Vilka Golv högtalare + förstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Har inte Thomann en fast fraktavgift på €15?

det kanske är inom eu? tycker ändå att jag kommer undan ganska så billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

det kanske är inom eu? tycker ändå att jag kommer undan ganska så billigt.

http://www.thomann.de/se/helpdesk_shipping.html?xsid=6b817e20...

Det var tydligen till sverige det var €15. Men verkar vara €20 till Norge.
Angående tull och moms har jag ingen aning om vad det är för regler i Norge tyvärr. Du känner ingen i Sverige då som du kan skicka grejorna till och sedan hämta hos?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det sägs upprepade gånger i tråden att Hifiklubbens priser är onödigt höga. Folk verkar nästan arga på dem. Kan nån ge lite exempel på såna omotiverat höga priser, till exempel avseende högtalare och förstärkare under 10000:- som väl är det segment som de flesta av sweclockers läsare är intresserade av.

Och referera inte till Thomann för eller nån annan butik utomlands för det är inte en relevant jämförelse (Thomann är dyrare än online retailers i USA).

(Och den där bloggande tetrissnubben som tyckte sig ha anledning att ha ont där bak för att han inte kan köpa hörlurar kan man ju inte ta på allvar. Allt han klagar på härstämmar ju från dåliga oinformerade val som han själv har gjort.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det sägs upprepade gånger i tråden att Hifiklubbens priser är onödigt höga. Folk verkar nästan arga på dem. Kan nån ge lite exempel på såna omotiverat höga priser, till exempel avseende högtalare och förstärkare under 10000:- som väl är det segment som de flesta av sweclockers läsare är intresserade av.

Och referera inte till Thomann för eller nån annan butik utomlands för det är inte en relevant jämförelse (Thomann är dyrare än online retailers i USA).

(Och den där bloggande tetrissnubben som tyckte sig ha anledning att ha ont där bak för att han inte kan köpa hörlurar kan man ju inte ta på allvar. Allt han klagar på härstämmar ju från dåliga oinformerade val som han själv har gjort.)

Hifiklubben är ensamma i Sverige med att sälja sina produkter förutom Denon då som även Elgiganten säljer numera.
När Elgiganten började sälja Denonförstärkare också, då till ett "korrekt" pris, så hade Hifiklubben en "Enorm Denon-rea" där dom sänkte priserna på sina Denonförstärkare som Elgiganten också säljde med ganska skapliga summor. Priserna har stannar där nere sedan dess. Alltså, en Denonförstärkare går okej att köpa från hifiklubben i dagsläget.

Men t.ex B&W, Dali och Argon (som för övrigt är deras egna märke) så är det endast hifiklubben som säljer dom märkena i sverige. Alltså ingen konkurrens och därför kan dom hålla ett högre pris än vad som egentligen är möjligt.

Nu ska jag försöka hålla mig från att referera till någon butik utomlands. Det finns faktiskt andra märken än Dali, B&W, Nad och Argon. Det finns otroligt många märken som är så mycket bättre (min åsikt). Om man tittar utanför hifiklubben träsket så märker man att det finns många andra försäljare som också säljer hifigrejor och det är oftast mycket seriösa företag. Dom säljer ofta märken som även andra butiker säljer, så då kan dom inte ha några ockerpriser för då vänder sig kunderna till en annan butik som säljer samma vara till ett lägre pris. Sjävklart va?

Även på begagnatmarknaden så kan man göra fynd. Om man kommer upp lite i prisklass (säg att man ska köpa ett par högtalare för 5-10k) så är säljarna oftast seriösa människor.
Det finns ju även affärer som säljer begagnat, t.ex www.rehifi.se där man kan göra många fynd. Gammal hifi är inte alltid dålig just för att den är gammal. Finns många gamla godingar som folk dissar ju pga ålder.

