Uppgradera från i7 950 Asus Ramapage 3 Extreme till vad?

Permalänk
Avstängd

Uppgradera från i7 950 Asus Ramapage 3 Extreme till vad?

Som sagt tänkte uppgradera vill såklart få en bra prestanda vinst, kör just nu 1x 7970 tänker köpa ett till senare, tänkte dock köpa ny cpu samt moderkort men vad? Budget 5000:- cirka för cpu+moderkort har kollat lite på i7 2600k och ASUS Maximus IV Extreme-Z, Socket-1155
vad tycker ni om det? Är det mycket bättre än min i7 950 på 4,4ghz?

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Medlem

Du får inte så mycket prestanda från 950 till 2600k, möjligtvis några fps i spel om du klockar upp mot 5ghz i spel, men annars är nog den enda "synbara" vinsten i program som kan utnyttja många trådar mest, det också på ganska hög frekvens. Det är inte en prisvärd uppgradering om man säger så. Om du vill uppgradera så bör du titta lite på SB-E, man behöver ju inte en sådan processor om man bara ska spel, men det är ju alltid kul att uppgradera!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Skulle nog säga att du knappt tjänar nåt på 2600k. Nästa steg uppåt skulle väll vara typ 3930k/3960x men dem kostar över din budget, men skulle nog inte heller vara någon jätte skillnad förutom om du håller på med video redigering och liknande kontors uppgifter.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Skulle nog säga att du knappt tjänar nåt på 2600k. Nästa steg uppåt skulle väll vara typ 3930k/3960x men dem kostar över din budget, men skulle nog inte heller vara någon jätte skillnad förutom om du håller på med video redigering och liknande kontors uppgifter.

Tack för att du upprepade precis vad jag skrev, nu blir det mer tydligt!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Tack för att du upprepade precis vad jag skrev, nu blir det mer tydligt!

Satt i skolan och hade inte uppdaterat sidan på en halvtimme...

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Glöm inte att 3820 kommer om typ två veckor.

Permalänk
Medlem

Om du kör din i7 950 stabilt i 4.4GHz finns det ingen anledning att uppgradera. Möjligtvis en uppgradering till en 970 för ytterligare 2 kärnor, men om du inte jobbar aktivt med flertrådsprogram så är det pengar i sjön. Köp ett till 7970 istället!

Jag själv kan inte rättfärdiga en uppgradering till Sandy Bridge E, utan väntar till Ivy Bridge E istället.

Mvh Andreas

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Glöm inte att 3820 kommer om typ två veckor.

Kommer den gå att överklocka dock? Isåfall hur mycket? Min i7 950 är stabil i 4.4 kör med 24gb minne också 6x4gb!

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zugar:

Kommer den gå att överklocka dock? Isåfall hur mycket? Min i7 950 är stabil i 4.4 kör med 24gb minne också 6x4gb!

Eftersom det är Sandy Bridge-arkitekturen så lär den klocka bättre än din nuvarande. Dessutom finns stöd för mer minne, snabbare minne.

2011 ska passa till IB-E också.

Men du har ju som sagt ganska mkt CPU-kraft redan.

Permalänk

Kan bara hålla med de flesta andra. Med en så bra och klockad cpu så vinner du inte mycket på att uppgradera. Jag skulle vänta till Haswell kommer nästa år.

Permalänk

Uppgradera i ditt läge vore rent slöseri.