Ingen prövning av domen mot The Pirate Bay

Permalänk

Detta är vårt land och inte USAs. Regering och riksdag ska vara våra representanter och INTE USAs. Var med och säg ifrån!

https://www.facebook.com/events/332489143440319/

Permalänk
Medlem

Så ehrr, vi luckrade alltså precis upp mere conduit i Sverige om jag förstår detta rätt då . . . Vilket är rent vansinne.

Permalänk

Svensken den mest rövknullade människan på jorden! Svensken - männsikan helt utan råg i ryggen!

FRA
ACTA
PIPA
SOPA
Telekomdirektivet
Datalagringsdirektivet

Och nu senast TPP, det kommer komma hit också. Bara en tidsfråga.
http://infojustice.org/archives/7538
http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Pacific_Strategic_Economic...
http://techliberty.org.nz/category/tpp/
http://techliberty.org.nz/acta-vs-tpp-the-case-for-transparen...

När våra landsförrädande helt sinnesförvirrade dårar och till 110% mutkolvar i regeringen säger gape dat ass, we ask: how wide?

Känns bra va???

fred på jorden
Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Bra att kriminella åker dit och för hårda straff i alla fall.

Inget brott har begåtts enligt svenska lagstiftning vid tidpunkten! Beställningsjobb rakt igenom. Men blunda du för sanningen din tomte. Gape dat ass!

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Att han har pengarna som du påstår rättfärdigar ändå inte den löjligt höga summan. Det handlar om att mediakoncernen vill sätta ett exempel för oss andra.

Känns skönt att du har sådan tillit för auktoritet. Antar att jag får lita på G W Bush när han säger att de invaderade Irak på grund av WMD's...

Nu låter jag cynisk men jag är blott kritiskt granskande, vilket jag tycker alla borde vara. Vad är annars vitsen med demokrati?

Nu är saken den att jag är jurist. Kalla mig indoktrinerad, men jag litar på HD:s juridiska bedömning. Ja. Summan i sig vet jag ingenting om. Men, jag kan säga som så att skadestånd generellt sett suger i Sverige. I jämförelse med andra länder saltar vi inte maträtten i Sverige så att säga. Därmed skulle jag tro att 46 miljoner internationellt sett skulle anses vara i det minsta laget. Men men...

Därutöver kan det givetvis vara lämpligt att föra de lege ferendaresongemang. Dvs, hur lagen BÖR vara utformad.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Det är ju en generationsfråga och tyvärr är det bara gamla gubbar som sitter i HD. Vi teknikintresserade förstår ju hur torrents fungerar, att det inte borde vara olagligt att länka till innehåll osv. Tyvärr är lagstiftningen väldigt obalanserad med vilket kunde bevisas när Aftonbladet hade en artikel om hur en halv miljon svenskar gör sig skyldiga till brott (fildelning) som borde leda till fängelse.

Det är väl bara att skriva brev/mail till vår justitieminister som gäller, där vi beskriver det orättvisa rättsväsendet.

Permalänk
Entusiast

Om internet-leverantörerna kan hållas ansvariga för vad användarna gör så tycker jag vi skickar droger med posten och sätter dit dem för knarklangning.
Vi lever i ett jämnlikt land right?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Korruption i USA smittar av sig på andra.

Stackare som fick den dommen, hur i hela världen ska de lyckas betala något sådant?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Skadestånd för ett mord eller en våldtäkt ligger runt 75000 kr. Detta här är samma skadestånd som 600 av dem. Helt upp åt väggarna enligt mig.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem

Skrämmande

Det blir mer och mer skrämmande att se vårat så kallade "rättsväsende" bli styrt av lobbyister.
Jag skulle skämmas om jag jobbade inom det svenska rättsväsendet.
Dags för politiker att agera så detta kan få ett slut.

Självklart ska upphovsrättsägaren få betalt för sitt jobb, men det går inte på det viset det försöker bekämpas nu.
Dags för de "stora" företagen att inse sanningen och börja skapa tjänster som folk vill betala för!
Eran guldålder är slut sedan länge och gör ni inget nu så kommer ni att gå under!