Men nu i fallet Thomann så har dom ju billig frakt (troligen billigare än dom flesta butiker i Sverige) och faktiskt bra priser. Eftersom både Tyskland och Sverige är med i EU så blir det varken moms eller tull om man handlar därifrån. Alltså, det är som att handla inom Sverige kan man säga.
Att priserna hos Thomann är högre än priserna än i USA är inget konstigt. Spelar ingen roll hos vilken seriös firma i europa du kollar hos så kommer priserna vara högre än i USA. Minns inte exakt anledningen men har för mig att det hade att göra med moms, tull osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Tänker inte dra något långt inlägg. Ibland känns det som folk borde lära sig lite grundläggare ekonomi, så kanske folk förstår varför priserna är som dem är på alla sorters produkter som tillverkas. Att lura mig att något är dyrare eller billigare,för att du köper den någon annanstans går jag inte på, det finns en anledning till varför en produkt kostar som den gör. Till sist du blir ändå lurad, kvittar vart du handlar och vilken produkt du handlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Hifiklubben är ensamma i Sverige med att sälja sina produkter.......

Okej, men kan man verkligen extrapolera på det där sättet?

Här ska jag kanske påpeka att jag inte är affilierad på något sätt med HiFiklubben! (Jag är nog mest triggad av den där tetrissnubbens infantila bloggpost som aktivt sprider ett omdöme som är felaktigt och grundat i hans egen ignorans.)

Det innebär ju inte automatiskt att man håller överpriser om man är ensam på marknaden, snarare handlar det om att man får en prispress med flera aktörer och då en press på marginalerna, men det är inte samma sak som att man tar ut överpriser i första läget. Jag tycker det är viktigt att man håller sånt i tankarna och inte glider för mycket på formuleringarna.

Att Elgiganten kan sälja billigare kan man heller inte ta till intäkt för att Hifiklubben tog ut överpriser innan. EG har otroligt mycket större omsättning och kan fortfarande sälja med vinst men till lägre pris eftersom de har större volymer. Att HK måste anpassa sig är logiskt, men det betyder definitivt inte att de tog ut överpriser innan EG började sälja Denon.

Har man ensamrätt på en marknad så tenderar förstås priserna att vara högre, men samtidigt konkurrerar man med andra produkter så man har ju absolut inte fritt spelrum. Snarare handlar det om att man säljer till tillverkarens spec'ade pris inklusive sin egen marginal, som man inte vågar pressa för högt för då väljer kunderna en annan produkt.

Ytterst handlar det väl om att hifiklubbens kunder är beredda att betala lite mer för tex en B/W högtalare på grund av märket när de hade få en likvärdig Monitor Audio för en lägre penning hos Referenceaudio. Men det handlar ju egentligen inte heller om överpriser, för i så fall skulle Apples produkter vara överprissatta också, men det är de inte för hälften av det man köper är en idé. Samma sak med NAD och B/W skulle jag tro.

Att Hifiklubben väljer att casha in på det beteendet kanske inte är så fult när allt kommer omkring?

PS. Ni får gärna ge förslag på likvärdiga alternativ till B/W 686 resp Lektor 2.

Permalänk

Är det ingen av er som gått i skolan eller? Ni kanske borde testa det.

I USA har man ingen moms! En eller 2 stater har moms och det betalar du när varan kommer till den staten typ.

I tyskland har man lägre moms än i sverige, 18-19% eller nåt.
Likadant i andra länder, dom har lägre moms än sverige. Sen beror priser på hur många enheter man köper i stöten, Bengans Dynghifi får sämre priser än Thomann. Köper du en container så blir det billigare. Frakt, paketering, administration, mindre strul.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Håller med dig, det finns så mycket som avgör hur priserna sätts.

Permalänk

Jag hade aldrig köpt en B&W för dagens priser! Det har blivit ASDYRT. Minst 35-40% för högt på B&W tycker jag.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Är det ingen av er som gått i skolan eller? Ni kanske borde testa det.

I USA har man ingen moms! En eller 2 stater har moms och det betalar du när varan kommer till den staten typ.

I tyskland har man lägre moms än i sverige, 18-19% eller nåt.
Likadant i andra länder, dom har lägre moms än sverige. Sen beror priser på hur många enheter man köper i stöten, Bengans Dynghifi får sämre priser än Thomann. Köper du en container så blir det billigare. Frakt, paketering, administration, mindre strul.

Tagga ner lite. Läs mitt inlägg så förstår du att det du säger redan är sagt.
Förutom det där jiddret om att man inte har moms i USA. Den är kanske inte federal, men så gott som alla stater har sales tax implementerat för konsumtionsprodukter sen 20-40 år tillbaka. Om du inte är säker på det du säger ska du inte höja rösten, det ser inte bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Jag hade aldrig köpt en B&W för dagens priser! Det har blivit ASDYRT. Minst 35-40% för högt på B&W tycker jag.

Ungefär så jag ser på saken när jag hör en B&W högtalare. Visst, det kan låta bra, men verkligen inte för det pris man betalar.

Vill man ha mest bang for the buck så borde man kolla utanför hifiklubbens dörrar. Har man gott om pengar och inte bryr sig om man får mest bang for the buck så kan man väl handla från hifiklubben om man föredrar just deras produkter.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Det finns ingen moms i usa, moms innebär helt andra saker än vissa skatter, hur som helst är deras skatter mycket mycket mindre än här, därför är det billigare att köpa därifrån.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

Det finns ingen moms i usa, moms innebär helt andra saker än vissa skatter, hur som helst är deras skatter mycket mycket mindre än här, därför är det billigare att köpa därifrån.

Nja, du får betala svensk moms på det som du importerar till Sverige från ett land utanför EU.
Det är olika procentsatser beroende på vad det är för typ av vara man tar hem.

Nu skriker halva swec märk skiten som "gift", någon som funkar ibland. Dock så har en gåva ett max värde och således så är det det värdet som du får i fall det skulle försvinna på vägen. Alla speditions firmor har idag ganska bra på paket från utlandet och ser till att tulla in dem rätt så man får betala rätt moms på det som kommit in.

Trots detta så lönar det sig ibland att ta hem saker, detta är om varan är ovanligt billig, eller om dollarn är låg och den p.g.a. det blir billig. Glöm ej att jämföra priset på flera håll. Finns kanske i ett land närmare för bara någon hundring dyrare.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

England och Tyskland är det vanligt att man handlar hifi ifrån.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Hifiklubben är ensamma i Sverige med att sälja sina produkter förutom Denon då som även Elgiganten säljer numera.
När Elgiganten började sälja Denonförstärkare också, då till ett "korrekt" pris, så hade Hifiklubben en "Enorm Denon-rea" där dom sänkte priserna på sina Denonförstärkare som Elgiganten också säljde med ganska skapliga summor. Priserna har stannar där nere sedan dess. Alltså, en Denonförstärkare går okej att köpa från hifiklubben i dagsläget.

Det är väl två år sedan EG försökte sälja Denon receivers (AVR-xx10), men vad jag förstått blev de rejält brända. Lite osäker men vill minnas att det var en bugg i firmwaren på vissa modeller som gjorde att HD ljud inte spelades upp. EG kunde inte uppdatera firmwaren utan löste in apparater om kunden klagade inom garantitiden. Vad EG gjorde med ett berg av begagnade receivers som inte uppfyllde specifikationen är mig obekant.
Hifiklubben kan serva Denon och uppdaterade firmware åt sina kunder.
Komplett sålde Denon i våras, men det verkar som även de förlorat intresset. Kanske för att Hifiklubben kan sänka priset till nivåer där det inte längre är lönsamt.
I mellandagarna köpte jag mig en AVR-1911 för 4000, lite senare när komplett fått in dem i lager sjönk priset för att stabiliseras vid ungefär 3300.

Mina senaste inköp är på Hifiklubben i Lund, och för många år sedan har jag handlat i Malmö. Mitt intryck av personalen i de få butiker jag besökt är att de är mer intresserad av att jag ska bli nöjd, än att sälja på mig saker.

