Erfarenhet/åsikter om onbynetonnet ABS 1.2 (aktiva 2.0 högtalare)

Permalänk

Erfarenhet/åsikter om onbynetonnet ABS 1.2 (aktiva 2.0 högtalare)

Jag är lite sugen på att skaffa mig ett par aktiva 2.0 högtalare, kollat på alternativ från bl.a Argon men har även hittat ABS 1.2 av onbynetonnet, som enligt min ringa kunskap, ser bra ut på pappret. Priset ligger även det runt vad jag kan tänka mig att betala. Var förbi och kollade om det fanns möjlighet för provlyssning på NetonNet i Örebro men gick inte för sig. Finns det något där ute som möjligtvis har någon erfarenhet av dessa högtalare, eller kanske lyckats hitta ett test? Prisjakt.nu hade inte så många omdömen för dessa, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=922724

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken hur dessa står sig mot ARGONs olika monitorer, ingen som har jämfört dem bredvid varandra?

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Medlem

Jag har just köpt dom och är helnöjd.
Eftersom Net on Net har öppet köp i 14 dagar kan du alltid provköpa och testa hemma, gillar du dom inte är det bara att lämna tillbaka även om du öppnat och testat.

Se min tråd på länken om hur jag valde dom...
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1078264-tips-pa-2-1-...

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Jag har just köpt dom och är helnöjd.
Eftersom Net on Net har öppet köp i 14 dagar kan du alltid provköpa och testa hemma, gillar du dom inte är det bara att lämna tillbaka även om du öppnat och testat.

Se min tråd på länken om hur jag valde dom...
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1078264-tips-pa-2-1-...

Har du hört några andra högtalare som du kan jämföra med?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Har du hört några andra högtalare som du kan jämföra med?

Jag är 53 år och har lyssnat på rock och blues sedan ca 1965. Jag har en receiver i vardagsrummet från Sony med högtalare från Audio pro som är stora och står på golvet (inte betonglådorna) och har ägt högtalare från Mirch och anat genom åren så visst har jag en del att jämföra med. Med tanke på att jag fick dessa för 1490:- måste jag säga att det är massor av ljud för pengarna, att dom också har en lågnivå utgång för sub är en jättebonus
Att basen dominerar tar jag tillbaka nu när jag haft dom ett tag, här finns det resurser över hela registret, men jag är glad att jag har subben som fyller ut så det känns som större element.
Just nu är det Bowie och Alladin Sane som kommer ur dom, pianot är kristallklart och resten är också bra, måste ha hört den tusentals gånger nu så jag vet hur den ska låta.
Rekommenderas starkt i pris/prestanda ligan!

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Bra att jag hittade denna tråden!

Väldigt lika Argon 7340v2/7350v2 sånär på pris och väggmontering, vilket nästan blir den avgörande faktorn i mitt fall.
Har länge vägt mellan just
NetonNet ABS 1.2
Argon 7340v2
och
Audioengine 2
men nu tror jag att jag har bestämt mig.

Permalänk

Får be om ursäkt om jag stör ditt beslut på något vis men jag hade helt klart valt M-Audio BX5a Deluxe i den prisklassen, har sånna själv och provlyssnade en mängd olika på butiken. Bland annat KRK och behringer, dessa lät helt klart bäst! KRK hade dock mer "bas" i sig om man nu kan säga att ett par monitorer har det, men då jag har en asfet sub på två 12"or som får garage dörren och fladdra så tyckte jag inte det var så nödvändigt Bra mycket mer klart ljud i M-Audio topparna.

Dom kostade mig 1799/par på 4Sound i gävle (Musikbörsen, tror dom blivit uppköpta eller något venne)

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Jag har 2 par (4st) Audio Pro Image 11 monitorer som drivs av en Yamaha-recevier!
Kört med dessa ett antal år nu och alltid varit nöjd,

ont - funderar på att byta upp mig då dom är 2-3 år gamla, någon som jämfört någon av ovannämnda med Image 11?

Permalänk
Skrivet av Kronärtskocka:

Bra att jag hittade denna tråden!

Väldigt lika Argon 7340v2/7350v2 sånär på pris och väggmontering, vilket nästan blir den avgörande faktorn i mitt fall.
Har länge vägt mellan just
NetonNet ABS 1.2
Argon 7340v2
och
Audioengine 2
men nu tror jag att jag har bestämt mig.

http://i44.tinypic.com/35ix91u.jpg

Aragon och NetonNet ABS behöver inte låta ett dugg lika bara för att de påminner varandra på utseendet. Tror inte Aragon låter lika "bumligt" som netonnet högtalarna, men kan ha jättefel, du bör provlyssna innan du köper något.

Jag har ett par Audioengine 2 och är grymt nöjd, om du hittar de för ett bra pris någonstans 1600-2000 kr så rekommenderar jag dem helt klart!

Lycka till!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Får be om ursäkt om jag stör ditt beslut på något vis men jag hade helt klart valt M-Audio BX5a Deluxe i den prisklassen...

Vet inte om du syftar till mig eller TS, dom ser trevliga ut men passar tyvärr inte min setup

Skrivet av simonwellander:

Aragon och NetonNet ABS behöver inte låta ett dugg lika bara för att de påminner varandra på utseendet. Tror inte Aragon låter lika "bumligt" som netonnet högtalarna, men kan ha jättefel, du bör provlyssna innan du köper något.

Jag har ett par Audioengine 2 och är grymt nöjd, om du hittar de för ett bra pris någonstans 1600-2000 kr så rekommenderar jag dem helt klart!

Nej men givetvis Planerat naturligtvis att i största mån provlyssna på alla högtalare jag har vägt mellan.
Det största argumentet för netonnet är faktiskt väggfästet om jag ska vara ärlig, tar gärna förslag till hur det kan lösas utan.

Permalänk
Medlem

Har gamla 7350A bredvid dator skärmen.

Håller än fast dem är gamla. Spelar högre än dem angivna 30W. Kräver rätt placering och rätt högtalarkabel. Annars låter dem instängt.

Alltså placering på minst 30-50cm från vägg. Spelar du med budget deluxe högtalarkabel så låter dem inget vidare. Kvittar vilket svammel någon annan kommer med att högtalarkabel spelar ingen roll. Med Argon är det som natt och dag om du väljer någon billig kabel mot något bättre. Så klart kommer dem ge ljud med vilken kabel som helst. Det är inte där skon klämmer.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Har gamla 7350A bredvid dator skärmen.

Håller än fast dem är gamla. Spelar högre än dem angivna 30W. Kräver rätt placering och rätt högtalarkabel. Annars låter dem instängt.

Alltså placering på minst 30-50cm från vägg. Spelar du med budget deluxe högtalarkabel så låter dem inget vidare. Kvittar vilket svammel någon annan kommer med att högtalarkabel spelar ingen roll. Med Argon är det som natt och dag om du väljer någon billig kabel mot något bättre. Så klart kommer dem ge ljud med vilken kabel som helst. Det är inte där skon klämmer.

Tack för input, jag har funderat på Argon 5055 - Budget delux?

Permalänk
Medlem

Har bara testat deras högtalarkablar 5301 och 5303 och Van den hul snowline

Sedan till sist slutade med att jag köpte QED istället och blev nöjd.

Permalänk

Tror ni dessa lämpar sig till TVn?