Intel lanserar 520-serien SSD med Sandforce

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Ärligt talat fattar jag inte hur du tänker!! Du kan lägga flera tusen på annan hårdvara, men glömmer det som är det riktigt feta! Du ska inte jämföra en mekanisk med massa GB med en SSD!

Det är accestiden man vill åt. Och den är i stort sett samma på alla....

Tiden då folk mer än gärna betalade 2000kr för en raptor, är tyvärr borta. Det var inget snack om saken alla skulle ha en.Me to Härliga tider

Jag har inte bråttom jag kan gott vänta de 10-20s extra det tar för spel att starta

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Syftade på Sandforce som har sålts till lockpriset 999 kr ett par omgångar. I mitt fall var det en Kingston HyperX men har även sett ett par Corsair Force.

Fast i fallet SSD står Intel och Samsung för kvalité eftersom de har betydligt färre fel. Sen är det en avvägning man får göra om man tycker det är värt det eller inte. Många här prioriterar prestanda före allt annat och tycker det är värt lite krångel och trassel för att få det. Det gäller både överklockning, SLI/CF, RAID och SSD. Allt tar tid, kan ge problem men jagar man prestanda så är det värt det. Själv väljer jag hellre stabilitet men kunde inte låta bli att köpa den där HyperX när priset var så lågt. Den sitter för övrigt i min laptop och inte i min huvudburk eftersom den behövdes mest där och den är inte lika kritisk för problem då det bara är en pluggdator. Så för mig var det tvärt om, jag kunde tänka mig att köpa en Sandforce för den råkade vara billig men jag kommer inte göra om det

Om du inte köper denna serie då med SF i då
Jag hade en Corsair Force GT som jag köpte för ''normalt'' pris ca1900:-
Men så hade Inet rea på Corsair Force3 120Gb för 999:-, tänkte raida dom, för högre hastighet och lite mera utrymme.
Men så kom det en slutklämm på rean med en HyperX med ett litet lull,lullpaket för 999:-
Nu kör jag Raid 0 på GT och HyperX, och det fungerar förvånsnsvärt bra....än så länge.
Force3an har jag testat i dotterns laptop med gott resultat, men hon ville ha tillbaks sin 500GB 5400Rpm istället pga utrymmet
Men en SSD i en gammal laptopfrån 2008 är ju perfekt med win7, den blev som ny.
Har ingen laptop till den disken nu, så jag får väl köpa en

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag har inte bråttom jag kan gott vänta de 10-20s extra det tar för spel att starta

Jo jag förstår hur du tänker, men det är ju inte bara i spel som det är en fördel. För visst har du datorn till mer än att spela med.
Själv tycker jag att det är skönt att alla program startar direkt, och att datorn svarar så exakt o fort, det är det jag uppskattar mest, och att slippa ljudet är en fin bonus.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Vågar man köpa en oprövad SSD nu för tiden? Haha!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Sugen på en ny större ssd men det får vänta tills kr/utrymme är på en lägre nivå.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aw:

undrar hur detta med sandforce påverkar kvaliteten?

Skrivet av Dahle86:

Känns lite farligt att köpa eftersom det är sandforce, får hoppas folk slipper problem med dessa iaf.

Skrivet av Starric:

vore intressant om det togs upp i artikeln vilken sandforce-krets det är som "alla" tillverkare haft strul med, om det är samma intel nu kör med eller om det är en ny?

Skrivet av m0rk:

Är lite orolig över det här med att använda Sandforce kontrollern då alla tillverkare bara verkar ha problem med den.

Skrivet av Yrch:

Det är samma... Intel har typ låtit övriga tillverkar beta-testa den

Skrivet av rmd:

Är inte SandForce-problemen lösta, eller åtminstone väldigt få?

På något vis tycker jag att Intel, som den gigant dom är, borde kunna göra en egen styrkrets för sina diskar. Borde sälja finemang för fanboys och glada entusiaster. Jag menar, Intel gör väldigt mycket annat bra så varför inte.

Skrivet av Zotamedu:

Intel har lagt massa tid på att skriva om mjukvaran till Sandforce-kretsen, det är därför 520 blev så försenad för koden var tydligen ingen höjdare. Sandforce kör tydligen med filosofin att de bara skickar ut en halvt fungerande firmware så får alla andra tillverkarna lappa ihop det bäst de kan själva. Ska bli väldigt intressant att se om Intel lyckats få ordning på Sandforce för de kan ju onekligen göra snabba saker, önskar bara de gjorde som Samsung och Intel och la mer än en kvart på stabiliteten också.

Bara jag som tänkte på Dexter när jag såg bilden?

Jag tror jag kan gå ut med denna infon nu när enheten är lanserad.
Intels ingenjörer har analyserat sandforcekretsen och hittat över 200 buggar som de fixat.
Givetvis går de inte ut med vad de hittat till sina konkurrenter.
Så det är nog ingen fara att skaffa denna disken. Den är rejält testad.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

60GB är det stenåldern? Väck mig när man kan få en på minst 500GB och till ett vettigt pris.

