Varför blir egentligan AMD:or så jäkla heta? (Bilder med värmekamera!)

Permalänk
Medlem

Super finna + nyttiga svar i denna tråd! , mycket trevlig läsning man fick när man hittade denna tråd"tackar alla trevliga swecare för bra information"
-----------------------------------------------------------------------------------
En liten sak som tallar mot P4 orna är att de inte pallar hög späning...en ny amd Xp2400+som har 0.13 teknik klara lätt över 2.1 v medans en P4 ska man vara glad om den överlever i 1.85 v, då kan man ju funderar vad det kan bero på...kan det vara så att coren blir mycket varmare längst in i P4 än man tror eller har P4 orna fått transistorer som klarar mindre späning..

Den som kan klura ut det! han kan ju vara vänlig att posta ett bra svar...

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

amd ska enligt www.benchtest.com/calc.html ge runt 88% av maxeffekt vid fullload, men toast måste fan ge 99%

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Super finna + nyttiga svar i denna tråd! , mycket trevlig läsning man fick när man hittade denna tråd"tackar alla trevliga swecare för bra information"
-----------------------------------------------------------------------------------
En liten sak som tallar mot P4 orna är att de inte pallar hög ström...en ny amd Xp2400+som har 0.13 teknik klara lätt över 2.1 v medans en P4 ska man vara glad om den överlever i 1.85 v, då kan man ju funderar vad det kan bero på...kan det vara så att coren blir mycket varmare längst in i P4 än man tror eller har P4 orna fått transistorer som klarar mindre späning..

Den som kan klura ut det! han kan ju vara vänlig att posta ett bra svar...

Spänning. inte ström! P4 drar faktiskt mer ström men på lägre spänning:) så dom utveckar mindre effekt.

Seriöst, hur många har dödat sin amd genom elektromgiation eller vad det heter? och nu inte 2.9v och så men under 2,5 typ.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r

Spänning. inte ström! P4 drar faktiskt mer ström men på lägre spänning:) så dom utveckar mindre effekt.

Seriöst, hur många har dödat sin amd genom elektromgiation eller vad det heter? och nu inte 2.9v och så men under 2,5 typ.

Tack för rättningen skrev fel(skrev rätt på det andra stället

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

Vad har vi kommit fram till då?
AMDs prollar blir inte varmare helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Saker som ökar effekt:
Ström (i kvadrat enl. formeln I*I*R=P)
Spänning (linjärt U*I=P)
Frekvens (som jag dock har glömt bort formeln för...)

Så en processor som drar mer ström och har en hög frekvens har mer effekt än en processor som drar hög spänning och samma frekvens. Sambandet mellan ström, motstånd och spänning finns där uppe, det är bara att räkna..

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen
Jo jo! ALLA vet ju att en korrekt KYLD processor inte blir för het! Det är inte ett kyltest (det fanns i ett tidigare nummer ) Det som ju är så jävla koolt är att det är så FÖRBANNAT stor skillnad i själva designen mellan AMD och Pentium! Här ser man också tydligt VARFÖR AMD processorer måste ha så effektiva fläktsystem (och varför de följdaktligen har mer ljud!)

Läs tråden..

Det går inte att dra några slutsatser av ett test där man jämför tempen på en nedthrottlad P4 och en TBird. Det enda man kan säga är att P4:an har ett effektivare överhettningsskydd än den urgamla TBird (hurra!).

Vad man måste göra är att kyla båda processorerna så pass bra att inte P4:an throttlar och ta bilden med värmekameran. Med exakt samma kylning på båda processorerna borde man då få ett hyfsat meningsfullt resultat.
Sen kan man ju gärna testa med en något modernare XP oxå.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Hahaha.. Skulle en AMD vara kallare än en P4?? Dagens skämt!
AMD:s "felkonstruerade" core bidrar till att temperaturerna alltid kommer vara högre i jämförelse med Intel... Att sedan Intel har ett effektivt avstängningssystem (som även finns på vissa AMD-moderkort) är knappast en nackdel... Känns mindre "budget" med ett integrerat avstängningssytem vid för höga temperaturer, varför har inte AMD tänkt på att använda ett sådant i sina processorer?? Hmm, jo, kanske beror det på att temperaturen uppgår till MINST 70c i fulload med den medföljande "boxade" fläkten till exempelvis en XP2000+.

