Permalänk
Medlem

Dator ej för spel - 10k

Hej! Jag är i behov av en ny dator, kollade runt lite men blir inte klok på alla olika alternativ som finns. Men så kom jag ju på att jag hade ett konto här på Sweclockers en gång i tiden och visst det fungerade fortfarande Så nu vänder jag mig till er experter här!

Vad jag letar efter är en dator runt 10k men är som sagt lite lost i djungeln. Den kommer användas till trixande med program som Cubase med massa VST-pluggar och samplingar, VS med allt vad det innebär samt en omgång lätt PS ibland för lite småfix av foton. Men inget spelande så grafikkort med krut är ointressant, lägger hellre någon extra krona på att få datorn tyst och sval. Dock så vore det trevligt med ett moderkort och en låda som har plats för att i framtiden införskaffa ett gaming-kort ifall det skulle bli aktuellt.

Så prio är CPU och minne.

Krav och frågor:

• SSD är ett måste.

• i7/i5?

• 8 GB minne, eller mer?

• Minst 1 TB för lagring.

• Värt med ett moderkort som tar Ivy Bridge ifall jag skulle bli sugen på det mot höstkanten?

Skärm, tangentbord och mus ingår inte, likaså Windows.

Har ni några bra förslag på lager?

Tack på förhand!
Mvh
Johan

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1506018/2012-02-18
Ledsen men blev lite över 10 000 men bättre prestanda

Denna är nog bra nog att ha som icke gaming dator. Den har ett tyst chassi, nätaggregat och fläktar så bättre blir det nog inte, Kylningen är helt okej också om du tar gentle typhoon 1150rpm i fronten och 800rpm där bak och i toppen. Fläktarna som blir (de som medföljer) över går ju använda på sidan och i botten av chassit om du vill men behövs inte.

Jag la till mycket hårdisk utrymme och en extremt bra ssd, angående varför jag tog i5 är för att den är billigare och nästan lika bra som i7 om du inte ska göra extrema saker som på frestar processorn väldigt mycket. Annars kan du ju alltid överklocka processorn om du vill ha bättre prestanda och då kan den gå upp på ca 4ghz.

Jag gav den ett billigt men hyfsat grafikkort som orkar enkla grejer men den går också använda att spela med om man vill t.ex. LoL, HoN eller SC2 klarar den nog bra. Men vill du uppgradera grafikkortet så passar det bra i chassit, om jag inte har fel är max längden ca 290 mm på grafikkortet. Moderkortet har också pci express 3.0 för framtida grafikkort och crossfire eller sli.

Hoppas det hjälpte och lycka till med datorbygget.

Permalänk

Som musiker själv hade jag hällre tagit en i7a istället för i5 till musikproduktion, sen ligger de mesta på ett bra ljudkort istället för ett dubbelt grafikkort, hitta ett simpel grafikkort så lägger du över dem pengarna till en i7a.

Vet inte vf föregående talare ändå skrivit med en tanke åt spel hållet endå.

Permalänk
Skrivet av ElectroVoice:

Som musiker själv hade jag hällre tagit en i7a istället för i5 till musikproduktion, sen ligger de mesta på ett bra ljudkort istället för ett dubbelt grafikkort, hitta ett simpel grafikkort så lägger du över dem pengarna till en i7a.

Han skrev att det kan vara bra att ha om gaming kort blev aktuella och så tänkte jag att han kanske spelar nått så det kan vara bra att veta hur mycket detta grafikkort orkar.

Permalänk
Medlem

Skulle nog satsat på nåt sånt här http://www.inet.se/kundvagn/visa/1506089/2012-02-18
Då du sysslar med musik kan ju ett ljudkort vara att föredra också men då jag inte har någon större koll på dessa så inkluderar jag inte något i paketet.
Den inbyggda grafiken i processorn räcker alldeles utmärkt för dina behov så något extra grafikkort behövs inte.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroVoice:

tycker också en i7 är the way to go för musikproduktion. sen försökt få det så ljudlöst som möjligt med ex semipassivt nätagg i corsairs ax-serie eller seasonics x-serie, extra ljuddämpande mattor i chassit och tysta fläktar både i chassi och på processorkylare(nexus 120mm rekommenderas varmt). alla hyfsade moderkort för intel idag kommer även stödja ivy bridge eftersom det är samma sockel, bara bios som behöver uppdateras. ram är det väl lika bra att köra på 16gb på en gång? det kostar inte mycket och produktiva applikationer brukar ju tycka om så mycket minne som möjligt. ett grafikkort för 6-700 skulle räcka även om du får för dig att spela något enklare spel, typ ett radeon 6670 eller liknande, och kan vara helt passivt och ljudlöst. annars om spel är helt utanför kartan så räcker ju det inbyggda i intels processorer, men då måste du se till att välja ett moderkort med bildutgångar. ssd räcker väl 120gb? det räcker för windows, program och växlingsfiler om du inte har väldigt många stora program installerade

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

För det första, stort tack för era svar!

Borde ju naturligtvis nämnt någonting om ljudkort med tanke på vad datorn ska användas till, men det hade jag inte en tanke på då jag idag sitter med en laptop och mest lekt runt med Reason men efter att ha testat Cubase och alla roliga plugins som finns så orkar den inte med längre, ljudkortet har helt enkelt bara varit det som suttit i laptopen och det har hittills räckt till.

Kanske lika bra att lägga till ett ljudkort, har ni något bra förslag på internt sådant för låt säga max 2000? Läste runt lite och de PCI-kort som finns verkar inte funka klockrent med SB. Och PCIe hittar jag inte många vettiga kort alls till.

Edit:

Hittade 2 alternativ:
http://www.thomann.de/se/esi_maya_44_xte.htm
http://www.thomann.de/se/emu_0404_pci_express.htm

Något utav dessa borde väl fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liqwid:

För det första, stort tack för era svar!

Borde ju naturligtvis nämnt någonting om ljudkort med tanke på vad datorn ska användas till, men det hade jag inte en tanke på då jag idag sitter med en laptop och mest lekt runt med Reason men efter att ha testat Cubase och alla roliga plugins som finns så orkar den inte med längre, ljudkortet har helt enkelt bara varit det som suttit i laptopen och det har hittills räckt till.

Kanske lika bra att lägga till ett ljudkort, har ni något bra förslag på internt sådant för låt säga max 2000? Läste runt lite och de PCI-kort som finns verkar inte funka klockrent med SB. Och PCIe hittar jag inte många vettiga kort alls till.

nu har jag inte jättestor koll på ljudkort, men de som oftast används av de som verkligen bryr sig om ljudkvalitet är väl asus xonar för 2.0 eller asus hdav för surround. båda dessa finns för pcie x1. eller maya eller juli@ från esi, men de är nog svårare att få tag i

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII