Varför sänker man multipeln när man överklockar?

Permalänk
Avstängd

Varför sänker man multipeln när man överklockar?

Hej ! Har sett att många gör såhär när dom överklockar en processor som tex intel q6600. T.ex 355x9 =3,2ghz och då kör dem istället på 400x8 och det blir också 3,2ghz. Varför gör man såhär? Höjs inte dem andra frekvenserna mera då som t.ex minnena?

Permalänk
Medlem

När man klockar alltså höjer fsb så höjs även frekvensen på minnena. För att frekvensen på minnena inte ska bli hög så sänker man multipeln.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Man har multipel på RAM också, så man kan ibland få ändra lite med CPUns multipel och FSBn för att få in de frekvenser man vill ha.

Permalänk
Medlem

Det är för att få ramminnena att arbeta i högre/specad hastighet.

400x2 = 800
355x2 = 710

Permalänk
Medlem

som de va (eller va sagt allafall) till te.x. min i7 920 så va den mer stabil i x19 istället för x20 (om jag kommer ihåg rätt, kan vara tvärtom också) även fast det i slutet blev samma klock (så högre blck och lägre multi va det om jag kommer ihåg rätt)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

när man har högre FBS så överklockar man cachet mer och så får man lite mer prestanda, men de kanske vill överklocka nordbryggan också och det e därför de använder högre FBS

Permalänk
Skrivet av Superlight:

När man klockar alltså höjer fsb så höjs även frekvensen på minnena. För att frekvensen på minnena inte ska bli hög så sänker man multipeln.

cpu och ram har en varsin multiplikator, det är just fsb-frekvens gånger ram-multiplikatorn som höjer minnet, kärnans multiplikator har ingen verkan på annat än just kärnan. Men OP kanske menar just ram-multiplikatorn och inte multipllikatorn för kärnan?

Å andra sidan, jag har inte överklockat så mycket med socket 775 så jag är inte helt säker här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gulbanan:

när man har högre FBS så överklockar man cachet mer och så får man lite mer prestanda, men de kanske vill överklocka nordbryggan också och det e därför de använder högre FBS

Nu kör jag ju på 355fsb och en cpu ratio på 9. Kommer jag att få högre fps i Tex BF3 om jag höjer fsbn till 400 och sänker cpu ration till 8? För det blir ju 3.2 ghz med båda men jag får snabbare cache/ram minnen om jag höjer fsbn mer? Eller ?

Permalänk
Skrivet av rajtin:

Nu kör jag ju på 355fsb och en cpu ratio på 9. Kommer jag att få högre fps i Tex BF3 om jag höjer fsbn till 400 och sänker cpu ration till 8? För det blir ju 3.2 ghz med båda men jag får snabbare cache/ram minnen om jag höjer fsbn mer? Eller ?

Överklocka ram ger sällan något lyft i spel-prestanda. Så nej skulle jag nog säga, huvudsaken är att processorn är snabb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Överklocka ram ger sällan något lyft i spel-prestanda. Så nej skulle jag nog säga, huvudsaken är att processorn är snabb.

Okej, jag såg på moderkort förpackningen att det stod OC 1600mhz fsb. Nu när jag kör på 400fsb i bios så ligger Rated FSB på 1600mhz enligt CPU-Z. Betyder det att jag inte kan höja fsbn i bios något mer?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av rajtin:

Okej, jag såg på moderkort förpackningen att det stod OC 1600mhz fsb. Nu när jag kör på 400fsb i bios så ligger Rated FSB på 1600mhz enligt CPU-Z. Betyder det att jag inte kan höja fsbn i bios något mer?

Jo det kan du, det är bara vad ditt moderkort är specat för.
Men du måste ju höja spänningen allt eftersom datorn blir ostabil, så det är lite meck med det, men det som ger prestanda i spel är hastigheten på CPUn så vill du inte få upp den mer skulle jag inte besvära mig.