Guide hur jag får ut ljud via HDMI ASUS Geforce GTX 275...

Permalänk

Guide hur jag får ut ljud via HDMI ASUS Geforce GTX 275...

Hej jag skulle vilja få en guide och veta om det överhuvud taget är möjligt att få ut ljud från mitt GTX275 via HDMI?
Mitt MODEKORT är ASUS P6T
Man ska ju kunna koppla på SPDIF på själva grafikkortet på nåt sätt. Vore otroligt tacksam om jag kunde få hjälp med detta.

Alla MODEKORT stöder ju inte det, hur vet jag om mitt gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alla grafikkort med hdmi utgång kan inte sända ut ljud, detta går t.ex att kontrollera om du går in på ljud i kontrollpanelen på datorn. Då får du upp förslag på ljudutgångar att använda, jag får t.ex upp "Digital Display audio" från AMD.

I detta fall är de bara koppla!

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk

På alla bilder jag har sett på det kortet så finns det bara DVI-outputs samt S-video, och HDMI-kopplas via medföljande adapter till en av DVI-portarna, således kommer det ej fungera att få ljud via HDMI på det kortet då det initialt går via DVI som inte stödjer ljud och bild i samma, utan endast bild.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VictoryKid:

Hej jag skulle vilja få en guide och veta om det överhuvud taget är möjligt att få ut ljud från mitt GTX275 via HDMI?
Mitt MODEKORT är ASUS P6T
Man ska ju kunna koppla på SPDIF på själva grafikkortet på nåt sätt. Vore otroligt tacksam om jag kunde få hjälp med detta.

Alla MODEKORT stöder ju inte det, hur vet jag om mitt gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan oftast dra en ljudkabel via moderkortets ljud och denna kabel kommer oftast med grafikkortet. (liten tvåpolig sak). Då skall det gå att köra HDMI-ljud genom grafikkortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Regnbågsponny:

På alla bilder jag har sett på det kortet så finns det bara DVI-outputs samt S-video, och HDMI-kopplas via medföljande adapter till en av DVI-portarna, således kommer det ej fungera att få ljud via HDMI på det kortet då det initialt går via DVI som inte stödjer ljud och bild i samma, utan endast bild.

Ja där har du fel då ljud visst stöds genom DVI och har gjort sedan AMD (ATi) släppte sin HD2000 serie.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Regnbågsponny:

På alla bilder jag har sett på det kortet så finns det bara DVI-outputs samt S-video, och HDMI-kopplas via medföljande adapter till en av DVI-portarna, således kommer det ej fungera att få ljud via HDMI på det kortet då det initialt går via DVI som inte stödjer ljud och bild i samma, utan endast bild.

DVI stöder ljud och bild, dock inte enskilt, men genom HDMI med adapter. Det är chipsettet som saknar stöd, inte anslutningstypen.

Permalänk

Så kan jag få ljud via HDMI-adapter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VictoryKid:

Så kan jag få ljud via HDMI-adapter?

Skickades från m.sweclockers.com

Läste du vad jag skrev?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Läste du vad jag skrev?

Hehe, förlåt missade den övre såg bara den när du läxade upp någon skribent ovan.
Så det går med en sån där tvåpoolig kabel.
Finns det någon guide med bilder som förklarar hur det går till exakt?

Jag har ingen sån kabel, tror inte jag fått någon sån där DVI/HDMI adapter heller...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Vet du om det där är möjligt på mitt MODEKORT?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte kollat detta nej så det blir att okulärbesiktiga detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jag har inte kollat detta nej så det blir att okulärbesiktiga detta.

antar det eller så köper jag bara ett nytt grafikkort:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hittade vart man kopplar in SPDIF-kabeln till ditt moderkort. Dock får du själv söka. Ett tips är att kolla manualen till moderkortet. Om du inte ens hittar manualen så får du antagligen köpa nytt grafikkort med inbyggd ljud.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ja där har du fel då ljud visst stöds genom DVI och har gjort sedan AMD (ATi) släppte sin HD2000 serie.

Indeed, blir dumstrut på mig nu... via medföljande HDMI-adapter bör det gå, hade väl antagligen gått att köra via DVI all the way om man nu hittat någon produkt som har stöd för att ta emot ljud via DVI. Längre tillbaka brukade dock DVI endast ha stöd för bild.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||