Vad innebär operatörslåst egentligen?

Permalänk

Vad innebär operatörslåst egentligen?

Jag har Telia och jag ska köpa en mobil (SGS 2) av en kompis som köpte den med abonnemang hos telia.

Nu antar vi att den är operatörslåst?

Vad innebär det? Kommer jag märka något alls, några begränsningar etc? Eller är det bara att den måste köras med ett telia SIM?

Permalänk
Medlem

Ja, dvs du inte kan använda andra operatörer som Tele2, Halebop, telenor osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Överkill:

Jag har Telia och jag ska köpa en mobil (SGS 2) av en kompis som köpte den med abonnemang hos telia.

Nu antar vi att den är operatörslåst?

Vad innebär det? Kommer jag märka något alls, några begränsningar etc? Eller är det bara att den måste köras med ett telia SIM?

Det innebär att du inte kan använda någon annan operatörs simkort. Men eftersom du har Telia så kommer du inte märka något alls.

Permalänk

Operatörslås är en elektronisk spärr i en mobiltelefon vilken gör att det endast går att använda nättjänster från en specifik teleoperatör. Med hjälp av en särskild kod kan operatörslåset låsas upp.

Hämtat från wikipedia

Permalänk

Dåså Sitter på Telia Max25 utan binding, borde bara vara att tuta och köra då?

tack för svar.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag har en iphone som jag tänkt sälja, Jag tror den är operatörs låst till telia men det funkar med halebop nu iaf. Är den inte låst då eller går halebop å telia på samma "lås"

Permalänk
Rekordmedlem

Halebop sammarbetar tätt med telia, man kan säga att det är deras "tonårs o kontantkorts bolag"
http://www.halebop.se/om_halebop

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rexzo:

Lånar tråden lite då jag har en iphone som jag tänkt sälja, Jag tror den är operatörs låst till telia men det funkar med halebop nu iaf. Är den inte låst då eller går halebop å telia på samma "lås"

Då är den antagligen ej låst

Permalänk
Medlem

Halebop är Telias "lågprismärke" och använder samma nät som Telia.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Rekordmedlem

Från företagsinfon:
Halebop fick bli (och är såklart än idag), ett separat varumärke inom TeliaSonera Sverige AB

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har jobbat lite med att sälja telefoner. Telia och Halebop är samma låsning, dvs de kommer båda fungera på din iPhone, men ingen annan operatör. Du kan betala Telia 200:- efter 1 år för att låsa upp den så att även andra operatörer fungerar.

Vad gäller OPs S2 tror jag inte den är operatörslåst även fast det bands ett abonnemang när den köptes. Där jag jobbade var det bara iPhone och telefoner från 3 som var låsta. Resten tecknade man bara abonnemang och skickade iväg en olåst telefon. Kanske är låst ifall telefonen köptes direkt av Telia möjligtvis?

Permalänk
Medlem

Så ni tror att min iphone är låst?

Permalänk
Inaktiv

Som Santur skriver så endast 3:s SGS2 som är låsta och brandade.