Att sedan min P4 1.8@2.4 (600MHz OC) med retailfläkt och EN enda chassifläkt håller sig kring 35 idle och 45 full load, är en annan historia...

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiChrist
Hahaha.. Skulle en AMD vara kallare än en P4?? Dagens skämt!
AMD:s "felkonstruerade" core bidrar till att temperaturerna alltid kommer vara högre i jämförelse med Intel... Att sedan Intel har ett effektivt avstängningssystem (som även finns på vissa AMD-moderkort) är knappast en nackdel... Känns mindre "budget" med ett integrerat avstängningssytem vid för höga temperaturer, varför har inte AMD tänkt på att använda ett sådant i sina processorer?? Hmm, jo, kanske beror det på att temperaturen uppgår till MINST 70c i fulload med den medföljande "boxade" fläkten till exempelvis en XP2000+.

Att sedan min P4 1.8@2.4 (600MHz OC) med retailfläkt och EN enda chassifläkt håller sig kring 35 idle och 45 full load, är en annan historia...

Jaha nu är denna tråd förstörd med ett dumt inlägg!"Läs hela tråden innan du postar" om du inte fattar vad du har gjort för något fel! ,då så läser du om till du förstår vad du har gjort för något fel!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Läs tråden..

Det går inte att dra några slutsatser av ett test där man jämför tempen på en nedthrottlad P4 och en TBird. Det enda man kan säga är att P4:an har ett effektivare överhettningsskydd än den urgamla TBird (hurra!).

Vad man måste göra är att kyla båda processorerna så pass bra att inte P4:an throttlar och ta bilden med värmekameran. Med exakt samma kylning på båda processorerna borde man då få ett hyfsat meningsfullt resultat.
Sen kan man ju gärna testa med en något modernare XP oxå.

Det skulle bli enklare och rättvisare om man helt enkelt stängde av throttle-funktionen i bios med en enkel handvändning

De borde gjort det i artikeln för att få rättvist resultat, annars är artikeln bara en demostration av P4:an throttle-funktion

Permalänk

Visst förstår jag att det inte handlade om temperatuerna med fläkt osv,utan "watt-utv.", värmeutv. utan fläns osv. Fick endast intrycket att vissa på allvar verkade tro att AMD:s arkitektur på något sätt skulle bidra till att de är just kallare och "bättre", bara för att det lyckas nå en temp på 300 grader, vilket i min mening endast visar på dålig konstuktion... En smart person hade troligtvis integrerat ett sk avstängnigssystem i processorn, vilket skulle förhindra att många AMD brinner upp...

Som det nämns längre upp: "Andra paret bilder visar en Pentium 4 2.0. Vid nittio grader stänger den av sig men blir inte ens NÄRAPÅ lika snabbt het som AMD:n"

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

Varför har Intel implementerat en nertrottlingsfunktion över huvudtaget? Kan de inte bara konstruera en processor som klarar av värmen bättre?! Eller måste de försökta "lura" kunden att Processorn är 2.4 när den egentligen går på runt 2? (Har ingen aning om dessa tal... jag talar rent hypotetiskt ) Är det verkligen just såhär?

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen
Varför har Intel implementerat en nertrottlingsfunktion över huvudtaget? Kan de inte bara konstruera en processor som klarar av värmen bättre?! Eller måste de försökta "lura" kunden att Processorn är 2.4 när den egentligen går på runt 2? (Har ingen aning om dessa tal... jag talar rent hypotetiskt ) Är det verkligen just såhär?