I slutändan handlar det om ifall man vill ha kvar butiker med personlig service och möjlighet att låna hem tex högtalare före köp, eller om man är nöjd med webbutikerna och stormarknadernas prispressarpolitik utan service och säljare som pekar på dyrare produkter och säger att du ska ha sådan istället.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Förr i tiden var det vissa saker som bara fanns i usa. Usa är ju världens största konsument av allt, och världens största importör av allt, så det brukar oftast vara billigt p g a mängderna också. Jag skulle nog inte köpa något tungt/stort från USA, det blir svindyr frakt då, dessutom så kan det vara kul om grejerna kommer fram hela också.

Det jag menar med skillnaden på moms och annan skatt som ska vara som moms är detta.

Citat:

Personal end-consumers of products and services cannot recover VAT on purchases, but businesses are able to recover VAT (input tax) on the products and services that they buy in order to produce further goods or services that will be sold to yet another business in the supply chain or directly to a final consumer. In this way, the total tax levied at each stage in the economic chain of supply is a constant fraction of the value added by a business to its products, and most of the cost of collecting the tax is borne by business, rather than by the state. Value added taxes were introduced in part because they create stronger incentives to collect than a sales tax does. Both types of consumption tax create an incentive by end consumers to avoid or evade the tax, but the sales tax offers the buyer a mechanism to avoid or evade the tax—persuade the seller that he (the buyer) is not really an end consumer, and therefore the seller is not legally required to collect it. The burden of determining whether the buyer's motivation is to consume or re-sell is on the seller, but the seller has no direct economic incentive to collect it. The VAT approach gives sellers a direct financial stake in collecting the tax, and eliminates the problematic decision by the seller about whether the buyer is or is not an end consumer.

= L00phole = billigt och bra

http://en.wikipedia.org/wiki/Value_added_tax

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är väl två år sedan EG försökte sälja Denon receivers (AVR-xx10), men vad jag förstått blev de rejält brända. Lite osäker men vill minnas att det var en bugg i firmwaren på vissa modeller som gjorde att HD ljud inte spelades upp. EG kunde inte uppdatera firmwaren utan löste in apparater om kunden klagade inom garantitiden. Vad EG gjorde med ett berg av begagnade receivers som inte uppfyllde specifikationen är mig obekant.
Hifiklubben kan serva Denon och uppdaterade firmware åt sina kunder.
Komplett sålde Denon i våras, men det verkar som även de förlorat intresset. Kanske för att Hifiklubben kan sänka priset till nivåer där det inte längre är lönsamt.
I mellandagarna köpte jag mig en AVR-1911 för 4000, lite senare när komplett fått in dem i lager sjönk priset för att stabiliseras vid ungefär 3300.

Mina senaste inköp är på Hifiklubben i Lund, och för många år sedan har jag handlat i Malmö. Mitt intryck av personalen i de få butiker jag besökt är att de är mer intresserad av att jag ska bli nöjd, än att sälja på mig saker.

I slutändan handlar det om ifall man vill ha kvar butiker med personlig service och möjlighet att låna hem tex högtalare före köp, eller om man är nöjd med webbutikerna och stormarknadernas prispressarpolitik utan service och säljare som pekar på dyrare produkter och säger att du ska ha sådan istället.

Visst, personalen på hifiklubben är ju självklart mer kunnig än dom på elladorna och ofta trevligare också. Varje gång jag är på en hifiklubben affär (även när jag praoade där en vecka) så försökte dom sälja på mig saker, även fast jag var bara 15 år då. Dessutom så kan man ju i vissa fall frågesätta personalens kompetens ibland....

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

nu vart det så att jag inte fick några av dom pengarna jag väntade på. men snart så kommer det in pengar som jag har haft på en sparkonto. väntar bara på ett brev.

Var till Soundshop idag och frågade dom vad dom tycker om thrue serien. Jag fick svaret att visst är det bra grejer men att dom inte håller så bra.

Just denna butik verkar vara speciallister på Krk. fick lyssna på ett kar krk rokit rp5 och dom lät riktigt bra. han sa även att dom är en utav värdens mest sålda studiomonitorer samt att det är den som dom säljer mest på butiken. 1 av 100 har kommit tillbaka på lagning sa han.

så vad tycker swec folket? är detta ett bra paket? Har en budget på 10k nu - ljudkort som antagligen blir ett asus xonar d2x.

http://www.soundshop.no/krk-rokit-rp8g2-sort--par-p-3806-c-25...
http://www.soundshop.no/krk-10s-aktiv-studiosub-p-2742-c-254....

ska försöka hitta dem billigare. någon som kan hjälpa mig där?

Permalänk
Skrivet av Burks:

nu vart det så att jag inte fick några av dom pengarna jag väntade på. men snart så kommer det in pengar som jag har haft på en sparkonto. väntar bara på ett brev.

Var till Soundshop idag och frågade dom vad dom tycker om thrue serien. Jag fick svaret att visst är det bra grejer men att dom inte håller så bra.

Just denna butik verkar vara speciallister på Krk. fick lyssna på ett kar krk rokit rp5 och dom lät riktigt bra. han sa även att dom är en utav värdens mest sålda studiomonitorer samt att det är den som dom säljer mest på butiken. 1 av 100 har kommit tillbaka på lagning sa han.

så vad tycker swec folket? är detta ett bra paket? Har en budget på 10k nu - ljudkort som antagligen blir ett asus xonar d2x.

http://www.soundshop.no/krk-rokit-rp8g2-sort--par-p-3806-c-25...
http://www.soundshop.no/krk-10s-aktiv-studiosub-p-2742-c-254....

ska försöka hitta dem billigare. någon som kan hjälpa mig där?

8-tummarna är fan gigantiska, och 8 tummare har skitdålig spridning i sidled. Ska du köra med sub så ta 5 eller 6 tumsmodellen.
Sen borde du nog ha ett aktivt delningsfilter om du ska köra subsystem om du vill att det ska bli bra. Vet inga direkta märken men det måste finnas ett flertal.

Sen tycker jag du ska köpa ett kort som ger balanserad signal ut, det eliminerar lite problem som du kanske inte kommer få nu men mycket väl i framtiden.

En sak du verkligen kommer behöva är en mixer eller en slags volymkontroll mellan ljudkort och filter eller ljudkort och högtalare. Varenda gång du sätter igång/stänger av datorn så kommer det ges full output till högtalarna och kan du dra ner volymen till högtalarna "på vägen" till 0 så kommer dina grannar nog tacka dig, och så slipper du förstöra sakerna.

Rokitarna är nog dom mest sålda monitorerna och dom ska vara hyfsat problemfria, jag köper flera tusen gånger hellre rokits än m-audio eller nåt annat "nytt" märke på monitormarknaden. Om jag bara vill ha ljud d v s. för dom är vekligen inte sista ordet vad gäller någonting, ja utom kanske hållbarhet.

Du kan ju kolla in bhphotovideo också dom är billiga och har bra utbud från usa, sen den där http://www.dv247.com/ från england är ganska billiga.

Jag har hört mycket bra om volymkontrollen nanopatch

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

8-tummarna är fan gigantiska, och 8 tummare har skitdålig spridning i sidled. Ska du köra med sub så ta 5 eller 6 tumsmodellen.
Sen borde du nog ha ett aktivt delningsfilter om du ska köra subsystem om du vill att det ska bli bra. Vet inga direkta märken men det måste finnas ett flertal.

vilken kommer att komplentera basen på bästa sätt?

Skrivet av bigmac pro:

Sen tycker jag du ska köpa ett kort som ger balanserad signal ut, det eliminerar lite problem som du kanske inte kommer få nu men mycket väl i framtiden.

Är alltså inte http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343991 ett bra val? vad är fel på den. Jag kommer använda setupent till allt möjligt på datorn dvs, Spela, lyssna på musik och se på film. Har inte tänkt att skaffa något externt.

Skrivet av bigmac pro:

En sak du verkligen kommer behöva är en mixer eller en slags volymkontroll mellan ljudkort och filter eller ljudkort och högtalare. Varenda gång du sätter igång/stänger av datorn så kommer det ges full output till högtalarna och kan du dra ner volymen till högtalarna "på vägen" till 0 så kommer dina grannar nog tacka dig, och så slipper du förstöra sakerna.

