt ifrån telestationen för att kunna få VDSL och därmed kommer du ligga kvar på ADSL. Du kan isåfall använda din nuvarande rigg, skillnaden blir bara på pappret att tjänsten du har heter 12-30 mibt/s.

OBS!
Tänk på att jag antar att du ligger på en 12-24 mbit/s profil just nu, om inte så stämmer inte resten av det jag skrev.

Visa signatur

Tänk på att citera så kanske jag hittar tillbaka