Var glad att du som konsument ens kan köpa en SSD och ha som systemdisk för ett okej pris. Lagring lika billig som mekanisk HDD lär inte bli aktuellt förrän många år framöver. Dessutom kan du disponera 60GB mer väl än du tror, jag kör Windows + Adobe mastersuite CS5 samt steam spel på min 60GB SSD. Resten sköter min mekaniska samtidigt som jag har de mest frekvent använda programmen på en snabb disk!

Sweclockers lär nog uppmärksamma när den första 500GB SSD'n kommer för samma pris som mekaniska hårddiskar ligger på!

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Om du inte köper denna serie då med SF i då
Jag hade en Corsair Force GT som jag köpte för ''normalt'' pris ca1900:-
Men så hade Inet rea på Corsair Force3 120Gb för 999:-, tänkte raida dom, för högre hastighet och lite mera utrymme.
Men så kom det en slutklämm på rean med en HyperX med ett litet lull,lullpaket för 999:-
Nu kör jag Raid 0 på GT och HyperX, och det fungerar förvånsnsvärt bra....än så länge.
Force3an har jag testat i dotterns laptop med gott resultat, men hon ville ha tillbaks sin 500GB 5400Rpm istället pga utrymmet
Men en SSD i en gammal laptopfrån 2008 är ju perfekt med win7, den blev som ny.
Har ingen laptop till den disken nu, så jag får väl köpa en

Lite avis, hade också viljat se en sådan deal som en hyperx för 999:- Lucky

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd

Vill ha!

Men tycker det är tråkigt att Intel gått över till att köra SandForce kretsar istället för sina egna kretsar.

Tråkigt om alla SSD tillverkare använder kretsar från samma företag.

Permalänk
Medlem

Orkade inte kolla igenom alla kommentarer, så detta kanske redan är sagt: Var det bara jag som fick Dexter-vibbar av bruden på bilden(naglarna)?

OT: blir nog en 120GB för mig. eller 2 kanske

Permalänk
Medlem

Nej tack: http://www.anandtech.com/show/5508/intel-ssd-520-review-cherr...

Vill aldrig tappa prestanda från någon komponent bara för att den har använts.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Intels 510 serie presterar också rätt bra bortsett från i vissa syntetiska tester

Det är vad jag vet en Marvell-styrkrets i dem. Frågan är om man ska lita mer på Marvell/Intel än Sandforce/Intel när det gäller tillförlitlighet. Verkar i alla fall som Intel inte kunnat producera egna styrkretsar med samma prestandaökning som konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Var glad att du som konsument ens kan köpa en SSD och ha som systemdisk för ett okej pris. Lagring lika billig som mekanisk HDD lär inte bli aktuellt förrän många år framöver. Dessutom kan du disponera 60GB mer väl än du tror, jag kör Windows + Adobe mastersuite CS5 samt steam spel på min 60GB SSD. Resten sköter min mekaniska samtidigt som jag har de mest frekvent använda programmen på en snabb disk!

Sweclockers lär nog uppmärksamma när den första 500GB SSD'n kommer för samma pris som mekaniska hårddiskar ligger på!

Jag kanske vill få plats med ett par program på en SSD. Ingen egentlig mening att lägga ut en dryg tusenlapp och sen knappt få plats med så mycket mer än OS och MS-Office. 40GB hade jag för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

där försvann intels stabilitet på ssd:rna, varför kunna de ej hålla sina stabila kretsar..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är vad jag vet en Marvell-styrkrets i dem. Frågan är om man ska lita mer på Marvell/Intel än Sandforce/Intel när det gäller tillförlitlighet. Verkar i alla fall som Intel inte kunnat producera egna styrkretsar med samma prestandaökning som konkurrenterna.

Om man ser till "SSD Failure Rates" så klarar sig Intels 510 riktigt bra jämfört med de andra

http://www.anandtech.com/show/4202/the-intel-ssd-510-review/3

Intel 510 har dessutom 34 nanometers minneskretsar. Att använda sådana kretsar är dyrare men gör även att minnescellerna klarar ungefär dubbelt så många omskrivningar (längre livslängd).

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

där försvann intels stabilitet på ssd:rna, varför kunna de ej hålla sina stabila kretsar..

Vad är det för fel på 2281 kretsen?
Dom problem som fanns är ju fixade sen ett bra tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Om man ser till "SSD Failure Rates" så klarar sig Intels 510 riktigt bra jämfört med de andra

http://www.anandtech.com/show/4202/the-intel-ssd-510-review/3

Intel 510 har dessutom 34 nanometers minneskretsar. Att använda sådana kretsar är dyrare men gör även att minnescellerna klarar ungefär dubbelt så många omskrivningar (längre livslängd).

Det gällde väl alla diskar under varumärket?

Permalänk
Skrivet av anon51600:

Vore roligt att se en tekniker hålla SSD enheten så, också gärna med målade naglar. Fabulous. Oooh scary

Lite sexistiskt att anta att hon inte är en tekniker?

