Mikroskopbild visar högupplöst skärmpanel till Apple Ipad 3

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Dom har ju redan visat upp 4K-skärmar som monitorer till vanliga PC så vet inte vad som är så exklusivt med "retina"...

Så är det säkert. Så varför finns inte dessa skärmar redan i laptops? Därför att alla väntar på Apple. Kan Apple sälja sina maskiner med dessa skärmar till samma pris som de gamla så kommer det att ta *länge* innan nån annan försöker. För vi vet ju alla hur pinsamt det är när PC-tillverkare inte kan komma ner i samma pris som Apple. Och hur svårt det då blir att sälja dem eftersom man lika gärna kan köpa en Mac med bättre byggkvalitet och touchpad och köra Windows på den istället...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Lite less på att allt som har någon anknytning till Apple alltid urartar till fanboism. *suck*

På tiden att skärmar får högre upplösning, speciellt små skärmar. Well Done Sharp!

Permalänk
Medlem

Ontopic: Var är fredagspanelen?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Dom har ju redan visat upp 4K-skärmar som monitorer till vanliga PC så vet inte vad som är så exklusivt med "retina"...

Marknadsföring, marknadsföring och marknadsföring. 'Alla' vet att retina endast finns på Apple produkter med äkta retina skärmar och alla andra skärmar suger. (ironi)

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Dom har ju redan visat upp 4K-skärmar som monitorer till vanliga PC så vet inte vad som är så exklusivt med "retina"...

Jag har missat vart man köper dem till rimligt pris.. Du kanske kan länka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Lite less på att allt som har någon anknytning till Apple alltid urartar till fanboism. *suck*

På tiden att skärmar får högre upplösning, speciellt små skärmar. Well Done Sharp!

Varsågod, här har du en Sharp-panel, du måste köpa den i kvantiteter om minst 100.000st och du får ingen hårdvara runt den.
Så länge ingen annan bygger något med Sharp-panelen så har vi lika mycket Apple att säga well done till som vågar satsa på produkten som tillverkaren.

Hur lite vi än vill tänka på det, så behöver vi oftast en större tillverkare som köper in och använder produkter, för annars går inte priserna ner och vi som slutkonsumenter har ingen möjlighet att köpa dem.

Tänk på all forskning man läser om inom olika branscher, hur användbar är den forskningen innan den implementeras? Hur användbar är den implementationen innan den hamnar i en produkt?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

Många brukar ju hävda att det är skitenkelt att göra det Apple gör. Trots detta är det ingen annan som lyckas. Vad säger det om nivån på konkurrensen?

Konkurransen har begränsad spel rum då Apple patenterar allt det lilla som möjligt samt stämmer alla som gör någon produkt, design ellet lösning som vagt liknar Apples.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Konkurransen har begränsad spel rum då Apple patenterar allt det lilla som möjligt samt stämmer alla som gör någon produkt, design ellet lösning som vagt liknar Apples.

Men med lite smart marknadsföring skulle ju alla kunna lyckas enligt vissa här verkar det som, så återigen varför gör fler företag det då? För du menar väl ändå inte att det det endast är med Apples designspråk/lösningar detta är möjligt?

Apple har ett grymt starkt varumärke men de har inte fått det gratis, de har fått det genom att göra många väldigt bra produkt som folk gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Men med lite smart marknadsföring skulle ju alla kunna lyckas enligt vissa här verkar det som, så återigen varför gör fler företag det då? För du menar väl ändå inte att det det endast är med Apples designspråk/lösningar detta är möjligt?

Apple har ett grymt starkt varumärke men de har inte fått det gratis, de har fått det genom att göra många väldigt bra produkt som folk gillar.

Dom får mycket gratis via okunnig media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Man skulle kunna ge många, många exempel men ibland undrar jag om folk på detta forum helt enkelt är födda efter 2007 eller kanske var för unga för att använda internet då?

http://www.mobiledia.com/phones/date/q1-2007.html

Dessa telefoner släpptes i USA samma kvartal som iPhone introducerades. Tycker du fortfarande att de inte har fört utvecklingen framåt i alla fall i mobilbranchen?

Dock fel kvartal tar du Q2 så ser du flera smartphones med både wm6 och nokias Communicator med symbian, och det är samma månad man kunde köpa iphone. Inte lika avancerade men fortfarande smartphones.

http://www.mobiledia.com/phones/date/q2-2007.html

Redan 2 år innan iphone köpte jag 2st smartphones som var riktigt vassa för sin tid med WM på, Köpte både Qtek 9090 och Qtek 9000

http://en.wikipedia.org/wiki/HTC_Universal

http://en.wikipedia.org/wiki/HTC_Blue_Angel

Båda hade pekskärm och tangentbord och båda gick att köra in VM6.x på senare, har fortfarande kvar båda 2 i en låda

Så tycker ändå itne Apple var "först"

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Lite less på att allt som har någon anknytning till Apple alltid urartar till fanboism. *suck*

På tiden att skärmar får högre upplösning, speciellt små skärmar. Well Done Sharp!

Jag är tvärtom så satans jävla trött att folk vrålar "FANBOY!" hela jävla tiden. Snälla.

Var ett inlägg där någon skrev; "En bra sak med iPhone är att jag kan kolla mailen". Varpå en annan ropade "Fanboy much? Det där kan man göra med andra lurar". Liksom vad lider ni av?

Sluta skriv fanboy om allt och alla i varenda jävla diskussion, vi har fattat att ni tycker att alla som inte hatar det de äger är fanboys.

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Konkurransen har begränsad spel rum då Apple patenterar allt det lilla som möjligt samt stämmer alla som gör någon produkt, design ellet lösning som vagt liknar Apples.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör som Apple och kom på bra grejer som säljer först av alla. Slipper man den problematiken. "Apple har ensamrätt på sin design, det är därför de säljer så mycket *snyft snyft*"

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Dom får mycket gratis via okunnig media.

haha +1!

Apples produkter har ofta knytets till mediaproduktion och det är någon av de bättre grupperna att tilltala då de uppenbarligen får mängder av gratisreklam.

Såg en film igår Abduction, de var tokigt mycket reklam för Apple i den filmen, ni som sett den vet vad jag pratar om. Förövrigt blir det tummen ner för den filmen delvis på grund av reklamen

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalamandernJoe:

Jag är tvärtom så satans jävla trött att folk vrålar "FANBOY!" hela jävla tiden. Snälla.

Var ett inlägg där någon skrev; "En bra sak med iPhone är att jag kan kolla mailen". Varpå en annan ropade "Fanboy much? Det där kan man göra med andra lurar". Liksom vad lider ni av?

Sluta skriv fanboy om allt och alla i varenda jävla diskussion, vi har fattat att ni tycker att alla som inte hatar det de äger är fanboys.

Skärpning, om man säger att man gillar IPhone för att man kan kolla på mailen så låter det verkligen som en "FANBOY", hur kan du inte se det? Det är en funktion som alla smartphones har. Det är en helt annan sak om du kan komma med mer specifika och speciella funktioner för produkten du vill lyfta fram, se IPhone har Gorilla glas på båda framsida och baksida, det gillar jag skarpt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Dom får mycket gratis via okunnig media.

Handlar långtifrån om "okunnighet" från medias sida, tvärt om. Allt rörande Apple drar läsare, både "fanboys", "anti-fanboys" och allt däremellan. Få teknikämnen ger lika heta diskussioner som de rörande Apple. Så många Apple-artiklar är lika med många klick vilket i sin tur drar in pengar. Klart som fan att de vill skriva om Apple, skulle jag också göra i deras kläder

Så om alla "anti-fanboys" och "troll" la av att alltid skriva provocerande inlägg i Appletrådar kanske vi skulle få färre av dessa "nyheter" om var enda liten grej Apple ryktades göra

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Dom får mycket gratis via okunnig media.

Du menar samma media som en klocka har förkunnat att "nästa iPhone eller iPad-dödare" har kommit. Detta händer ungefär varje gång något tillverkare som inte är Apple släpper en flagship-produkt, vilket är i alla fall någr gånger i månaden. Sedan 2007...

It works both ways...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Jag har missat vart man köper dem till rimligt pris.. Du kanske kan länka?

Jag har missat vart man kan köpa Ipad3 till rimligt pris, länk?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Handlar långtifrån om "okunnighet" från medias sida, tvärt om. Allt rörande Apple drar läsare, både "fanboys", "anti-fanboys" och allt däremellan. Få teknikämnen ger lika heta diskussioner som de rörande Apple. Så många Apple-artiklar är lika med många klick vilket i sin tur drar in pengar. Klart som fan att de vill skriva om Apple, skulle jag också göra i deras kläder

Så om alla "anti-fanboys" och "troll" la av att alltid skriva provocerande inlägg i Appletrådar kanske vi skulle få färre av dessa "nyheter" om var enda liten grej Apple ryktades göra

Min Farfar så i går som inte är så ovanlig sak när jag hållde i min Motorla Razr vid honom. Är det en sån där ipad? (På dålig engelska)
Han är ganska mycket okunnig inom teknik men han läser väl tidningen osv.

Jag håller fast vid att det är okunnigheten som gör Apple "kända" i media.

iPhonedödaren är just ett exempel på reklam för Apple.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Skärpning, om man säger att man gillar IPhone för att man kan kolla på mailen så låter det verkligen som en "FANBOY", hur kan du inte se det? Det är en funktion som alla smartphones har. Det är en helt annan sak om du kan komma med mer specifika och speciella funktioner för produkten du vill lyfta fram, se IPhone har Gorilla glas på båda framsida och baksida, det gillar jag skarpt.

Mm, och man kan ha sex med feta fula paddor, men jag föredrar fortfarande snygga modeller. Modellerna gillar jag för att man kan ha sex med dem. Inget fanboy med det.

Man kan gilla sin produkt för vilken egenskap som helst, sluta vråla fanboy om alla som gillar någonting. Tillför absolut ingenting till diskussionen. Vem bryr sig om någon tjomme gillar sin galaxy s2 för att den går att kasta långt? Herregud, folk är helt psykotiska i den här tråden.

Permalänk
Skrivet av SalamandernJoe:

Gör som Apple och kom på bra grejer som säljer först av alla. Slipper man den problematiken. "Apple har ensamrätt på sin design, det är därför de säljer så mycket *snyft snyft*"

Först och bra betyder inte att det kommer sälja bra. Har man begränsad PR på få mediekanaler så blir det dålig genomslag för produkten. Sedan är det bra med att ha trogen och bredd kundbas, som Apple har. Men det är mer en så.

Apple har lyckats inte för att de har dem bästa produkter eller ens vara först med lösningen. De har lyckats för att de ger en image och design som tilltalar kunder samt en effektiv PR.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Min Farfar så i går som inte är så ovanlig sak när jag hållde i min Motorla Razr vid honom. Är det en sån där ipad? (På dålig engelska)
Han är ganska mycket okunnig inom teknik men han läser väl tidningen osv.

Jag håller fast vid att det är okunnigheten som gör Apple "kända" i media.

iPhonedödaren är just ett exempel på reklam för Apple.

De skriver ju så för att dra intresse. Artikeln skulle garanterat inte få lika mycket läsare om det bara står "Samsung lanserar Galaxy XXX". Om de i stället skriver "Samsung lanserar telefonen som fullständigt krossar iPhone" däremot kommer många fler läsa artikeln.

Se på teknikbloggarna som engadget (eller vårt eget Sweclockers) m. fl vilka artiklar som generellt sett genererar flest kommentarer.

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Först och bra betyder inte att det kommer sälja bra. Har man begränsad PR på få mediekanaler så blir det dålig genomslag för produkten. Sedan är det bra med att ha trogen och bredd kundbas, som Apple har. Men det är mer en så.

Apple har lyckats inte för att de har dem bästa produkter eller ens vara först med lösningen. De har lyckats för att de ger en image och design som tilltalar kunder samt en effektiv PR.

Mm, har varit orolig ett tag för mitt företag. Vi säljer hundbajskarameller, får vi bara med den "effektiva PRen" kommer vi slå igenom. Reklam är allt. Lyckas vi bara beskriva det bra så är jag en miljonär inom 2 år.

Att det ska vara så svårt att inse att Apple gör bra produkter som folk både gillar och köper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

haha +1!

Apples produkter har ofta knytets till mediaproduktion och det är någon av de bättre grupperna att tilltala då de uppenbarligen får mängder av gratisreklam.

Såg en film igår Abduction, de var tokigt mycket reklam för Apple i den filmen, ni som sett den vet vad jag pratar om. Förövrigt blir det tummen ner för den filmen delvis på grund av reklamen

Håller med

Serien Castle har med rejält med reklam för Apple Iphone :(.....Dom gör saker med sina Iphones som INGEN kan göra i ''verklighetens Iphone'' Man sitter och retar sig som fan på falsk reklamförig -.-,

Te.x dom kopplar in en Iphone till en PC, efter en halv sekund så börjar dom streama filmer från luren direkt in till Pc'n utan Itunes..... Och kan zooma in och ut via 4S så filmen på PC-skärmen zoomas in -.-....FAKE!

Kopplar in en 4S till en projektor (1 sekund senare så får dom bild på filmen dom vill spela upp)....får perfekt bild på en 110" duk....

Man får känslan....''DAFUQ!?!?! What is this shit?!''

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Håller med

Serien Castle har med rejält med reklam för Apple Iphone :(.....Dom gör saker med sina Iphones som INGEN kan göra i ''verklighetens Iphone'' Man sitter och retar sig som fan på falsk reklamförig -.-,

Te.x dom kopplar in en Iphone till en PC, efter en halv sekund så börjar dom streama filmer från luren direkt in till Pc'n utan Itunes..... Och kan zooma in och ut via 4S så filmen på PC-skärmen zoomas in -.-....FAKE!

Kopplar in en 4S till en projektor (1 sekund senare så får dom bild på filmen dom vill spela upp)....får perfekt bild på en 110" duk....

Man får känslan....''DAFUQ!?!?! What is this shit?!''

För allt som Bond gjorde med sin Ericsson kunde man ju göra på riktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Så är det säkert. Så varför finns inte dessa skärmar redan i laptops? Därför att alla väntar på Apple. Kan Apple sälja sina maskiner med dessa skärmar till samma pris som de gamla så kommer det att ta *länge* innan nån annan försöker. För vi vet ju alla hur pinsamt det är när PC-tillverkare inte kan komma ner i samma pris som Apple. Och hur svårt det då blir att sälja dem eftersom man lika gärna kan köpa en Mac med bättre byggkvalitet och touchpad och köra Windows på den istället...

Istället för att bara sprida personliga åsikter utan någon som helst faktaanknytning skulle jag föreslå att du diskuterar vad inlägget faktiskt handlar om.

Det är trevligt med höjd upplösning till en viss gräns. Och för min del är en så här pass hög upplösning på en så här liten skärm fullkomligt onödigt och drar bara onödig kraft.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Konkurransen har begränsad spel rum då Apple patenterar allt det lilla som möjligt samt stämmer alla som gör någon produkt, design ellet lösning som vagt liknar Apples.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en otroligt taskig ursäkt. Det är inte förrän i princip under 2011 som Apple på allvar aggressivt börjat försvara sina patent och mönsterskydd. Patentsystemet i USA och Europa är uppbyggt så att patenten är ogiltiga om man inte själv försvarar dem. Vad är då meningen att lägga ner de hundratals timmar och miljontals kronor det faktiskt kan kosta att söka ett patent om man inte tänker försvara dom? Kolla på Håkan Lantz som har spenderat större delen av sin karriär och förmögenhet på att försöka försvara sina patent på grundläggande (och potentiellt extremt lönsamma) patent inom datorindustrin och nu senast sjöfartsnavigation. Företagen med större resurser är han (inklusive hans egna advokater) har konstant blåst honom på teknikaliteter, medvetet utnyttjat teknologi som bygger på hans upptäckter och tjänat stora pengar och har i samma veva i det närmaste ruinerat honom i domstolarna. Apple är långt ifrån Håkan Lantz men vem fan kommer att våga ta en endaste liten chans och eknonomiskt risk på en produkt eller ide om det visar sig att det finns någon lite skitfirma i Kina som kan kopiera allt du gör ner i minsta detalj och sälja det för halva priset på en global marknad. Billigt för kunden javisst med ack så tråkigt när allt bara handlar om att göra exakt samma sak fast ett par kronor billigare. Ingen vågar ta någon som helst risk eftersom det är så tunna marginaler så att din business riskerar att gå omkull om du misslyckas en enda gång. Se på "commoditazation" av PC-marknaden de senaste 10-15 åren. Det lilla *framgångsrika* nytänk som funnit har mestadels Apple stått för. Annars har det bara varit snabbare och billigare varianter av exakt samma hårdvara för hela slanten...

Att företagen inte kan hålla sig ifrån att göra produkter som i mångt och mycket antigen är en direkt kopia av en Apple-produkt (designmässigt) eller är "inspirerad" av Apple beror inte på att Apples design är så fullständigt självklar att det helt enkelt inte går att designa på något annat sätt (!?) Utan att dessa företag är för chicken-shit för att våga ta en risk därför att de har mer att förlora på detta än att hoppa på något de vet kommer att sälja eftersom det redan är framgångsrikt för ett annat företag. Annars skulle naturligtvis ingen ha gett sig in på att spotta ut surfplattor i parti och minut i samma ögonblick som man insåg att det var en succe för Apple. Hade iPad sålt trögt från början så kan jag lova dig att det inte hade varit något "självklar" utveckling från netbooken utan då hade alla fortsatt att spotta ut just netbooks istället. Det är bara som en stor följa-john lek. Just nu råkar det bara vara så att det är Apple alla tittar på...

Sen kan man ha åsikter om vad som går att petentera idag. Men det är en helt annan diskussion.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Funktioner som Swipe to unlock känns ju som den största innovationen någonsin, patentsystemet är helt sjukt i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalamandernJoe:

Mm, och man kan ha sex med feta fula paddor, men jag föredrar fortfarande snygga modeller. Modellerna gillar jag för att man kan ha sex med dem. Inget fanboy med det.

Man kan gilla sin produkt för vilken egenskap som helst, sluta vråla fanboy om alla som gillar någonting. Tillför absolut ingenting till diskussionen.

De kan man säkert men att lyfta fram produkten i ett forum precis som att funktionen skulle vara speciell är väldigt fel och då får man vara beredd på att bli kallad fanboy. Jag gillar min Volov för att den kan köra? Vem bryr sig? Det intressanta är varför produkten blev vald framför konkurrenterna, allt annat bidrar inte till diskussionen.

Skrivet av SalamandernJoe:

Vem bryr sig om någon tjomme gillar sin galaxy s2 för att den går att kasta långt? Herregud, folk är helt psykotiska i den här tråden.

Och vem bryr sig om

Citat:

"En bra sak med iPhone är att jag kan kolla mailen"

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Funktioner som Swipe to unlock känns ju som den största innovationen någonsin, patentsystemet är helt sjukt i dagsläget.

Att dagens patentsystem är helt uppåt väggarna skriver nog de flesta under på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Och vem bryr sig om(...)

De som fastnar för troll...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!