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akheron:

Skadestånd för ett mord eller en våldtäkt ligger runt 75000 kr. Detta här är samma skadestånd som 600 av dem. Helt upp åt väggarna enligt mig.

Skilj på ideella och ekonomiska skadestånd! De senare går enkelt att räkna ut, medan de förra blir mer en värderingsfråga (kränkning etc). I det här fallet har domstolen mig veterligen i princip endast utdömt ekonomiskt skadestånd. Den ideella skadan i fallet bör vara relativt svårfunnen. Min poäng? Jo, att man genom matematik förmodligen har kommit fram till summan 46 miljoner. Det är klart att de skadelidande ska ha fullt betalt. Detta förutsatt att de kan styrka att de har skadats i den mån de påstår sig ha skadats.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt fattat vad beslutet på skadeståndet grundas på.

Inkomsterna ligger i reklamintäkter. Men faller de för att de inte har skattat för dessa pengar eller är det skadestånd gentemot företagen vars upphovsrättskyddade material har funnits tillgänglig för nedladdning?

Vet inte vad detta betyder eller hur det ska tolkas. Men PB har inte tjänat pengar på det upphovsrättskyddat material som finns vilket jag vill minnas jag läst som anledning tidigare.

Detta borde med andra ord betyda att det är olagligt att driva hemsidor där material som är upphovsrättskyddat kan spridas. Borde innebära att Rapidshare och liknande tjänster inte får existera i Sverige?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av McVit:

hur kommer det sig att det blev en fällande dom? jag bara undrar för som jag antar att alla vet så är inte piratebay sidan i sig olaglig på något sätt, inte heller personerna bakom sidan, utan bara de som laddar upp på sidan som gör fel... eller? jag bryr mig inte om åsikter utan bara fakta kring detta. jag vet att sidan använts för att sprida olagligt material men man kan väll inte förvänta sig att ägarna av sidan ska välja av miljoner av torrenter vilka som är lagliga eller inte?

Det dom blev dömda för var; medhjälp till brott mot upphovsrättslagen och förberedelse till brott mot upphovsrättslagen. Är väl ingen som kan komma å säga att dom är oskyldiga till det eller?

Imo så borde böterna vara på lika mycket som dom drog in på sidan eftersom det visade sig vara olagligt och tjänar man pengar på något olagligt är man en skurk! Om folk vill hålla på med fildelning så fine men då ska det fan vara av ideella skäl! Med tanke på hur många besökare the pirate bay hade så tycker iaf jag inte att 46 miljoner låter som någon fantasisumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Skilj på ideella och ekonomiska skadestånd! De senare går enkelt att räkna ut, medan de förra blir mer en värderingsfråga (kränkning etc). I det här fallet har domstolen mig veterligen i princip endast utdömt ekonomiskt skadestånd. Den ideella skadan i fallet bör vara relativt svårfunnen. Min poäng? Jo, att man genom matematik förmodligen har kommit fram till summan 46 miljoner. Det är klart att de skadelidande ska ha fullt betalt. Detta förutsatt att de kan styrka att de har skadats i den mån de påstår sig ha skadats.

Du har på inget sätt alls rättfärdigat eller ursäktat eller gett ett bra argument till att det ska vara OK att ge 46 miljoner för fildelning men 75 000 kr för våldtäckt.

Som du själv säger "de förra blir mer en värderingsfråga (kränkning etc)." Och "värderingen" av en våldtäckt ska, i ett sunt samhälle, i princip ALLTID övergå summan av piratkopiering. DVS, en skada orsakat av en våldtäckt ska "värderas" till ett MYCKET högre belopp än någon som delar filer olagligt.

" Detta förutsatt att de kan styrka att de har skadats i den mån de påstår sig ha skadats." Vilket ingen av dem kan. Hollywood, inklusive samtliga som jobbar där, VD, regissör, producent, utgivare, skådespelare etc. mår ju fortfarande jävligt bra. Kan fortfarande betala deras räkningar, och sätta bensin i deras 10 bilar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Nu är saken den att jag är jurist. Kalla mig indoktrinerad, men jag litar på HD:s juridiska bedömning. Ja. Summan i sig vet jag ingenting om. Men, jag kan säga som så att skadestånd generellt sett suger i Sverige. I jämförelse med andra länder saltar vi inte maträtten i Sverige så att säga. Därmed skulle jag tro att 46 miljoner internationellt sett skulle anses vara i det minsta laget. Men men...

Därutöver kan det givetvis vara lämpligt att föra de lege ferendaresongemang. Dvs, hur lagen BÖR vara utformad.

Det visste jag inte om skadestånd och Sverige faktiskt. Jag var väl lite väl brysk i mitt förra svar. Förstår att du "måste" lita på HD i ditt jobb, ville mest påpeka det här med att vara kritisk till de som sitter på höga postioner med mycket makt. Det finns anledning till att tvivla.

Jag vet att han är dömd under gällande svensk lag och det är väl lite det som gör mig upprörd; alltså hur lagen är utformad. Att föra diskussion om hur den bör utformas är i högsta grad lämpligt. De gällande lagarna om upphovsrätt i den digitala världen är i min mening föråldrade.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Shen:

Självklart ska upphovsrättsägaren få betalt för sitt jobb, men det går inte på det viset det försöker bekämpas nu.
Dags för de "stora" företagen att inse sanningen och börja skapa tjänster som folk vill betala för!
Eran guldålder är slut sedan länge och gör ni inget nu så kommer ni att gå under!

Det är inte alls självklart att folk ska få betalt för hobbyverksamhet.

Permalänk
Medlem

Ser inget fel med domen. Det är solklart vilket syfte pirate bay hade. Det lär stängas ner fler torrentsiter framöver.

Permalänk
Musikälskare

Fick läsa det två ggr, helt sanslöst... Än en gång... Vad händer?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

jag kan ju inte juridik....men hela härvan värka lukta konfust, först uppfinner man ett nytt brott sen fäller man....
för övrigt så är det ju en självfallet att det sker olagligheter på tpb men jag anser att tbp inte har större skuld i det än google-rent juridiskt(en ängång jag är lekman).

så rent praktiskt så tycker jag detta är ett solkart mål för hd att sätta predjukat på vilket oftast är hd´s huvudsyfte om man frågar mig..men men jag är bara en dum liten tyckare.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Det jag tycker är mest sorgligt är att personer som uppenbart inte kan eller förstår tekniken ska sitta och dömma i dessa fall. Fall som kommer bli vägvisande för övriga domar. Det är som att fortsätta räkna med ett uppenbart räknefel och att välja det som sanningen.

Att de inte är stora nog att erkänna sin kunskapsbrist och därmed lämplighet att döma i dessa fall.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du har på inget sätt alls rättfärdigat eller ursäktat eller gett ett bra argument till att det ska vara OK att ge 46 miljoner för fildelning men 75 000 kr för våldtäckt.

Som du själv säger "de förra blir mer en värderingsfråga (kränkning etc)." Och "värderingen" av en våldtäckt ska, i ett sunt samhälle, i princip ALLTID övergå summan av piratkopiering. DVS, en skada orsakat av en våldtäckt ska "värderas" till ett MYCKET högre belopp än någon som delar filer olagligt.

" Detta förutsatt att de kan styrka att de har skadats i den mån de påstår sig ha skadats." Vilket ingen av dem kan. Hollywood, inklusive samtliga som jobbar där, VD, regissör, producent, utgivare, skådespelare etc. mår ju fortfarande jävligt bra. Kan fortfarande betala deras räkningar, och sätta bensin i deras 10 bilar.

Okej då. Vi sätter det ideella skadeståndet vid en våldtäkt till 100 miljarder. Problem solved, no?