Annars kan man med enkel handvändning stänga av denna funktion helt i bios

Permalänk
Medlem

Nu läste jag flera inlägg igen om att AMD är varmare å behöver vinande kylnin mm.
Typ min erfarenhet är att om man lägger lite pengar på både chassifläktar å fläns av bra kvalite till ett P4 och ett AMD athlon XP system så får man rätt lika temps till samma ljudnivå på båda och jag pratar om egen erfarenhet för jag har byggt och moddat flrea chassin åt kompisar och hjälpt till att välja fläns å fläckt å monterat det åt dom.

Tex min kompis P4 1,4 ligger la runt 40-50C
beroende på last med normal rumstemp.
Den har 120mm papst fläktar och en Zalman fläns med 80 fläkt på 5V.

Min kompis XP 1533 ligger på 40-50C den med.
Han har 2st 80 fläktar å True power nätag som reglerar båda 80 fläktarnas varvtal å ha nahr en ALPHA 8045T med en 80 fläkt på 5V.
Båda systemen är byggda för att vara så tysta som möjligt och efftersom jag hjälpt till att bygga båda och lyssnat på dom kan jag ärligt säga att dom låter lika mycket båda med ungifär samma temp.

Visst är inte effecten CPU:erna avger exact identiska men så mö skilljer det inte på dom.

Själv klockar jag så tysta system skiter jag i
Min vattenkylda 2400+ idlar nu på 37,6C med 20 i rumstemp och den är klockad till 2,2Ghz med 1,85V villket ger en max effect på 94W.
Fulload brukar ligga på max 20-21C över rumstemp med stress program.
Mätter i coren på CPU:n

Tycker det är gannska menigslöst att köta om villken som är kallast alltså för båda är rätt snarlika sedan att den boxade fläns med AMD:s prollar suger vet jag
Och att snåla och köpa en aluminiumbit med delta 60 klon för 130kr så får man skylla sig själv om skiten låter.
Snållar alldrig på kylning varken jag eller mina kompisar anntingen vi vill ha låga temps för att klocka eller bara för att ha en tyst dator.

Athlon XP och P4 är rätt likvärdiga när det gäller temps att det sedan alltid ska vara nån som gnäller och säger annat vet vi ju at så alltid är fallet.

Dom flästa här har säkert set P4:or med både luft å vatten på 60-70C lätt och Athlons på under 40C med tempen mätt i coren och vise versa.

Alla har ju inviduela förhållnden där deras dator är plaserad och vad dom har för grejor i den som påvärkar temps.

Permalänk
Medlem

Kan fortfarande inte förstå dom som tycker testet var rättvist.

Vem kör licksom utan fläns eller hur ofta tappar man den igäntligen??

Hade P4:an i det teste inte hafft nåt stöde för trotling och avstängningskydd hade den fet brunnit upp med.

TB 1400:an äldar ju på för fullt medans P4:an ligger å trotlar på några 100Mhz och stäger av sig till slut om den når 135C.

Alltså effecten dom avger är ju inte nära samma alltså men under normala förhållande är ju effecterna myket mer lika å då är det ju problemet uppstår med att få ut värmen ur chassi till en bra ljudnivå mm.

En modärn XP med nytt mobo i dag stänger av sig så prolen lär ju inte brinna upp licksom.

Det ända teste vissar är ju just att gammla TB inte hade nåt skydd inget mer.

Menigslöst test för igen köper ju en TB i dag.

Permalänk
Medlem

Har ni tagit i betänkande att inte alla effekt blir värmeengergi .. det behövs lite spänning / ström för att driva processorn oxå .. en p4a kanske utnyttjar effekten på ett bättre sätt, dvs inte utvecklar lika mkt värmeenergi ..

Throttlefunktionen tycker iaf aeger.. tyst dator e livet .. har hellre en tyst lite långsammare än snabb som låter massor ...
Idealt hade ju iofs varit att ha en snabb och tyst dator...

Ha det ..

