Helt plötsligt börjat fått BSoD med 3 månader ny dator, hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt börjat fått BSoD med 3 månader ny dator, hjälp uppskattas

Hej.

Som titeln nämner så har jag helt plötsligt börjat få en hel del BSoDs med min nya dator som har fungerat helt klockrent fram till för ungefär 2 veckor sedan då det började, flera olika BSoDs också för den delen. Det uppstår helt random när jag spelar eller när jag är borta från datorn men inte jätteofta, ungefär 1 gång/dag i genomsnitt. Jag misstänker att det kan vara antingen en extern HDD eller drivrutiner till grafikkortet som strular då det är det enda jag har ändrat med datorn på sistone men jag skulle vilja ha hjälp att fastställa detta, eller om detta över huvud taget är problemet.

Jag har kört minidump filerna med programmet Whocrashed som har lett till lite info som jag har svårt att tolka själv, lägger upp det här (om ni vill kolla minidump-filerna själva säg bara till, lägger gärna upp dom)

Citat:

On Thu 2012-02-09 19:06:03 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (Ntfs+0xEFC08)
Bugcheck code: 0x7A (0xFFFFF6FC4000A878, 0xFFFFFFFFC0000056, 0x26A29C860, 0xFFFFF8800150FC08)
Error: KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NTFS-drivrutin
Bug check description: This bug check indicates that the requested page of kernel data from the paging file could not be read into memory.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time.

Citat:

On Mon 2012-02-06 14:07:57 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020612-8408-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7CC40)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF8A01681E6CC, 0x1, 0xFFFFF880087FDE47, 0x0)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

Har även varit en annan BSoD som verkar ha försvunnit men den hade något att göra med filen atikmdag.sys som är relaterat till AMDs grafikkortsdrivrutiner.

Övriga specs om mitt system är:

Moderkort: ASRock extreme 4 gen3
CPU: Intel core i7 2600k
GPU: amd 6970 crossfire (drivers: 12.1 + cap 2)
Minne: 8gb ddr3
PSU: 850w
Systemdisk: Corsair Force GT 120gb SSD(1.3.3 firmware)

Hittills har jag inte gjort något för lösa problemen förutom att jag har googlat lite om BSoD koderna. Jag känner att det här är över min kunskapsnivå så därför hoppas jag på att ni mer erfarna kan hjälpa mig att identifiera problemet och lösa det.

All hjälp uppskattas grymt mycket. Det är så jävla tråkigt när datorn ska börja fela efter att ha fungerat så fint i flera månader. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

men min begränsade kunskap gissar jag på minnena, har du testat memtest ?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

men min begränsade kunskap gissar jag på minnena, har du testat memtest ?

Nej har inte kört memtest men det är väl lika bra att testa så man kan utesluta det. Jag har dock aldrig använt memtest innan, hur vet jag om det är problem med minnena?

Permalänk
Medlem

Säg till om du hittar någon lösning. Min dator fungerade också klockfritt fram tills för ~2 veckor sedan när den började BSoD:a utan egentlig anledning, ca 0-2 gånger per dag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaggan:

Nej har inte kört memtest men det är väl lika bra att testa så man kan utesluta det. Jag har dock aldrig använt memtest innan, hur vet jag om det är problem med minnena?

Du använder memtest för att kolla om det är problem med minnena
www.memtest.org

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att det är nåt fel på drivrutinerna.

Testa att reparera windows eller kanske installera om helt om reparation inte fungerar.

PS: Jag vet inte om det kan funka men det finns ett kommando i Windows som lyder /scannow och liknade... är ingen expert på detta men någon forumit kanske vet vad detta gör? Har för mig den söker efter fel i windowsinstallationen...

PS PS: Testa att återställa datorn till tidigare datum också!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Har kört memtest i ca 40 min precis så den gick färdigt ett varv och den hittade inga problem så det verkar inte vara något fel på minnena.

Skrivet av Vlademil:

Det ser ut som att det är nåt fel på drivrutinerna.

Testa att reparera windows eller kanske installera om helt om reparation inte fungerar.

PS: Jag vet inte om det kan funka men det finns ett kommando i Windows som lyder /scannow och liknade... är ingen expert på detta men någon forumit kanske vet vad detta gör? Har för mig den söker efter fel i windowsinstallationen...

PS PS: Testa att återställa datorn till tidigare datum också!

Jo jag tycker också det tyder på att det är någon drivrutin som spökar eftersom allt har fungerat helt felfritt tidigare. Jag har ominstallerat drivrutinerna till grafikkortet från scratch med driver sweeper också så vi får se om det gör någon skillnad.

Ska testa göra en Windows repair som du rekommenderar.

Går och lägger mig efter det och återkommer imorn, godnatt!

Permalänk

kolla efter sektorfel på hårddisken... Windows skriver och läser mot disken nästan hela tiden... nästan alla gånger jag haft datorknas med bsod så har det varit disken...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

kolla efter sektorfel på hårddisken... Windows skriver och läser mot disken nästan hela tiden... nästan alla gånger jag haft datorknas med bsod så har det varit disken...

Låter värt att testa. Hur kollar jag sånt då?

På tal om det så kör jag med en corsair force gt 120gb ssd som systemdisk. Det kanske är värt att nämnas, har dock uppdaterat firmware och grejer på den. Editar in det i trådstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaggan:

Låter värt att testa. Hur kollar jag sånt då?

På tal om det så kör jag med en corsair force gt 120gb ssd som systemdisk. Det kanske är värt att nämnas, har dock uppdaterat firmware och grejer på den. Editar in det i trådstarten.

Finns de som har problem med Sandforcekretsarna även om de flesta nu har senaste firmware. Tror du kan kontrollera hårddiskarna med HDTune.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en liten update på läget. Har sen skapandet av denna tråden inte fått någon BSoD ännu och det känns rätt skönt, men än ska man väl inte hurra.

Skrivet av Jeddan:

Finns de som har problem med Sandforcekretsarna även om de flesta nu har senaste firmware. Tror du kan kontrollera hårddiskarna med HDTune.

Jasså. Så borde det ju inte vara i mitt fall dock då datorn inkl ssdn har fungerat felfritt i ca 3 månader utan BSoDs eller frysningar som var fallet innan jag uppdaterade firmware. Tror fortfarande på att det är mjukvarurelaterat.

Är det värt att köra HDTune ändå på ssdn? fungerar programmet på ssd också?

Permalänk
Medlem

Det är just sådana här fel som kan orsakas av ESD skador...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Det är just sådana här fel som kan orsakas av ESD skador...

Borde det inte ha visat sig ganska snabbt om det hade varit esd skador? är tveksam till att det skulle vara problemet också då jag var jordad(esd-armband) när jag byggde datorn och har inte pillat med något sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaggan:

Borde det inte ha visat sig ganska snabbt om det hade varit esd skador? är tveksam till att det skulle vara problemet också då jag var jordad(esd-armband) när jag byggde datorn och har inte pillat med något sen dess.

ESD skador kan vara lömska och först börja ställa till med trubbel flera månader efter skadan uppkommit. Men om du var försiktig och dessutom hade armband lär det vara ett annat problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650