Permalänk
Medlem

Ny 13" MacBook Pro och Sandquist-fodral

Hej,

Då min kära MacBook Air blev stulen kring jul så bestämde jag mig för att införskaffa en ny MacBook. Denna gång blev det en 13" MacBook Pro istället för en 11" eller 13" MacBook Air, främst på grund av uppgraderingsmöjligheterna och den bättre skärmen (färgåtergivningsmässigt).

Specar:
2.4 GHz dual-core i5-processor
4 GB RAM-minne @ 1333 MHz (kommer uppgraderas till 8 GB snart - ville inte betala Apples ockerpriser för uppgraderingen)
500 GB HDD

Håll till godo!

Ny 13" MacBook Pro och Sandquist-fodral

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Man kan inte annat än säga att Apple är världsledande när det gäller produktdesign, den ser extremt snygg ut!

Bra fotat också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enforce:

Man kan inte annat än säga att Apple är världsledande när det gäller produktdesign, den ser extremt snygg ut!

Bra fotat också!

Om man inte tycker det är man troligtvis kär i traktorer, spelar troligtvis banjo och är gift med sin kusin.. J/K

För övrigt, lås ditt firmware! datorn blir praktiskt taget oanvändbar om du krypterar hårddisken också det ända man kan sälja är hårddisken..

https://discussions.apple.com/thread/3195869?start=0&tstart=0

Har jag gjort på min MacBook Pro, Snor någon den så kan dom lika gärna slänga den (eller sälja min SSD)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

alltså, inte för att vara otrevlig men jag tror alla vet hur en macbook pro ser ut, att lägga upp bilder på en datorhörna eller ett datorbygge är väl en sak, men en laptop? 1 poäng, sorry.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enforce:

Bra fotat också!

Nej, visst är de duktiga på det? Tack så mycket!

Skrivet av Rawet:

Om man inte tycker det är man troligtvis kär i traktorer, spelar troligtvis banjo och är gift med sin kusin.. J/K

För övrigt, lås ditt firmware! datorn blir praktiskt taget oanvändbar om du krypterar hårddisken också det ända man kan sälja är hårddisken..

https://discussions.apple.com/thread/3195869?start=0&tstart=0

Har jag gjort på min MacBook Pro, Snor någon den så kan dom lika gärna slänga den (eller sälja min SSD)

Tack för tipset! Jag fattade inte riktigt den där tråden, skulle du kunna förklara hur jag ska gå till väga och vad den gör för skillnad kontra FileVault 2 (som jag redan aktiverat)? Vad är det till för, och hur "används" det?

Skrivet av Finess:

alltså, inte för att vara otrevlig men jag tror alla vet hur en macbook pro ser ut, att lägga upp bilder på en datorhörna eller ett datorbygge är väl en sak, men en laptop? 1 poäng, sorry.

Well, om du tar en titt bland gallerierna lär du finna relativt många som visar produkter som inte är moddade eller på annat sätt inte uppvisar ett utseende som gemene man redan känner till. Det är ingalunda unikt för detta galleri.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit

Permalänk
Avstängd

Hur mycket gick fodralet på?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Hur mycket gick fodralet på?

499:-. Finns på deras hemsida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Tack för tipset! Jag fattade inte riktigt den där tråden, skulle du kunna förklara hur jag ska gå till väga och vad den gör för skillnad kontra FileVault 2 (som jag redan aktiverat)? Vad är det till för, och hur "används" det?

FileVault2 är hårddisk kryptering, det vill säga att din data på datorn är krypterad, det vill säga praktiskt taget omöjligt att en tjuv skulle kunna se vad du har på hårddisken (hårddisken går fortfarande och formatera om)

Vad Firmware password gör är att den frågar om ett lösenord när man försöker boota från CD, Nätverk och en annan hårddisk..

Om du kör med båda dessa så gör du det nästan omöjligt för en tjuv att sälja datorn, han kanske kan tjäna några kronor på att lämna in datorn till Polisen och få hittelön av dig!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Mycket bra bilder på en mycket fin väl-byggd maskin! Definitivt kommer inte alla här hålla med mig om min åsikt... Tycker verkligen att denna passar in i Galleriet. Man kan inte säga alla vet hur den ser ut, alla vet också hur det ser ut med en en 7970 i ett Arc chassi... Du får en 5a av mig!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Redan sagt, men trevliga bilder.

Permalänk
Medlem

fan vicken snygg väska!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

FileVault2 är hårddisk kryptering, det vill säga att din data på datorn är krypterad, det vill säga praktiskt taget omöjligt att en tjuv skulle kunna se vad du har på hårddisken (hårddisken går fortfarande och formatera om)

Vad Firmware password gör är att den frågar om ett lösenord när man försöker boota från CD, Nätverk och en annan hårddisk..

Om du kör med båda dessa så gör du det nästan omöjligt för en tjuv att sälja datorn, han kanske kan tjäna några kronor på att lämna in datorn till Polisen och få hittelön av dig!

Låter skitbra! Har fixat detta nu. Tack för tipset!

Skrivet av frozrr:

Mycket bra bilder på en mycket fin väl-byggd maskin! Definitivt kommer inte alla här hålla med mig om min åsikt... Tycker verkligen att denna passar in i Galleriet. Man kan inte säga alla vet hur den ser ut, alla vet också hur det ser ut med en en 7970 i ett Arc chassi... Du får en 5a av mig!

Skrivet av Segimer:

Redan sagt, men trevliga bilder.

Skrivet av pheting:

fan vicken snygg väska!

Tack så mycket för era vänliga kommentarer!

Visa signatur

Permalänk

Bara jag som tycker att MBP är fula eftersom dom har svarta detaljer? Det e mycket snyggare med vitt tangentbord och vit skärmkant alá vanlig macbook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

Bara jag som tycker att MBP är fula eftersom dom har svarta detaljer? Det e mycket snyggare med vitt tangentbord och vit skärmkant alá vanlig macbook.

Kan hålla med dig till viss del, men jag tycker inte att det skulle passa bra till det gråa aluminiumet de använder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara gjord i fina material!

Jag går i planerna att skaffa mig just en sådan här modell till sommaren. Vad är din syn på modellen nu när du använt den ett tag?

Det jag är mest berörd av är ifall det finns något som motsvarar Notepad++ till Macen eller om man kan köra just Notepad++ på OS X? Medföljer det någon bildredigerare som håller ungefärlig klass som ArtWeaver 3 eller högre? Hur känns tangentbordet? Klarar man av att sitta o skriva i några timmar om dagen på dom eller behöver man en handtransplantation efter dag 2?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Ser ut att vara gjord i fina material!

Jag går i planerna att skaffa mig just en sådan här modell till sommaren. Vad är din syn på modellen nu när du använt den ett tag?

Det jag är mest berörd av är ifall det finns något som motsvarar Notepad++ till Macen eller om man kan köra just Notepad++ på OS X? Medföljer det någon bildredigerare som håller ungefärlig klass som ArtWeaver 3 eller högre? Hur känns tangentbordet? Klarar man av att sitta o skriva i några timmar om dagen på dom eller behöver man en handtransplantation efter dag 2?

MVH

Jag ber om ursäkt för det sena svartet, jag missade totalt detta album då det inte inkommit några kommentarer på några månader.

Efter att ha använt min MBP ett tag så måste jag säga att jag är oerhört nöjd med den. Dock måste jag påpeka att jag verkligen kommer slänga in en SSD i den, då jag ibland upplever den som något seg. Dock beror det på vilka preferenser man har - min stationära burk har en SSD och det hade även min MBA som jag hade tidigare. Således är jag van vid snabba uppstarter etc. Så det beror ju på vad man är van vid.

Gällande Notepad++ har jag dessvärre ingen aning om det. Den lilla programmeringen jag själv utför gör jag i Smultron. Ingen direkt bildredigerare medföljer. Du kan förvisso göra enklare redigering i iPhoto, men det är också det som du får med i kartongen. Tangentbordet är oerhört skönt att skriva på, och jag föredrar verkligen det framför många andra!

Visa signatur