Visa signatur

[size="1"]Jonas "BenCh" Linder[/size]
[size="1"]P4 1.7 GHz ;; 256 RDRAM ;; Gravt Moddad låda :P[/size]

Permalänk
Avstängd

Energin kan inte bara fördvinna ut i ingenting. All energi blir värme energi. En del kanske blir rörelse energi i mikroskopiska vibrationer. Men det blir värme energi nästan på en gång också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BenCh
Har ni tagit i betänkande att inte alla effekt blir värmeengergi .. det behövs lite spänning / ström för att driva processorn oxå .. en p4a kanske utnyttjar effekten på ett bättre sätt, dvs inte utvecklar lika mkt värmeenergi ..

Throttlefunktionen tycker iaf aeger.. tyst dator e livet .. har hellre en tyst lite långsammare än snabb som låter massor ...
Idealt hade ju iofs varit att ha en snabb och tyst dator...

Ha det ..

LOL Jo, mycket av energin en processor förbrukar konverteras till.. ja vad ska vi ta.. lägesenergi kanske? Datorn leviterar?

Sen så har inte throttlefunktionen något med "tyst dator" att göra, mer med "hel dator" eftersom den är tänkt att kicka in för att inte processorn ska ta skada och för att inte data ska gå förlorad, ifall CPUn blir överhettad. Det är ju inte direkt så att man kan kyla sin P4 passivt eftersom den funkar ändå bara det att den är snabb som en 486:a ungefär.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Throttlefunktionen var från början en knepig lösning på ett knepigt problem. Eftersom det finns en liten Hotspot på prollen. En liten del som vid användandet av SSE2 ibland blev så varm så fort att ingen fläns skulle hinna absorbera värmen innan prollen var grillad. Det löste dom med Throttling.
Så kör gärna krävande SSE2 benches 1 halvtimme innan ni läser av resultatet. I en del fall (inte alla) Blir det rejäl skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där känner jag igen... Läste på THG (tror jag det var) för en halv evighet sedan om P4ans problem med att den delen i CPUn som behandlar SSE2 instruktioner blir fruktansvärt varm...

Är det inte väldigt många som har lyckats klocka P4or rejält pga av just att den klockar ner sig när det blir för varmt. Eller kör alla som klockar seriöst med bromsen bortplockad?

Ett bättre sätt att utnyttja det på vore att sänka hastigheten när processorn idlar och på så sätt minska värmeutveckling och strömförbrukning. Det känns ganska korkat att köra en processor i 2,4 ghz när den idlar för att sedan klocka ner den när det börjar bli mycket att göra... Visserligen klockar den inte ner direkt, men efter ett par timmar stenhård körning så borde en dåligt kyld P4a tappa en del i fart.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

En normal kyld P4 tappar fart redan efter 10 minuter under SSE2-press enligt vissa tester.
Det var ju evigheter sedan man läste om det. Kanske skulle gräva upp lite någonstans.

Permalänk
Medlem

MEN, det är ju helsmart av Intel med Throttlings-funktionen som jag påtalat tidigare i tråden. De slipper ju i princip helt reklamationer när folk klantar sig vid kylarmontering och liknande.

Och naturligtvis så bara ÄLSKAR alla större tillverkare (Dell, IBM, Comcrap/HP med flera) detta. De slipper ju helt problem med burkar som hänger sig p.g.a överhettade CPU:er och med tillhörande samtal till supporten.

Permalänk
Medlem

Hajjar inte denna diskussion alls. Alla flummar runt med beräkningar och siffror från 3:ans årskurs i lågstadiet och argumenterar för eller emot någonting som är helt ovesäntligt. Och sedan slutsatserna... Intel är onda, som vanligt, och AMD är goda små smurfar som kämpar mot systemt.

Ingen tänker efter, utan alla försöker vinkla det så att det passar in i deras redan snedvridna åsikt.

Jaja, jag ska låta er fortsätta. Hoppas ni löser detta. Ursäkta inlägget för att jag inte bidrar med något men det skulle ta mig 3 dagar att rätta till alla fel som skrivits och förklara hur det egentligen ligger till. Orkar helt enkelt inte. Kanske senare.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Hajjar inte denna diskussion alls. Alla flummar runt med beräkningar och siffror från 3:ans årskurs i lågstadiet och argumenterar för eller emot någonting som är helt ovesäntligt. Och sedan slutsatserna... Intel är onda, som vanligt, och AMD är goda små smurfar som kämpar mot systemt.

Ingen tänker efter, utan alla försöker vinkla det så att det passar in i deras redan snedvridna åsikt.

Jaja, jag ska låta er fortsätta. Hoppas ni löser detta. Ursäkta inlägget för att jag inte bidrar med något men det skulle ta mig 3 dagar att rätta till alla fel som skrivits och förklara hur det egentligen ligger till. Orkar helt enkelt inte. Kanske senare.

Känns som du inte har några argument med andra ord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Hajjar inte denna diskussion alls. Alla flummar runt med beräkningar och siffror från 3:ans årskurs i lågstadiet och argumenterar för eller emot någonting som är helt ovesäntligt. Och sedan slutsatserna... Intel är onda, som vanligt, och AMD är goda små smurfar som kämpar mot systemt.

Ingen tänker efter, utan alla försöker vinkla det så att det passar in i deras redan snedvridna åsikt.

Jaja, jag ska låta er fortsätta. Hoppas ni löser detta. Ursäkta inlägget för att jag inte bidrar med något men det skulle ta mig 3 dagar att rätta till alla fel som skrivits och förklara hur det egentligen ligger till. Orkar helt enkelt inte. Kanske senare.

åhå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Hajjar inte denna diskussion alls. Alla flummar runt med beräkningar och siffror från 3:ans årskurs i lågstadiet och argumenterar för eller emot någonting som är helt ovesäntligt. Och sedan slutsatserna... Intel är onda, som vanligt, och AMD är goda små smurfar som kämpar mot systemt.

Ingen tänker efter, utan alla försöker vinkla det så att det passar in i deras redan snedvridna åsikt.

Jaja, jag ska låta er fortsätta. Hoppas ni löser detta. Ursäkta inlägget för att jag inte bidrar med något men det skulle ta mig 3 dagar att rätta till alla fel som skrivits och förklara hur det egentligen ligger till. Orkar helt enkelt inte. Kanske senare.

Tyvär så förstår jag mig på alla inlägg utom ditt. (men jag är ju inte som dig)

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

jag läste i aseteks forum om några som testat att ta bort p4ans heatspreader och tydligen gjorde det ingen större skillnad... eftersom den är gjord av aluminium så är den t.o.m. lite sämre än om man tar bort den och kör med koppar direkt mot kärnan(detta med en vappo i deras test). jag tvivlar på att heatspreadern har något med tempen att göra. throttlen verkar som en mycket troligare bov i dramat.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiyoko
jag läste i aseteks forum om några som testat att ta bort p4ans heatspreader och tydligen gjorde det ingen större skillnad... eftersom den är gjord av aluminium så är den t.o.m. lite sämre än om man tar bort den och kör med koppar direkt mot kärnan(detta med en vappo i deras test). jag tvivlar på att heatspreadern har något med tempen att göra. throttlen verkar som en mycket troligare bov i dramat.

Intels heatspreader är gjord av koppar.
Det står i Table 3-4. Processor Material Properties i intels datablad.

Permalänk
Medlem

Många P4 trottlar i OEM datorer pga för dålig kylning AMD kör fint i 70C Så sjävla tempen är ju inget att diskutera, men som det sades senare så måste p4an ha trottle funktionen pga designfel...

Permalänk

Ni snackar hela tiden om hur dåligt det är med Intels sk. "Throttle-funktion".. Vad jag är intresserad av att veta är exakt NÄR denna funktion griper in...

btw. Ta en titt på nedanstående länk, god bless Intel...

http://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=36799

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |