Klart att ESD "kan" skada komponenter men blir rent av förbannad när folk som säger sig vara experter på området kommer med korkade argument... Om dom var experter skulle dom inte sitta på internet och skriva i trådar. Dom skulle skriva uppsatser och publicera dessa i vetenskaps kretsar.
Kan väl börja med lite historik först... Första datorn jag byggde på var en AST 4:86 med 33 MHz processor i högstadiet. (13 år)
Fanns inte ett enda ESD band att tillgå i hela skolan utan datoransvarige (dvs, han som hade hand om allt vad dator hette på skolan) körde helt enkelt med principen: "Jorda dig i lådan, dra ur sladden och börja meka"
På den skolan byggde jag sedan om datorer dagligen (uppgraderingar som mer minne och större diskar osv) och ingen av dessa datorer uppvisade några fel mer än vanligt slitage som t.ex servon i diskar som gett upp.
Alla som jobbat med AST desktops vet hur förbaskat kämpigt det kan vara att få av locket på dessa skitdatorerna och i många fall fick man slå och banka på skiten bara för att få loss locket. Trots detta höll elektroniken i dem (men hårddiskarna han ju ha tagit stryk av detta) och dom funkade bra oavsett hur ofta man var inne och pillade i dem.
Har fortfarande en av dessa skitdatorer liggandes och den går fortfarande att starta och den har man varit inne i flera hundra gånger under 15 års tid utan ESD band. Den går att spela samma spel på som man kunde då och den har inga som helst krashrelaterade problem. Tillomed hårddisken har överlevt!
Efter skoltiden började jag meka med riktiga speldatorer och spenderade flertalet timmar med att byta minnen, grafikkort och sätta i fler / större hårddiskar i mina och kompisars datorer. Bortsett från de vanligaste problemen med hårdvara som t.ex brända processorer efter man pillat med att överklocka och CPU fläktar som stannat på gamla AMD så det sagt FRÄÄS så har dessa fungerat utmärkt. Även här har jag kvar en sådan gammal jäkel på 266 MHz som fortfarande fungerar. UTMÄRKT...
Har sedan jobbat med skiten, fixat över 1,000 datorer genom åren utan ESD band. Inga problem alls! Väldigt många av mina tidigare kunder (sådana som jag lärt känna genom åren) har fortfarande kvar dessa datorer och dem startar också.
Vart jag vill komma här är att rent praktiskt sätt är risken med ESD så liten att den är irrelevant för min del. Har alltså jobbat med datorer i 15 år och byggt över tusen stycken och inga problem som jag kan relatera till ESD.
Nu kommer någon säga någonting i stil med:
Men du märker inte alltid att du har skadat komponenten.
Vad bra, om det inte är märkbart så gör det ju ingen skillnad?!?
Det kan ta flera år tills det händer något.
Hur många år då? Efter 2 år är det ändå oftast dags för en uppgradering... Plus, 15 år på en gammal 4:86 som varit plockad med mer än 100 ggr. Tycker det är dags att den dör snart...
Sedan, för att en pryl går sönder efter 2 veckor eller 50 år betyder inte automatiskt ESD skada. Har haft sönder saker av helt andra anledningar bra mycket oftare som jag ser det.
Men saker KAN ju hända!
Jo, jag kan trilla i badkaret och bryta nacken varje gång jag reser mig upp med. Har jag gummimatta i badkaret för det?
Jag kan svälja en humla när jag cyklar och dö av det. Har jag munskydd för det?
Jag kan trampa i hundskit när jag går utanför dörren...
Jag kan få cancer för att jag röker.
Jag kan få leverproblem för att jag dricker alkohol (även om jag gör det en gång var 3:e månad typ)
En galen snubbe kan få för sig att sticka mig i halsen med en kniv.
Det är ett under att folk över huvud taget vågar gå till jobbet med tanke på allt som KAN hända och antagligen har lika stor sannolikhet som att något pajar på grund av ESD.
Men det är ju inte ens jobbigt att använda ESD band!
Jag har provat det och jo det är det minst sagt.
* Det hakar upp sig på chassi. Så man måste pilla med det medans man skall sätta i en komponent vilket ökar risken för att man gör fel där.
* Man kan inte springa iväg med det på utan måste ta loss det för att gå och hämta något.
* Det är ofta för kort när man skall runt lådan.
* Man kan inte vända sig om 360 grader.
* osv
Det är bara jobbigt att ta fram det om man skall göra något som annars bara tar 1 minut att göra. Man slösar tid på att använda det, tid som kostar pengar om man har det som jobb att meka datorer.
Du är bara korkad, jag har utbildning XYZ och har hört och sett yaddi yaddi
Trevligt för dig. Ingen som tvingar dig att INTE använda ESD band.
Inte heller någon som tvingar dig att bry dig om vad andra gör.
Och slutligen, ingen som vill bli påtvingad dina uppfattningar om vad som är rätt och fel när man bygger datorer.
Uppenbarligen funkar det bra utan ESD band och även om 1% av alla som gör detta gör sönder en komponent på grund av det är det väldigt svårt att på förtur säga att ESD var orsaken.
Det finns flera tusen andra möjliga orsaker till varför en komponent inte fungerar varesig den är DOA, dör efter en dag, tre veckor eller 20 år.
Om det nu var så att mer än var tredje produkt gick sönder utan ESD band hade det varit en annan historia...
--------------------------------------------------------------------------------
Slutligen kan jag passa på att lista andra anledningar som jag varit med om till varför komponenter gått sönder eller på annat sätt rendrerats obrukliga genom alla 15 åren jag meckat med datorer:
9 x brända processorer via överklockning (länge sedan)
~70 talet trasiga hårddiskar, ca 40 av dessa pga servo, 3 tappade i golvet, en fick en skruvmejsel körd i kretsen och en råkade få ett glas cola över sig. Många av dessa var IBM's 120 GB diskar som ALLTID pajade.
Tio talet minneskretsar, många överhettade och två krossade för jag lagt dom på stolen och sedan satt mig på dom.
Ett ljudkort och grafikkort som gick sönder när min hund pissade på min speldator för c:a 4 år sedan. Moderkortet fick ta emot lite med via avrinning men det kortet fungerar fortfarande utmärkt.
Ljudkortet fungerar också till viss del men gillar inte köra det då kretsarna inte ser så glada ut.
Ett nätagg som sa POFF på grund av att det bestod till 70% hundhår/damm.
Kan tilläggas att min andra dator (alltså en extra som jag har till div småsaker) inte städas på damm speciellt ofta har sagt *BZZPOFF* FLERA gånger under 3 års tid (samma moderkort som hunden pissa på) men fortfarande fungerar UTMÄRKT och inte uppvisar några som helst blåskärmar eller andra prestanda försämringar.
-------------------------------------------------
Poängen här är alltså att jag har sett bra mycket mer fel på grund av misshantering av hårdvara samt dåliga städvanor än jag sett konstiga oförklarbara fel som ESD skulle kunna orsaka.
Dessutom har jag sett bra mycket fler fel som kan skyllas på tillverkare typ IBM diskar, Sparkle grafikkort, ett XFX grafikkort som hade minneskador vilket jag googlade på och visade sig att just den modellen var fel på ofta.
Att köpa KVALITETS produkter är bra mycket viktigare än ESD band med andra ord.
Och att städa datorn från damm är bra mycket viktigare än ESD band.
Att vara varsam med kretsar och inte lägga saker på fel ställen är bra mycket viktigare än ESD band.
Men vill man använda dom så fine with me. Men tvinga ingen att använda dom och klaga inte på dom som inte gör det för dom som använder ESD band är en minoritet.
...
Att sedan jämföra användningen av ESD band med användningen av bilbälte är helt otroligt korkat i mitt tycke.
Det finns ju lite mer självklara bevis på att bilbälte räddar folk som krockar. Finns det bevis som säger att ESD band har så stor verkan på antalet döda komponenter?
Det är för mycket som spelar in här för att jag skall tro att ESD står bakom en tillräckligt stor del av döda komponenter för att man skall bry sig och lida av "nerdkopplet".