Just detta har jag faktigst haft i tankarna

Skrivet av bigmac pro:

Du kan ju kolla in bhphotovideo också dom är billiga och har bra utbud från usa, sen den där http://www.dv247.com/ från england är ganska billiga.

Tror jag använder mig av Thomann. hittade samma produkter där billigare än soundshop

http://www.thomann.de/se/krk_10s.htm

http://www.thomann.de/se/krk_rp6_rokit_g2.htm

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch_plus_silber....

men den sista har inte inte xlr in och ut utan bara in. Har hört att xlr ska ge bättre ljudkvalitet. eller är det skitprat?

Permalänk

Men den har trs som också är 2pol+skärm d v s lika balanserat som xlr. Xlr är en bättre kontakt tycker jag, enklare att löda bra och det blir inga glapp i den.
Men asuskortet har bara RCA ut och det är 2 pol, minus och skärm är samma. Det är obalanserat. det behöver inte vara sämre men om man ändå har utrustning som tar balanserat och ska köpa allt nytt då hade jag i a f köpt allt balanserat.

Jag skulle nog tagit 6-tummaren.

Om du inte behöver 5.1 med analog koppar så finns det massa alternativ med balanserat ut, typ studiokort, men dom har oftast inte hörlur ut. RME, ESI, EMU, M-audio t e x. Sen finns det massa USB-studiokort och dom kan ha lite av varje men även där är blir det nog inget 5.1. Du kanske behöver en mixer om du ska köra hörlurar&högtalare från ett studiokort. Typ en xenyx. USB-kort med balanserat ut (stereo) RME, Native instruments, ESI, EMU, Maudio http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html . Finns mer.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Xlr ger inte bättre kvalitet, det kan däremot ge mindre störningar, men hemma har du troligen inga problem med att kabeln plockar upp störningar på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Men den har trs som också är 2pol+skärm d v s lika balanserat som xlr. Xlr är en bättre kontakt tycker jag, enklare att löda bra och det blir inga glapp i den.
Men asuskortet har bara RCA ut och det är 2 pol, minus och skärm är samma. Det är obalanserat. det behöver inte vara sämre men om man ändå har utrustning som tar balanserat och ska köpa allt nytt då hade jag i a f köpt allt balanserat.

Jag skulle nog tagit 6-tummaren.

Om du inte behöver 5.1 med analog koppar så finns det massa alternativ med balanserat ut, typ studiokort, men dom har oftast inte hörlur ut. RME, ESI, EMU, M-audio t e x. Sen finns det massa USB-studiokort och dom kan ha lite av varje men även där är blir det nog inget 5.1. Du kanske behöver en mixer om du ska köra hörlurar&högtalare från ett studiokort. Typ en xenyx. USB-kort med balanserat ut (stereo) RME, Native instruments, ESI, EMU, Maudio http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html . Finns mer.

kör nog på sladd direkt från ljudkortet. vill gärna undvika så mycket kabel som möjligt. Det blir ändå en del.

Skrivet av mrqaffe:

Xlr ger inte bättre kvalitet, det kan däremot ge mindre störningar, men hemma har du troligen inga problem med att kabeln plockar upp störningar på det sättet.

ok tackar.

Någon som kan hjälpa med kopplingshemat?

Denna slad från datorn http://www.thomann.de/se/cordial_cfy3wff_yaudiokabel.htm kopplas till en http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch_plus_silber.... som i sintur behöver en slags kabel soom kopplas till subben, vilken? 2 likadana? trs till xlr?

från subben kopplas 2 st http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk233-09_xlr_patch_kabel... till var sin monitor.

Stämmer detta?

Permalänk

Då subben har inbyggt filter för monitorerna skulle jag kopplat allt via subben.
Köper man ett ljudkort med volymreglerad balanserad utgång så får man ett bra paket.
Ljudkort http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_pro.htm
Sub plus 6,5orna och sen 2 mickkablar med xlr i båda ändar mellan sub och monitorer och 2 balanserade tele(trs)=>xlr mellan ljudkort och sub. Vill du sen kunna koppla bort sub och in den så använder man en fotpedal. Detta är inget man normalt använder mer än om man vill mixa med olika ljudbilder. Vi har det kopplat på detta sätt på jobbet med Genelec 7960Sub plus 8040 monitorer.

Permalänk

Jag håller med annorssan. Men annars kan du ju koppla från ljudkortet (balanserade ljudkort har nästintill alltid TRS ut för det tar mindre plats så man kan ha högre kontaktdensitet på baksidan och det är enda anledningen) med TRS-TRS till nanopatchen, sen TRS-XLR (köp rätt XLR, hane eller hona du ser vilken du ska ha på basens ingång), sen XLR-XLR (köp rätt även här). Sen är det klart. Jag tycker det verkar som Maudion har mest bang/buck här faktiskt. Den pro vafan den nu heter. Köp hellre för långa kablar än för korta kostar nästan inget extra. Jag kör alltid dubbla av det jag behöver för ibland ändrar man sig och vill flytta runt.

Det är nämligen det man har balanserade kablar till, för att kunna dra jävligt långa kablar utan att det blir skit i signalen.

BTW är det fast frekvens på högpassdelen i subben (det som går till satelliterna)? Eller följer den delningen man ställer subben på? Kan va värt att tänka på.

Visa signatur

Permalänk

Btw den första kabeln ser ut att vara fel. Men även om du ska köra obalanserat så varför vill du köra med bara 3 poler (gemensan minus) när du har minst 2 RCA ut. Men jag har svårt att se poängen med ett asuskort (konsument=leksaker) när du kan få ett prokort ja semipro i a f från maudio för samma pengar, maudio gjorde nog ljudkort innan asus ens fanns liksom. Anledningen till att man inte kör "hörlursutgång" på bra saker är att det ALLTID blir glapp i skiten, och kablarna är asdåliga och går sönder så gott som alltid inom 2 år, 3.5mm är skit. Det är därför man har andra lösningar som TRS och ännu bättre XLR, men 6,5mm TRS är minst 10 gånger bättre än RCA tycker jag, och RCA är minst 10 gånger bättre än 3,5mm "hörlur", ja du får räkna ut vad det blir själv.

Den där tar både TRS och en typ av XLR in, det kansek inte är helt tydligt men det är en multikontakt den ena av dom. På "input"

fred på jorden
Visa signatur

Permalänk

Kabel för ljudkort till sub(m-audio med trs tele ut). 2 st http://www.thomann.de/se/cae_1755209_patch.htm
Sub till monitorer http://www.thomann.de/se/pro_snake_tpm_15.htm
Det jag gillar med XLR är att man lättare vet vilka kablar som skall in var i en kedja. Man kopplar sällan fel när kablarna har olika typ av kontakter i ändarna. Sen är det trevligt med lås så inte sladdar glider ur.
Jag ser även att krk monitorerna har obalanserade ingångar. Det kan man oxå använda men studioprylar är i stort sett alltid byggda för balanserad signal och den obalanserade ingången har antagligen inte fått samma kärlek. Bara ett antagande men då den bara används i undantagsfall så hade jag inte fokuserat på den.

Permalänk
Medlem

Monitor Audio RX6 kolla in dem. Har själv RX8:orna hemma.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Hur är M-Audio FAST TRACK PRO för film och spel?

Permalänk

Det är ett 2 kanals kort som även skickar 5.1 via spdif. Jag har FW410 och ett audiophile 96/24 och båda skickar spdif till hemmabion. Det finns ingen 3d ljudemulering i drivrutinen men jag har spelat fallout och skyrim utan problem i lurar med bra ljud med mitt fw410. Den trevlig finess är att man kan assigna flera utgångar till samma ljudspår. Tex både spdif, analogt och hörlur från samma källa utan att behöva välja enhet. Hörlursutgången är bra med mycket effekt och jag driver stora lurar utan problem med mitt kort. Men är det 3d effekter man vill åt i lurar så är pro kortet ett 2 kanals kort och man får låta spelets ljudspår sköta effekterna vilket jag brukar föredra i vilket fall...