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag kanske vill få plats med ett par program på en SSD. Ingen egentlig mening att lägga ut en dryg tusenlapp och sen knappt få plats med så mycket mer än OS och MS-Office. 40GB hade jag för 10 år sedan.

Synd på en annars så bra dator att den känns som sirap. Jag vill lova min core2duo med en intel SSD disk känns rappare i Windows än din i7:a. Men men... fortsätt du uppgradera din cpu/ram/mk, det är väl en gammal vana

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Intressant, köpte nyss en Samsung 830 128GB och den kändes faktiskt snäppet snabbare än den tidigare Intel X25 80GB disken men högst troligt berodde det främst på just ominstallationen

En annan sak som är intressant är hur många folk har lyckats undkomma hur mycket skillnad en SSD verkligen gör på ett system! Jag gav nyligen min andra dator till flickvännen och denna dator hade tidigare en Intel SSD X25 när den fick en vanlig 7200rpm disk kändes dator fler år äldre. Enligt mig är SSD utan tvekan värt priset med tanke på vad den åstadkommer. 128 GB räcker lungt till både ett par program och spel däremot får man se till att ha ett par andra arkiverings diskar för övrig data (kanske green diskar).

Jag har ärligt talat svårt att se en entusiast/extrem maskin utan en SSD för operativet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Trevligt att se hur priset sjunker på SSD med vartefter tiden går

Sjunker de verkligen så snabbt? Jag tycker de är identiska med hur de låg för några månader sedan. Jag hade hoppats att de äntligen krypit under 10:-/GB, men inte då.
900 pix för 120 gig hade känts OK. Så får man plats med OS och ett par spel.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Sjunker de verkligen så snabbt? Jag tycker de är identiska med hur de låg för några månader sedan. Jag hade hoppats att de äntligen krypit under 10:-/GB, men inte då.
900 pix för 120 gig hade känts OK. Så får man plats med OS och ett par spel.

Jag köpte en 60gb för 1000kr för något år sen, och kan säga att det var sjukt värda pengar.
Min 60gb räcker för mitt OS, Starcraft, HoN, LoL (vilket är mainspelen jag spelar typ).. såå enligt mig MÅSTE du inte ha en 120gb liksom. Men sen kanske du vill ha fler spel på SSDn än mig o då behöver du möjligtvis en 120gb:)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk

Bilden får mig att tänka på Dexter och Illuminati, men jag gillar den fortfarande

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att se en jämförelse med OCZ-s Octane, dels för att Octane har en annan controller och är 1000 spänn billigare..diffar det så mycket i prestanda så att det berättigar så pass högt pris på Intel 520?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Jag köpte en 60gb för 1000kr för något år sen, och kan säga att det var sjukt värda pengar.
Min 60gb räcker för mitt OS, Starcraft, HoN, LoL (vilket är mainspelen jag spelar typ).. såå enligt mig MÅSTE du inte ha en 120gb liksom. Men sen kanske du vill ha fler spel på SSDn än mig o då behöver du möjligtvis en 120gb:)

OK, det låter ju helt sjukt, för det ligger de fortfarande på. Jag trodde det var SSD som utvecklades snabbast av alla komponenter just nu.
Visst räcker 60GB egentligen till Win7 och BF3, men det känns ändå ovärt för det priset till så få GB. Och sen hade det varit lite kul att även köra Gentoo delvis från SSD, med tanke på hur snabbt det är redan på den mekaniska.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Visst Intel verkar ha gjort ett utmärkt jobb med stabiliteten i 520 serien men jag har lite svårt att förstå egentligen vad det är man erbjuder som inte Samsung 830 gör. Samsung verkar inte ha några problem med stabilitet heller, men har ett betydligt lägre pris. Vi får hoppas att priserna sjunker allt eftersom på dessa 520 enheter, skulle gärna vilja se lite priskrig mellan 830 och 520..

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

60GB är det stenåldern? Väck mig när man kan få en på minst 500GB och till ett vettigt pris.

Vi levererar nya datorer idag 2012 med 8 Gb minne och 40Gb är också klart vanligt. Det beror ju likasom på vad man har datorn till hur stor disk man behöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Vad är det för fel på 2281 kretsen?
Dom problem som fanns är ju fixade sen ett bra tag

Till stor del, men inte fullständigt.

Citat:

As luck would have it, our own Brian Klug happened to come across an unexpected crash with his 240GB non-Intel SF-2281 based SSD two weeks ago when he migrated it to another machine. The crash was an F4 BSOD, similar in nature to the infamous BSOD issue from last year. While two of the systems we reproduced the BSOD bug on were cured by last year's firmware update, Brian's system (an X58/Core i7 build) was BSODing regularly playing Battlefield 3. Games end up being a great way to trigger the SF-2281 BSOD issue as they frequently switch between periods of idle and load, which does a good job of stressing the power state logic in SandForce's firmware.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kollade lite priser nu på morgonen och de känns som Intel missat rejält i prisättningen

120GB för ca: 2k sek abnorma 4,5k för 240GB

Känns som att Crucial m4 och Samsung 830 fortfarande är bästa alternativen om man vill kombinera pris, prestanda med stabilt firmware.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns