Vilket är de bästa "gratis" antivirusprogrammet?

Permalänk
Medlem

Vilket är de bästa "gratis" antivirusprogrammet?

Jag har precis byggt en ny dator och kör med AVG free just nu, men skulle vilja veta om de finns fler Gratis antivirus som är bra/bättre?

/Mackan

Permalänk

MSE - Microsoft Security Essentials är bra och resurssnålt

annars finns ju Avast. Båda är gratis

Permalänk
Skrivet av MackanS:

Jag har precis byggt en ny dator och kör med AVG free just nu, men skulle vilja veta om de finns fler Gratis antivirus som är bra/bättre?

/Mackan

Som föregående sa ! AVAST ! eller skaffa NOD32 men ikket gratis

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Skulle också föreslå Avast.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem

Ok, ska kolla runt lite då:) Tack för tips!

Permalänk
Avstängd

AVG free är bra, kör med det

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

Jag kör med avast och tycker att det funkar mycket bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robkiller:

Indeed, det gör vad det ska utan att störa en för mycket. Finns inget värre än anti-virus program som hela tiden gör sig påminda genom att vilja ha uppmärksamhet med uppdateringar eller helt enkelt sakta ner hela systemet.

I min erfarenhet så är MSE inget man stöter på ifall man inte får tag på någon fil man inte borde gjort, annars så ligger det i bakgrunden lugnt och stilla. Som det ska vara.

Permalänk
Medlem

MSE Körde avast innan, men upplever MSE enklare, resurssnålare och säkrare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ok, ska kolla upp MSE lite närmre, låter som att dom flesta kör med de och är mer än nöjda:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robkiller:

annars finns ju Avast. Båda är gratis

Kör också MSE på alla våra maskiner. Funkar fin fint!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Kört med avast i hur många år som helst nu, funkar prima.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Har kört med både MSE och Avira förr, funkade utmärkt.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

Kör med MSE.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag kör med AVG, kan rekommendera det.

Permalänk
Inaktiv

Själv använder jag Comodo internet security vilken är en någotsånär "komplett" säkerhetslösning med antivirus, antispyware, brandvägg etc. Tar lite tid att komma igång med och stjäl en del prestanda på sitt högsta läge men funkar ypperligt i övrigt. Är för övrigt gratis också.

Permalänk
Medlem

Använder MSE, resursnålt och ber aldrig om något såvida det inte behövs.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robkiller:

Har själv dåliga erfarenheter med MSE, har suttit på Tele2s bredbands support, o det vill väldigt ofta inte fungera särskilt bra med deras ADSL =/
Men så länge du inte har det, så är de säkert inga problem, sen att jag personligen litar lika mycket på microsofts säkerhets program som ja gör på reinfeldt får väl stå för mig, skulle annars rekommendera AVG free och Zone Alarm brandvägg, Zone Alarm är gratis om man bara använder brandväggen, vilket är det du behöver.
Skulle kunnat rekommendera avast, men det tog så otroligt lång tid o göra en fullständig sökning av datorn, då ja sökte igenom rar filer osv med.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Avast free+Zonealarm free

Avast free
http://www.avast.com/en-se/free-antivirus-download#tab3

Zonealarm free
http://www.zonealarm.com/security/en-us/zonealarm-pc-security...

MSE är inget jag skulle vilja ha längre i datorn. Den skyddar ju inget.

Permalänk
Permalänk

Tror TS fått många bra svar nu, men måste ju ändå skriva vad jag kör för setup

MSE+Malwarebytes antimalware, mycket effektivt och cpu snålt också.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

MSE / AVG + malwarebytes.org ar ett maste.

Permalänk
Medlem

http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus

Lirar jag med, funkar utmärkt. Kommer en liten ruta med reklam om fullversion någon gång då och då.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Ok, va många olika versioner av allt möjligt. Kör med MSE nu så får vi se om man kanske ändrar sig igen;) Tack för tipsen iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

MSE jag med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Liquid Freezer III 280 - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Acer Predator XB323QKV3 - Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Här är en ganska ny jämförelse.
http://dottech.org/freeware-reviews/14151/

Roligt att avast, avg och avira tar bort adware men är själva adware. Bara MSE finansieras inte genom annonsering i produkten. Själv föredrar jag Norton/Symantec. Jag har kärnor och vilotid över för att inte störas av prestandaproblem och det känns aldrig som att Norton Internet Security är i vägen. Man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

MSE är trevlig. Den gör det den skall och nått jag värderar högt är att jag aldrig upplevt att den kommer med en massa false positive. Det är en dealbreaker för mig.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Här är en ganska ny jämförelse.
http://dottech.org/freeware-reviews/14151/

Roligt att avast, avg och avira tar bort adware men är själva adware. Bara MSE finansieras inte genom annonsering i produkten. Själv föredrar jag Norton/Symantec. Jag har kärnor och vilotid över för att inte störas av prestandaproblem och det känns aldrig som att Norton Internet Security är i vägen. Man får vad man betalar för.

Roligt att du påstår att det är adware i dem programmen. Det visar bara att du kan nada. Sedan kan jag berätta för dig att Symantec är ett av dem dyraste man kan ha. Enbart Sophos är dyrare.

MSE är rätt kasst i jämförelse mot andra fria lösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Roligt att du påstår att det är adware i dem programmen. Det visar bara att du kan nada. Sedan kan jag berätta för dig att Symantec är ett av dem dyraste man kan ha. Enbart Sophos är dyrare.

MSE är rätt kasst i jämförelse mot andra fria lösningar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adware

Om du inte kan engelska så betyder adware programvara som är gratis och finansieras genom reklam som visas i programmet. Ja det innefattar merparten av gratisappar i appstore också.

Ett virusangrepp är för mig värt 500:-/år att inte riskera. Norton, Bitdefender mfl betalprogram hittar betydligt fler virus än gratisprogrammen, därmed inte sagt att det är fel att köra gratis, för de flesta speciellt medlemmar här så är deras egen kunskap mer värt än virusskyddet.

Permalänk
Medlem

Som många har skrivit: Avast
Efter en period behöver du aktivera det, tror att man ger sin email address eller något liknande.
Avast har även ett spelläge så att man slipper bli notifierad så att den kör tyst i bakgrunden utan att notifiera om installerade uppdateringar osv.