Permalänk
Skrivet av hjorten66:

Har byggt c:a 50 datorer och aldrig haft esd-armband och aldrig haft problem att något pajat.

Jag har kört bil minst 500 ggr utan att krocka? Betyder det att faran inte finns?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DevilsDad:

Har en fråga här till någon som har bra koll. Det viktiga är ju att man själv och datorkomponenterna ligger på samma potential. Om man då ser till att man sjåälv har samma potential som chassit via ett ESD-armband borde fortfarande en urladdning kunna ske när du tar i komponenten om inte chassit och komponenten har samma potential.

Så frågan är, är komponenterna i datorn på något sätt i kontakt med chassit för att utjämna den potentialskillnaden sakta? (distanserna till moderkortet?) Och borde inte risken att man dödar en ny komponent man fått hem fortfarande vara lika stor?

Det stämmer delvist, men risken minskas för varje åtgärd man tar.
Komponenterna man jobbar med kan ha en annan potential, så även med ESD-armband kan urladdning uppstå. Det är därför det är bra att undvika att sprida ut delarna på ett alltför stort område.
ESD-armbandet + eventuell matta är ledande, men med ett högt restistansvärde så att en del av urladdningarna sker långsamt.
Det optimala vore ju att ansluta alla komponenterna med ESD-armband/resitorer till samma "referenspotential" även dem, men där börjar det bli lite väl onödigt bökigt.

Likaså finns det en liten risk att moderkortet man skall ansluta ett expansionkort till, har en annan potential än expansionskortet. Där kan det uppstå skadliga urladdningar när dessa kommer i kontakt med varandra.
Det är därför viktigt att alla komponenter man skall jobba med, alla har samma potential.

ESD-armband + alla andra ESD-skydd är bara en liten förbättring. Dem gör inget "idiotsäkert".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

ESD-mattorna brukar vara ganska lätta att klippa i. Klippte min med en vanlig sax.
Nu var det en kasserad Ericsson-matta, vilket är lite svårare att få tag på nu.
(Ericsson-fabriker, finns det?)

Kjell.com har t.ex ESD-bänkmatta 50x60 cm 149 kr. Finns större/mindre också.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Entusiast

ESD-mattor är bra att placera komponenter på, så kommer dem att långsamt och säkert ta sig till samma potential som det mattan är anslutet till. ESD-mattor har alltså en resistans, för att urladdning av det man placerar på mattan inte råkar ut för en plötslig snabb-urladdning.

Se till att ESD-armbandet är anslutet tills samma källa som mattan.
Många ESD.mattor har en eller flera "anslutningar" som man kan ansluta ESD skyddsutrustning till. T.ex ESD-armband och lödkolvar.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

ESD-mattorna brukar vara ganska lätta att klippa i. Klippte min med en vanlig sax.
Nu var det en kasserad Ericsson-matta, vilket är lite svårare att få tag på nu.
(Ericsson-fabriker, finns det?)

Kjell.com har t.ex ESD-bänkmatta 50x60 cm 149 kr. Finns större/mindre också.

Se där ja, man tackar.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Komponenterna man jobbar med kan ha en annan potential, så även med ESD-armband kan urladdning uppstå. Det är därför det är bra att undvika att sprida ut delarna på ett alltför stort område.
ESD-armbandet + eventuell matta är ledande, men med ett högt restistansvärde så att en del av urladdningarna sker långsamt.
Det optimala vore ju att ansluta alla komponenterna med ESD-armband/resitorer till samma "referenspotential" även dem, men där börjar det bli lite väl onödigt bökigt.

Likaså finns det en liten risk att moderkortet man skall ansluta ett expansionkort till, har en annan potential än expansionskortet. Där kan det uppstå skadliga urladdningar när dessa kommer i kontakt med varandra.
Det är därför viktigt att alla komponenter man skall jobba med, alla har samma potential.

ESD-armband + alla andra ESD-skydd är bara en liten förbättring. Dem gör inget "idiotsäkert".

Joo precis, men finns det nogån realistisk åtgärd man kan vidta för att försäkra sig om att två komponenter har samma potential? tex, ESD-armband till chassit och hålla i komponenten som ligger i en ESD-påse?

Jag var inte så noga med detta när jag byggde min nuvarande dator och den har ändå levt i 5 år men finns det någon simpel åtgärd för att minska risken så varför inte :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Joo precis, men finns det nogån realistisk åtgärd man kan vidta för att försäkra sig om att två komponenter har samma potential? tex, ESD-armband till chassit och hålla i komponenten som ligger i en ESD-påse?

Jag var inte så noga med detta när jag byggde min nuvarande dator och den har ändå levt i 5 år men finns det någon simpel åtgärd för att minska risken så varför inte :)?

Det är bara att göra precis som du skriver, att koppla ESD armbandet till chassit, och plocka upp komponenter i den antistatiska påsen först, så komponenten hamnar på samma potential.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DevilsDad:

När jag jobbade med ytmonterad elektronik, var arbetsplatsen rejält ESD-skyddad:
ESD-matta under stolen
ESD-anpassad stol,
ESD-skyddade skor,
Lödutrustningen var ansluten till ESD-knytpunkten i lokalen,
Golven hade speciell ESD-beläggning,
Varje arbetsplats hade ESD-underlägg,
Till och med arbetsbordets ben var anslutna till golvets beläggning,

Som du säkert inser, går det att gå långt när man ESD-skyddar omgivningen. Frågan är hur långt en vanlig "lekman" bör gå.
Enligt min mening räcker det med ett ESD-armband och en ESD-matta/underlägg på arbetsbordet, och se till att alla komponenterna ligger på mattan.
Chassit behöver inte ligga på mattan. Det räcker med att chassit är anslutet till mattan via en vanlig sladd med krokodilklämma. På så sätt håller komponenterna som ligger på mattan samma potential som chassit och därmed även moderkortet.
Sedan greppar man själv chassit titt som tätt, och innan ma greppar någon av komponenterna, för att undvika att man själv "vandrar iväg" till ett helt annat potential-plan, så att säga.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Äntligen ett lite mer nyanserat svar

Självklart har ju ESD-armbanden en funktion när det kommer till att hålla potentialen mellan handen och chassit/komponenterna på samma nivå. När man arbetar i en dator hanterar man dock även andra komponenter och verktyg oftast. Här finns också potentialskillnad. Många av råden här i tråden som "ta av fliströjan", "ta i ett element" osv kan säkert rädda minst lika många komponenter som ett ESD-armband.

Nä tacka vet jag barfota montering i kallingar med alla komponenter nära till hands i sina antistat-påsar! Sen ett ESD-armband som grädden på mosset så är de ju alla tiders

Ontopic! Ståltråd borde väl funka? isf, en bättre förklaring än "strömmen går för fort" någon? En ståltråd skulle ju onekligen jämna ut potentialen? så varför inte liksom.

Och TS, take care, denna förädiska vinterluft gör det extra viktigt att vara försiktig )

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Självklart har ju ESD-armbanden en funktion när det kommer till att hålla potentialen mellan handen och chassit/komponenterna på samma nivå. När man arbetar i en dator hanterar man dock även andra komponenter och verktyg oftast. Här finns också potentialskillnad. Många av råden här i tråden som "ta av fliströjan", "ta i ett element" osv kan säkert rädda minst lika många komponenter som ett ESD-armband.

Nä tacka vet jag barfota montering i kallingar med alla komponenter nära till hands i sina antistat-påsar! Sen ett ESD-armband som grädden på mosset så är de ju alla tiders

Ontopic! Ståltråd borde väl funka? isf, en bättre förklaring än "strömmen går för fort" någon? En ståltråd skulle ju onekligen jämna ut potentialen? så varför inte liksom.

Och TS, take care, denna förädiska vinterluft gör det extra viktigt att vara försiktig )

Som du säger så jämnar ju en ståltråd ut potentialen men det går aldeles för fort. Potentialen består av en laddning, laddningen som flyttas per sekund är strömmen och blir strömmen för stor skadar det komponenterna i form av att ledare kan brännas eller skadas.

Så med att urladdningen ska ske "långsamt" menas med att "få" laddningar ska flyttas varje sekund, dvs lägre ström. Detta sker genom att ha stor resistans som leder till lägre ström, därför fungerar inte en ståltråd då den har nära noll resistans

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Som du säger så jämnar ju en ståltråd ut potentialen men det går aldeles för fort. Potentialen består av en laddning, laddningen som flyttas per sekund är strömmen och blir strömmen för stor skadar det komponenterna i form av att ledare kan brännas eller skadas.

Så med att urladdningen ska ske "långsamt" menas med att "få" laddningar ska flyttas varje sekund, dvs lägre ström. Detta sker genom att ha stor resistans som leder till lägre ström, därför fungerar inte en ståltråd då den har nära noll resistans

Jojo, men armbandet finns ju där för att jämna ut potentialen innan man nuddar någon komponent, så att urladdningen aldrig uppstår :)? Och även om ståltråden har liten resistans så ska ju strömmen igenom 2 decimeter hud å kött

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Jojo, men armbandet finns ju där för att jämna ut potentialen innan man nuddar någon komponent, så att urladdningen aldrig uppstår :)? Och även om ståltråden har liten resistans så ska ju strömmen igenom 2 decimeter hud å kött

Jo men med en ståltråd sker en skadlig urladdning genom ståltråden.

Är inte riktigt säker på vad du syftar på? när ska strömen gå genom 2 decimeter hud? Om du inte har ett ESD-armband har din hand och komponenten olika potential, strömen behöver inte gå genom handen, den finns redan där.

Om komponenten i fråga inte är ansluten i datorn i andra änden av ESD-armbandet är ett litet problem ifos, jag frågade om detta lite längre upp i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Eller som jag brukar göra.
Vet inte vad det är när man ska bygga/leka i chassin.
Man sitter fan alltid i bara kallingar tillslut

Frugan brukar mumla "sitter ungen helt naken på golvet och leker" haha

been there done that! xD

Roligt att det kommer fram att någon mer är likadan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_panda:

been there done that! xD

Roligt att det kommer fram att någon mer är likadan!

haha skönt å höra att man inte är ensam
Konstiga är bara att man komma hem, påklädd och efter ett tag inser att kläderna ligger i sängen och man sitter där.
Vete fan när dom åkte av bara.....

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Anledningen till att du ska använda ESD-armband är att det ger dig och chassiet samma potential. Sen när du tar i ESD-påsen utjämnas potentialen även till komponenten i den långsamt till samma som du och chassiet. Det är dom snabba urladdningarna som är farliga.
På vilket sett skyddar att vara naken eller att ta i ett element mot det? Du kan fortfarande ha vilken potential som helst i jämförelse med komponenterna och chassit

Varför skulle dom tipsen fungera lika bra som esd-armband? det finns ingen logik i det. Varför använder inte företagen dessa tips i stället för riktigt ESD-skydd? lär ju vara mycket billigare.

Har skickat en fråga till frågelådan om detta hoppas dom kommer ta upp det. Kanske lyssnar några lite mer om det är Emil och Jonas som förklarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallin-mx:

Hej jag undrar om det har samma verkan?

räcker med att du ser till att burken är tom på strömming och sen montera, aldrig i mitt liv att någon komponent i mitt dator byggande sen 20 år tillbaka har gått sönder.

eller så gör du som min polare gjorde, håll i elementet och sen montera med EN hand haha klockrent ^^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Anledningen till att du ska använda ESD-armband är att det ger dig och chassiet samma potential. Sen när du tar i ESD-påsen utjämnas potentialen även till komponenten i den långsamt till samma som du och chassiet. Det är dom snabba urladdningarna som är farliga.
På vilket sett skyddar att vara naken eller att ta i ett element mot det? Du kan fortfarande ha vilken potential som helst i jämförelse med komponenterna och chassit

Min poäng var ju egentligen att ju fler åtgärder som minskar statisk elektricitet desto bättre ESD-armband, jätte bra. Men även om jag hade ett ESD-armband skulle jag ta av flisen

Och till din fråga. Känns som jag var lite otydlig där. När man pysslar med ett chassi och komponenterna inuti så tar man ju i chassit lite då då. Om jag tex inte har kläder så minskar ju risken för att jag ska hinna ändra min potential tills nästa gång jag tar i chassit. Precis som du säger investerar företag i utrustning för att undvika skador. ESD-kläder finns ju också, och de knappast för att ersätta ESD-armbandet utanför att det finns fler sätt än ESD-armbandet för att förhindra statisk elektricitet.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jo men med en ståltråd sker en skadlig urladdning genom ståltråden.

Är inte riktigt säker på vad du syftar på? när ska strömen gå genom 2 decimeter hud? Om du inte har ett ESD-armband har din hand och komponenten olika potential, strömen behöver inte gå genom handen, den finns redan där.

"Om du inte har ett ESD-armband har din hand och komponenten olika potential" Jag har ju ståltråden så potentialen är lika.

"Jo men med en ståltråd sker en skadlig urladdning genom ståltråden." Om potentialen är lika, blir det ju ingen urladdning?

"strömen behöver inte gå genom handen, den finns redan där." Ja jo, men vad spelar ståltråden för roll då?

"Är inte riktigt säker på vad du syftar på?" Nä jag är inte säkert på att vi förstår varann alls xD heh

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pye:

"Om du inte har ett ESD-armband har din hand och komponenten olika potential" Jag har ju ståltråden så potentialen är lika.

"Jo men med en ståltråd sker en skadlig urladdning genom ståltråden." Om potentialen är lika, blir det ju ingen urladdning?

"strömen behöver inte gå genom handen, den finns redan där." Ja jo, men vad spelar ståltråden för roll då?

"Är inte riktigt säker på vad du syftar på?" Nä jag är inte säkert på att vi förstår varann alls xD heh

"Vanlig ståltråd" = snabb potentialutjämning. Skadlig för komponenterna.
Propert skydd med resistans = långsam potentialutjämning = komponenter tar ingen skada vid urladdning.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

När du ansluter ståltråden till både din hand och komponenten sker en skadlig urladdning. Efter denna urladdning kommer potentialen vara lika. Det är här ESD-armbandet gör nytta, den kan i förväg jämna ut laddningen med en såpass låg ström att komponenten inte påverkas.

Skrivet av Pye:

Som sagt diskuterade detta tidigare, du får helt enkelt ansluta ditt ESD armband till chassit och hålla i komponenten när den ligger i antistatpåsen och låta den långsamt jämna ut potentialen. ESD-armband är ju inget 100% skydd heller om man inte är försiktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

exakt orisons. men visst som ni säger så esd armband finns av en anledning. har aldrig vart med om att nått har skadats what so ever. och jag brukar ta i element eller diskbänk innan

Så du har röntgat samt kollat med en mikroskop på dina komponenter för att vara säker att det inte har skett några esd skador?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

När du ansluter ståltråden till både din hand och komponenten sker en skadlig urladdning.

Ja eller tänk om jag skulle va så djärv att jag skapar en ännu "snabbare" urladdning genom att ta direkt i chassit! då skulle ju alla komponenter ryka på en gång :P?

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Min poäng var ju egentligen att ju fler åtgärder som minskar statisk elektricitet desto bättre ESD-armband, jätte bra. Men även om jag hade ett ESD-armband skulle jag ta av flisen

Och till din fråga. Känns som jag var lite otydlig där. När man pysslar med ett chassi och komponenterna inuti så tar man ju i chassit lite då då. Om jag tex inte har kläder så minskar ju risken för att jag ska hinna ändra min potential tills nästa gång jag tar i chassit. Precis som du säger investerar företag i utrustning för att undvika skador. ESD-kläder finns ju också, och de knappast för att ersätta ESD-armbandet utanför att det finns fler sätt än ESD-armbandet för att förhindra statisk elektricitet.

Okej då förstår jag dig. Var mest formuleringen att dessa metoder skulle vara lika effektiva som ESD-armband jag reagerade på. Hittade den här tråden som jag tycker var intressant i sammanhanget: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=17061 Där finns det även bilder på ESD-skador.

TS: Ett armband kostar endast 29kr på kjell så det är om inte annat värt det på grund av att det är mycket bekvämare än en ståltråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Ja eller tänk om jag skulle va så djärv att jag skapar en ännu "snabbare" urladdning genom att ta direkt i chassit! då skulle ju alla komponenter ryka på en gång :P?

sen när va chassit direktanslutet till komponenterna i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

"Vanlig ståltråd" = snabb potentialutjämning. Skadlig för komponenterna.
Propert skydd med resistans = långsam potentialutjämning = komponenter tar ingen skada vid urladdning.

Känner att jag ger mig mer och mer ut på djupt vatten här Nä men visst, de flesta här har väl läst el-lära av något slag och de var länge sen man dök ner i denna elektriska världen I ett slutet system så är de ju verkligen så. Om min hand och komponenten jag nuddar är plus- respektive minuspolen på ett batteri och chassit och ESD-armbandet är en del av kretsen däremellan så kmr ju resistansen på ESD-armbandet direkt förändra hur snabbt potentialen utjämnas.

Har som fått för mig att den statiska elektriciteten beter sig lite som den vill och att den höga volten och låga "strömmen" (antalet elektroner) gör att det inte krävs en sluten krets och att elektronerna kan hoppa fritt om potentialen är stor nog eftersom det finns ju alltid plats för någon extra elektron någonstans, eller någon färre. (om de handlar om väldigt små antal då). Och att det därför borde vara ointressant vilken resistans ESD-armbandet har så länge det finns där för att se till att vi har samma potential.

Så på något sätt förstår jag känns det som, fast samtidigt, känns det inte som om det ska påverka nämnvärt när det kommer till statisk elektricitet Nä färdigbabblat för mig i denna tråd. Får läsa på i smyg

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är din processor.

Det här är din processor på ESD.

Frågor?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

sen när va chassit direktanslutet till komponenterna i datorn?

Nä jag vet inte vart komponenterna kom in heller

Citat:

När du ansluter ståltråden till både din hand och komponenten sker en skadlig urladdning.

Antog bara att du menade chassit, när du skrev "komponenten", för varför skulle jag koppla ståltråd direkt till komponenten :d? Sorry för missförståndet

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hjorten66:

Har byggt c:a 50 datorer och aldrig haft esd-armband och aldrig haft problem att något pajat.

Har du någonsin fått skicka in tex moderkort, processor minnen eller grafikkort på garanti? Även månader/år efter datorn byggdes ihop?

Om svaret är ja, är det ganska troligt att det är på grund av en ESD skada.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Många verkar ha svårt att greppa potentialskillnader. Jag kan ta ett exempel ur verkliga livet.

På det kreativa 50-60-talet experimenterade man med att (kontrollerat) ladda upp arbetare till samma spänning som ledningarna de skulle arbeta med. Tanken var att man skulle kunna jobba utan att bryta strömmen. Det fungerade utmärkt och inga överslag skedde eftersom både arbetare och ledning höll 300 000V = potentialskillnad 0V. Det viktiga är inte att jorda, utan att inga överslag sker genom samma potentialskillnad (som mäts i enheten volt, V). Även kallat spänning.

Ett över eller underskott av negativt laddade elektroner skapar en potentialskillnad som strävar efter att utjämna sig och man då får man en urladdning. Pratar vi om ledande ämnen är det valenselektroner i atomernas yttersta skal som hoppar över mellan atomerna och leder strömmen, det är så en elektrisk ledare fungerar - man skjuter bara elektronerna framför sig i ledare och de finns redan där så att säga, därför går det blixtsnabbt även över långa avstånd. Inget behöver "fyllas på". Det är också därför enheten för ström, Ampere, mäts som antalet elektroner som färdas genom ett tvärsnitt av en ledare under en sekund. Spänningen avgör hur villiga de är att göra den färden. Hög spänning - stor dragningskraft.

Nu upptäckte man potentiella hälsoproblem av uppladdningarna, som jag minns det iaf, och lade ner projektet.

Apropå uppladdade elektriker och potentialutjämning, här är en häftig film:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Nä jag vet inte vart komponenterna kom in heller

Antog bara att du menade chassit, när du skrev "komponenten", för varför skulle jag koppla ståltråd direkt till komponenten :d? Sorry för missförståndet

Joo precis, jag är inte själv helt övertygad hur att ansluta armbandet till chassit ska ge dig samma potential som komponenterna i det. Pluggar fysik så kan teorin men har inte lyckats få ett bra svar på hur det är uppbyggt