Om du inte förstår rimligheten i att påvisad ekonomisk skada ibland kan vida överstiga en ideell skada bör du nog ge dig ifrån den här debatten. Skolboksexempel;

Jag äger rättigheterna till produkten X. X inbringar inkomster Y som jag också har rätt till. Du snor X av mig, och därmed faller Y. Om jag då kan påvisa att denna stöld har skadat mig med beloppet Z (som kommer ha sin grund i Y), så bör jag väl få det? Skadestånd ska försätta mig i status quo. Med ditt resonemang skall jag således inte få full återbäring? Detta med hänvisning till att det ideella skadeståndet vid en våldtäkt understiger mitt anspråk?

Vad fan är du för troll?!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Okej då. Vi sätter det ideella skadeståndet vid en våldtäkt till 100 miljarder. Problem solved, no?

Om du inte förstår rimligheten i att påvisad ekonomisk skada ibland kan vida överstiga en ideell skada bör du nog ge dig ifrån den här debatten. Skolboksexempel;

Jag äger rättigheterna till produkten X. X inbringar inkomster Y som jag också har rätt till. Du snor X av mig, och därmed faller Y. Om jag då kan påvisa att denna stöld har skadat mig med beloppet Z (som kommer ha sin grund i Y), så bör jag väl få det? Skadestånd ska försätta mig i status quo. Med ditt resonemang skall jag således inte få full återbäring? Detta med hänvisning till att det ideella skadeståndet vid en våldtäkt understiger mitt anspråk?

Vad fan är du för troll?!

Jag tror snarare att han tänker på den moraliska aspekten.

Sjukt jäkla höga straff för icke-materiella skador där någon gammal gubbe i Hollywood får vänta 2.47 sekunder extra för att köpa sitt 24:e hus. Gentemot ganska låga straff för någon som våldtar och sedan dödar Lisa 14 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Jag tror snarare att han tänker på den moraliska aspekten.

Sjukt jäkla höga straff för icke-materiella skador där någon gammal gubbe i Hollywood får vänta 2.47 sekunder extra för att köpa sitt 24:e hus. Gentemot ganska låga straff för någon som våldtar och sedan dödar Lisa 14 år.

Skadeståndet är inget straff i egentlig mening. Det är något mellan parterna. Här har vi en ekonomiskt skada som den ena parten har gjort gällande att den har drabbats av. Domstolen har godkänt detta. Andra parten ska betala. 'nuff said.

Sedan kan ni rättsmoralister älta att människoliv minsann ska vara värt 50 miljoner hit och dit. Det finns ingen realistisk grund till detta, och jag skulle vilja påstå att vissa av er överhuvudtaget inte förstår skadeståndsinstitutet.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Svensken den mest rövknullade människan på jorden! Svensken - männsikan helt utan råg i ryggen!

FRA
ACTA
PIPA
SOPA
Telekomdirektivet
Datalagringsdirektivet

Och nu senast TPP, det kommer komma hit också. Bara en tidsfråga.
http://infojustice.org/archives/7538
http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Pacific_Strategic_Economic...
http://techliberty.org.nz/category/tpp/
http://techliberty.org.nz/acta-vs-tpp-the-case-for-transparen...

När våra landsförrädande helt sinnesförvirrade dårar och till 110% mutkolvar i regeringen säger gape dat ass, we ask: how wide?

Känns bra va???

Ja, man kan ju inte annat än att hålla med. Dagens sanning skulle jag säga.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av sparriskrigaren:

Överklaga vidare? Till vilken instans då, om man får avslag i HD?

Man kan överklaga till Eu

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Skrivet av Vikingen_94:

Detta är vårt land och inte USAs. Regering och riksdag ska vara våra representanter och INTE USAs. Var med och säg ifrån!

https://www.facebook.com/events/332489143440319/

Dom har valt att lägga det på is så länge i alla fall

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Skadeståndet är inget straff i egentlig mening. Det är något mellan parterna. Här har vi en ekonomiskt skada som den ena parten har gjort gällande att den har drabbats av. Domstolen har godkänt detta. Andra parten ska betala. 'nuff said.

Sedan kan ni rättsmoralister älta att människoliv minsann ska vara värt 50 miljoner hit och dit. Det finns ingen realistisk grund till detta, och jag skulle vilja påstå att vissa av er överhuvudtaget inte förstår skadeståndsinstitutet.

Alltså, för mig spelar det inte så stor roll hur mycket pengar en person som har våldtagit/mördat etc. får ge. Däremot fängelsestraffen är helt åt fan, och om du betér dig bra kan du få komma ut på hälften av tiden! För det är ju svårt att låtsas bli snäll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Bra att kriminella åker dit och för hårda straff i alla fall.

Japp, dock delar jag inte åsikten om att det PB folket gjorde var direkt kriminellt, så i detta fallet är det riktigt anmärkningsvärt att HD inte ens tar upp fallet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Perspektiv;

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Okej då. Vi sätter det ideella skadeståndet vid en våldtäkt till 100 miljarder. Problem solved, no?

Om du inte förstår rimligheten i att påvisad ekonomisk skada ibland kan vida överstiga en ideell skada bör du nog ge dig ifrån den här debatten. Skolboksexempel;

Jag äger rättigheterna till produkten X. X inbringar inkomster Y som jag också har rätt till. Du snor X av mig, och därmed faller Y. Om jag då kan påvisa att denna stöld har skadat mig med beloppet Z (som kommer ha sin grund i Y), så bör jag väl få det? Skadestånd ska försätta mig i status quo. Med ditt resonemang skall jag således inte få full återbäring? Detta med hänvisning till att det ideella skadeståndet vid en våldtäkt understiger mitt anspråk?

Vad fan är du för troll?!

Problemet är snarast att du inte kan eller ens behöver bevisa att du lidit en förlust av varken X, Y, Z eller någon annan bokstav. Tvärt om kan du ha gjort en massiv vinst just tack vare "stölden"/kopieringen, då din produkt fick mer uppmärksamhet och spridning. Om något är detta att anse som reklam och därför måste du betala den som spridit ditt verk för varje person som tagit del av den, då du fått gratis reklam.
Det är ju till och med mer logiskt än din smörja. Man kan inte bevisa att någon går mer förlust pga att ex. en film ligger på piratebay, det enda man kan se är hur många som laddat upp/ner den, men inte på något sätt hur det påverkar ev. försäljning. *puckon är värre än troll, ett troll slipper du iaf irl*
Jag gjorde en låt nyss, lägger ut den på piratebay och den blir dragen säg 1000ggr. Jag utgår då från att standard-pris för en singel ligger på 70kr, alltså ska jag ha minst 70 000 för mitt trallande i badrummet. Samma om jag gör en "film", det kan ju vara nästa Paranormal Activity, vem vet? *fejspalm*

OnT:
Det mest skrämmande med det hela är ju inte skadeståndet, eller domen i sig, utan att HD helt skiter i att involvera sig. De som ska fastslå gällande lag och pröva och tolka lagen, skiter helt i hur denna lag tolkas. Det kan bara tolkas på två sätt: Antingen att straffet är helt fel och HD vet det men inte får/vågar uttala sig (politikerstyrning igen) eller att de känner att de saknar kompetens att göra en bedömning och därför skiter i det hela, då de hellre bedömer "enkla" mål.
I vilket fall som helst så är hela agerandet en fars och en skam för rättssamhället vi lever i, denna dom är lika seriös som de svenska journalisterna som klassades som terrorister eller valfri från Saddam. Det var i förväg uppgjort vad som skulle beslutas, och HD fick antingen hålla god min i elakt spel eller helt strunta i frågan. Att säga nej eller stå upp för lagen som de borde, vågar de inte ens.
När inte ens den högsta dömmande makten i samhället går fri från påtryckningar, hot och korruption, då vet man att man iaf inte lever i en demokrati och ska vara väldigt noga med vad man yttrar på nätet då följderna numera kan bli grova. Tack IPRED och FRA för att ni nu kan spara detta i bästa Nazi-stil, läge leve diktaturen sverige där din ekonomiska ställning avgör din rättssäkerhet och inkomst betyder mer än bevis.
Fy FAN!