Raspberry Pi - Vad skulle ni vilja göra med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Någon som har koll på Sd kort? Spelar det någon roll vad det är för något? Duger ett noname eller bör det vara ett kvalitetskort?

http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#SDHC_cards
står det lite om de som dem har prövat allafall, självklart kommer det finns fler som fungerar men dem kan ju inte pröva allt

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#SDHC_cards
står det lite om de som dem har prövat allafall, självklart kommer det finns fler som fungerar men dem kan ju inte pröva allt

Tackar! Är ju mest märkesgrejer. Vet inte hur jag ska tolka det. Att de bara provat dessa eller om det kan bli svårt med andra.

Permalänk

skulle använda den som lätt htpc för att frakta med sig till polare... ska lätt ha en sådan när den kommer ut till butikerna

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CENSTRM:

Någon som har koll på Sd kort? Spelar det någon roll vad det är för något? Duger ett noname eller bör det vara ett kvalitetskort?

Med tanke på hur liten prisskillnaden är så brukar det inte vara värt att chansa på noname. Det kan bli problem med noname kort om man har otur.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Med tanke på hur liten prisskillnaden är så brukar det inte vara värt att chansa på noname. Det kan bli problem med noname kort om man har otur.

Jag håller helt med. Men jag har ett noname liggande som jag funderar på om jag kan använda eller om jag behöver köpa ett nytt.

Tänk dig följande scenario:
Jag står vid brevlådan när den kommer.
River upp paketet med tänderna på väg in.
Trycker in kortet med det färdiginstallerade OS:et. Kortet kan inte läsas av enheten!
Jag skriker och kastar mig in i bilen för att köpa ett nytt. Det är annan trafik ute så jag blir tvingad att köra på trottoaren. Dagisgruppen på väg till lekparken tar upp hela djävla trottoaren! De flesta hinner kasta sig undan förutom den lilla pojken med lim i ansiktet. Hans ansikte trycks mot rutan vid träffen. Han väger ju nästan ingenting så jag tappar ingen fart alls när han flyger iväg! Men hans florescerande väst fastnar i vindrutetorkaren vilket gör att jag inte ser vart jag kör.
Jag sätter på torkarna för att få bort den. Det funkar inte utan smetar bara ut limmet. Jag vevar ner rutan och försöker i nittio km/h få bort skiten.
Jag får spolarvätska i ögonen och smäller in i en buss. Nu blir jag riktigt orolig! Har raspberryn blivit skadad?! Då den verkar ok så fortsätter jag turen till fots. Jag försöker springa men mitt ena ben viker sig på helt fel ställen. Polisen hinner ifatt och brottar ned mig på marken medans jag skriker: DET MÅSTE VA MÄRKESKORT!!

Permalänk
Avstängd

Alternativet vänta och se finns som ni förstår inte med i ekvationen. Jag sticker och köper ett nytt kort. Känns säkrast så.

Permalänk
Medlem

När tror ni releasen är? Skulle den inte släppas idag?

Är sjukt sugen på en, och kommer i första hand använda den som HTPC!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

20e feb skulle den lanseras, lugn dag på jobbet så kollar sidan då och då. Hoppas man kan ta med paypal eller något, glömde betalningsdosan hemma... HTPC till en början men väldigt sugen på att automatisera framtida lägenheten också. Fjärrstyrning till kaffekokaren, lampor, tv och liknande skulle vara riktigt trevligt.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Avstängd

Den kommer från Kina idag. När de fakiskt börjar sälja har de inte sagt än. Men om de har grejerna så tycker man att de borde börja ta beställningar. Så om fem minuter? Sex minuter? Imorgon? Slutet på veckan? Vill man va bland de 10k så är det från och med nu man ska hålla koll på sidan. Jag hoppas att både jag och min inneboende mollgan kan köpa en i första batchen

Permalänk

Jag ska försöka göra nån slags centralenhet i hemstyrning med den.
I dagsläget är allt väldigt teoretiskt, men jag hoppas att under våren få den att arbeta med en tellstick för tackbelysning osv, samt med pågående hembyggen för färgade led-lampor och så.

Att koppla på röststyrning vore en rolig detalj, men jag betvivlar att hårdvaran pallar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

NY INFO: Den är inte skickad från Kina än. Idag skulle de vara klara på fabriken. Oklart om de är det. Om de är det, ska de testas och godkännas innan de flygs till england. Om man antar att det inte står ett plan och väntar så sk adet fixas med transporten samt packas upp och organisera distrubitionen. Så absolut tidigast i slutet av veckan men troligare nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

NY INFO: Den är inte skickad från Kina än. Idag skulle de vara klara på fabriken. Oklart om de är det. Om de är det, ska de testas och godkännas innan de flygs till england. Om man antar att det inte står ett plan och väntar så sk adet fixas med transporten samt packas upp och organisera distrubitionen. Så absolut tidigast i slutet av veckan men troligare nästa.

Det var ju tråkigt, var fick du infon?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Det är väl samma info som kom ut 6/2:
http://www.raspberrypi.org/archives/615

Citat:

you should be able to buy them before the end of the month

Och vad jag kan se gäller detta fortfarande:
http://twitter.com/#!/Raspberry_Pi/status/171577626232762368

Citat:

We're confident that sales will start before the end of the month.

Permalänk
Avstängd

Det är från deras tweet.

Permalänk

Ingen förändring alltså.

Det har aldrig vart tal om att försäljningen ska börja idag. Det som börjar idag, är den stora väntan på försäljningsstarten

Visa signatur

Dator:

Permalänk

Jag skulle använda den som en HTPC och en mini bärbar dator som jag kan t.ex. visa ett bildspel med på skolan. Skulle även skriva lite programvara till den. Kanske ett eget OS baserat på Linus kerneln?

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Avstängd

Jag tänker köpa något sånt här:

Sedan tar jag isär chassit och bygger ett eget som dessutom innehåller rasperryn, högtalare och ett batteripack. blir lite större än en halvliter glass och kan göra bilder upp till 60"
Ska styras antingen med ett vanligt tangentbord eller den här:

Permalänk
Medlem

Spela cs!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Helt klart skulle det bli en trevlig HTPC med tanke på storleken. Synd bara att de inte använde sig av USB 3.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Tänker slänga upp en LCD-skärm i sovrummet med RSS-flöde av nyheter, väder, kalender och antal inkomna jobb/vardagsmail.

Mest för show-off, men finner jag det nyttigt investerar jag nog i en större touch-screen. Blir nog riktigt fräsigt

Permalänk
Avstängd

Ska ha en i sommarstugan som jag har kopplat till kameror och mobilt internet så jag kan kolla att allt är ok utan att behöva åka dit.

Permalänk
Medlem

hade velat ha en som en slags "budget-htpc". dock förstår jag inte hur jag ska få det att fungera, kommer OS (linux?) att installeras på SD-kortet, eller kan man köra OS via usb med t.ex. xbmc och sedan streama sin media via en NAS exempelvis? Har försökt hitta en guide som går igenom hur man ska gå till väga för att få sin raspberry pi till en htpc, men utan framgång.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Jag ska försöka göra nån slags centralenhet i hemstyrning med den.
I dagsläget är allt väldigt teoretiskt, men jag hoppas att under våren få den att arbeta med en tellstick för tackbelysning osv, samt med pågående hembyggen för färgade led-lampor och så.

Att koppla på röststyrning vore en rolig detalj, men jag betvivlar att hårdvaran pallar.

Det ska inte vara några problem men röststyrning, i alla fall inte om du tar till assembler. Borde dock gå att koda effektivt nog i C också. Om du får problem så säg till så hjälper mer en gärna till med optimeringen.

Permalänk
Medlem

En liten filmdator. Klämma in batterier, mini- högtalare och rasberryn i ett mini chassi.
Kanske plocka isär ett Logitech htpc tangentbord och koppla in det. Skulle vara häftigt att få tag i en liten HDMI skärm oxå.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FireFox:

Synd bara att de inte använde sig av USB 3.

Är det verkligen där eventuella prestandaproblem kommer märkas först?

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Det ska inte vara några problem men röststyrning, i alla fall inte om du tar till assembler. Borde dock gå att koda effektivt nog i C också. Om du får problem så säg till så hjälper mer en gärna till med optimeringen.

Usch, assembler håller jag mig gärna ifrån, vi har aldrig riktigt fått till en fungerande relation

Men att det kanske går i C är ändå lite lovande. jag tänkte nog inte skapa något från grunden, så får ta och sätta mig in i vad det finns för halvfärdiga alternativ i linuxmiljö.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag stör med lite off topic material men det ni kallar för Linux heter i detta och oftast dem flesta fall GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Usch, assembler håller jag mig gärna ifrån, vi har aldrig riktigt fått till en fungerande relation

Men att det kanske går i C är ändå lite lovande. jag tänkte nog inte skapa något från grunden, så får ta och sätta mig in i vad det finns för halvfärdiga alternativ i linuxmiljö.

Kan ju finnas något du kan bygga vidare på.
SphinxTiny kanske?
http://www.cs.berkeley.edu/~eomer/SphinxTiny/SphinxTiny-0.7.h...

Fast frågan är hur sådana program förstår svenska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Då jag jobbar som assembler programmerare till ARM har gjort att jag har haft tillgång till Raspberry Pi redan och gjort lite assembler optimeringar (gratis arbete gjort på mestadels fritid) så hjälper jag som sagt mer en gärna till. Kommer eventuellt få lite mer arbetstid för att stöda Raspberry Pi projektet dessutom och då skulle det vara roligt att göra nått som faktiskt har en vardaglig användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det verkligen där eventuella prestandaproblem kommer märkas först?

Troligen inte där det kommer att märkas främst, men jag tror att USB 3.0 hade tillfört en del nyttiga egenskaper och framför allt om enheten haft två portar.
Bl.a. klarar USB3 upp till .9A mot .5A och 5 Gbit/s mot 480 Mbit/s.

Kanske går att koppla till SATA/USB3 via något interface? SATA om något hade varit guld värt.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in