BF3 nästan ospelbart - Trots hyfsad dator (?)

Permalänk
Medlem

BF3 nästan ospelbart - Trots hyfsad dator (?)

Tjena,

Jag småhackar / laggar nästan hela tiden när jag spelar Battlefield 3. Ibland lyckas jag få laggfria-sekvenser men det är väldigt sällsynt. Det värsta är att jag har en vassare dator än flera av mina vänner - som lyckas spela laggfritt. Frågan är nu hur jag ska lösa det här, ta en titt på min utrustning nedan och gör gärna ett utlåtande. Jag köpte ett nytt grafikkort i samband med att BF3 släpptes - i hopp om att kunna spela laggfritt. En server med mer än 32 spelare kan jag mer eller mindre glömma.

Förutsättningar:
Processor: Intel Core 2 Quad Q9300 2.50 GHz (4 kärnor)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 570
RAM: 4 GB
Hårddisk: 500 GB
Moderkort: ASUS P5KPL-E
Nätagg: 650W
Operativsystem: Win 7
Internet: 24 mbit Telia

All musik, bilder & filmer ligger på en extern hårddisk. Så hårddisken är i princip tom.

Och när jag spelar så kör jag endast Skype, Battlefield 3, Origin & Mozilla för minimal belastning.

Jag formaterade Datorn för 3 veckor sedan - utan att få någon effekt på Battlefield. Jag kör med lägsta Grafik-inställningarna In Game och laggar ändå. Har senaste drivrutinerna.

Vad är det som spökar? Hårdvara? Mjukvara? Bör jag byta ut något?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Tror det är så enkelt som processorkraft. Testa att överklocka och se om det blir bättre!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Det kan vara fin CPU som inte hänger med, men tycker den borde de. Vad har du för upplösning?

Har du kollat dina temperaturer och fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

testa lite o se om de e något som verkar vara "flaskhals" i systemet, t ex ha igång aktivitetshanteraren och gpu-z under tiden du lirar och när "lagget/hacket" är igång, spela så en liten stund så att du får "historik" i form av graferna och se om något går i topp, om processorn ligger i 100% på alla kärnor, om grafikkortet klockar upp sig och om minnet tar slut i antingen ramet eller gpu minnet.... de tipset jag kan ge dig....

edit: lättaste vore ju o ha en skärm me dem uppe för o se, men om du inte har de så får du tabba ner snabbt o kolla

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Dum fråga men har du uppe mozilla-fönstret samtidigt? Kan sänka prestandan lite.

Tror dock du måste klocka din processor lite, du kan easy få upp den till 3-3,2ghz och märka mkt skillnad!

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på en 775 CPU, dock är min klockad och det går bra på 64man servers. Men visst den jobbar ~90% när man lirar

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Tror det är så enkelt som processorkraft. Testa att överklocka och se om det blir bättre!

Okey. Har inte en aning om hur man överklockar/klockar, du har ingen lämplig guide? tips?

Skrivet av thexps:

Det kan vara fin CPU som inte hänger med, men tycker den borde de. Vad har du för upplösning?

Har du kollat dina temperaturer och fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag spelar på högsta upplösningen, har provat att sänka - utan resultat. Har ej kollat temperaturer (hur?), däremot ligger FPSen på allt från 40-65/70.

Skrivet av iizhuuez:

Dum fråga men har du uppe mozilla-fönstret samtidigt? Kan sänka prestandan lite.

Tror dock du måste klocka din processor lite, du kan easy få upp den till 3-3,2ghz och märka mkt skillnad!

Aa precis. Men man tycker att man borde kunna köra det samtidigt. Hur gör jag för att "klocka" processorn då?

Permalänk
Medlem

Din processor är lite svag och du har 'bara' 4 GB Minne. Bf3 mår bra av 8+.
Där har du din(a) flaskhals(er).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Aa precis. Men man tycker att man borde kunna köra det samtidigt. Hur gör jag för att "klocka" processorn då?

Att ha uppe ett mozilla/chrome-fönster medans man spelar äter upp din dator, inte om den är nertabbad dock.

Vad har du för moderkort?

Vet du ingenting alls om överklockning?

Permalänk

Hur stor är din skärm och vad kör du för upplösning?

Jag hade nämligen precis likadan processor, 6gb ram och HD 5770 grafikkort på min förra dator och kunde spela 64 player maps på medium utan några som helst problem. Dock på en 22" på 1680x1050. Så processorn borde klara av det på low/medium utan problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Corsair TX 850W M | Asus P8Z68-V PRO GEN3 | Intel Core i7 2700K @ 4,3GHz | Thermalright Silver Arrow | Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance LP | Samsung SSD 830-Series 128GB & WD Black Caviar 1TB | Sapphire HD7970 @ 1100/6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av iizhuuez:

Att ha uppe ett mozilla/chrome-fönster medans man spelar äter upp din dator, inte om den är nertabbad dock.

Vad har du för moderkort?

Vet du ingenting alls om överklockning?

ASUS P5KPL-E , vilket har ett par år på nacken.

Tyvärr. Vet absolut ingenting.

Skrivet av mommelito:

Hur stor är din skärm och vad kör du för upplösning?

Jag hade nämligen precis likadan processor, 6gb ram och HD 5770 grafikkort på min förra dator och kunde spela 64 player maps på medium utan några som helst problem. Dock på en 22" på 1680x1050. Så processorn borde klara av det på low/medium utan problem.

24" 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

testa lite o se om de e något som verkar vara "flaskhals" i systemet, t ex ha igång aktivitetshanteraren och gpu-z under tiden du lirar och när "lagget/hacket" är igång, spela så en liten stund så att du får "historik" i form av graferna och se om något går i topp, om processorn ligger i 100% på alla kärnor, om grafikkortet klockar upp sig och om minnet tar slut i antingen ramet eller gpu minnet.... de tipset jag kan ge dig....

edit: lättaste vore ju o ha en skärm me dem uppe för o se, men om du inte har de så får du tabba ner snabbt o kolla

Processoranvändningen ligger på 93% - 100%, på alla kärnor.

Minnet ligger på 2,5gb / 4gb.

Permalänk

Tror Origin Jävlas med dig.
För Origin gör så min lagrings disk får Diskoverload så fort jag försöker kolla film eller Dra hem något genom Utorrent.
Och då ligger Origin på min ssd men den söker igenom allt på min Lagrings disk ändå och jävlas.

Funderar på slänga Origin in i sandbox igen så den låter mina hårddiskar vara.
Min SB i5 klarar köra 32+ folk maps i 2.5 ghz ner klockad utan direkt bekymmer och har GTX570 med.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av emLemL:

Processoranvändningen ligger på 93% - 100%, på alla kärnor.

Tror att du hittade din flaskhals där

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av emLemL:

Tjena,

Jag småhackar / laggar nästan hela tiden när jag spelar Battlefield 3. Ibland lyckas jag få laggfria-sekvenser men det är väldigt sällsynt. Det värsta är att jag har en vassare dator än flera av mina vänner - som lyckas spela laggfritt. Frågan är nu hur jag ska lösa det här, ta en titt på min utrustning nedan och gör gärna ett utlåtande. Jag köpte ett nytt grafikkort i samband med att BF3 släpptes - i hopp om att kunna spela laggfritt. En server med mer än 32 spelare kan jag mer eller mindre glömma.

Förutsättningar:
Processor: Intel Core 2 Quad Q9300 2.50 GHz (4 kärnor)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 570
RAM: 4 GB
Hårddisk: 500 GB
Moderkort: ASUS P5KPL-E
Nätagg: 650W
Operativsystem: Win 7
Internet: 24 mbit Telia

All musik, bilder & filmer ligger på en extern hårddisk. Så hårddisken är i princip tom.

Och när jag spelar så kör jag endast Skype, Battlefield 3, Origin & Mozilla för minimal belastning.

Jag formaterade Datorn för 3 veckor sedan - utan att få någon effekt på Battlefield. Jag kör med lägsta Grafik-inställningarna In Game och laggar ändå. Har senaste drivrutinerna.

Vad är det som spökar? Hårdvara? Mjukvara? Bör jag byta ut något?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

droppar aldrig under 30 fps med mitt gtx 570 och kör allt på ultra.. mestadels håller de sig runt 50+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

droppar aldrig under 30 fps med mitt gtx 570 och kör allt på ultra.. mestadels håller de sig runt 50+

Fast din CPU + klock är hästlängder bättre än TS xD

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Din processor är lite svag och du har 'bara' 4 GB Minne. Bf3 mår bra av 8+.
Där har du din(a) flaskhals(er).

Tror inte det är största problemet.
Jag kör på high med runt 70 fps mest hela tiden, kan dock droppa till runt 45 ibland. (Utan AA)
Kör med ett xfx 6950 1gb
4gb ddr2 ram
AMD Phenom x4 9850 2,5 GHz

http://www.anandtech.com/bench/Product/75?vs=29

Jämförde processorerna för att vissa verkar tro de kan flaska, antingen har min processor hållt bra mkt längre lr så skulle ja säga att ngt annat är problemet. Visst, mina kärnor ligger också på 93-100% Men kan lira 7-8 timmar utan problem.
Ja har också en 24" o kör 1920x1200.

Har du stängt av AA och AF? Testa sänka shadows, gör grymt mycket på prestandan, men om du kör på lägsta antar jag att allt är på low.

Fick ett kommando man kunde skriva i consolen, kommer tyvärr inte ihåg det, men någon som läser detta kanske kommer på det, innan jag använde det kunde jag inte heller lira på 32+ efter det fungerade det hur bra som helst, kommer dock inte ihåg va de va som sagt =/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Den handlar inte om någon flaskhals i detta läget. Läste ni inte att han kör allt på lägsta med ett 570? Det är något som inte stämmer. Kolla din grafikkorts frekvens så att den inte har råkat klocka ner sig vid belastning?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att 4gb ram kan vara en faktor.

Jag har 6Gb i min dator och BF3 + Win7 tar omkring 4Gb till 4,5Gb beroende av vilken bana jag är på.
Bad en polare med 12Gb att kolla vad hans system drog med BF3 och han kom upp i 6Gb, han kör SLI GTX 570 vet inte om det ökar minnes åtgången.

Visa signatur

Moderkort: Asus TUF Z790 Processor: I7 14700K Kylning: Asus TUF LC 240 Minne: 32Gb Corsair Vengence Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: WD Black 1Tb Nätagg: Asus ROG STRIX 850w Chassie: Fractal Design Pop Air XL Skärm: Dell U27" @ 2560 X 1440 2 X Dell U24" @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Den handlar inte om någon flaskhals i detta läget. Läste ni inte att han kör allt på lägsta med ett 570? Det är något som inte stämmer. Kolla din grafikkorts frekvens så att den inte har råkat klocka ner sig vid belastning?

Håller med. Verkar vara något annat som inte stämmer riktigt.

Permalänk
Medlem

har du bra fps o laggar eller har stutter kan du inte skylla datorn tyvärr. sjukt mycke problem med bf3 just nu. folk med 7970 har stutter i bf3. så det är verkligen inget spel du kan kolla hur din dator presterar i

Permalänk
Avstängd

jag har själv en i5 4.9ghz 8gb ram gtx580 700w nätagg(lite gammalt) 120hz skärm. 120gb ssd o.s.v o.s.v
och jag har 80-120 fps på ultra om jag tar bort aa och motionblur även de där längst ner. fps beror på vart ja kollar elr om ja springer o.s.v men ja kan känna av "lagg" då ja ligger stadigt på 90-100fps ändå:S så less man börjar bli. och en polare ha samma grejjer som mej o kan ha allt på ultra med aa o.s.v dock med mindre fps men den "laggar" ingenting..

även om jag har på low/medium så e de samma sak och då e fps sky hög.. så fattar inte va som är felet .
följer din tråd och ser om du får nå hjälp:P

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Jag upplevde sjukt mycket grafikfel i början av BF3, men efter senaste patchen (som har varit aktiv ett bra tag nu) så har jag haft bra flyt, kan det vara din CPU möjligen? Jag spelar på LOW för bästa flyt då jag känner att jag behöver ha så laggfritt som möjligt för att prestera på topp hela tiden, med så hög fps som möjligt.

Har en i7@3,36ghz och då används 50% av cpun under BF3 lir, 5,5GB ram & hamnar mellan 70-90 fps på ställen där det händer saker, andra ställen är det långt över 100fps, men där är det inte mycket action då så att säga.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Som sagt din processor flaskar nog det systemet men kör du på lägsta så borde det ju endå vara spelbart. Någon annan tidigare skrev att det kändes skumt som om ditt grafikkort klockar ner sig?! Det kan ju vara så att hans fastnar i nedklockat läge. Hade mycket problem med det förut så fick använda mig av "force 3d clock" i rivatuner. (hette det så?!)

Har inte klockat gpun sen strax efter jag köpte gtx480 (räcker med 80+ grader i stock.....) men testa dra hem "rivatuner", "Msi afterburner" eller evgas program tex och läs av vad klocken legat på då du startat spelet.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

När jag satt och skruvade på minga grafikkorts frekvenser uppstod diverse lustiga fel. Höjde jag tex minnen något steg förmycket blev det helt ospelbart trots att 80 fps rapporterades. Samma sak om kärnan fick för lite spänning.

Om möjligt, höj spänningen till grafikkortets kärna några steg via lämplig mjukvara. Jag vet inte riktigt hur Nvidias kort beter sig på den här fronten men det har gjort undervärk för många AMD användare.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Tror också på processorn. Jag körde en q6600 i 3.4ghz med GTX 470 och hade ca 90-95% på kärnorna, byta till en q9650 som körs i 4.1ghz som ligger 75-85% och det gav ca 5-10fps mer. Så processorn gör en hel del. Kan tänka mig en rejäl boost med en ny prolle till ett GTX570.

Visa signatur

[Vev och Grus] @ 1hz

Permalänk
Medlem

det är minnet skulle jag tro. satt med 8 gb förut, ena stickan visade sig vara defekt så nu är det 4 som gäller ett tag. innan laggade det aldrig, nu blir det lite smålagg ibland. i5 och Radeon 7970, ultra settings.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V/GEN3 | i5 2500K | 8 GB | Xfx Radeon HD 7970 | OCZ Agility 3 60 GB | Fractal Design 650W Newton R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Tror inte det är största problemet.
Jag kör på high med runt 70 fps mest hela tiden, kan dock droppa till runt 45 ibland. (Utan AA)
Kör med ett xfx 6950 1gb
4gb ddr2 ram
AMD Phenom x4 9850 2,5 GHz

http://www.anandtech.com/bench/Product/75?vs=29

Jämförde processorerna för att vissa verkar tro de kan flaska, antingen har min processor hållt bra mkt längre lr så skulle ja säga att ngt annat är problemet. Visst, mina kärnor ligger också på 93-100% Men kan lira 7-8 timmar utan problem.
Ja har också en 24" o kör 1920x1200.

Har du stängt av AA och AF? Testa sänka shadows, gör grymt mycket på prestandan, men om du kör på lägsta antar jag att allt är på low.

Fick ett kommando man kunde skriva i consolen, kommer tyvärr inte ihåg det, men någon som läser detta kanske kommer på det, innan jag använde det kunde jag inte heller lira på 32+ efter det fungerade det hur bra som helst, kommer dock inte ihåg va de va som sagt =/

Vad är AA och AF? Aa det är sänkt. Spelar på LOW. Kan du försöka luska ut va det va för kommando?

Skrivet av Kare:

Känns som det, hur kollar jag grafikkortets frekvens? Hur ser jag om det klockat ner sig?

Skrivet av timpO:

Som sagt din processor flaskar nog det systemet men kör du på lägsta så borde det ju endå vara spelbart. Någon annan tidigare skrev att det kändes skumt som om ditt grafikkort klockar ner sig?! Det kan ju vara så att hans fastnar i nedklockat läge. Hade mycket problem med det förut så fick använda mig av "force 3d clock" i rivatuner. (hette det så?!)

Har inte klockat gpun sen strax efter jag köpte gtx480 (räcker med 80+ grader i stock.....) men testa dra hem "rivatuner", "Msi afterburner" eller evgas program tex och läs av vad klocken legat på då du startat spelet.

Hur vet man om det är i nedklockat läge? Hur kollar man det?

Tacksam för all hjälp för övrigt! Har dock inte löst problemet än så fortsätta gärna.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, kan folk sluta trolla med hur mycket battlefield 3 kräver?
Det går alldeles utmärkt att spela på en Core2Duo och ett gammalt kort från ATI's 4xxx-serie (och högre inställningar än lägsta med bra fps..), så att den här datorn skulle flaska är ett rent jävla skämt.
Om ni inte vet, håll tyst - snälla. Det hjälper ingen att komma med massa dumheter.
Ditt minne flaskar inte heller, så glöm trollen som påstår det också. Det faktum att du har testat lägsta inställningarna borde väcka ringklockan hos alla med ett visst uns av vett.

Ja, jag är bitter på alla id*oter som tror att BF3 kräver 7970 och 3960X för att "klara" BF3.

OnT: har du kollat basicgrejerna som temperatur på grafikkortet och CPU? Och som timpO nämnde (inte det första skräpet), kolla upp hastigheten som ditt grafikkort (men också din CPU) körs i vid spelande. Till exempel genom GPU-Z och CPU-Z, för temperaturavläsning kan du använda HWMonitor.

Starta spelet, spela lite, tabba och kontrollera värdena, är du osäker, ta printscreen och posta här så kan vi hjälpa dig.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att det är grafikkortet eller drivrutinerna. Det är ganska troligt att GPU inte klockar upp sig när man startar spelet, har hänt mig många gånger med både Nvidia och Ati. Om du installerar MSI Afterburner kan du se en logg över grafikkortets frekvens, minne, spänning, belastning osv.

Min andra tanke är precis som många andra att det inte är tillräckligt hög klockfrekvens på din CPU. Jag har för mig att BF3 trivs bäst i frekvenser över 3.0 Ghz. Det finns guide om hur man överklockar här i forumen.

Är det bara i BF3 som detta sker eller har du något annat tungt spel du kan jämföra med?

Vilka program har du igång samtidigt som BF3? Kolla nere i högra hörnet.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED